Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-18, 16:09
  #17545
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
The U.S. Hit a Wind and Solar Power Milestone in March
Trots Donald Trump, har andelen vind- och sol-el fördubblats på mindre än fem år i USA. I mars 2017 var andelen el som kom från vind och sol 10%.

http://www.climatecentral.org/news/wind-solar-power-milestone-march-21541

Återstår att se hur mycket koleldningen ökar nu när Trump och Pruitt gör allt för att användning av ren energi ska minska till förmån för olja och kol.

Sjunkande elpriser
Samtidigt som andelen förnyelsebar energi ökar så har priserna en nedåtgående trend de senaste tre åren:

https://ycharts.com/indicators/us_average_retail_price_of_electricity_total

Om solel i USA för mindre än 3¢/kWh:
https://cleantechnica.com/2017/05/24/tucson-utility-inks-deal-solar-power-costs-less-3-cents-per-kilowatt-hour/

Om vindel i USA för mindre än 3,2¢/kWh:
http://www.awea.org/falling-wind-energy-costs

Förnyelsebart, rent och billigt – Vad kan man mer begära?

Hur kan någon vara så tokig att dom vill satsa på att bränna kol och olja?

Då tar vi det igen då:

Wind turbines are neither clean nor green and they provide zero global energy

Citat:
The Global Wind Energy Council recently released its latest report, excitedly boasting that ‘the proliferation of wind energy into the global power market continues at a furious pace, after it was revealed that more than 54 gigawatts of clean renewable wind power was installed across the global market last year’.

You may have got the impression from announcements like that, and from the obligatory pictures of wind turbines in any BBC story or airport advert about energy, that wind power is making a big contribution to world energy today. You would be wrong. Its contribution is still, after decades — nay centuries — of development, trivial to the point of irrelevance.

Here’s a quiz; no conferring. To the nearest whole number, what percentage of the world’s energy consumption was supplied by wind power in 2014, the last year for which there are reliable figures? Was it 20 per cent, 10 per cent or 5 per cent? None of the above: it was 0 per cent. That is to say, to the nearest whole number, there is still no wind power on Earth.

https://unvis.it/spectator.co.uk/2017/05/wind-turbines-are-neither-clean-nor-green-and-they-provide-zero-global-energy

Big Wind’s Dirty Little Secret: Toxic Lakes and Radioactive Waste

Citat:
To quantify this in terms of environmental damages, consider that mining one ton of rare earth minerals produces about one ton of radioactive waste, according to the Institute for the Analysis of Global Security. In 2012, the U.S. added a record 13,131 MW of wind generating capacity. That means that between 4.9 million pounds (using MIT’s estimate) and 6.1 million pounds (using the Bulletin of Atomic Science’s estimate) of rare earths were used in wind turbines installed in 2012. It also means that between 4.9 million and 6.1 million pounds of radioactive waste were created to make these wind turbines.

For perspective, America’s nuclear industry produces between 4.4 million and 5 million pounds of spent nuclear fuel each year. That means the U.S. wind industry may well have created more radioactive waste last year than our entire nuclear industry produced in spent fuel. In this sense, the nuclear industry seems to be doing more with less: nuclear energy comprised about one-fifth of America’s electrical generation in 2012, while wind accounted for just 3.5 percent of all electricity generated in the United States.

http://instituteforenergyresearch.org/analysis/big-winds-dirty-little-secret-rare-earth-minerals/

Vi struntar i att länka till apokalyptiska miljövideor från Kina. Det skulle vara sååååå deprimerande en solig dag som denna, eller hur?
Citera
2017-06-18, 18:51
  #17546
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Då tar vi det igen då:
Wind turbines are neither clean nor green and they provide zero global energy
https://unvis.it/spectator.co.uk/2017/05/wind-turbines-are-neither-clean-nor-green-and-they-provide-zero-global-energy
Big Wind’s Dirty Little Secret: Toxic Lakes and Radioactive Waste
http://instituteforenergyresearch.org/analysis/big-winds-dirty-little-secret-rare-earth-minerals/
Vi struntar i att länka till apokalyptiska miljövideor från Kina. Det skulle vara sååååå deprimerande en solig dag som denna, eller hur?

Hur seriösa spectator är när det gäller klimatfrågor kan man läsa sig till här:

Do penises cause climate change?
https://www.spectator.co.uk/2017/06/do-penises-cause-climate-change-discuss/#

Uppfattade jag rätt att du tror mer på spectator än på officiell statistik?

Citera
2017-06-18, 19:06
  #17547
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hur seriösa spectator är när det gäller klimatfrågor kan man läsa sig till här:

Do penises cause climate change?
https://www.spectator.co.uk/2017/06/do-penises-cause-climate-change-discuss/#

Uppfattade jag rätt att du tror mer på spectator än på officiell statistik?

Läs artikeln ordentligt den tar upp ett Sokal-experiment om du känner till det. Hur vissa delar av akademin går på vad som helst och tar in och godkänner en uppsats som bara innehåller postmordent svammel. Du borde läsa den, och ja, man tar upp penisens delaktighet i AGW:

2.2. Climate change and the conceptual penis

Citat:
Nowhere are the consequences of hypermasculine machismo braggadocio isomorphic identification with the conceptual penis more problematic than concerning the issue of climate change. Climate change is driven by nothing more than it is by certain damaging themes in hypermasculinity that can be best understood via the dominant rapacious approach to climate ecology identifiable with the con- ceptual penis. Our planet is rapidly approaching the much-warned-about 2°C climate change thresh- old, and due to patriarchal power dynamics that maintain present capitalist structures, especially with regard to the fossil fuel industry, the connection between hypermasculine dominance of scientific, political, and economic discourses and the irreparable damage to our ecosystem is made clear.

Destructive, unsustainable hegemonically male approaches to pressing environmental policy and action are the predictable results of a raping of nature by a male-dominated mindset. This mindset is best captured by recognizing the role of the conceptual penis holds over masculine psychology. When it is applied to our natural environment, especially virgin environments that can be cheaply despoiled for their material resources and left dilapidated and diminished when our patriarchal ap- proaches to economic gain have stolen their inherent worth, the extrapolation of the rape culture inherent in the conceptual penis becomes clear. At best, climate change is genuinely an example of hyper-patriarchal society metaphorically manspreading into the global ecosystem.

The deep reason for this problematic trend is explained, in its essence, by McElwaine (1999), where he writes, “Pickett suggests that we have to choose between capitalist rationalism and cultural sub- capitalist theory” (Pickett, 1993). Contemporary capitalist theory, a.k.a. neocapitalist theory, derives its claim on rationalism directly from the hypermasculine focus in science and society that can best be accounted for by identification with the conceptual penis. Paxton and Scameron (2006) seem to agree, noting that, “neocapitalist materialist theory holds that reality comes from the collective unconscious, but only if the premise of dialectic objectivism is invalid; if that is not the case, sexuality has significance.” Toxic hypermasculinity derives its significance directly from the conceptual penis and applies itself to supporting neocapitalist materialism, which is a fundamental driver of climate change, especially in the rampant use of carbon-emitting fossil fuel technologies and careless domi- nation of virgin natural environments. We need not delve deeply into criticisms of dialectic objectiv- ism, or their relationships with masculine tropes like the conceptual penis to make effective criticism of (exclusionary) dialectic objectivism. All perspectives matter.

One practical recommendation that follows from this analysis is that climate change research would be better served by a change in how we engage in the discourses of politics and science, avoiding the hypermasculine penis-centric take whenever possible (Kaijser & Kronsell, 2013).


http://www.skeptic.com/downloads/conceptual-penis/23311886.2017.1330439.pdf
Citera
2017-06-18, 19:26
  #17548
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Läs artikeln ordentligt den tar upp ett Sokal-experiment om du känner till det. Hur vissa delar av akademin går på vad som helst och tar in och godkänner en uppsats som bara innehåller postmordent svammel. Du borde läsa den, och ja, man tar upp penisens delaktighet i AGW:

2.2. Climate change and the conceptual penis

http://www.skeptic.com/downloads/conceptual-penis/23311886.2017.1330439.pdf

När du för några dagar antydde att du hade en aning om vad källkritik var så lät det glädjande.
Nu vet vi att det var falskt alarm.

Arktiska isvolymen fortfarande rekordlåg
Som en påminnelse om att du inte behöver oroa dig för en annalkande istid så kan vi konstatera att den arktiska isvolymen är den lägsta sedan den började mätas 1979. Om 3 1/2 månad har vi troligen den minsta isvolymen som uppmätts. Om utvecklingen fortsätter kan vi snart börja räkna på när man kan åka båt över Nordpolen i september.

http://psc.apl.uw.edu/research/projects/arctic-sea-ice-volume-anomaly/

Citera
2017-06-18, 19:32
  #17549
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
När du för några dagar antydde att du hade en aning om vad källkritik var så lät det glädjande.
Nu vet vi att det var falskt alarm.

Arktiska isvolymen fortfarande rekordlåg
Som en påminnelse om att du inte behöver oroa dig för en annalkande istid så kan vi konstatera att den arktiska isvolymen är den lägsta sedan den började mätas 1979. Om 3 1/2 månad har vi troligen den minsta isvolymen som uppmätts. Om utvecklingen fortsätter kan vi snart börja räkna på när man kan åka båt över Nordpolen i september.

http://psc.apl.uw.edu/research/projects/arctic-sea-ice-volume-anomaly/

Global polar bear population larger than previous thought – almost 30,000

Citat:
Posted on February 23, 2017 | Comments Offon Global polar bear population larger than previous thought – almost 30,000


The results of three recently-released studies that were not included in the last IUCN Red List assessment add more than 2,050 bears (on average)1 to the official 2015 global polar bear estimate, a point you won’t likely hear next Monday (27 February) from most polar bear specialists, conservation organizations, their cheerleaders and corporate sponsors on International Polar Bear Day.

https://polarbearscience.com/2017/02/23/global-polar-bear-population-larger-than-previous-thought-almost-30000/

Nej, så orolig är jag inte över dina Fake News eller alt.facts!
Citera
2017-06-18, 19:43
  #17550
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
När du för några dagar antydde att du hade en aning om vad källkritik var så lät det glädjande.
Ledsen, men den här gången var det faktiskt arbetet som hade rätt. Den artikel du drar upp handlar om en bluff för att visa på bristande kvalitet inom samhällsvetenskapen och har inget med AGW att göra annat än att skaparna tyckte det skulle passa bra i floskelsamlingen. Förvisso var bluffen inte lika bra som Sokals. Artikeln refuserades i första tidskrift de försökte få in den i och togs in i en rätt okänd tidskrift, och läser man vad de skriver verkar de själva inte kunna bestämma sig för om de visat på brister hos samhällsvetenskapen eller hos en del moderna "pay to play" tidskrifter som tar in vad som helst bara man betalar.
Citera
2017-06-18, 20:07
  #17551
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Global polar bear population larger than previous thought – almost 30,000
https://polarbearscience.com/2017/02/23/global-polar-bear-population-larger-than-previous-thought-almost-30000/
Nej, så orolig är jag inte över dina Fake News eller alt.facts!

Det gläder mig att du bryr dig om populationen av isbjörnar!
Det stora hotet tidigare mot isbjörnar var jakt.
Kanske kommer inavel att bli ett växande problem om de 19 kända subpopulationer som finns inte kan röra sig som tidigare?

Jag är övertygad om att det går att hitta både fördelar och nackdelar med global uppvärmning. Kanske kommer fiske i Norra Ishavet att hjälpa till att mätta ett ökande antal munnar?

Det som måste följas noggrant är hur förutsättningarna för allt liv i hav och på land förändras som en följd av uppvärmningen.

Om förändringarna innebär att bara en del av de människor som lever på Jorden kan överleva så ser jag det som ett problem. Vad tycker du arbetet? Att alla borde elda mer kol och olja?

Citera
2017-06-18, 20:16
  #17552
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ledsen, men den här gången var det faktiskt arbetet som hade rätt. Den artikel du drar upp handlar om en bluff för att visa på bristande kvalitet inom samhällsvetenskapen och har inget med AGW att göra annat än att skaparna tyckte det skulle passa bra i floskelsamlingen. Förvisso var bluffen inte lika bra som Sokals. Artikeln refuserades i första tidskrift de försökte få in den i och togs in i en rätt okänd tidskrift, och läser man vad de skriver verkar de själva inte kunna bestämma sig för om de visat på brister hos samhällsvetenskapen eller hos en del moderna "pay to play" tidskrifter som tar in vad som helst bara man betalar.

Varför är du ledsen? Det är väl glädjande?

Har arbetet länkat till en artikel som är seriös och med ett innehåll som är korrekt?

Det har jag missat! Kan du länka till artikeln, så att jag får se med egna ögon!

Kanske du har hittat fler sådana? Länka gärna!

Isbjörnar och minskande isutbredning i Norra Ishavet
Här beskrivs lite om förutsättningarna för att göra prognoser avseende isbjörnspopulationen.

http://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1145&context=marketing_pap ers

Citera
2017-06-18, 20:58
  #17553
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Har arbetet länkat till en artikel som är seriös och med ett innehåll som är korrekt?
Nu handlade det inte om det utan ditt påstående:
Citat:
Hur seriösa spectator är när det gäller klimatfrågor kan man läsa sig till här:

Do penises cause climate change?
En artikel som du tycks missförstått.
Citera
2017-06-18, 21:06
  #17554
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det gläder mig att du bryr dig om populationen av isbjörnar!
Det stora hotet tidigare mot isbjörnar var jakt.
Kanske kommer inavel att bli ett växande problem om de 19 kända subpopulationer som finns inte kan röra sig som tidigare?

Jag är övertygad om att det går att hitta både fördelar och nackdelar med global uppvärmning. Kanske kommer fiske i Norra Ishavet att hjälpa till att mätta ett ökande antal munnar?

Det som måste följas noggrant är hur förutsättningarna för allt liv i hav och på land förändras som en följd av uppvärmningen.

Om förändringarna innebär att bara en del av de människor som lever på Jorden kan överleva så ser jag det som ett problem. Vad tycker du arbetet? Att alla borde elda mer kol och olja?

Visst finns det fördelar, för du är väl inte orolig över att all havsis smälter bort, eller? Själv kommer jag nog dra mig tillbaka som förmögen från allt jag har tjänat in på investeringar i mark i Norra Sibirien.
Citera
2017-06-18, 22:09
  #17555
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Visst finns det fördelar, för du är väl inte orolig över att all havsis smälter bort, eller? Själv kommer jag nog dra mig tillbaka som förmögen från allt jag har tjänat in på investeringar i mark i Norra Sibirien.
Se bara till att vara noga med vad det är för mark. Den kan se solid ut så länge det är permafrost för att kollapsa till träsk eller stora jordras när det börjar tina.
https://www.sciencealert.com/siberia-s-huge-doorway-to-the-underworld-is-getting-so-big-it-s-uncovering-millennia-old-forests-and -carcasses
Undvik gärna områdena där Sovjet körde för många kärnvapentest också.
Citera
2017-06-19, 08:57
  #17556
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Moln är inte aerosoler. Aerosoler kan dock fungera som kärna (nuclei) och tillåta moln att bildas.

Ok.

Citat:
http://berkeleyearth.lbl.gov/auto/Regional/TMAX/Figures/northern-hemisphere-TMAX-Trend.png

http://berkeleyearth.lbl.gov/auto/Regional/TMAX/Figures/southern-hemisphere-TMAX-Trend.png

http://cdiac.ornl.gov/trends/temp/jonescru/graphics/glnhsh.png

Innebär det remi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in