2017-06-21, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Slutanförandena är av stor vikt. Görs den på rätt vis desto större tyngd får den så en bit rättslig argumenteringen ihop med bevisvärdering och en sammanhängande kedja brukar göra susen men visst det är en konst att få till en fin plädering som inte får vara för lång och återupprepa rättegången då kan det ist stjälpa så där får fahlander tänka till med tanke på sin sakframställan. Zzzzzz
Zzzzz

Åkl kommer hålla ett långt och sövande anförande där man hänger upp hela åtalet på vad MR sagt.
MR som idag bevisat att han vill sätta dit JM med Jähresten som "vittne", en tshirt på vift som MR själv kramat om i några dagar när han var förföljd av "SPAN", ledsagad av en efterlyst afghansk narkotikahandlare som hoppar 10-dagarsskutt genom Europa med en "bandare".

Nej, detta är vämjeligt för magen.
Citera
2017-06-21, 20:29
Medlem
Sven Granath, kriminolog vid polisen, menar att fallet sticker ut.
– Vi är nu väldigt vana vid grova brott i storstäder och utsatta förorter med narkotika, vapen, gäng och unga män. Det här blir väldigt annorlunda - det är som att gå tillbaka till en Agatha Christie-historia i det moderna Sverige, säger han.
– Det är en kvinna som är anklagad och det här är något som verkar ha skett ganska kallblodigt. Hon har haft en mycket yngre medhjälpare och dessutom misstänks hon för ett tidigare brott med liknande motiv.
Om bevisläget och att Mohammad Rajabi har erkänt, säger Sven Granath.
– Det är alltid tung bevisning när man har ett erkännande. Den här personen är ett förstahandsvittne och det i sig är ganska graverande bevisning mot kvinnan. Det tillkommer indicier och finns telefonavlyssning. Sammantaget är nog bevisläget relativt gott.
Citera
2017-06-21, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Slutanförandena är av stor vikt. Görs den på rätt vis desto större tyngd får den så en bit rättslig argumenteringen ihop med bevisvärdering och en sammanhängande kedja brukar göra susen men visst det är en konst att få till en fin plädering som inte får vara för lång och återupprepa rättegången då kan det ist stjälpa så där får fahlander tänka till med tanke på sin sakframställan. Zzzzzz

Okej, men nej. Det är en sammanfattning av vad åklagaren/advokaten tycker sig ha kommit fram till i rättegången. Det har alltså ingen annan bäring på rättegången i övrigt. Du presenterar ingenting, du sammanfattar. Man lär sig nåt nytt varje dag serru =)
Senast redigerad av Avalancheking 2017-06-21 kl. 20:34.
Citera
2017-06-21, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Man kan ju fundera på vart afghanerna fick bluestar ifrån? MR har kunnat se detaljer av fingermärken i blod på en svart tshirt. Hann MR med att gå till en "forensisk affär" också?

Det är ju ännu mer illa att vi idag har fått ett nytt vittne, Jähresten

Frågan är vilken "ställning" Jähresten ska ha som vittne? Medmisstänkt?
För det kan väl knappast vara lagligt att skydda en efterlyst knarklangare? Knappast god advokatsed..eller?
Ja vad fan håller jähresten på med nu, står på plattan och inväntar leverans i form av bandningar och blodiga tröjor med telefon i högsta hugg den olydingen? Medmisstänkt röstar jag på det verkar åk få igenom lätt. Svarta tröjor lämnar inga synliga fingeravtrck ifrån sig och med tanke på att han skulle sätta på bältet så är frågan hur fyra knarkande fingrar nuddat JMs högra axel. Som jag sade tidigare han skulle dragit till med byxor men nu tog han hennes högra axel ist och då kunde han väl åtminstone lämnat bilbältet versionen och sagt att hans blodiga fingrar hamnade på axeln då han väckte sin sovande kumpan och även bytt färg på tröjan. Vit kanske.
Citera
2017-06-21, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Vem körde bilen?
Om JM körde är det väl inte så konstigt om han rört vid hennes högra axel. Glöm inte att det kan vara språkproblem, du kanske inte ska ta allt bokstavligt. Jag lägger ofta handen på min mans axel när han kör.

MR visade med gest hur det gick till när han tog på bältet under rättegången idag. Jag såg det, och det blir lyteskomik när man vet hur det ser ut i en Touran.

Inget att fästa sig vid. Hans historia är inte "sann", någon ljudfil finns heller inte.
Citera
2017-06-21, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Ja, idag var Möllerskan ett riktigt bottennapp, från högljudd gråt till höga skrik och tycka synd om sig själv syndromet.
Ja hon ser ju slutet på frihet och lyx många år framöver. Även missa några av sina barn som hon inte brytt sig om.
Citera
2017-06-21, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
1. Han förstår nog inte ens allt hon säger och har medgivit det någonstans. Men han har lärt sig att sätta igång henne; att hon lätt provoceras till babbel har vi också hört i dag. Om jag inte missförstod honom i dag så var hon praktiskt taget självgående med en monolog på nära en timma där på hotellet.

2. och 3. Hur fungerar posten, tror du? Han reser nog inte själv med bevismaterialet utan fixar det på annat sätt. Han kanske inte är där man påstår? Fråga inte så mycket, låt honom klara ut sina egna kriminaliteter. Det är onödigt att sätta dit honom, det handlar ju inte om ett vittnesmål utan om bevismaterial. Det hade förstås varit bättre om MR låtit det ligga kvar i skogen, men nu är det som det är.
Det lite märkliga är att han släpat det land och rike runt - men så gör kanske en trogen vän?

4. Det är ju som du påpekar skillnad på att smeta färskt och torkat blod och tröjan låter sig icke överföras digitalt. Dessutom är det brottsofferblod och mycket är vunnet med en DNA-analys av det. Synd att inte kniven är med i paketet också!

Jag tror att det är sant och att det mellan då och nu hänt saker som gjort det svårare för MR att lokalisera kompisen.
Drama i flera dimensioner det här!

Jo men det jag försöker säga är, varför skulle en KRIMINELLT EFTERLYST person ta sig igenom flera, nu mera välbevakade, gränser till Sverige för att "rädda" någon som beskrivs mera som en bekant? MR själv sa ju att han "borde vara i Österrike" vid det här laget? Han är ju på väg så att säga, såvida MR inte LJÖG i rätten idag.
"Ann-Sofie Sannemalm
Enligt ex-pojkvännens försvarare ska kamraten ha rest från Turkiet i lördags. Han måste ta sig hit illegalt eftersom han är efterlyst. Enligt ex-pojkvännen borde kamraten vara i Österrike nu."

Sedan angående MR's inspelning av JM, han sa ju att han ställde massa frågor.
- I cirka 30 minuter var det bara frågor från mig och nekanden från henne. Plötsligt blev hon irriterad och började prata självmant.
Citera
2017-06-21, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramafikation
Var finns det att läsa om fosterbarn som gått bort? Får man inte anta att även detta är utrett, eller iaf att de tagit upp under utredningen.... med tanke på det som framkommit?
Just det icke att förglömma!
Citera
2017-06-21, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Tror inte afghanhanen är dum på DET viset, och håller det mer troligt att detta material finns
Nja något långsökt att denne efterlyste afgan tar det med sig genom Europa och nu tillbaka igen?
Citera
2017-06-21, 20:46
Medlem
Smhfs avatar
Ann-Sofie Sannemalm
- Det har alltid varit jag och min pappa. Och hur tror ni att det känns att min mamma tror att det är jag som ligger bakom? Tack och lov att jag har fått brev från två av mina barn - annars hade jag tagit livet av mig. Jag måste ut och hjälpa dem med deras barn. Min äldsta dotter är jättearg på mig.

Hon tänker inte på att hjälpa sina egna barn, tvillingarna blev helst plötsligt tre år, det blev lite snurrigt mer än vanligt i JMs huvud.
Citera
2017-06-21, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av addemanna
Jo men det jag försöker säga är, varför skulle en KRIMINELLT EFTERLYST person ta sig igenom flera, nu mera välbevakade, gränser till Sverige för att "rädda" någon som beskrivs mera som en bekant? MR själv sa ju att han "borde vara i Österrike" vid det här laget? Han är ju på väg så att säga, såvida MR inte LJÖG i rätten idag.
"Ann-Sofie Sannemalm
Enligt ex-pojkvännens försvarare ska kamraten ha rest från Turkiet i lördags. Han måste ta sig hit illegalt eftersom han är efterlyst. Enligt ex-pojkvännen borde kamraten vara i Österrike nu."

- I cirka 30 minuter var det bara frågor från mig och nekanden från henne. Plötsligt blev hon irriterad och började prata självmant.

MR har själv sagt under rättegången att de hade stora problem att kommunicera. Men korsförhör i 30 minuter klarar han galant..*not*..6nysningar skrev om detta igår.

Till detta skall läggas att MR i polisförhör sagt att när han höjde rösten och blev hotfull så skulle JM börjat prata.

MRs historia är totalt söndersågad, men det var den innan "osanningarna" granskades. Den faller på rimligt tvivel så att säga när den lämnade de sönderknarkade läpparna.
Senast redigerad av stativera 2017-06-21 kl. 21:00.
Citera
2017-06-21, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av addemanna
"Ann-Sofie Sannemalm

Jo det är lite ängsligt om man säger så - hur ska han ta sig vidare därifrån? Behöver han ta sig vidare? Är han internationellt efterlyst eller bara sökt här i Sverige? Är det inte han som har en son i Danmark? I så fall klarar han sig dit kanske och vänner sköter resten?
Jag vet inte, och jag är inte så säker på att jag vill veta heller just denna gång. Det viktiga är att företaget lyckas.
Vad gäller kommunikationerna mellan Johanna och MR så är det viktigast vad hon faktiskt yppar och sekundärt vad han förstår. Han bedömde det som viktigt att hon pratade på och intressant nog kan vi jämföra med hennes envisa pratande i avlyssningarna. Han måste fråga om på sitt enstaviga sätt, men hon envisas och tjatar. Om det faktiskt är så att hon hetsar upp sig till ett raseri i den (förmodade) inspelningen, då kan jag tänka mig att man inte tar miste på person i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in