Citat:
Ursprungligen postat av
Literal
Det är ju babbel!
FÖR det första har inte kusingiften med trådämnet att göra. För det andra har man inga belägg på detta om inavel med den utbredningen verkligen skulle leda till "missbildningar".Först när människor i samma familj gifter sig i flera generationer som många europeiska kungafamiljer,först då ökar risken för missbildningar vilket var poängen.Vad fan har detta med biologiska vapen att göra?
(Jag tolkar T-80Us moderatormeddelande och att ett osaklig inlägg om saken fortfarande finns kvar i tråden som att det är okej att bemöta påståenden om kusingifte, etc, så länge som det inte är trams och personangrepp)
Här håller jag faktiskt med dig. Innan ett fenomen ska förklaras behöver det beläggas. 23% fosterskador i Libyen är en helt orimlig siffra, och varför skulle det uppstå först nu, om orsaken skulle påstås vara kusingifte?
Nej, det är babbel, precis som du säger. Det finns flera bottnar här. För det första har kusingiften förekommit i en rad kulturer i alla tider utan att mänskligheten gått under. Kusingifte ökar givetvis riskerna med homozygotism, men riskerna för missbildningar och fosterskador vid kusingifte är inte värre än den ökade risken med äldre mödrar. Mellanöstern må ha mer kusingiften, men vi i väst tenderar att skaffa barn senare och senare i livet. Båda ökar risken för fosterskador och ungefär lika mycket (har för mig att riskerna möts ungefär när kvinnan är 37 år). Ja, upprepade kusingiften leder till inavelsdepression, men förhållandevis lite nytt genetisk material måste till för att den ska släppa.
Vad beträffar Libyen igen. Pilprojektiler med utarmat uran har väl knappast använts där alls, allt västmakterna gjorde var ju från luften. Någon möp kanske kan svara på om landattacksrobotar bär utarmat uran, men i alla händelser leder det ingalunda till "23% icke-specificerade fosterskador". Här är det först och främst siffran 23% som ifrågasättas innan man börjar med rasistiska inavelshypoteser eller urankonspirationsidéer. Ett fenomen måste beläggas innan det behöver förklaras.
Men, åter till sakfrågan. IR5, har du lust att ge lite detaljer om dessa biologiska vapen?