2017-06-20, 00:55
Medlem
Draifoss avatar
Vi kanske skall reda ut det här. En anonym kriminalvårdsanställd, som anser att Joy Rahman är "en äcklig liten skitmänniska" och "ett litet as", skall alltså enligt obekräftade uppgifter dessutom ha hört Rahman erkänna mordet på tanten. Detta underlåter sedan den här anställde, av yrkesetiska och/eller juridiska skäl, att rapportera till polisen. Därigenom gick antagligen Rahman fri. Denne kriminalvårdsanställde skulle nog, om nu inte allt det här hade varit en skröna, ha ångrat sig bittert idag.
Citera
2017-06-20, 01:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Du hörde JR erkänna mordet. Då är det inte hörsägen.
Du har inte hört någon annan säga att JR erkänt. Du har hört JR erkänna. Att samtalet inte var med dig eller ens riktat till dig saknar betydelse.
Inte enbart. Däremot så kan det läggas till övrigt bevisning i ett mål och få vågskålen att tippa över till fällande dom. Det finns det mängder av fall där detta skett.
Du hörde JR erkänna brottet och det spelar ingen roll när detta skett så länge det skett före den nya rättegången så hade det kunnat användas i den nya rättegången och domstolen hade då värderat din utsaga.

Jag förstår inte vad du menar. Du påstod att du hört detta som kriminalvårdstjänsteman, rimligen satt då JR i fängelse (eller häkte om det var under den senaste rättegången, dvs resningsrättegången). Det spelar ingen roll när detta sagts, du hade fortfarande antagligen kallats som vittne till den nya rättegången och det är faktiskt inte säkert att JR friats om du vittnat, ditt vittnesmål kunde ha tippat över vågskålen.
Nej, det kunde det inte. Det fungerar inte så.
Citera
2017-06-20, 01:34
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det kunde det inte. Det fungerar inte så.
Du vet ju inte vad du pratar om! Det här börjar bli löjligt!
Citera
2017-06-20, 01:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du vet ju inte vad du pratar om! Det här börjar bli löjligt!
Det är väl snarare tvärtom så att det börjar blir löjligt att du tror du dig kunna bedöma rättsligt värde av något du inte ens hört.
Citera
2017-06-20, 01:49
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Det är väl snarare tvärtom så att det börjar blir löjligt att du tror du dig kunna bedöma rättsligt värde av något du inte ens hört.
Det var inte det jag argumenterade kring. Jag argumenterade att om du de facto hört JR erkänna, dvs att han sade "jag mördade Märta" eller liknande, så hade det självfallet åberopats av åklagaren i den nya rättegången, precis som skett förut när kriminalvårdstjänstemän hört intagna erkänna brott. Vad du anför om "verkställighetsbar dom" (vad som nu avses med detta) och "hörsägen" visar att du inte ens vet ords betydelse.

Jag är överhuvudtaget tveksam till att du verkligen hört något alls.
Citera
2017-06-20, 01:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jämför gärna med Kaj Linna-fallet. Där ansågs det ju utgöra tillräcklig bevisning (stödbevisning saknades helt) att en person påstod sig ha hört Linna erkänna brottet. Så nog hade Rahmans påstådda "erkännande" kunnat få en avgörande betydelse. En statlig tjänsteman anses säkert vara minst lika trovärdig som det konstiga "huvudvittnet" i de tidigare Kalamarksrättegångarna. För övrigt delar jag 'AdamBombs' uppfattning att du antagligen inte har hört något alls.
Senast redigerad av Draifos 2017-06-20 kl. 01:57.
Citera
2017-06-20, 01:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det var inte det jag argumenterade kring. Jag argumenterade att om du de facto hört JR erkänna, dvs att han sade "jag mördade Märta" eller liknande, så hade det självfallet åberopats av åklagaren i den nya rättegången, precis som skett förut när kriminalvårdstjänstemän hört intagna erkänna brott. Vad du anför om "verkställighetsbar dom" (vad som nu avses med detta) och "hörsägen" visar att du inte ens vet ords betydelse.

Jag är överhuvudtaget tveksam till att du verkligen hört något alls.
Det där med att spekulera fritt ....

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jämför gärna med Kaj Linna-fallet. Där ansågs det ju utgöra tillräcklig bevisning (stödbevisning saknades helt) att en person påstod sig ha hört Linna erkänna brottet. Så nog hade Rahmans påstådda "erkännande" kunnat få en avgörande betydelse. En statlig tjänsteman anses säkert vara minst lika trovärdig som det s.k. "huvudvittnet" i de tidigare Kalamarksrättegångarna. För övrigt delar jag 'AdamBombs' uppfattning att du egentligen inte har hört något alls.
Nej, det räcker inte med att vara "statlig tjänsteman". Vare sig du eller bomben har en aning om vad som sades - och kan överhuvudtaget inte göra någon bedömning av det rättsliga värdet.

Vad ni tror är för mig ointressant.

Jag vet vad jag hörde - och som sagts av annan i tråden är det inte bara jag som hört.
Citera
2017-06-20, 02:01
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Vi kanske skall reda ut det här. En anonym kriminalvårdsanställd, som anser att Joy Rahman är "en äcklig liten skitmänniska" och "ett litet as", skall alltså enligt obekräftade uppgifter dessutom ha hört Rahman erkänna mordet på tanten. Detta underlåter sedan den här anställde, av yrkesetiska och/eller juridiska skäl, att rapportera till polisen. Därigenom gick antagligen Rahman fri. Denne kriminalvårdsanställde skulle nog, om nu inte allt det här hade varit en skröna, ha ångrat sig bittert idag.

Hur vet du att det är en skröna? Hur har du kommit fram till den slutsatsen?
Citera
2017-06-20, 02:05
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nej, det räcker inte med att vara "statlig tjänsteman". Vare sig du eller bomben har en aning om vad som sades
Du skrev att du hade hört Joy Rahman erkänna mordet. Var det inte så?

Citat:
- och kan överhuvudtaget inte göra någon bedömning av det rättsliga värdet.
Det var just en bedömning av det rättsliga värdet jag gjorde i mitt förra inlägg. Jag gjorde en jämförelse med ett rättsfall där ett sådant vittnesmål fick en avgörande betydelse.

Citat:
Jag vet vad jag hörde - och som sagts av annan i tråden är det inte bara jag som hört.
Den andra användarens inlägg gällde bara hörsägen. Du beskriver en förstahandsuppgift. Frågan är väl vad du egentligen hörde (om du nu hörde någonting alls).
Senast redigerad av Draifos 2017-06-20 kl. 02:38.
Citera
2017-06-20, 02:42
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Det där med att spekulera fritt ....

Nej, det räcker inte med att vara "statlig tjänsteman". Vare sig du eller bomben har en aning om vad som sades - och kan överhuvudtaget inte göra någon bedömning av det rättsliga värdet.

Vad ni tror är för mig ointressant.

Jag tror att du skrev något överdrivet i tråden för att göra dig intressant och nu försöker du pudla och backa för att inte förlora trovärdighet.
Citera
2017-06-20, 03:08
Medlem
Draifoss avatar
Jag tror att alla kan enas om att "erkännandet" inte leder någon vart här, så vi kanske kan lämna det. En annan sak jag har funderat över är det här textilbandet och kvittot på tändvätska. Flera användare här i tråden hävdar att de här omständigheterna bevisar Rahmans skuld, men hovrätten gjorde tydligen en annan bedömning i den tredje rättegången. Så hur resonerade hovrätten kring de här sakerna när man valde att fria Rahman?
Citera
2017-06-20, 09:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du skrev att du hade hört Joy Rahman erkänna mordet. Var det inte så?
Citat:
[...]
Dessutom har han själv erkänt mordet -- även om han inte gjorde det i rätten eller officiellt.

Ett äcklig liten skitmänniska som vi klarar oss utan.
Citat:
Redan tidigt i tråden finns inlägg om det:

(FB) Joy Rahman-fallet (avliden 2014)

Jag har suttit bredvid honom och hört honom - detta dessutom en liten tid före friandet ... Jag var inte intagen utan personal, men satt tillräckligt nära för att höra vartenda ord när det lilla aset pratade med två andra intagna.

Och detta kommenterade jag redan 2010

Och 2012

Citat:
Det var just en bedömning av det rättsliga värdet jag gjorde i mitt förra inlägg. Jag gjorde en jämförelse med ett rättsfall där ett sådant vittnesmål fick en avgörande betydelse.
I inget av ovanstående inlägg finns tillräcklig information för att du skall kunna göra någon som helst värdering av vad jag hörde.

Rättsvårdsinspektörerna - som var jurister med lång yrkeserfarenhet och hög utbildning kunde däremot göra det - och deras bedömning var vad som gällde.

Citat:
Den andra användarens inlägg gällde bara hörsägen. Du beskriver en förstahandsuppgift. Frågan är väl vad du egentligen hörde (om du nu hörde någonting alls).

Citat:
Jag tror att du skrev något överdrivet i tråden för att göra dig intressant och nu försöker du pudla och backa för att inte förlora trovärdighet.
Jag försöker inte puddla någonstans .. eftersom det inte behövs. Ni sitter och babblar om saker som ni inte vet något om.

Jag däremot vet vad jag hörde, vet att andra hört liknande, och att det räckt för att både jag och andra skall ha en klar uppfattning om vad som gäller.
En uppfattning som delas av flertalet inom rättssväsendet också. Ärendet är polisiärt uppklarat, även om bevisen på grund av åklagarens snäva tidsram inte räckte till fällande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in