2017-06-20, 21:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Det är inte 3 av 10 sparkade journalister som får nytt jobb. De menar att 30% av de få sparkade journalister som lyckas hitta ett nytt jobb får fast anställning. Alltså är de allra flesta sparkade journalisterna arbetslösa, bara ett extremt fåtal lyckas hitta nya jobb.
Som jag nämnt tidigare så får vi en hel del ansökningar från före detta journalister på Sydsvenskan. Dessa åker självklart direkt i soptunnan. Hellre tar man inte en långtidsarbetslös blandmissbrukare.
Citera
2017-06-20, 23:16
Medlem
https://www.medievarlden.se/2017/06/sa-ska-sydostran-spara/

Citat:
Sydöstran minskar antalet fotografer från tre till en. Dessutom försvinner en digital chefstjänst enligt P4 Blekinge.

Citera
2017-06-21, 08:45
Medlem
flukkes avatar
Fyra lämnar Nyheter24

https://www.dagensmedia.se/medier/fyra-lamnar-nyheter24-6856897

Det verkar vara hårt arbetsklimat på Nyheter24, 3 har blivit uppsagda och en har slutat självmant på kort tid.
Citera
2017-06-21, 15:13
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Som jag nämnt tidigare så får vi en hel del ansökningar från före detta journalister på Sydsvenskan. Dessa åker självklart direkt i soptunnan. Hellre tar man inte en långtidsarbetslös blandmissbrukare.
Utan att riskera att outa dig själv, vad jobbar du med? Är det i någonting inom media eller PR eller någon liknande industri där en journalist hypotetiskt skulle kunna ha rätt meriter för ett jobb? Eller är det inom något helt annat fält och journalisterna bara börjar bli desperata efter jobb?

Skulle kunna vara en intressant inblick i hur en sparkad journalist tänker om agerar när de söker jobb.

Hur ser deras CV:n ut? Finns det någonting imponerande på de förutom att de jobbat inom media? Hur ser deras personliga brev ut? Är VÄLDIGT nyfiken på hur en journalists personliga brev ser ut. Ser framför mig någonting med överlägsen och samtidigt barnslig ton. Någonting ur en 20-åring stockholmsbruds blogg, liksom.
Senast redigerad av Hatt-Kaninen 2017-06-21 kl. 15:23.
Citera
2017-06-21, 15:41
Medlem
Fogsters avatar
Goda nyheter. Mittmedia har tappat 8% av sina prenumeranter senaste året. Nästan lika stort är tappet i annonsintäkter.

https://www.journalisten.se/nyheter/sjuprocentigt-annonstapp-mittmedia
Citera
2017-06-21, 15:59
Medlem
flukkes avatar
Mer bra nyheter!
Ytterligare 5 arbetstillfällen för journalister som försvinner.

När 5 tjänster på Barometern försvinner varslas 3 personer samtidigt som det sker 2 naturliga avgångar.

https://www.journalisten.se/nyheter/fem-tjanster-bort-fran-barometern
Citera
2017-06-21, 16:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Utan att riskera att outa dig själv, vad jobbar du med? Är det i någonting inom media eller PR eller någon liknande industri där en journalist hypotetiskt skulle kunna ha rätt meriter för ett jobb? Eller är det inom något helt annat fält och journalisterna bara börjar bli desperata efter jobb?

Skulle kunna vara en intressant inblick i hur en sparkad journalist tänker om agerar när de söker jobb.

Hur ser deras CV:n ut? Finns det någonting imponerande på de förutom att de jobbat inom media? Hur ser deras personliga brev ut? Är VÄLDIGT nyfiken på hur en journalists personliga brev ser ut. Ser framför mig någonting med överlägsen och samtidigt barnslig ton. Någonting ur en 20-åring stockholmsbruds blogg, liksom.
I vårt fall gäller det olika typer av skrivande, marknadsmaterial, pressreleaser & liknande.
Citera
2017-06-21, 16:05
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Som jag nämnt tidigare så får vi en hel del ansökningar från före detta journalister på Sydsvenskan. Dessa åker självklart direkt i soptunnan. Hellre tar man in en långtidsarbetslös blandmissbrukare.

Självklart är det så. Vem fasen skulle riskera att köra sitt företag i botten genom att anställa en uppblåst fd journalist?

Finns en länk till en artikel tidigare i tråden som belyser problemet på ett utmärkt sätt.

Jag citerar:

Citat:
Birgitta tröttnade på ryckiga vikariat och bestämde sig för att pröva kommunikationsbranschen. Men gräset var inte grönare där. ”I många organisationer och myndigheter har kommunikationsavdelningar låg status internt. Som journalist är man van vid att få förtroende och ansvar. Man förväntas vara nyfiken och driven men där kan detta i stället upplevas som att man snokar och är pushig. Som journalist lär man sig att ifrågasätta men när jag gjorde det uppfattades jag i stället som en jobbig och opålitlig person”, säger Birgitta när jag intervjuar henne.

Här har vi det svart på vitt. Det går naturligtvis inte för en uppblåst f.d "journalist" att ha ett vanligt hederligt arbete utan att "ifrågasätta" eller "snoka och vara pushig" och göra sig omöjlig med chefen och alla sina arbetskamrater.

Tror fan att de har svårt att hitta jobb.
Citera
2017-06-21, 16:13
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Här har vi det svart på vitt. Det går naturligtvis inte för en uppblåst f.d "journalist" att ha ett vanligt hederligt arbete utan att "ifrågasätta" eller "snoka och vara pushig" och göra sig omöjlig med chefen och alla sina arbetskamrater.

Tror fan att de har svårt att hitta jobb.
Dessutom är det ju som i alla andra krisande branscher- de som inser läget och lämnar skutan först är de mest driftiga och begåvade och det är de som kommer att få nytt jobb och en ny karriär. Det förvärrar krisen eftersom de som är kvar är "dököttet" som får skeppet att sjunka fortare. Och om man är bland skeppsråttorna som lämnar sist så är ju det i sig en signal om att det inte är någon man vill anställa i ett fungerande företag.
Citera
2017-06-21, 21:23
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Mer bra nyheter!
Ytterligare 5 arbetstillfällen för journalister som försvinner.

När 5 tjänster på Barometern försvinner varslas 3 personer samtidigt som det sker 2 naturliga avgångar.

https://www.journalisten.se/nyheter/fem-tjanster-bort-fran-barometern
Det tycker jag är lite trist. Barometern är ändå en vettig lokaltidning. Jag oroas lite av detta med lokaltidningsdöden.

Citat:
I vårt fall gäller det olika typer av skrivande, marknadsmaterial, pressreleaser & liknande.
De söker tjänsten som copy då antar jag. Den rollen kräver, minst sagt, ett brett synfält och det är det tyvärr få etablerade journalister som har.

Misstänker att vi är i samma härad yrkesmässigt, om än med olika roller.
Citera
2017-06-22, 09:43
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Det tycker jag är lite trist. Barometern är ändå en vettig lokaltidning. Jag oroas lite av detta med lokaltidningsdöden.

...

Tidningsdöden är ett faktum och visst kommer lokaltidningar att stryka med.

Jag ser dock varje uppsagd journalist som ett tecken på att ingen går säker, osäkerheten sänker statusen på yrket och gör att fler kommer söka sig bort självmant.
Citera
2017-06-22, 12:08
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Att 3 av 10 hittar ett nytt jobb tycker jag låter oroväckande mycket. Var tar de vägen dessa samhällsförstörare? På vilka andra sätt fortsätter de bidra till Sveriges förfall?

En del av dem hittar ju in till "kommunikationsavdelningar" hos företag och myndigheter -- avdelningar gjorda för att producera "PR", dvs propaganda. På det sättet gör de dubbel skada för samhället; först förvrider de verkligheten som "journalister", sedan hjälper de i sin nya yrkesroll politiker att förvränga verkligheten genom att isolera makthavarna från besvärliga frågor. Ganska många "journalister" erbjuder ju även kurser i "mediehantering" och "krishantering", dvs de hjälper makthavare att hantera kritik, dvs de är uttalat quislingar.

Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Varför kan dom aldrig ställa motfrågor?

Två anledningar.
  1. Dumhet. Det krävs intelligens och intellektuell spänst för att ställa motfrågor, för att inte tala om sakkunskaper.
  2. E-postintervjuer. Många skrivna intervjuer görs nuförtiden via e-post och skrivs sedan om på andra sätt. Det gör att det blir mycket svårare att ställa uppföljande frågor. Om man ens bryr sig om att försöka... och om den utfrågade har lust att svara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in