Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Om du försöker se lite "bredare", inser du kanske att det kommer att vara mycket svårt att rekonstruera hela händelseförloppet. Drogpåverkan var bara en av mina argument för ett mycket osäkert rättsfall, vi får väl se hur det går...
Jag har inte uttalat mig om sannolikheten för fällande dom i just det här fallet - det är jag för dåligt inläst på - men du uttalade dig på ett sätt som hade generell räckvidd, och den kunde jag kommentera. Det är ovanligt med vittnen till mord, så om det rent generellt skulle vara ett besvärligt bevisläge för mord om det inte fanns vittnen till gärningen, skulle betydligt färre mordåtal leda till fällande dom än vad som nu är fallet, då i häradet tre fjärdedelar av alla mordåtal leder till fällande dom för mord.
Citat:
Jag har också mycket svårt för tanken på "mord", det finns inte mycket som pekar på det, i allt bakgrundsmaterial, om du frågar mig ( men, ödmjukt, igen, kan såklart ha fel).
Att kroppen uppenbarligen har hanterats i efterhand och flyttats är något som statistiskt sett tyder på mord, allt annat lika.
Citat:
En ny misshandel är klart trolig, men blir den till mord??? En misshandel som, i sannolikt berusat skick, blev fatal, på något sätt.
Du har uppenbarligen någon typ av emotionella aktier i att en misstänkte ska ha begått en så lindrig gärning som möjligt. Det
kan naturligtvis vara så att inget uppsåtligt dödande inte har ägt rum, men hanterandet av den döda kroppen pekar alltså i motsatt riktning. Man ska också ha klart för sig att polisen med all sannolikhet vet mycket mer än vad vi gör. Det är ett klassiskt misstag i Flashbacks krimtrådar att självsäkert förutspå att den misstänkte inte ska kunna fällas baserat på antagandet att polisen inte har mer information än vad vi åskådare har.