Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Jag håller med men jag är ytterst tveksam gällande MR - jag är väl en av de som är mest kritisk. Han förbannar sig själv att han gick med på att mörda hennes föräldrar. Jag håller med om att han visar tecken på ånger men jag undrar samtidigt gällande vad?
Jag har alltså kognitivt bias, förvrängd perception, i åtanke som är vanligt vid våldsbrott och han är vägledd av advokat.
Att han verkar mer mänsklig än JM håller jag med dig om och jag begriper att du inte alls ämnar ursäkta hans brott.
Det är dock ingen "bild som spridits" kring MR - han är kriminell och han uppger själv att han har suttit i fängelse i Turkiet. Han misshandlar och knivhugger sina landsmän i Sverige. Resten tangerar politik så där stoppar jag.
Det finns mord och det finns.. mord. Det finns givetvis kringomständigheter.
Det finns själar som levt i åratal av förtryck och fysisk och psykisk misshandel, kuvade och förintade gällande sitt forna jag som det slutligen briserar för.
MR har känt JM i ett halvår.
MR är ung men vuxen och långt mer slipad än många andra via kriminalitet. Han resonerar i termer där han inledningsvis ämnar utnyttja JM, även om hon givetvis är ett enda stort makabert helvete.
Avtrubbad emotionellt via droger är han säkert, men knappast helt fördummad eller en viljelös marionett. Det ses i förhör, det hörs i rätten och via avlyssningar.
Anki överlever men troligen enbart för att hon svimmar och han tror sonika hon är död.
Strax därefter är han redo att mörda även sin matmor. Det är en lösning som ligger nära till hands tydligen och inget som JM driver på.
Jag må låta hård men jag har hört omskrivningar till leda i olika sammanhang ("jag kunde inte rå för...drogerna..hon fick mig att..") för att se en förslagenhet där hjärnkontoret tycks dock fungerar imponerande väl när det handlar om att ljuga till sig fördelar i nästa andetag. Det kan gälla allt från simpel självömkan, grov misshandel till rent av dråp.
Vad jag menar är att det indirekt riskerar förminskar offers lidande och gör förövaren själv en björntjänst på sikt.
Medkännande är väl att förstå tragedin med hans liv (för det är tragiskt) - men jag tror inte på att söka förmildrande omständigheter vid uppenbart vansinne (mord). Jag kanske har ett mer terapeutiskt tänk på sikt, jag vet inte.
Däremot ser jag det som att han har en chans till förändring jämfört med henne, med rätt stöd och vägledning till rätt tänk.
Men som sagt - jag ser till brottet dvs det oerhört brutala överfallet på två helt värnlösa äldre personer med över 40 knivhugg där Göran försöker värja sig och komma ur sängen.
Han dör inte direkt - inte förrän kniven sitter i ögat, så tystnar han.
De där få minuterna MR betonar ger jag inte ett vitten för, det låter som ännu ett självrättfärdigande och är oavsett en evighet för offret, bortom all kronologi.
Det är en plågsam död och det är MR som sitter grensle och matar hugg så han inte tar sig nån vägen. Jag ser inga förmildrande omständigheter med andra ord.
Jag håller genomgående med dig, men vill kommentera ett par detaljer.
Bilden
"Bilden" som jag skrev om ville jag ha med därför att den på något sätt hör till helhetsbilden. Jag vet inget om statistik för hur många av ensamkommande afghaner som har tunga missbruk, men det har förekommit flera uppgifter i MSM om att det är ett omfattande problem. Från de få statistika uppgifter som finns tillgängliga vet vi att dom är kraftigt överrepresenterade bland sexualförbrukare, inte minst i samband med gruppvåldtäkter. Uppsala är bara ett exempel där kriminalitet bland missbrukande ensamkommande afghaner fått en hel del uppmärksamhet. Hur stor del av dom som kommer och säger sig vara barn trots att dom är 18 eller mer vet vi inte. Test nyligen av en grupp visar att i vissa urval är 75% av de som sagt sig vara under 18, över 18. Jag kanske ska förtydliga med att jag ser fenomen som dessa som i huvudsak en följd av en felaktig politik. Liksom de stora summor skattemedel som i hanteringen går in i mer eller mindre ljusskygg verksamhet, som JMs. Jag stannar där för att inte komma för långt off topic.
Fängelse i Turkiet
Uppgiften om att MR avtjänat ett fängelsestraff i Turkiet för en knivmisshandel kan jag bara spåra till en uppgift som baseras på vad en person (troligen BAQ) berättat för media och från förhör med BAQ. Den passar inte med den bild som finns i FUP om hur MR lämnat Iran och blivit satt i ett förvar i Turkiet därför att han saknade pass, eller med vad MR berättat i tingsrätten.
Jag vill varken bekräfta eller dementera, men knivvåldet i Turkiet och den sammanhängande fängelsevistelsen där kan vara en trådsanning baserad på en felaktig uppgift.
De uppgifter som finns är inte helt fria från motsägelser:
JM:
"Han har ett dödsstraff väntar på sig i Iran. Han har varit inlåst i omgångar sedan han var 10 år."
I förhör 2016-12-15 framkommer något som jag tolkar som att MR blivit utsatt för någon form av övergrepp i Turkiet.
Protokollbilaga_2017-02-09__Dialogfo_rho_r.pdf, sidorna 1420-1421.
MO, som känt MR i Sivas i Turkiet säger att han inte vet något om att MR suttit i fängelse.
Tilla_ggsprotokoll_I_2017-03-09.pdf, sid 46 enligt paginering.
MR uppger i förhör att han suttit i förvar 2-3 månader när han kom till Turkiet utan pass.
Tilla_ggsprotokoll_II_2017-03-13.pdf, sid 37 enligt paginering.
BAQ uppger i förhör att MR sagt att han hade dödat någon i Turkiet.
Tilla_ggsprotokoll_IV_2017-04-18.pdf, sidorna 20-21.
Enligt MR själv lämnade han Iran sommaren 2015. Han greps utan pass och satt i förvar i Turkiet en månad. När han släpptes kom han in i Grekland och kom till ett läger. Han uppgav då att han var var född 1994 och var 21 för att han fått uppgift om att göra så för att få resa vidare. Via Aten, Makedonien, Serbien, Rumänien, Kroatien, och Österrike kom han till Tyskland. Han kom sedan vidare till Malmö 2015-12-13 enligt gränspolisen. Han kom till Arboga 2015-12-17.
Huvudprotokoll_2017-02-06.pdf, sidorna 660-664.
När det gäller JMs uppgifter om MRs kriminella bana så kan dom ha som syfte att förbereda att han, vid behov, ska utses till att vara en ensam förövare som inte agerat på hennes order. Hennes trovärdighet är ju inte heller på topp.
Misshandeln av de som avslöjade JMs sex med ensamkommande
Den blodiga och brutala misshandeln av de som berättat om att JM hade sex med sina ensamkommande är IMO inget annat än en brutal misshandel som bara den bör rendera ett strängt fängelsestraff.
Droger och missbruk
Droger och missbruk ursäktar inte brott i min begreppsvärld. Jag ser gärna ett synsätt liknande det vi har på den som kör bil påverkad och skadar någon även vid andra brott som begås av påverkade. Att vara påverkad är inte förmildrande. Det är snarast försvårande, IMO. Min åsikt förefaller skilja från rättssystemet, som IMHO förefaller ge frikostigt med straffrabatter och åtalsrabatter till missbrukare.
Mord och straff
Mord och mordförsök i det här fallet borde IMO ge livstid för båda åtalade. Det finns några omständigheter som jag tror kommer att göra att MR kommer lindrigare undan. Vi får se vad hans ålder fastställs till och vilket straff han får. LGW har gjort några olika uttalanden om vad han tror om påföljder. Här tror han på 12–16 års fängelse för MR:
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/gw-arbogakvinnan-blir-domd-till-livstid/
–