Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-30, 02:34
  #205
Medlem
LasseFranGnestas avatar
lärdom av detta...

du borde köpt en merca

the best or nothing - das beste oder nicht!
Citera
2017-06-30, 22:51
  #206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
http://share.qclt.com/bmw%E8%B5%84%E...3%20xDrive.pdf

Man styr fördelningen genom att justera förspänningen hos kopplingen, vilket hos xdrive görs med en elektrisk servomotor.
Tack för länken, det var det mest faktamässiga hittills i tråden.

Jag har dock läst dokumentet två gånger nu och är fortfarande ifrågasättande till att drivkraften skulle fördelas 40/60 under normal körning på torr asfalt. Att det sker en kontrollerad kraftfördelning om något hjul börjar släppa betvivlar jag inte, men om man ligger på en 90-väg och kör rakt fram så förstår jag inte hur den beskriva konstruktionen aktivt skulle kunna fördela momentet.

På sidan 13 beskrivs de två extremfallen när kopplingen antingen är (1) helt öppen respektive (2) helt stängd:

(1) "When the multi-disc clutch in the transfer case is open, no driving
torque is transmitted to the front axle; instead, the entire driving torque
is directed to the rear differential."


(2) "When the multi-disc clutch is fully closed, the front and rear axles turn
at the same speed. Torque distribution is dependent on the torque that
can be supported on each axle.
"


I första läget så har vi naturligtvis 0/100 i fördelning. Men i andra läget så snurrar alla hjulen lika fort och den aktuella fördelningen är okänd, dvs. ?/?. Vilken axel som driver mest kan bero på hur bilen är lastad för dagen. Det verkar inte heller finnas någon momentavkännare som skulle kunna återkoppla till elektroniken hur drivningen faktiskt fördelas (annat än att den är "kalibrerad från fabriken"), hade det funnits så hade kanske det aktuella haveriet kunnat undvikas.

Är något jag missförstår så får du gärna förtydliga.
Citera
2017-07-02, 15:01
  #207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Tack för länken, det var det mest faktamässiga hittills i tråden.

Jag har dock läst dokumentet två gånger nu och är fortfarande ifrågasättande till att drivkraften skulle fördelas 40/60 under normal körning på torr asfalt. Att det sker en kontrollerad kraftfördelning om något hjul börjar släppa betvivlar jag inte, men om man ligger på en 90-väg och kör rakt fram så förstår jag inte hur den beskriva konstruktionen aktivt skulle kunna fördela momentet.

På sidan 13 beskrivs de två extremfallen när kopplingen antingen är (1) helt öppen respektive (2) helt stängd:

(1) "When the multi-disc clutch in the transfer case is open, no driving
torque is transmitted to the front axle; instead, the entire driving torque
is directed to the rear differential."


(2) "When the multi-disc clutch is fully closed, the front and rear axles turn
at the same speed. Torque distribution is dependent on the torque that
can be supported on each axle.
"


I första läget så har vi naturligtvis 0/100 i fördelning. Men i andra läget så snurrar alla hjulen lika fort och den aktuella fördelningen är okänd, dvs. ?/?. Vilken axel som driver mest kan bero på hur bilen är lastad för dagen. Det verkar inte heller finnas någon momentavkännare som skulle kunna återkoppla till elektroniken hur drivningen faktiskt fördelas (annat än att den är "kalibrerad från fabriken"), hade det funnits så hade kanske det aktuella haveriet kunnat undvikas.

Är något jag missförstår så får du gärna förtydliga.

Man har förstås ingen momentmätning på olika hjul, även om BMW lär ha haft detta vid utprovningen av systemet och således har koll på hur momentet fördelar sig vid normal körning.

Sedan är inte momentfördelningen målet utan medlet. Precis som BMW skriver så är målet att optimera greppet och hålla bilen stabil på vägen, att kontrollera momentöverföringen är ett medel att uppnå detta. Styrsystemet har tillgång till data från ett flertal givare ombord såsom hjulhastighet, styrvinkel, accelerometrar, gyro osv. Detta gör att bilen hela tiden kan beräkna värden som ex. "wheel slip ratio" och "wheel slip angle", vilket vanligtvis görs av ESP systemet då wheel slip ratio också är vad som används av ABS/ESP för att optimera greppet under inbromsning och wheel slip angle används för att stabilisera bilen med antisladdsystemet. Samma grundläggande modell som används för att optimera greppet vid inbromsning kan också användas för att optimera greppet vid drivning.

Om förspänningen på kopplingen är maximal så kommer att kraften fördela sig baserat på grepp, den axel som har mest grepp kommer att få mest moment. Om låskraften minskas så kommer mer moment överföras till bakaxeln och momentet på framaxeln minskar med samma mängd.
Citera
2017-07-02, 22:32
  #208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Jag skulle utomlands med bilen om ca 1 vecka och ville därför sätta nya däck för att jag ska göra över 800 mil på väldigt kort tid. Däcken var ca 4.5mm så det var likabra att sätta nya då dem kommer nötas ned och inte klara 800 mil med fullastat bagage..

Men nu gick det som det gick med det. Men det ska alltså varit lugnt att ha 245/45/18 fram och 275/45/18 bak? Tidigare hade jag ju 275/40/18 bak men fick 45 på dem nya och det gick åt helvete.

Så har du slitit nästan 5mm på 1300mil. Nått som inte stämmer då mina Dunlop rullat 6000mil o har fortfarande 3mm kvar som jag kan köra minst 1300mil på

Lämna in direkt hos bmw så de gör en full kontroll på allt
Citera
2017-07-26, 00:16
  #209
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
lärdom av detta...

du borde köpt en merca

the best or nothing - das beste oder nicht!

Ja, fast en Mercedes med fyrhjulsdrift har samma problem som min BMW om du sätter samma däck jag satte. Varje bil med fyrhjulsdrift pajar på det sättet.
Citera
2017-07-26, 00:18
  #210
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Så har du slitit nästan 5mm på 1300mil. Nått som inte stämmer då mina Dunlop rullat 6000mil o har fortfarande 3mm kvar som jag kan köra minst 1300mil på

Lämna in direkt hos bmw så de gör en full kontroll på allt

Det är helt rätt med bilen. Det är jag som kört dåligt och våldsamt och på så sätt påskyndat alltihop.

Dock räckte inte mina Bridgestone Turanza med RunFlat mer än 33.000km innan de var helt slut.
Citera
2017-07-26, 17:44
  #211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Gäller det de flesta 4hjulsdrivan bilar att man måste byta alla 4 däcken samtidigt?

Hur är det med 2 hjulsdrivna, finns det något fall där man inte kan ha ett slitet på ena sidan och ett nytt på andra sidan på samma axel?

Och hur är det med nyare bilar med typ elhybrid, där det kanske sitter elmotorer på två hjul och vanlig motor på de andra två, det blir ju en sorts 4 hjulsdrift...

Just nu har jag varken antispinn eller esp eller vad det heter, det enda som finns är abs

På fyrhjulsdrivna bilar är det alltid rekommenderat att byta samtliga hjul.

På tvåhjulsdrivna bilar är det rekommenderat att byta axelvis. Tvåhjulsdrivna bilars differential tar också stryk om du byter bara ett däck på den drivande axeln. Det pajar knappast på några kilometer så det är ingen fara att köra en bit på reservhjul men det är värt att veta att det blir ökat slitage.
Citera
2017-07-27, 02:42
  #212
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Ja, fast en Mercedes med fyrhjulsdrift har samma problem som min BMW om du sätter samma däck jag satte. Varje bil med fyrhjulsdrift pajar på det sättet.

man köper inte awd på varken bmw eller merca, då har du audi eller subaru för de :P
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback