Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-06-18, 21:30
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Det är faktiskt rättsläkaren som fastställer dödsorsaken.

Absolut är det så, rent medicinskt. Rättsläkaren kan, exempelvis, konstatera att en person dött av en kniv i bröstet, då kroppspulsådern spruckit.

Men utredningsmässigt är frågan i första hand inte medicinsk. Då handlar det ju också att ta reda på om kniven i bröstet är ett brott, och i så fall vilket brott. Rättsläkarens utlåtande är naturligtvis en viktig del i det.
Citera
2017-06-18, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Det blir lättare för alla i tråden om vi är tydliga. Om du tror att Tova har varit alkoholpåverkad, skriv då det istället för drogpåverkad. Det är stor skillnad. Tidigare skrev du "förmodligen höga som hus", så du har nog ändrat dig i efterhand om vad du menar. Ett vänligt tips är att kalla alkoholpåverkade människor för "fulla" och drogpåverkade människor för "höga".

Tova skulle på en fest, men begav sig först till Billy. Det har framkommit, att han troligtvis hade både alkohol och narkotika i huset den kvällen. Billy kompisar är också där, att dom festade, är ingen Einstein. Varför Tova inte fullföljer sin plan att åka till festen, är oklart. Hon pratar ganska sent med någon, antagligen på den festen.

Hur mycket, och vad dom tagit in, är oklart, men kommer kanske fram i FUP. Längre än så går det inte att komma nu.

"Höga som hus", en spekulation, och visst, det går att vara tydligare, men underlag saknas.....allt i skuldfrågan och händelseförloppet är just bara spekulationer.
Citera
2017-06-18, 22:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Om du försöker se lite "bredare", inser du kanske att det kommer att vara mycket svårt att rekonstruera hela händelseförloppet. Drogpåverkan var bara en av mina argument för ett mycket osäkert rättsfall, vi får väl se hur det går...
Jag har inte uttalat mig om sannolikheten för fällande dom i just det här fallet - det är jag för dåligt inläst på - men du uttalade dig på ett sätt som hade generell räckvidd, och den kunde jag kommentera. Det är ovanligt med vittnen till mord, så om det rent generellt skulle vara ett besvärligt bevisläge för mord om det inte fanns vittnen till gärningen, skulle betydligt färre mordåtal leda till fällande dom än vad som nu är fallet, då i häradet tre fjärdedelar av alla mordåtal leder till fällande dom för mord.

Citat:
Jag har också mycket svårt för tanken på "mord", det finns inte mycket som pekar på det, i allt bakgrundsmaterial, om du frågar mig ( men, ödmjukt, igen, kan såklart ha fel).
Att kroppen uppenbarligen har hanterats i efterhand och flyttats är något som statistiskt sett tyder på mord, allt annat lika.

Citat:
En ny misshandel är klart trolig, men blir den till mord??? En misshandel som, i sannolikt berusat skick, blev fatal, på något sätt.
Du har uppenbarligen någon typ av emotionella aktier i att en misstänkte ska ha begått en så lindrig gärning som möjligt. Det kan naturligtvis vara så att inget uppsåtligt dödande inte har ägt rum, men hanterandet av den döda kroppen pekar alltså i motsatt riktning. Man ska också ha klart för sig att polisen med all sannolikhet vet mycket mer än vad vi gör. Det är ett klassiskt misstag i Flashbacks krimtrådar att självsäkert förutspå att den misstänkte inte ska kunna fällas baserat på antagandet att polisen inte har mer information än vad vi åskådare har.
Citera
2017-06-18, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har inte uttalat mig om sannolikheten för fällande dom i just det här fallet - det är jag för dåligt inläst på - men du uttalade dig på ett sätt som hade generell räckvidd, och den kunde jag kommentera. Det är ovanligt med vittnen till mord, så om det rent generellt skulle vara ett besvärligt bevisläge för mord om det inte fanns vittnen till gärningen, skulle betydligt färre mordåtal leda till fällande dom än vad som nu är fallet, då i häradet tre fjärdedelar av alla mordåtal leder till fällande dom för mord.

Att kroppen uppenbarligen har hanterats i efterhand och flyttats är något som statistiskt sett tyder på mord, allt annat lika.

Du har uppenbarligen någon typ av emotionella aktier i att en misstänkte ska ha begått en så lindrig gärning som möjligt. Det kan naturligtvis vara så att inget uppsåtligt dödande inte har ägt rum, men hanterandet av den döda kroppen pekar alltså i motsatt riktning. Man ska också ha klart för sig att polisen med all sannolikhet vet mycket mer än vad vi gör. Det är ett klassiskt misstag i Flashbacks krimtrådar att självsäkert förutspå att den misstänkte inte ska kunna fällas baserat på antagandet att polisen inte har mer information än vad vi åskådare har.

Där blev det möjligtvis en negation för mycket där, men jag är inte petig.

Du går på ren statistik, det kan fungera, men kan lika gärna vara käpprätt åt fanders. vi får se....din trubbiga "analys" kan vara lika bra som någon annan....

Vad jag försökt göra, är att bredda perspektivet från att det stensäkert är mord, inget annat, eftersom många tyckare förutsatt det, varken mer eller mindre.
Senast redigerad av Whyback 2017-06-18 kl. 22:48.
Citera
2017-06-18, 23:29
Medlem
Citat:
Tova Mobergs mordmisstänkte expojkvän har riskabla alkoholvanor och drogproblem, enligt en utredning.
Själv säger exet att han hade planerat att sluta använda narkotika.
I stället misstänks han ha mördat Tova med ett tillhygge - och efter ytterligare beslag har misstankarna mot mannen bara stärkts.

Citat:
Expojkvännen berättar i personutredningen att han fattat beslut om att han vill sluta använda narkotika och att han från årsskiftet börjat använda mindre narkotika än tidigare, bland annat för att han velat få tillbaka sitt körkort och för att få en bättre hälsa.
Under tiden i häktet har det också gjorts en paragraf 7-utredning, alltså en liten sinnesundersökning, på 22-åringen. Där noterade läkaren att 22-åringens framtoning var "förvånansvärt bekymmerfri". Själv berättar mannen att hans nattsömn varit anmärkningsvärt god under tiden i häktet. Läkaren föreslog också att 22-åringen ska genomgå en större rättspsykiatrisk undersökning längre fram.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tovas-expojkvan-om-missbruket-ville-sluta/
Citera
2017-06-19, 00:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nu när de två kompisarna till MGM är avskrivna för misstanke om mord, skulle det vara ytterst förvånande, om någon/några andra plötsligt blev aktuella för utredningen. Det enda jag kan tänka mig är att MGM fortfarande hävdar att Tova åkte från gården med svarttaxi, och någon/några har ju då varit i den bilen. Det är mycket osannolikt, men kan såklart inte uteslutas i undersökningen.

Allt annat än att olyckan eller dråpet har skett på gården, är en superhögoddsare. Mord kan det nog knappast bli, för då ska det finnas en planering med, och det verkar avlägset....

Det där stämmer inte. Den lagen har ändrats.
Numera gäller:
Citat:
I 3 kap. 1 § BrB stadgas att den som berövar annan livet ska dömas för mord. Detta är normalgraden för uppsåtligt dödande. Är brottet dock med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anses som mindre grovt, ska gärningsmannen istället dömas för dråp enligt 3 kap. 2 § BrB.

Tidigare skiljde man på dödande med berått mod (överlagt=mord) och dödande av hastigt mod (endast uppsåt till misshandel= dråp).

Citat:
Vid brottsbalkens införande förändrades gränsdragningen till viss del. Idag är alltså rubriceringen inte längre beroende av frågan om huruvida gärningen begåtts med berått mod eller ej, utan avgörs istället med hänsyn till samtliga omständigheter vid brottet. För att en gärning ska kunna falla in under någon av de aktuella bestämmelserna krävs att gärningsmannen åtminstone haft likgiltighetsuppsåt till effekten av våldet
.

[/quote]http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1628170&fileO Id=1628171
Citera
2017-06-19, 21:44
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tovas-expojkvan-om-missbruket-ville-sluta/

Vad vi har att vänta oss från Billys advokat under rättegången: Han är missbrukare, han önskar att han inte vore det, men så är läget. Just för att han är missbrukare vet han inte vad som hände den natten då Tova dog... eftersom han är missbrukare, och ledsen för det förstås, men så ligger det till och han har ingen aning om vad som hänt Tova då, för han brukade så som missbrukare alltid gör, givetvis även den aktuella natten....
Citera
2017-06-20, 04:08
Medlem
Kan de finnas fler inblandade personer? En kille plockades upp vid Ölsundsbron söndag morgonen 05.15 av en förbi passerande. Han satt i gräset bredvid en cykel. Påstod att han hade lånat cykeln på en fest och att han skulle lämna kvar den där på platsen han befann sig. Pådraget med poliser och polis helikopter runt 23 maj vid bron berodde på att polisen fann tovas kläder där.
Citera
2017-06-20, 09:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag tycker inte det spelar någon roll om hon var supersöt eller tagit droger. Ingen har rätt att mörda henne hur söt eller drogad hon än skulle vara vid dödstillfället. .

Det är lite som kvinnor som blir våldtagna. Många på FB tycker tjejer får skylla sig själva för att de var fulla, lättklädda, umgicks med fel män. Jag tycker otroligt nog att det är förövaren det är fel på. Kan han inte kontrollera sig när han druckit så ska han inte dricka. Tycker han att tjejer i kort kjol ska våldtas, så får han undvika att vara i närheten av de med kort kjol och slår han tjejer när han är arg, så ska han inte vara ihop med någon. I mina ögon är det ALLTID förövarens fel att en kvinna blir våldtagen eller mördad.

Men många fixar inte det. Nej, nu ska vi svärta ner offret. Tova tog droger. Då får hon skylla sig själv att hon blev dödad. Hon ljög för sina föräldrar. Då får hon skylla sig själv om hon blev mördad. Hon var ensam med en man som klarade av att misshandla kvinnor. Då får hon skylla sig själv om hon dog.

Den vars personlighet är viktigast att veta något om är den som mördat henne. Billy (eller vem du nu tror gjort dådet) må vara världens båsta kompis och en underbar son - han är lika fullt en mördare och Tova är offret. Det är hans byk som ska upp i ljuset. Det är han som gjort det stora felet, det värsta brottet.
Det handlar inte om att svärta ned, inte från min sida iallafall. Däremot så finns det många du inberäknat som svärtar ner Billy mfl utan att veta något, tänk efter själv lite.

Men, det intressanta och det viktiga är att förstå de bakomliggande orsakerna till en saker som sker.

Tova är död, för henne spelar ingenting någon roll, men de som lever och var i hennes närhet bör granskas i syfte att lära oss mer om vad man kan göra för att sådana här saker inte ska ske.

Om vi tänker oss att en person blir dömd för detta och inlåst, kommer det att hjälpa oss att undvika sådana här
tragedier i framtiden, nej eller hur! För att göra det måste vi hitta grundorsaken, dvs alla i hennes närhet hur levde hon, vad gjorde hon vad saknade hon osv osv. DÄR LIGGER NYCKELN.
Citera
2017-06-20, 09:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bonden-75
Kan de finnas fler inblandade personer? En kille plockades upp vid Ölsundsbron söndag morgonen 05.15 av en förbi passerande. Han satt i gräset bredvid en cykel. Påstod att han hade lånat cykeln på en fest och att han skulle lämna kvar den där på platsen han befann sig. Pådraget med poliser och polis helikopter runt 23 maj vid bron berodde på att polisen fann tovas kläder där.
Du har jag inte hängt med i tråden fullt på slutet men jag har helt missat detta.

Stämmer det du skriver om kille som plockades upp, samt Tovas kläder?
Citera
2017-06-20, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Du har jag inte hängt med i tråden fullt på slutet men jag har helt missat detta.

Stämmer det du skriver om kille som plockades upp, samt Tovas kläder?
Skulle jag också vilja veta, även länk till källan, å då inte farmorssystersbrorskatt sa,,,,,,
Citera
2017-06-20, 10:05
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonden-75

Vad har du för källa på detta?

Om detta stämmer så vore det ganska logiskt. I tråden har vi diskuterat hur Billy tog sig till sin anhöriga. Att cykla har uppkommit som förslag. Tidsmässigt känns det också ganska rimligt med 05:15 eftersom han först tros ha mördat Tova för att sen vänta några timmar innan han gjorde sig av med kroppen och därefter tagit sig till sin anhöriga för att bli upplockad av Bumbo och Fredrik, osv.

Polispådraget uppmärksammades men det blev aldrig tydligt om det har med detta fall eller något annat* att göra. Har för mig att någon nämnde att Tovas kläder fanns där, men det var nog bara spekulationer. Jag tycker att även detta vore logiskt då Tova kanske hade jacka, skor, väska osv som kan ha dumpats där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in