2017-06-19, 18:45
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Isis ser mer eller mindre ut att vara ute ur leken, det är bara en fråga om tid verkar det som. Min stora osäkerhet är vad som händer kurderna nu? Kommer de börja kriga mot Syrien? Kommer de kräva självständighet? Kommer Turkiet invadera kurderna? Trodde Turkiet skulle vara mycket hårdare men inte hört något från Erdogan sista månaderna.
Kurderna har skapat nya problem eftersom de sålt sig till usa och saudi. Troligen välkomnar de vilken närvaro av deras militär som helst vilket gör det svårt att få ett fritt syrisk del av kurdistan att accepteras av vare sig turkiet, syrien eller irak. Troligen skulle de kunna gå med på ett fritt kurdistan om usa's närvaro där höll sig inom rimliga gränser men nedskjutningen och kurdernas kärleksförklaring saudiarabien visar på att den vägen blir snårig.
Citera
2017-06-19, 18:48
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Finns det bevis för att Assad bombat kurderna? Eftersom Ryssland plötsligt har ändrat sin strategi kan det hända att USA har presenterat bevis, men i så fall borde de publicera dem så att alla kan bilda sig en egen uppfattning. Svårt att veta vad som hänt.

USA har tidigare visat att de och deras allierade inte behöver bli anfallna för att bomba. USA bombar ofta bara för att de känner sig hotade. I alla fall säger de så. Eller vill The Deep State sabotera Trumps försök att skapa bättre relationer med Ryssland? Ett anfall vid al-Tanf skedde precis efter att Trump hade träffat den ryska utrikesministern i Vita Huset.

Det är fanimig luddigt som fan den här incidenten.

Regimen är luddiga också, dom säger ordagrant "planet blev nedskjutet när den var mot IS mål", den skulle ha kunnat Bombat redan kurderna enligt det uttalandet, uttalandet lämnar utrymme för det.

Men Assad riktar sig mot USA och IS i uttalandet och utelämnar kurderna.

Talesperson ur SDF, Turkmenen Talal Silo går ut med att hota regimen efter bombningen mot dom.

Tydligen har incidenten fått SDF att hota regimen med att hämnas om regimen bombar dom igen. Väldigt diplomatiskt gentemot regimen med tanke på incidenten.

Och Ryssland hotar samtidigt alla plan och USA hotar alla som skulle göra något liknande igen.

Citat:
ERBIL, Kurdistan Region – After the US shot down a Syrian regime plane accused of bombing Syrian Democratic Forces (SDF) near Tabqa on Sunday, the SDF have threatened to retaliate against Syrian regime forces if attacks on them continue and Russia has announced it will track and target any airborne vehicles that pass west of the Euphrates.*

“If the regime continues it attacks on our positions in the province of Raqqa, we will be forced to reciprocate and use our legitimate right to defend our forces,” SDF spokesperson Brig. Gen. Talal Silo announced in a published statement on Monday.**

http://www.rudaw.net/english/middleeast/syria/19062017
Senast redigerad av tigersaid86 2017-06-19 kl. 19:02.
Citera
2017-06-19, 18:55
Medlem
Bombaysapphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om du inte har märkt det så bombar USA ISIS på löpande band. Om du tycker det är att få hjälp när man blir ihjälbombad så föreslår jag att du aldrig ber om hjälp med något.

Herdar vore en mer lämplig benämning på vad de gör. Så länge IS håller sig till att kriga mot SAA - och mördar civila, så bryr sig inte Uncle Sam så mycket.
Citera
2017-06-19, 19:07
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Det är fanimig luddigt som fan den här incidenten.

Regimen är luddiga också, dom säger ordagrant "planet blev nedskjutet när den var mot IS mål", den skulle ha kunnat Bombat redan kurderna enligt det uttalandet, uttalandet lämnar utrymme för det.

Men Assad riktar sig mot USA och IS i uttalandet och utelämnar kurderna.

Talesperson ur SDF, Turkmenen Talal Silo går ut med att hota regimen efter bombningen mot dom.

Tydligen har incidenten fått SDF att hota regimen med att hämnas om regimen bombar dom igen. Väldigt diplomatiskt gentemot regimen med tanke på incidenten.

Och Ryssland hotar samtidigt alla plan och USA hotar alla som skulle göra något liknande igen.

Någon som undrar vilka som egentligen ingår i SDF.

https://twitter.com/Souria4Syrians/status/876826067348185089
Citera
2017-06-19, 19:21
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Isis ser mer eller mindre ut att vara ute ur leken, det är bara en fråga om tid verkar det som. Min stora osäkerhet är vad som händer kurderna nu? Kommer de börja kriga mot Syrien? Kommer de kräva självständighet? Kommer Turkiet invadera kurderna? Trodde Turkiet skulle vara mycket hårdare men inte hört något från Erdogan sista månaderna.

Så länge PKKPYDSDFYPG skyddas av USA, Ryssland och vaktas av Assad i norr så kommer inte turkarna göra något. Om däremot turkarna gör något deal med Assad...
Citera
2017-06-19, 19:21
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Fortfarande är anfallskrig ett krigsbrott även om det inte "lagförs" utan att en internationell domstol sätts upp av Säkerhetsrådet.

Anfallskrig är förbjudna enligt FN:s stadga, och krigets humanitära lagar innebär inte att man godkänner krig men innebär ett försök att lindra mänskligt lidande i de krig som trots våldsförbudet förekommer.

Ch.VII Action with Respect to Threats to the Peace, Breaches of the Peace, and Acts of Aggression

Att det sedan finns specifika regelverk där regelbrott "krigsbrott" lagförs i fasta internationella domstolar som ICC är en annan sak.
Jag utgick ifrån Röda Korsets definition av krigsbrott med beaktavade av det som omnämns - https://www.rodakorset.fi/om-roda-korset/humanitar-ratt/krigsbrott

Jag har inte förnekat att anfallskrig är laglig, utan med krigsbrott syftade jag på brott mot IHR, medan olaglig våldsanvändning mot en annan stat som aggressionsbrott. Den personen jag svarade mot påstådd att varje handling av USA i Syrien är ett krigsbrott eftersom man begått aggressionsbrott, men det stämmer inte.

I dags läget finns det en möjlig hållbar argumentering för USA:s aktivister i Syrien utan regimens godkännande.
Citera
2017-06-19, 19:24
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Så länge PKKPYDSDFYPG skyddas av USA, Ryssland och vaktas av Assad i norr så kommer inte turkarna göra något. Om däremot turkarna gör något deal med Assad...

Om Assad går "tillbaka" till Turkiet, ja då har han förlorat sin sista heder han har kvar och desamma gäller Erdogan, men han har ingen heder, det ser vi med Israel, Palestina relationen, USA, Saudiarabien relationen samtidigt med Qatar och Ryssland, snacka om att vara på allas sida för att utnyttja varje part utan heder.
Citera
2017-06-19, 19:32
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Om Assad går "tillbaka" till Turkiet, ja då har han förlorat sin sista heder han har kvar och desamma gäller Erdogan, men han har ingen heder, det ser vi med Israel, Palestina relationen, USA, Saudiarabien relationen samtidigt med Qatar och Ryssland, snacka om att vara på allas sida för att utnyttja varje part utan heder.

Heder och heder. Politik är smutsigt och i slutändan betyder inte heder så mycket. Skulle de komma överens om en offensiv mot kurderna så tror jag inte att det finns mycket att göra. Du får ha i åtanke att kurderna kommer att vara omringade av fiender om man plötsligt skulle få för sig att dra kurdiska gränser i norr. Inget jättecharmigt läge precis. Jänkaren kommer inte att kunna hålla er rygg för alltid.
Citera
2017-06-19, 19:33
Medlem
Yaskos avatar
Citat:

Och PKKPYDSDFYPG har "heder" som sätter upp amerikanska, ryska eller syriska flaggor på samma ställe beroende på vart vinden blåser ifrån...
Citera
2017-06-19, 19:35
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Heder och heder. Politik är smutsigt och i slutändan betyder inte heder så mycket. Skulle de komma överens om en offensiv mot kurderna så tror jag inte att det finns mycket att göra. Du får ha i åtanke att kurderna kommer att vara omringade av fiender om man plötsligt skulle få för sig att dra kurdiska gränser i norr. Inget jättecharmigt läge precis. Jänkaren kommer inte att kunna hålla er rygg för alltid.

Prostituerar man sig mot alla så kommer alla vara emot en tillsist. Kommer att underhållande att se deras ramaskri om det händer. "Turkiet/Assad" mördade 3454353254443 civila i *random stad" buhuuuuuuhuuuu....
Citera
2017-06-19, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag utgick ifrån Röda Korsets definition av krigsbrott med beaktavade av det som omnämns - https://www.rodakorset.fi/om-roda-korset/humanitar-ratt/krigsbrott

Jag har inte förnekat att anfallskrig är laglig, utan med krigsbrott syftade jag på brott mot IHR, medan olaglig våldsanvändning mot en annan stat som aggressionsbrott. Den personen jag svarade mot påstådd att varje handling av USA i Syrien är ett krigsbrott eftersom man begått aggressionsbrott, men det stämmer inte.

I dags läget finns det en möjlig hållbar argumentering för USA:s aktivister i Syrien utan regimens godkännande.

Jag såg det ursprungliga inlägget och din fråga. Inlägget utgick ifrån legitimitet medan du fokuserar på legalitet.

Både Syrien och USA kan begå krigsbrott enligt IHR som den finns kodifierad. Medan en aggressor aldrig kan hävda att han inte begår krigsbrott så länge han inte bryter mot kodifierad IHR.

Därav blir det så att endast de som har legitim grund kan anses agera legalt medan andra bedriver anfallskrig, krigsbrott.

Sedan som jag skrev så råder det delade meningar om hur och vem som startade anfallskriget i Syrien så jag förhåller mig neutral till vem som anses som aggressor så länge inte UN i domstol fastslaget det. Dvs en legalitetsfråga.
Citera
2017-06-19, 20:00
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Jag såg det ursprungliga inlägget och din fråga. Inlägget utgick ifrån legitimitet medan du fokuserar på legalitet.

Både Syrien och USA kan begå krigsbrott enligt IHR som den finns kodifierad. Medan en aggressor aldrig kan hävda att han inte begår krigsbrott så länge han inte bryter mot kodifierad IHR.

Därav blir det så att endast de som har legitim grund kan anses agera legalt medan andra bedriver anfallskrig, krigsbrott.

Sedan som jag skrev så råder det delade meningar om hur och vem som startade anfallskriget i Syrien så jag förhåller mig neutral till vem som anses som aggressor så länge inte UN i domstol fastslaget det. Dvs en legalitetsfråga.
Det stämmer inte. Personen ifråga utgick från legalitet:
Citat:
Alla länder som inte är inbjudna att delta i kriget begår krigsbrott. Det usa gör är ett brott men vem ska fälla dem? Ryssland har legitimitet även Iran.
Syrien har begärt deras hjälp.
Jag bemötte faktiskt aldrig "legitimitetsfrågan".

Citat:
Har jag hävdat annorlunda? Förstår inte din poäng. Jag skiljer mellan aggressionsbrott och krigsbrott. Aggressionsbrott innebär inte att själva genomförandet av kriget också är brottsligt.

Vad gäller din andra mening vet jag inte om det är ett skrivfel av dig eller inte. Som det är skrivet menar du att en aggressor begår krigsbrott när hen inte bryter mot IHR. Förtydliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in