2017-06-21, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Därför att det är rörelsemarginalen som visar hur mycket dom tjänar.
Att börja yra om hur många kr det är, är ju närmast förståndshandikappat.

Och rörelsemarginalen visar att det är en bransch i närmast lönsamhetskris.
Men det är ju verkligheten det. Och den vill inga bubbelpladdrare höra talas om.

Är du dum i huvet, det är vinsten som visar hur mycket dom tjänar ditt mähä, att babbla om rörelsemarginal när resultatet är färdigräknat är ju meningslöst. Vinsten är just en vinst, det som blir över när skatt, räntor löner, bonusar mm kostnader dragits av men det ändrar inte min poäng att några få bolag har oligopol i Sverige, om dom trots detta har dålig lönsamhet kanske dom ska ägna sig åt något annat

De tre största byggbolagen drar in 100 miljarder bara i Sverige, har dom trots det problem kanske dom ska se över tjänstemännens löner o chefernas bonusar o utdelningen på aktier, Det är ju inte så att man inte kan påverka din heliga rörelsemarginal även om jag misstänker att du knappt vet vad det är men som sagt, 1 116 MSEK i ren vinst 2016, trots taskig 'rörelsemarginal' är väl inte så illa pinkat
Senast redigerad av Alpoxen 2017-06-21 kl. 19:48.
2017-06-21, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
10 kvadrat, perfekt för många olika ändamål:

- Mellanlagringsplats för droghandel
- Knull-lägenhet (för hora)
- Vapenförråd
- Tillnyktringsplats
Ja, eller bara en övernattningslägenhet.
Jobbar man nu nära denna adress, och mycket när man är i Stockholm, och vill gå förbi en restaurang på vägen hem på kvällen innan man går och lägger sig, så är del denna ett bra alternativ. Så mycket mer än 10 kvm behöver man inte för att sova. Och restauranger finns det i närheten.

Utgiften för denna är då ca 2.3 KSEK/mån. Det kan nog en del betala för att slippa pendla varje dag från/till Nyköping eller var nu vederbörande bor. Slår man ut det på 20 dar så blir det 116 kr/dag. Eller 58 kr/resa.
2017-06-21, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Alpha, klarar du av att styrka dina påståenden? Du nämner ökade reallöner sedan 1995. Hur pass mycket ökade reallöner? Åtnjuter tex en brevbärare högre välstånd idag jämför med 1995? Hur mycket mer då på ett ungefär, 10%? Mer? Hur visar du det? Och nej KPI är inte acceptabelt som jämförelsemått. Förändringen av KPI är inte detsamma som inflation, Alpha. KPI är bara ett prisindex.

Vår brevbärare har det förmodligen sämre idag, mycket sämre. Öht har folks löner knappast överträffat inflationen för isåfall skulle bobubbla inte gälla.
Jesses, den här har du fått länkad till dig hur många ggr som helst.
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-i-Sverige/

Här kan vi se att en tjänsteman 2015 hade ökat lönen realt med 69% sedan 1995.
2017-06-21, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Är du dum i huvet, det är vinsten som visar hur mycket dom tjänar ditt mähä, att babbla om rörelsemarginal när resultatet är färdigräknat är ju meningslöst. Vinsten är just en vinst, det som blir över när skatt, räntor löner, bonusar mm kostnader dragits av men det ändrar inte min poäng att några få bolag har oligopol i Sverige, om dom trots detta har dålig lönsamhet kanske dom ska ägna sig åt något annat

De tre största byggbolagen drar in 100 miljarder bara i Sverige, har dom trots det problem kanske dom ska se över tjänstemännens löner o chefernas bonusar o utdelningen på aktier, Det är ju inte så att man inte kan påverka din heliga rörelsemarginal även om jag misstänker att du knappt vet vad det är men som sagt, 1 116 MSEK i ren vinst 2016, trots taskig 'rörelsemarginal' är väl inte så illa pinkat
Det här inlägget är väl ganska symtomatiskt för vänsterfolk. Rörelsemarginal är ett för komplicerat koncept.

Dom klarar bara av att tänka i kronor (som dom skulle vilja slösa upp själva). Omsättning är för komplicerat.

Men för folk som inte är på lågstadienivå så visar den låga rörelsemarginalen att man har lönsamhets issues. Man är på bara drygt halva Biltemas rörelsemarginal.
Konkurrensen bland byggarna är tom hårdare än för lågprisbutiker som Biltema.
2017-06-21, 20:21
Medlem
Citat:
Det här inlägget är väl ganska symtomatiskt för vänsterfolk. Rörelsemarginal är ett för komplicerat koncept.

Dom klarar bara av att tänka i kronor (som dom skulle vilja slösa upp själva). Omsättning är för komplicerat.

Men för folk som inte är på lågstadienivå så visar den låga rörelsemarginalen att man har lönsamhets issues. Man är på bara drygt halva Biltemas rörelsemarginal.
Konkurrensen bland byggarna är tom hårdare än för lågprisbutiker som Biltema.

Du har alltså inte förstått konceptet vinst. Jag har gett dig en siffra på NCCs vinst, håller du inte med om den siffran, har dom räknat fel? Det är olagligt

Ja tänk, och då omsätter inte Biltema miljarder i offentliga uppdrag som nästan undantagslöst blir mycket dyrare, ofta dubbelt eller flerdubbelt dyrare än beräknat, Nya Karolinska nån? Var det för resten inte NCC som byggde Turning Torso där man först kom med nån Kalle Ankakalkyl som senare naturligtvis inte höll, inte på långa vägar
Senast redigerad av Alpoxen 2017-06-21 kl. 20:33.
2017-06-21, 21:23
Medlem
Citat:
Du har alltså inte förstått konceptet vinst. Jag har gett dig en siffra på NCCs vinst, håller du inte med om den siffran, har dom räknat fel? Det är olagligt

Ja tänk, och då omsätter inte Biltema miljarder i offentliga uppdrag som nästan undantagslöst blir mycket dyrare, ofta dubbelt eller flerdubbelt dyrare än beräknat, Nya Karolinska nån? Var det för resten inte NCC som byggde Turning Torso där man först kom med nån Kalle Ankakalkyl som senare naturligtvis inte höll, inte på långa vägar
Visst har jag förstått konceptet vinst. Det är därför jag tittar på rörelsemarginalen.

Rörelsemarginalen skall räcka till:
* Finansiella kostnader
* Skatt
* Vinst (om det blir någon).

Jag förstår att du blir irriterad när du inte förstår, och när du misstänker att dina fantasier inte stämmer med verkligheten.
Men det måste du själv göra något åt. Utbildning är den främsta medicinen. Mycket matte och fysik så du blir mindre korkad. Och så lite ekonomi så du iaf förstår de vanligaste begreppen.

Har man nu 3% i rörelsemarginal, och inte så mycket finansiella kostnader så norpar staten 1%. Kvar är då 2% i vinst.
Så på 1000 SEK i försäljning så gör dom 20 kronor i vinst.
Säljer man arbetstid för 333 SEK/timme så tjänar bolaget ca 6 kronor.

Förstår du nu, eller blev det för komplicerat?
2017-06-21, 22:48
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Oj såna problem bolagen kan ha, vem kunde ana? är det meningen att vi ska tycka synd om dessa svin som kan sätta vilka priser dom vill, håller på mark för att maximera vinsten, lurar skattebetalarna vid så gott som varje offentligt uppdrag.

1 116 MSEK i vinst. Vad är det i den meningen du inte förstår?

På vilket sätt är något av ditt bladder relevant? Vill du visa Flashback att du gått på gymnasiet?

Ett bolag inom en konjunkturkänslig bransch som inte gör åtminstone 10% vinst i högkonjunktur kommer med största sannolikhet ligga risigt till när det blir lågkonjunktur.

En aktieägare med långsiktig fokus förväntar sig en direktavkastning på åtminstone 5-7%. En sådan utdelning klarar inte de fyra stora byggbolagen. Alla ligger mellan 3 och 4%
2017-06-22, 07:33
Medlem
Citat:
Ett bolag inom en konjunkturkänslig bransch som inte gör åtminstone 10% vinst i högkonjunktur kommer med största sannolikhet ligga risigt till när det blir lågkonjunktur.

En aktieägare med långsiktig fokus förväntar sig en direktavkastning på åtminstone 5-7%. En sådan utdelning klarar inte de fyra stora byggbolagen. Alla ligger mellan 3 och 4%

Oj mitt hjärta blöder. Större svin än de fyra stora byggbolagen finns inte. Då åker dom ändå gräddfil, vilka sopor. Tyckte du synd om Lehmann Brothers också?

En nyproducerad bostadsrätt i bra läge kan utan problem säljas för dubbelt så mycket som den kostar att bygga. Det finns goda vinstmarginaler för dom som bygger bostäder, i alla led. En svensk bostad är 72% dyrare att producera än genomsnittet i EU. Varför byggs det så lite? Varför blir det så dyrt?
Om dagens bostadsbrist ska byggas bort krävs politisk vilja precis som på 30 o 40-talen. Politiker som ser helheten och vågar ställa krav och skapa tydliga spelregler.

Det måste sluta daltas med byggjättarna, deras svinerier mste upphöra
Senast redigerad av Alpoxen 2017-06-22 kl. 08:07.
2017-06-22, 07:57
Medlem
Citat:
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-i-Sverige/

Här kan vi se att en tjänsteman 2015 hade ökat lönen realt med 69% sedan 1995.

Ja, förutsatt att tjänstemannen endast konsumerar de saker som är inräknade i KPI, vilket torde innebära ett kort och torftigt liv, att ha pasta och platt-tv som enda levnadsomkostnader låter inte speciellt troligt.

Min poäng? , KPI är inte ett rättvisande mått på hur köpkraft driven av penningmängd ökar kostnaderna för gemene man över tid.

I rena kronor och ören har jag själv fyrdubblat min lön under tidsperioden 1995 - idag , men jag är medveten om att jag inte tillhör genomsnittet varken när det gäller löneutveckling eller faktisk lön i kronor.
2017-06-22, 08:00
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Oj mitt hjärta blöder. Större svin än de fyra stora byggbolagen finns inte. Då åker dom ändå gräddfil, vilka sopor. Tyckte du synd om Lehmann Brothers också?

Såsom många andra har svarat, du får väl tillsammans med andra bubbelbabblare starta ett byggbolag som inte går med vinst.

Lehmann Brothers känner jag inte till, är det ett tyskt bolag ?
Du kanske menar Lehman Brothers, de var ju en amerikansk investmentbank, vad har den med svenska byggbolag att göra och varför skall jag tycka något om dem i den här tråden ?

Att de stora svenska byggbolagen är sopor håller jag med om, de borde ha mycket större vinst nu mitt i högkonjunkturen.
2017-06-22, 08:29
Medlem
Citat:
Såsom många andra har svarat, du får väl tillsammans med andra bubbelbabblare starta ett byggbolag som inte går med vinst.

Lehmann Brothers känner jag inte till, är det ett tyskt bolag ?
Du kanske menar Lehman Brothers, de var ju en amerikansk investmentbank, vad har den med svenska byggbolag att göra och varför skall jag tycka något om dem i den här tråden ?

Att de stora svenska byggbolagen är sopor håller jag med om, de borde ha mycket större vinst nu mitt i högkonjunkturen.

Kommenterar du stavfel, vilken lustigkurre. Är du 14 år. Poängen med Lehman Brothers är att ingen försvarar dom men det finns dom i tråden som försvarar svenska byggjättar och Nordea m.fl skurkar.

'Ja men bygg själv då' Typisk idiotkommentar som en sån som Alpha skulle kunna vräka ur sig.

Ja, marknaden för produktion av bostadshus för egen förvaltning (hyresrätter) är marginaliserad. Vad det beror på kan diskuteras, finns många orsaker till det men nu måste jag packa ner min sprit och hasch, ska slå igen kontoret o åka ut till skärgården o börja fira midsommar så smått även om sommarsolståndet redan varit. Jävla industrialister bestämde att midsommar alltid skulle infalla en fredag för att inte störa produktionen. Mina utländska vänner är förvånade över detta. Vad? Midsommar var ju för ett par dag sen. Ja jag vet men i Sverige är vi så jävla Lutherskt effektiva så vi flyttar den till en fredag Ha Ha
2017-06-22, 09:21
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Kommenterar du stavfel, vilken lustigkurre. Är du 14 år. Poängen med Lehman Brothers är att ingen försvarar dom men det finns dom i tråden som försvarar svenska byggjättar och Nordea m.fl skurkar.

'Ja men bygg själv då' Typisk idiotkommentar som en sån som Alpha skulle kunna vräka ur sig.

Ja, marknaden för produktion av bostadshus för egen förvaltning (hyresrätter) är marginaliserad. Vad det beror på kan diskuteras, finns många orsaker till det men nu måste jag packa ner min sprit och hasch, ska slå igen kontoret o åka ut till skärgården o börja fira midsommar så smått även om sommarsolståndet redan varit. Jävla industrialister bestämde att midsommar alltid skulle infalla en fredag för att inte störa produktionen. Mina utländska vänner är förvånade över detta. Vad? Midsommar var ju för ett par dag sen. Ja jag vet men i Sverige är vi så jävla Lutherskt effektiva så vi flyttar den till en fredag Ha Ha

Ha en skön midsommar.
När det gäller företagsnamn ska man vara jäkligt noga med stavningen. Det finns tusentals företag i Tyskland som heter något med Lehmann.

Jag är definitivt inte 14 år, om man däremot klagar på att privata företag går med vinst framstår man som antingen 12 år eller håller till långt ute på politiska vänsterflanken.

Mina utländska vänner förvånar sig över konstigheter som klämdagar, varför skall de lata svenskarna också vara lediga vanliga vardagar utöver de enormt många semesterdagarna de har ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in