2017-06-20, 19:01
Medlem
Machiavellys avatar
Tja FB,

Jag hade inne min BMW för däckbyte och när jag får tillbaka den så märker jag att automatlådan växlar trögt och snart tänds och släcks anti-spinnlampan. När jag går ut och kontrollerar läget så har bilen läckt växellådsoljan och det ryker om den..

Jag har nu lämnat in bilen på närmsta BMW-verkstad och den fick bärgas. Vad i helvete har hänt? Bilen är ett år gammal och knappt gjort 1300 mil.

Specifikationer
Märke: BMW
Årsmodell: 2016
Miltal: 1300
Växellåda: Automat
Drivlina: xDrive (fyrhjulsdriven)
Senast redigerad av Machiavelly 2017-06-20 kl. 19:47.
Citera
2017-06-20, 19:10
Medlem
Nån kan ju ha kört skiten ur den på verkstan. Hoppas du noterade mätarställningen före och efter och helst har en dashcam i bilen.
Citera
2017-06-20, 19:20
Medlem
Tok-Franss avatar
Tur för dej att du har nybils-garanti kvar på din BMW. Kan vara fabrikationsfel. Fyrhjulsdriften kan vara känslig för däcken. Kolla så dimensionerna är lika på alla fyra hjul å inte ojämnt slitna.
Citera
2017-06-20, 19:20
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Nån kan ju ha kört skiten ur den på verkstan. Hoppas du noterade mätarställningen före och efter och helst har en dashcam i bilen.

Jag var där hela tiden så ingen har kört den förutom jag själv.
Citera
2017-06-20, 19:22
Medlem
myts avatar
Var har du din bilförsäkring?
Citera
2017-06-20, 19:33
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Tur för dej att du har nybils-garanti kvar på din BMW. Kan vara fabrikationsfel. Fyrhjulsdriften kan vara känslig för däcken. Kolla så dimensionerna är lika på alla fyra hjul å inte ojämnt slitna.

Fyrhjulsdrift har jag och det är vid dimensionerna det har skitit sig. Tidigare hade jag följande:

Fram: 245/45/18
Bak: 275/40/18

Det gick ju hur bra som helst och har kört 1300 mil så här utan problem. Nu har den:

Fram: 245/45/18
Bak: 275/45/18

Jag var inte uppmärksam på att jag satte 45 där bak istället för 40 som tidigare. Vad i helvete har jag ställt till med?
Citera
2017-06-20, 19:33
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myt
Var har du din bilförsäkring?

Jag är inte hemma nu och har inte det i färska minnet men tror det var Folksam på bilen.
Citera
2017-06-20, 19:53
Medlem
Något är fel om du måste köpa nya däck efter 1300 mil där det ingått en vinter.
Någonting verkar inte friskt på den bilen. Oavsett så har du garanti på den o den lilla ökningen ska knappast påverka detta. Gör det det så har du ändå maskin i din försäkring. Ca 5000kr i självrisk.
Citera
2017-06-20, 19:58
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
Något är fel om du måste köpa nya däck efter 1300 mil där det ingått en vinter.
Någonting verkar inte friskt på den bilen. Oavsett så har du garanti på den o den lilla ökningen ska knappast påverka detta. Gör det det så har du ändå maskin i din försäkring. Ca 5000kr i självrisk.

Jag skulle utomlands med bilen om ca 1 vecka och ville därför sätta nya däck för att jag ska göra över 800 mil på väldigt kort tid. Däcken var ca 4.5mm så det var likabra att sätta nya då dem kommer nötas ned och inte klara 800 mil med fullastat bagage..

Men nu gick det som det gick med det. Men det ska alltså varit lugnt att ha 245/45/18 fram och 275/45/18 bak? Tidigare hade jag ju 275/40/18 bak men fick 45 på dem nya och det gick åt helvete.
Citera
2017-06-20, 20:11
Medlem
Dr Wolfs avatar
Knappar man in dina däckmått i en till omkrets kalkylator skiljer det nästan inget mellan fram o bak med originaluppsättningen.
Med ny storlek bak skiljer det 4 %...

Hur långt hann du köra?
Citera
2017-06-20, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Jag skulle utomlands med bilen om ca 1 vecka och ville därför sätta nya däck för att jag ska göra över 800 mil på väldigt kort tid. Däcken var ca 4.5mm så det var likabra att sätta nya då dem kommer nötas ned och inte klara 800 mil med fullastat bagage..

Men nu gick det som det gick med det. Men det ska alltså varit lugnt att ha 245/45/18 fram och 275/45/18 bak? Tidigare hade jag ju 275/40/18 bak men fick 45 på dem nya och det gick åt helvete.

När det gäller fyrhjulsdrivna bilar så finns det ofta strikta regler för att rullomkretsen ska vara densamma på alla hjulen, eller de dimensioner som biltillverkaren godkänt. Annars kan kraftigt ökat slitage på fördelningslåda och/eller växellåda uppstå, vilket kan leda till haveri på kort tid, eller kort körsträcka.
Citera
2017-06-20, 20:21
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Wolf
Knappar man in dina däckmått i en till omkrets kalkylator skiljer det nästan inget mellan fram o bak med originaluppsättningen.
Med ny storlek bak skiljer det 4 %...

Hur långt hann du köra?

Precis.. Jag hann köra några kilometer då jag inte märkte något problem direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
När det gäller fyrhjulsdrivna bilar så finns det ofta strikta regler för att rullomkretsen ska vara densamma på alla hjulen, eller de dimensioner som biltillverkaren godkänt. Annars kan kraftigt ökat slitage på fördelningslåda och/eller växellåda uppstå, vilket kan leda till haveri på kort tid, eller kort körsträcka.

Det är detta som måste ha hänt. Vad fan ska jag göra nu då? Kommer mina garantier fortfarande att gälla även fast jag själv har orsakat detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in