Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Det stämmer inte. Personen ifråga utgick från legalitet:
Jag bemötte faktiskt aldrig "legitimitetsfrågan".
Har jag hävdat annorlunda? Förstår inte din poäng. Jag skiljer mellan aggressionsbrott och krigsbrott. Aggressionsbrott innebär inte att själva genomförandet av kriget också är brottsligt.
Vad gäller din andra mening vet jag inte om det är ett skrivfel av dig eller inte. Som det är skrivet menar du att en aggressor begår krigsbrott när hen inte bryter mot IHR. Förtydliga.
Jag är inte mycket för att märka ord men du har en "snäv" definition av krigsbrott. När jag läser inlägget, inte ditt, så uppfattar jag det så att legitimitet är grunden för de påståenden som framförs. Jag ser det du säger att du inte besvarade legitimitetsfrågan. Det var därför jag nämnde den.
Brott mot krigets lagar
Citat:
Brott mot krigets lagar, även kallat krigsförbrytelse, är straffbart enligt internationell rätt. (...) Krigets lagar är den del av folkrätten som reglerar krigförande och neutrala staters uppträdande i krig och under ockupation. Regelkomplexet består till största delen av skyddsregler, som går under samlingsbenämningen den internationella humanitära rätten ( IHR din formulering.) i väpnade konflikter. Anfallskrig är förbjudna enligt FN:s stadga, och krigets humanitära lagar (IHR din formulering.) innebär inte att man godkänner krig men innebär ett försök att lindra mänskligt lidande i de krig som trots våldsförbudet förekommer.
Ditt "aggressionsbrott" är ett krigsbrott, dvs brott mot krigets lagar varav IHR i kodifierad form och FN stadga enligt
Article 2, paragraph 4 även kallat våldsförbudet.
Citat:
All Members shall refrain in their international relations from the threat or use of force against the territorial integrity or political independence of any state, or in any other manner inconsistent with the Purposes of the United Nations.
samt
"Chapter VII".
En kedja av "aggressionsbrott" konstituerar "war of aggression" anfallskrig. Det är därför Ryssland då och då visar på incidenter av vad de uppfattar som "aggressionsbrott" vilka sammantaget skulle konstituera "war of aggression", dvs anfallskrig.
En av FN fastställd aggressor begår krigsbrottet anfallskrig. Ja. En aggressor kan föra sitt anfallskrig så att han inte bryter mot IHR, men begår fortfarande krigsbrottet anfallskrig.
Det var därför Nazitysklands ledning dömdes för startande och förande av krigsbrottet anfallskrig enligt
Nuremberg principles.
Nazityskland förde anfallskrig mot bla Rådsrepubliken Ryssland som i sin tur förde anfallskrig mot Finland. Efter kriget dömdes några i den finska statsledningen för krigsbrott enligt "Nuremberg principles" då de hade gjort gemensam sak med nazistledningen. Dock inte Mannerheim. Rådsrepubliken Ryssland ställdes aldrig till ansvar för sitt anfallskrig. Sedan begick alla sidor andra krigsförbrytelser mot olika internationella konventioner som var gällande vid den tiden. Så helt lätt är det inte att peka med hela handen och påstå att den och den är aggressor och begår krigsbrott.