Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
Jag förstår om det är en del jobb. Jobba hellre på animeringen isf om det är roligare. Hela denna diskussionen började här:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Och för egen del är jag helt med på varför man måste titta på ett längre tidsintervall när man studerar klimatet. Jag tycker också att endast iakttagelse räcker (ockulärt) för att se att temperatursänkningen var större för norra än södra halvklotet. Om det beror på att aerosoler fanns/finns i högre koncentration på norra halvklotet eller om det snarare beror på den tröghet haven för med sig, som du tar upp här, låter jag vara osagt. Kanske en kombination. Men att temperaturen sjönk mer på södra än norra halvklotet får vi nog anse vara falsifierat för början på andra halvan av 1900-talet.
Jag skrev inte det, men de grafer jag lade ut gjorde jag inte som ett bidrag till aerosolfrågan. Det bara råkade sammanfalla i tid.
I huvudsak ser jag diskussioner i den här tråden om solfläckar, ENSO, PDO, vulkanutbrott, sotutsläpp, aerosoler och mycket annat som har betydligt mindre effekt på klimatet än CO2 på två sätt:
– Det är intressant att veta hur de påverkar så att vi mer exakt kan fastställa CO2-påverkan.
– Dom används ofta för att lägga ut rökridåer runt hur CO2-utsläpp påverkar klimatet.
Jag hoppas att de sex kurvor som jag lade ut kan hjälpa till lite när det gäller olika fenomen.
Jag vet inte exakt hur, men jag tänker ungefär så här:
– Jag kan inte hitta förändringar som matchar solcykler (jfr kurvan som visar 3-års medelvärden).
– PDO? Kanske visst samband.
– ENSO? Visst samband.
Om man ser på 6-års medelvärden så är det två "fenomen" som står ut, utöver den trend som följer CO2-halten i atmosfären från 1958 och framåt. Tidigare har vi ju inte så exakta värden för CO2-halten. De "fenomen" jag tänker på kan beskrivas som:
– En uppgång från 1892 till 1898 följd av en nedgång till 1909.
– En uppgång från 1935 till 1942 följd av en nedgång till 1948.
Dessa "fenomen" syns bäst om man ser på 6-års medelvärden, IMO.
Här är en artikel som föreslår att toppen runt 1939-42 orsakades av en ovanligt stor El Niño-påverkan.
http://www.pnas.org/content/105/34/12154.full.pdf
–