2017-06-21, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Så kan det gå. Vi väntar på spänning att både bandspelare och tshirt överlämnas nu av den hemlige afghanen med MRs försäkring.

Han blir opålitligheten nummer 1 och hans utpekanden blir ett skämt. Men igen. Det tar inga sex veckor att skaka ut en raderad ljudfil ur en iPhone. Tror att utredningen "stannar" där och MR får sitta på sin "försäkring" till HR. Om han inte spottar ut vem det är blir åtalet (s)kört.

Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
"Den 42-åriga kvinna som sitter häktad misstänkt för sommarstugemordet i Arboga har fått alla sina tillgångar frysta av åklagaren.
Det uppger Eskilstunakuriren.
Om kvinnan döms för mordet och mordförsöket riskerar hon att få betala miljonbelopp i skadestånd."
Hon kommer ut som en fattig 60 åring. Utan chans att få jobb så samhället får betala tills hon får pension. Från lyx till fängelse så kan livet bli när man är girig.
Citera
2017-06-21, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag måste tillägga att det är för skojigt när man läser hur JM höjer rösten för att tysta andra. Hon vill berätta och förresten ljuger alla andra inklusive hennes egna barn. Dessutom inte ett av hennes barn, utan alla hennes barn ljuger, enligt henne!

Ja, är det inte hemskt vilken grotesk konspiration hon är utsatt för. Alla andra ljuger, hon är den enda som sitter på "sanningen", folk dör som flugor i hennes omedelbara närhet, sexvideor etc. Det förstå väl varenda kotte att det bara är SLUMPEN och/ -eller en GIGANTISK KONSPIRATION som stackar JM har råkat ut för. Ren och vit som snö, lugn som en filbunke och med 10 (eller var det 11 med colaburken) olika helt vattentäta och bevisade alibin som försäkrar hennes totala oskuld. Vem är ute efter JM egentligen? Kanske är det "the man on the grassy knoll"?

Skämt och sido, det som inte riktigt funkade idag var ändå MR's hemliga ljudinspelningsstory. Av flera skäl men jag tror mig kunna gissa varför den bomben kom idag. Men varför är jag skeptiskt?

1. Ljudinspelningen skall tydligen innehålla en lång sekvens där MR ställer massa frågor till JM för att pumpa henne på erkännande information, sen när har MR ett tillräckligt stor svenskt vokabulär för att utföra en sådan sak?
2. Varför måste den mystiske OCH efterlyste innehavaren av bevismaterialen färdas ända från Turkiet till Sverige personligen med en ljudfil som han kan sända en kopia av både fysiskt eller digitalt?
3. VEM i hela världen, speciellt en som är internationellt efterlyst, skulle riskera sitt *ss och färdas genom hela jäkla Europa för att "rädda" en simpel bekants bacon?
4. En tröja tillhörande JM med en blodfläck från GM som MR har smetat dit betyder inget mer än just det, han hade smetat dit det. Det bevisar ändå inte att JM var på plats med den tröjan på vid mordtillfället. Det kan likaväl ha smetats dit i efterhand på ett eller annat. Och andra sidan så måste ju blodet ha varit i flytande form ännu och inte koagulerat vilket borde indikera att det hade hänt ganska snart efter mordet.

Jag tror att storyn är falsk men jag tror också att Jähresten valde att tro på den i ett sista desperat försök att sätta press på JM att erkänna. Hon kan ju inte veta om det stämmer eller inte, att han hade en snutt på telefonen som han spelade upp för henne men hon kunde ju inte veta att det var från en längre inspelning, gjord med en helt annan enhet. Hursomhaver är hon körd synd bara att hon inte, given chansen idag, kunde erkänna och göra EN sak rätt i sitt liv och ge NÅGONTING till alla de hon har ljugit för, svikit, skadat eller sårat. Än en gång, vilken hemsk, hemsk människa.
Citera
2017-06-21, 20:10
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
...och det här är ju ännu en sak som åk borde krävt svart på vitt på. Ett intyg från sjukhuset, journalkopia, lätt som en plätt. Varför fanns inte det på bordet idag? När det handlar om en rättegång mot JM tror jag inte det finns någon ände på hur många bevis, alibin, vittnesmål och kompletteringar som kan komma att krävas. Ju längre de håller på, desto mer arbete får de. Hon får det bättre om hon erkänner de delar hon gjort och slipper häktet. Så blir det ju snart ändå.

Journal från 2014-08-24 - Ingen diagnos
Det har följts upp och journalanteckningar har plockats fram:
"Man kan i journalerna läsa att hon 2014-08-24 besökte sjukhuset och uppgav att hon led av yrsel och misstänkte att det kunde vara en stroke som drabbat henne. Hon lämnade sedan sjukhuset innan någon läkare fick undersöka henne och någon diagnos antecknades aldrig."

Huvudprotokoll_2017-02-06.pdf, sid 383 enligt paginering.

JMs hälsodeklaration från 2015-01-14
"Har du eller har du haft stroke, blödning eller annan sjukdom i hjärnan? Nej"

Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sidorna 62-63 enligt paginering.

Om man tror att man har fått en stroke och lämnar sjukhuset innan man ens blivit undersökt, då...
Kan man väl nästan undra om det är något fel på huvudet?

Risken med att uppge att hon inte haft någon stroke när hon tecknade livförsäkringar för sig och Aki var ju liten. Det var ju inte meningen att hon skulle dö. Det var väl IOFS sanningen. Att hon haft en stroke var väl en "sanning" som skulle komma till användning senare...

Senast redigerad av lasternassumma 2017-06-21 kl. 20:16.
Citera
2017-06-21, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo123
Hon kommer ut som en fattig 60 åring. Utan chans att få jobb så samhället får betala tills hon får pension. Från lyx till fängelse så kan livet bli när man är girig.
Som sagt. Det tar inga sex veckor att skaka ut en ljudfil ur en iPhone skrev jag igår. Idag kom resultatet.

På detta ville du diskutera straff? Inte avsaknad av ljudfil?

Lägg känslorna åt sidan och kör lite på bevisvärdering, vad är din åsikt om ljudfilen?
Citera
2017-06-21, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
MR var medveten om att han rört vid JM:s axel med sin blodiga hand. Därav kunde han upptäcka blodet fastän t-shirten är svart.
Jag tror på MR:s historia om inspelningen. Han hade all anledning att göra denna inspelning som en livförsäkring. Om jag inte minns helt fel hade JJ varnat honom och sagt att han skulle se upp så han inte blev nästa offer. Något han säkert hade i åtanke när kompisen föreslog en inspelning.
JM:s reaktion idag tyder på att hon upplevde vittnesmålet besvärande.
MR är långt mer trovärdig än vad JM är.
Han satte på bältet och då skall han fått sina fingeravtryck på JMs högra axel. Hur går det till är det nåt speciellt fastspänningssysten på touranerna?
Citera
2017-06-21, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
"Man kan i journalerna läsa att hon 2014-08-24 besökte sjukhuset och uppgav att hon led av yrsel och misstänkte att det kunde vara en stroke som drabbat henne. Hon lämnade sedan sjukhuset innan någon läkare fick undersöka henne och någon diagnos antecknades aldrig."

Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sidorna 62-63 enligt paginering.

Om man tror att man har fått en stroke och lämnar sjukhuset innan man ens blivit undersökt, då...

Risken med att uppge att hon inte haft någon stroke när hon tecknade livförsäkringar för sig och Aki var ju liten. Det var ju inte meningen att hon skulle dö. Det var väl IOFS sanningen. Att hon haft en stroke var väl en "sanning" som skulle komma till användning senare...

.... som sagt, manipulativ är ledande ord här och skulle stora 7:an rasera så kommer hon hänvisa till hennes stroke..... hon litar blint på hennes stroke of luck
Citera
2017-06-21, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Märks att du inte är så juridiskt bevandrad. En slutplädering har minst verkan på en rättegångs utfall. Det är därför vissa advokater inte vill spara saker dit, eftersom de just har en ytterst liten påverkan på rättegångens utfall när allting är klarlagt. =)
Slutanförandena är av stor vikt. Görs den på rätt vis desto större tyngd får den så en bit rättslig argumenteringen ihop med bevisvärdering och en sammanhängande kedja brukar göra susen men visst det är en konst att få till en fin plädering som inte får vara för lång och återupprepa rättegången då kan det ist stjälpa så där får fahlander tänka till med tanke på sin sakframställan. Zzzzzz
Citera
2017-06-21, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikhita
Inte lätt att hålla reda på lögnerna när man ställs mot väggen 😅
Börjar man ljuga då trasslar man snart in sig i lögner och kommer inte ihåg vad man sagt.
Citera
2017-06-21, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Han satte på bältet och då skall han fått sina fingeravtryck på JMs högra axel. Hur går det till är det nåt speciellt fastspänningssysten på touranerna?

Vem körde bilen?
Om JM körde är det väl inte så konstigt om han rört vid hennes högra axel. Glöm inte att det kan vara språkproblem, du kanske inte ska ta allt bokstavligt. Jag lägger ofta handen på min mans axel när han kör.
Citera
2017-06-21, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

Japp skyll allt på stroken bara. Visste ni förresten att det var stroken som sålde cola-burken till henne, vattentätt! right there!
Citera
2017-06-21, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av addemanna
Ja, är det inte hemskt vilken grotesk konspiration hon är utsatt för. Alla andra ljuger, hon är den enda som sitter på "sanningen", folk dör som flugor i hennes omedelbara närhet, sexvideor etc. Det förstå väl varenda kotte att det bara är SLUMPEN och/ -eller en GIGANTISK KONSPIRATION som stackar JM har råkat ut för. Ren och vit som snö, lugn som en filbunke och med 10 (eller var det 11 med colaburken) olika helt vattentäta och bevisade alibin som försäkrar hennes totala oskuld. Vem är ute efter JM egentligen? Kanske är det "the man on the grassy knoll"?

Skämt och sido, det som inte riktigt funkade idag var ändå MR's hemliga ljudinspelningsstory. Av flera skäl men jag tror mig kunna gissa varför den bomben kom idag. Men varför är jag skeptiskt?

1. Ljudinspelningen skall tydligen innehålla en lång sekvens där MR ställer massa frågor till JM för att pumpa henne på erkännande information, sen när har MR ett tillräckligt stor svenskt vokabulär för att utföra en sådan sak?
2. Varför måste den mystiske OCH efterlyste innehavaren av bevismaterialen färdas ända från Turkiet till Sverige personligen med en ljudfil som han kan sända en kopia av både fysiskt eller digitalt?
3. VEM i hela världen, speciellt en som är internationellt efterlyst, skulle riskera sitt *ss och färdas genom hela jäkla Europa för att "rädda" en simpel bekants bacon?
4. En tröja tillhörande JM med en blodfläck från GM som MR har smetat dit betyder inget mer än just det, han hade smetat dit det. Det bevisar ändå inte att JM var på plats med den tröjan på vid mordtillfället. Det kan likaväl ha smetats dit i efterhand på ett eller annat. Och andra sidan så måste ju blodet ha varit i flytande form ännu och inte koagulerat vilket borde indikera att det hade hänt ganska snart efter mordet.

Jag tror att storyn är falsk men jag tror också att Jähresten valde att tro på den i ett sista desperat försök att sätta press på JM att erkänna. Hon kan ju inte veta om det stämmer eller inte, att han hade en snutt på telefonen som han spelade upp för henne men hon kunde ju inte veta att det var från en längre inspelning, gjord med en helt annan enhet. Hursomhaver är hon körd synd bara att hon inte, given chansen idag, kunde erkänna och göra EN sak rätt i sitt liv och ge NÅGONTING till alla de hon har ljugit för, svikit, skadat eller sårat. Än en gång, vilken hemsk, hemsk människa.
1. Han förstår nog inte ens allt hon säger och har medgivit det någonstans. Men han har lärt sig att sätta igång henne; att hon lätt provoceras till babbel har vi också hört i dag. Om jag inte missförstod honom i dag så var hon praktiskt taget självgående med en monolog på nära en timma där på hotellet.

2. och 3. Hur fungerar posten, tror du? Han reser nog inte själv med bevismaterialet utan fixar det på annat sätt. Han kanske inte är där man påstår? Fråga inte så mycket, låt honom klara ut sina egna kriminaliteter. Det är onödigt att sätta dit honom, det handlar ju inte om ett vittnesmål utan om bevismaterial. Det hade förstås varit bättre om MR låtit det ligga kvar i skogen, men nu är det som det är.
Det lite märkliga är att han släpat det land och rike runt - men så gör kanske en trogen vän?

4. Det är ju som du påpekar skillnad på att smeta färskt och torkat blod och tröjan låter sig icke överföras digitalt. Dessutom är det brottsofferblod och mycket är vunnet med en DNA-analys av det. Synd att inte kniven är med i paketet också!

Jag tror att det är sant och att det mellan då och nu hänt saker som gjort det svårare för MR att lokalisera kompisen.
Drama i flera dimensioner det här!
Citera
2017-06-21, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chebba
Nej nu vet jag inte vart jag ska vända mig!! Tror åklagarna fick fram sitt poäng här

Världens lugnaste person........

.......bara inte just idag....
Hur kan hon säga hon är en lugn person när 13 åringen var rädd för hennes humör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in