Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Du har alltså inte förstått konceptet vinst. Jag har gett dig en siffra på NCCs vinst, håller du inte med om den siffran, har dom räknat fel? Det är olagligt
Ja tänk, och då omsätter inte Biltema miljarder i offentliga uppdrag som nästan undantagslöst blir mycket dyrare, ofta dubbelt eller flerdubbelt dyrare än beräknat, Nya Karolinska nån? Var det för resten inte NCC som byggde Turning Torso där man först kom med nån Kalle Ankakalkyl som senare naturligtvis inte höll, inte på långa vägar
Visst har jag förstått konceptet vinst. Det är därför jag tittar på rörelsemarginalen.
Rörelsemarginalen skall räcka till:
* Finansiella kostnader
* Skatt
* Vinst (om det blir någon).
Jag förstår att du blir irriterad när du inte förstår, och när du misstänker att dina fantasier inte stämmer med verkligheten.
Men det måste du själv göra något åt. Utbildning är den främsta medicinen. Mycket matte och fysik så du blir mindre korkad. Och så lite ekonomi så du iaf förstår de vanligaste begreppen.
Har man nu 3% i rörelsemarginal, och inte så mycket finansiella kostnader så norpar staten 1%. Kvar är då 2% i vinst.
Så på 1000 SEK i försäljning så gör dom 20 kronor i vinst.
Säljer man arbetstid för 333 SEK/timme så tjänar bolaget ca 6 kronor.
Förstår du nu, eller blev det för komplicerat?