2017-06-19, 20:02
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Har alltså USA skjutit ner ett syriskt flygplan över syriskt territorium?

Det är faktiskt ganska magstarkt. Nog för att det pågår ett inbördeskrig i Syrien, men mig veterligen är Bashar al-Assad Syriens president, och styr över dess flygvapen. USA kan ju knappast ta sig rätten att skjuta ner ett lands flygplan över detta lands eget territorium. Det måste uppfattas som en krigshandling.
Citera
2017-06-19, 20:17
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Det är faktiskt ganska magstarkt. Nog för att det pågår ett inbördeskrig i Syrien, men mig veterligen är Bashar al-Assad Syriens president, och styr över dess flygvapen. USA kan ju knappast ta sig rätten att skjuta ner ett lands flygplan över detta lands eget territorium. Det måste uppfattas som en krigshandling.
Det är magstarkt att påstå att det "måste" uppfattas som en krigshandling. Är du en folkrättsexpert?
Citera
2017-06-19, 20:19
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:

Usa kan och vill. Ryssland vill undvika krig för de kan inte vinna det i Syrien.
Citera
2017-06-19, 20:24
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Du kommer med lögner.
Assad har aldrig försvarat något kurdiskt i Syrien, Assad lämnade hela norra Syrien åt sitt öde, lämnade kurderna att dö utan att ge vapen åt folket i norr att kunna försvara sig, kallar du det för att försvara när man gör något sånt?

Så det är kurderna som skapar "beef" med Assad när Assad är den som oprovocerat bombar kurderna när kurderna bekämpar IS?

Assad hjälpte precis IS med den oprovocerade attacken och det resulterade med att SDF nu har en fientlig blick mot regimen och en förlust av bombplan vilket dom inte har många av ens kvar.

Assad skapar beef mot Kurderna och USA med sin oprovocerade bombning.

Sedan har man mage och ljuger att man siktade på IS.

Kolla på kartan väster om Manbij, där gick just Assad in när Turkiet ville in och fördriva kurderna. Du har kort minne du, kurdpropagandan färgar hela din uppfattning.

Assad har inget intresse av att bomba sdf i dagsläget, varför skulle han göra det. Det är Usa som sålt på kurderna att skapa konflikt mot Assad för att få deras hjälp.

Men in the end är det kurderna som är de stora förlorarna, de gör sig ovänner med alla. Pratade med en yezidier som t.om denne inte ville vara en del av något kurdistan.
Citera
2017-06-19, 20:37
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Kolla på kartan väster om Manbij, där gick just Assad in när Turkiet ville in och fördriva kurderna. Du har kort minne du, kurdpropagandan färgar hela din uppfattning.

Assad har inget intresse av att bomba sdf i dagsläget, varför skulle han göra det. Det är Usa som sålt på kurderna att skapa konflikt mot Assad för att få deras hjälp.

Men in the end är det kurderna som är de stora förlorarna, de gör sig ovänner med alla. Pratade med en yezidier som t.om denne inte ville vara en del av något kurdistan.

Kort minne?
Kurderna gav tillstånd åt regimen efter en överenskommelse mellan regimen, kurderna och Ryssland.

Assad kom inte för att hjälpa, Assad drogs in av Ryssland på begäran av kurderna för att skapa en buffert.

Kurderna skulle påbörja Raqqa offensiven men Turkiet gick till attack i ryggen mot Kurderna när dom bekämpade IS.

Både Ryssland och Regimen vill fälla IS.

Du skrev att kurderna skapar beef mot Assad när det var Assad som bombade dom oprovocerat, du är fan sjuk.

Så du känner en kurd yezidier som inte vill något med Kurdistan att göra? Jaha, och?

Jag känner iranier som gärna vill att kurderna i Iran får sin mark tillbaka från Iran.
Det finns alla typer.

Som dom två turkiska soldaterna som brändes av IS i Syrien, den yngre soldaten var kurd till och med. Du är så onödig med dina lögner och propaganda så fort det kommer till kurderna i dina inlägg.

Tala sanning någon gång.
Senast redigerad av tigersaid86 2017-06-19 kl. 20:47.
Citera
2017-06-19, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det är magstarkt att påstå att det "måste" uppfattas som en krigshandling. Är du en folkrättsexpert?

Låt oss vända på frågan. På vilket sätt skulle det inte vara en krigshandling att en främmande makt skjuter ner ett lands flygplan då det flyger över sitt eget territorium?
Citera
2017-06-19, 21:02
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Låt oss vända på frågan. På vilket sätt skulle det inte vara en krigshandling att en främmande makt skjuter ner ett lands flygplan då det flyger över sitt eget territorium?

I försvarssyfte.

Tex skyddslagar har företräde och rättigheter har väjningsplikt gentemot skyddslagar.

Assad bombade oprovocerat en icke fientlig grupp i strid mot IS, så var situationen.
Citera
2017-06-19, 21:05
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Det kan vara så att ett lands flygplan genomförde ett flyganfall mot koalitionenstrupper. Men jag är ju ingen folkrättsexpert så jag drar inte sådana slutsatser som dig.
Citera
2017-06-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det stämmer inte. Personen ifråga utgick från legalitet:
Jag bemötte faktiskt aldrig "legitimitetsfrågan".

Har jag hävdat annorlunda? Förstår inte din poäng. Jag skiljer mellan aggressionsbrott och krigsbrott. Aggressionsbrott innebär inte att själva genomförandet av kriget också är brottsligt.

Vad gäller din andra mening vet jag inte om det är ett skrivfel av dig eller inte. Som det är skrivet menar du att en aggressor begår krigsbrott när hen inte bryter mot IHR. Förtydliga.

Jag är inte mycket för att märka ord men du har en "snäv" definition av krigsbrott. När jag läser inlägget, inte ditt, så uppfattar jag det så att legitimitet är grunden för de påståenden som framförs. Jag ser det du säger att du inte besvarade legitimitetsfrågan. Det var därför jag nämnde den.

Brott mot krigets lagar
Citat:
Brott mot krigets lagar, även kallat krigsförbrytelse, är straffbart enligt internationell rätt. (...) Krigets lagar är den del av folkrätten som reglerar krigförande och neutrala staters uppträdande i krig och under ockupation. Regelkomplexet består till största delen av skyddsregler, som går under samlingsbenämningen den internationella humanitära rätten ( IHR din formulering.) i väpnade konflikter. Anfallskrig är förbjudna enligt FN:s stadga, och krigets humanitära lagar (IHR din formulering.) innebär inte att man godkänner krig men innebär ett försök att lindra mänskligt lidande i de krig som trots våldsförbudet förekommer.

Ditt "aggressionsbrott" är ett krigsbrott, dvs brott mot krigets lagar varav IHR i kodifierad form och FN stadga enligt

Article 2, paragraph 4 även kallat våldsförbudet.
Citat:
All Members shall refrain in their international relations from the threat or use of force against the territorial integrity or political independence of any state, or in any other manner inconsistent with the Purposes of the United Nations.

samt

"Chapter VII".

En kedja av "aggressionsbrott" konstituerar "war of aggression" anfallskrig. Det är därför Ryssland då och då visar på incidenter av vad de uppfattar som "aggressionsbrott" vilka sammantaget skulle konstituera "war of aggression", dvs anfallskrig.

En av FN fastställd aggressor begår krigsbrottet anfallskrig. Ja. En aggressor kan föra sitt anfallskrig så att han inte bryter mot IHR, men begår fortfarande krigsbrottet anfallskrig.

Det var därför Nazitysklands ledning dömdes för startande och förande av krigsbrottet anfallskrig enligt Nuremberg principles.

Nazityskland förde anfallskrig mot bla Rådsrepubliken Ryssland som i sin tur förde anfallskrig mot Finland. Efter kriget dömdes några i den finska statsledningen för krigsbrott enligt "Nuremberg principles" då de hade gjort gemensam sak med nazistledningen. Dock inte Mannerheim. Rådsrepubliken Ryssland ställdes aldrig till ansvar för sitt anfallskrig. Sedan begick alla sidor andra krigsförbrytelser mot olika internationella konventioner som var gällande vid den tiden. Så helt lätt är det inte att peka med hela handen och påstå att den och den är aggressor och begår krigsbrott.
Senast redigerad av Utredaren 2017-06-19 kl. 21:15.
Citera
2017-06-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
I försvarssyfte.

Tex skyddslagar har företräde och rättigheter har väjningsplikt gentemot skyddslagar.

Assad bombade oprovocerat en icke fientlig grupp i strid mot IS, så var situationen.

I försvarssyfte??? USA i försvarssyfte i Syrien? Nu hänger jag inte med riktigt.

Så om ett syriskt plan förirrar sig in över USA och skjuter ner ett amerikanskt jaktplan, så kan man hävda att det syriska planet gjorde detta i försvarssyfte?
Citera
2017-06-19, 21:22
Medlem
Citat:
I försvarssyfte??? USA i försvarssyfte i Syrien? Nu hänger jag inte med riktigt.

Så om ett syriskt plan förirrar sig in över USA och skjuter ner ett amerikanskt jaktplan, så kan man hävda att det syriska planet gjorde detta i försvarssyfte?

Den blir klurig att argumentera emot, om inte nu nån kommer dragandes med nåt känsloargument!
Citera
2017-06-19, 21:26
Medlem
Skojarns avatar
Citat:

Ja, resonemangen blir mer och mer invecklade. Media och vissa människor för ett himla liv så fort det rapporteras att ryska plan flög i närheten av andra länders luftrum, men USA får tydligen penetrera alla luftrum de vill och skjuta ner vem de vill på andra sidan jordklotet i "försvarssyfte".

Synd att Putin är för sansad och klok för att göra något drastiskt över detta, det börjar verkligen bli dags att låta amerikaner få känna på sin egen medicin också och typ få ett hangarfartyg sänkt där nånstans. Dom har verkligen gått över alla gränser med sina krigshandlingar, dom avrättar ju fler människor än IS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in