2017-06-18, 17:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, de är ju fortfarande misstänkta rent formellt har vi ju fått erfara via den här rättegången, de har ju fått vittna som medmisstänkta i och för sig endast för att få läsa upp vad de sagt i förhör, de hade ju vägrat att vittna annars.

Polis och utredare har nog en ganska klar bild över hur de tror att det har gått till när A*i dog, problemet är ju att ingen erkänner något och framförallt, den som initierat allt, moltiger om allt väsentligt, ljuger och nekar till allt annat och är dessutom skvatt galen.

Ja, det finns inget som styrker det man redan vet. När man inte har ett erkännande, en teknisk beviskedja, fler starka vittnesmål, mastuppkopplingar som kan motbevisa vad de säger etc så har man egentligen ingenting. Det finns nog närmare 0 % chans att de åker på det om det inte träder fram andra eller att man hittat något nytt.
Senast redigerad av Avalancheking 2017-06-18 kl. 17:26.
Citera
2017-06-18, 17:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Ja, det finns inget som styrker det man redan vet. När man inte har ett erkännande, en teknisk beviskedja, fler starka vittnesmål, mastuppkopplingar som kan motbevisa vad de säger etc så har man egentligen ingenting. Det finns nog närmare 0 % chans att de åker på det om det inte träder fram andra eller att man hittat något nytt.

Jo du har rätt, det är väl andra saker som gör att just de två inte kan bryta sig loss från JM, vad vete fan, någon djävla missriktad lojalitet eller så, men jag tror tyvärr att de sitter fast där de sitter och inte kommer att försöka gå vidare som AB verkar försöka.
Citera
2017-06-18, 17:45
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Juridiskt sett är tillförlitlighet/trovärdighet av mycket stor vikt i indicierelaterade fall såsom Aki-mordet. Johanna kommer att kunna påstå vad hon vill och ange vem som helst, de kommer inte att fälla dem för det mordet då hennes trovärdighet är lika med noll. Oskyldiga eller inte. Den i övrigt framkomna tekniska bevisning samt vittnesmål emot dem är förkastlig och kollad sen tiden då de var häktade. Nej, de kommer inte att fungera. De slipper.
Hon ska väl sälja storyn, frågan är vilken variant?
Citera
2017-06-18, 17:49
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Med tanke på att hon hela tiden vill smuggla lappar och brev, så är förmodligen träffarna noga övervakade. Det vore konstigt annars.
Angående nämnda ökända lappar och brev JM försökt smuggla ut via duschrummet läste jag om en liknande historia i veckans Hallandsposten : " en kriminalvårdare hittade två små handskrivna lappar bakom ett element i ett gemensamt duschutrymme, som två häktade skrivit till varandra De två häktades i Laholmstrakten då de var på väg, i en hyrbil, från göteborg till malmö med flera kilo cannabis En av de två var tidigare dömd för mord " slut citat Eftersom en av de häktade dessutom svurit på koranenkan det ju varit en del av JMs gäng eller inte
.
Citera
2017-06-18, 18:14
Medlem
Smhfs avatar
Klistar in en ny länk vad som händer under rättegångsdagarna dag för dag som är lite utförligare, pdf:

http://www.vastmanlandstingsratt.domstol.se/Domstolar/vastmanlandstingsratt/165_B%203570-16_Övrigt.pdf
Citera
2017-06-18, 18:19
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag håller med men jag är ytterst tveksam gällande MR - jag är väl en av de som är mest kritisk. Han förbannar sig själv att han gick med på att mörda hennes föräldrar. Jag håller med om att han visar tecken på ånger men jag undrar samtidigt gällande vad?
Jag har alltså kognitivt bias, förvrängd perception, i åtanke som är vanligt vid våldsbrott och han är vägledd av advokat.

Att han verkar mer mänsklig än JM håller jag med dig om och jag begriper att du inte alls ämnar ursäkta hans brott.
Det är dock ingen "bild som spridits" kring MR - han är kriminell och han uppger själv att han har suttit i fängelse i Turkiet. Han misshandlar och knivhugger sina landsmän i Sverige. Resten tangerar politik så där stoppar jag.

Det finns mord och det finns.. mord. Det finns givetvis kringomständigheter.
Det finns själar som levt i åratal av förtryck och fysisk och psykisk misshandel, kuvade och förintade gällande sitt forna jag som det slutligen briserar för.

MR har känt JM i ett halvår.
MR är ung men vuxen och långt mer slipad än många andra via kriminalitet. Han resonerar i termer där han inledningsvis ämnar utnyttja JM, även om hon givetvis är ett enda stort makabert helvete.
Avtrubbad emotionellt via droger är han säkert, men knappast helt fördummad eller en viljelös marionett. Det ses i förhör, det hörs i rätten och via avlyssningar.

Anki överlever men troligen enbart för att hon svimmar och han tror sonika hon är död.
Strax därefter är han redo att mörda även sin matmor. Det är en lösning som ligger nära till hands tydligen och inget som JM driver på.

Jag må låta hård men jag har hört omskrivningar till leda i olika sammanhang ("jag kunde inte rå för...drogerna..hon fick mig att..") för att se en förslagenhet där hjärnkontoret tycks dock fungerar imponerande väl när det handlar om att ljuga till sig fördelar i nästa andetag. Det kan gälla allt från simpel självömkan, grov misshandel till rent av dråp.
Vad jag menar är att det indirekt riskerar förminskar offers lidande och gör förövaren själv en björntjänst på sikt.
Medkännande är väl att förstå tragedin med hans liv (för det är tragiskt) - men jag tror inte på att söka förmildrande omständigheter vid uppenbart vansinne (mord). Jag kanske har ett mer terapeutiskt tänk på sikt, jag vet inte.
Däremot ser jag det som att han har en chans till förändring jämfört med henne, med rätt stöd och vägledning till rätt tänk.

Men som sagt - jag ser till brottet dvs det oerhört brutala överfallet på två helt värnlösa äldre personer med över 40 knivhugg där Göran försöker värja sig och komma ur sängen.
Han dör inte direkt - inte förrän kniven sitter i ögat, så tystnar han.
De där få minuterna MR betonar ger jag inte ett vitten för, det låter som ännu ett självrättfärdigande och är oavsett en evighet för offret, bortom all kronologi.
Det är en plågsam död och det är MR som sitter grensle och matar hugg så han inte tar sig nån vägen. Jag ser inga förmildrande omständigheter med andra ord.

Jag håller genomgående med dig, men vill kommentera ett par detaljer.

Bilden
"Bilden" som jag skrev om ville jag ha med därför att den på något sätt hör till helhetsbilden. Jag vet inget om statistik för hur många av ensamkommande afghaner som har tunga missbruk, men det har förekommit flera uppgifter i MSM om att det är ett omfattande problem. Från de få statistika uppgifter som finns tillgängliga vet vi att dom är kraftigt överrepresenterade bland sexualförbrukare, inte minst i samband med gruppvåldtäkter. Uppsala är bara ett exempel där kriminalitet bland missbrukande ensamkommande afghaner fått en hel del uppmärksamhet. Hur stor del av dom som kommer och säger sig vara barn trots att dom är 18 eller mer vet vi inte. Test nyligen av en grupp visar att i vissa urval är 75% av de som sagt sig vara under 18, över 18. Jag kanske ska förtydliga med att jag ser fenomen som dessa som i huvudsak en följd av en felaktig politik. Liksom de stora summor skattemedel som i hanteringen går in i mer eller mindre ljusskygg verksamhet, som JMs. Jag stannar där för att inte komma för långt off topic.

Fängelse i Turkiet
Uppgiften om att MR avtjänat ett fängelsestraff i Turkiet för en knivmisshandel kan jag bara spåra till en uppgift som baseras på vad en person (troligen BAQ) berättat för media och från förhör med BAQ. Den passar inte med den bild som finns i FUP om hur MR lämnat Iran och blivit satt i ett förvar i Turkiet därför att han saknade pass, eller med vad MR berättat i tingsrätten.
Jag vill varken bekräfta eller dementera, men knivvåldet i Turkiet och den sammanhängande fängelsevistelsen där kan vara en trådsanning baserad på en felaktig uppgift.
De uppgifter som finns är inte helt fria från motsägelser:
JM: "Han har ett dödsstraff väntar på sig i Iran. Han har varit inlåst i omgångar sedan han var 10 år."
I förhör 2016-12-15 framkommer något som jag tolkar som att MR blivit utsatt för någon form av övergrepp i Turkiet.
Protokollbilaga_2017-02-09__Dialogfo_rho_r.pdf, sidorna 1420-1421.
MO, som känt MR i Sivas i Turkiet säger att han inte vet något om att MR suttit i fängelse.
Tilla_ggsprotokoll_I_2017-03-09.pdf, sid 46 enligt paginering.
MR uppger i förhör att han suttit i förvar 2-3 månader när han kom till Turkiet utan pass.
Tilla_ggsprotokoll_II_2017-03-13.pdf, sid 37 enligt paginering.
BAQ uppger i förhör att MR sagt att han hade dödat någon i Turkiet.
Tilla_ggsprotokoll_IV_2017-04-18.pdf, sidorna 20-21.
Enligt MR själv lämnade han Iran sommaren 2015. Han greps utan pass och satt i förvar i Turkiet en månad. När han släpptes kom han in i Grekland och kom till ett läger. Han uppgav då att han var var född 1994 och var 21 för att han fått uppgift om att göra så för att få resa vidare. Via Aten, Makedonien, Serbien, Rumänien, Kroatien, och Österrike kom han till Tyskland. Han kom sedan vidare till Malmö 2015-12-13 enligt gränspolisen. Han kom till Arboga 2015-12-17.
Huvudprotokoll_2017-02-06.pdf, sidorna 660-664.

När det gäller JMs uppgifter om MRs kriminella bana så kan dom ha som syfte att förbereda att han, vid behov, ska utses till att vara en ensam förövare som inte agerat på hennes order. Hennes trovärdighet är ju inte heller på topp.

Misshandeln av de som avslöjade JMs sex med ensamkommande
Den blodiga och brutala misshandeln av de som berättat om att JM hade sex med sina ensamkommande är IMO inget annat än en brutal misshandel som bara den bör rendera ett strängt fängelsestraff.

Droger och missbruk
Droger och missbruk ursäktar inte brott i min begreppsvärld. Jag ser gärna ett synsätt liknande det vi har på den som kör bil påverkad och skadar någon även vid andra brott som begås av påverkade. Att vara påverkad är inte förmildrande. Det är snarast försvårande, IMO. Min åsikt förefaller skilja från rättssystemet, som IMHO förefaller ge frikostigt med straffrabatter och åtalsrabatter till missbrukare.

Mord och straff
Mord och mordförsök i det här fallet borde IMO ge livstid för båda åtalade. Det finns några omständigheter som jag tror kommer att göra att MR kommer lindrigare undan. Vi får se vad hans ålder fastställs till och vilket straff han får. LGW har gjort några olika uttalanden om vad han tror om påföljder. Här tror han på 12–16 års fängelse för MR:
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/gw-arbogakvinnan-blir-domd-till-livstid/

Citera
2017-06-18, 18:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag håller genomgående med dig, men vill kommentera ett par detaljer.

Bilden
"Bilden" som jag skrev om ville jag ha med därför att den på något sätt hör till helhetsbilden. Jag vet inget om statistik för hur många av ensamkommande afghaner som har tunga missbruk, men det har förekommit flera uppgifter i MSM om att det är ett omfattande problem. Från de få statistika uppgifter som finns tillgängliga vet vi att dom är kraftigt överrepresenterade bland sexualförbrukare, inte minst i samband med gruppvåldtäkter. Uppsala är bara ett exempel där kriminalitet bland missbrukande ensamkommande afghaner fått en hel del uppmärksamhet. Hur stor del av dom som kommer och säger sig vara barn trots att dom är 18 eller mer vet vi inte. Test nyligen av en grupp visar att i vissa urval är 75% av de som sagt sig vara under 18, över 18. Jag kanske ska förtydliga med att jag ser fenomen som dessa som i huvudsak en följd av en felaktig politik. Liksom de stora summor skattemedel som i hanteringen går in i mer eller mindre ljusskygg verksamhet, som JMs. Jag stannar där för att inte komma för långt off topic.

Fängelse i Turkiet
Uppgiften om att MR avtjänat ett fängelsestraff i Turkiet för en knivmisshandel kan jag bara spåra till en uppgift som baseras på vad en person (troligen BAQ) berättat för media och från förhör med BAQ. Den passar inte med den bild som finns i FUP om hur MR lämnat Iran och blivit satt i ett förvar i Turkiet därför att han saknade pass, eller med vad MR berättat i tingsrätten.
Jag vill varken bekräfta eller dementera, men knivvåldet i Turkiet och den sammanhängande fängelsevistelsen där kan vara en trådsanning baserad på en felaktig uppgift.
De uppgifter som finns är inte helt fria från motsägelser:
JM: "Han har ett dödsstraff väntar på sig i Iran. Han har varit inlåst i omgångar sedan han var 10 år."
I förhör 2016-12-15 framkommer något som jag tolkar som att MR blivit utsatt för någon form av övergrepp i Turkiet.
Protokollbilaga_2017-02-09__Dialogfo_rho_r.pdf, sidorna 1420-1421.
MO, som känt MR i Sivas i Turkiet säger att han inte vet något om att MR suttit i fängelse.
Tilla_ggsprotokoll_I_2017-03-09.pdf, sid 46 enligt paginering.
MR uppger i förhör att han suttit i förvar 2-3 månader när han kom till Turkiet utan pass.
Tilla_ggsprotokoll_II_2017-03-13.pdf, sid 37 enligt paginering.
BAQ uppger i förhör att MR sagt att han hade dödat någon i Turkiet.
Tilla_ggsprotokoll_IV_2017-04-18.pdf, sidorna 20-21.
Enligt MR själv lämnade han Iran sommaren 2015. Han greps utan pass och satt i förvar i Turkiet en månad. När han släpptes kom han in i Grekland och kom till ett läger. Han uppgav då att han var var född 1994 och var 21 för att han fått uppgift om att göra så för att få resa vidare. Via Aten, Makedonien, Serbien, Rumänien, Kroatien, och Österrike kom han till Tyskland. Han kom sedan vidare till Malmö 2015-12-13 enligt gränspolisen. Han kom till Arboga 2015-12-17.
Huvudprotokoll_2017-02-06.pdf, sidorna 660-664.

När det gäller JMs uppgifter om MRs kriminella bana så kan dom ha som syfte att förbereda att han, vid behov, ska utses till att vara en ensam förövare som inte agerat på hennes order. Hennes trovärdighet är ju inte heller på topp.

Misshandeln av de som avslöjade JMs sex med ensamkommande
Den blodiga och brutala misshandeln av de som berättat om att JM hade sex med sina ensamkommande är IMO inget annat än en brutal misshandel som bara den bör rendera ett strängt fängelsestraff.

Droger och missbruk
Droger och missbruk ursäktar inte brott i min begreppsvärld. Jag ser gärna ett synsätt liknande det vi har på den som kör bil påverkad och skadar någon även vid andra brott som begås av påverkade. Att vara påverkad är inte förmildrande. Det är snarast försvårande, IMO. Min åsikt förefaller skilja från rättssystemet, som IMHO förefaller ge frikostigt med straffrabatter och åtalsrabatter till missbrukare.

Mord och straff
Mord och mordförsök i det här fallet borde IMO ge livstid för båda åtalade. Det finns några omständigheter som jag tror kommer att göra att MR kommer lindrigare undan. Vi får se vad hans ålder fastställs till och vilket straff han får. LGW har gjort några olika uttalanden om vad han tror om påföljder. Här tror han på 12–16 års fängelse för MR:
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/gw-arbogakvinnan-blir-domd-till-livstid/

Min fetade där nere. Om MR är född 1996 som det påstås kan han inte dömas till livstids fängelse. Han kommer att få kring 14 skulle jag tro.

Edit: Såg att du påpekade det med hans ålder sen.
Citera
2017-06-18, 18:29
Medlem
Smhfs avatar
Vad är det som säger att MR har uppgivit sitt riktiga namn, JJ har ju tydligen två namn på facebook,
kan det vara så att det namn det först uppger är fejkat, sen för att kunna hålla kontakten med sina landsmän på olika konton ex facebook så uppger de sina riktiga namn, på ett konto?

Det är ju vida känt att de ljuger om sin ålder, identitet, ursprungsland inte alla kanske men många, de får ju hela tiden info från andra som tagit sig till olika länder hur de ska gå till väga.

Jag tänker på MR:s det kanske är ngn polare i från Iran som han tagit sitt namn av, och får då en ålder, som inte är hans.
Senast redigerad av Smhf 2017-06-18 kl. 18:34.
Citera
2017-06-18, 18:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Kan nu laddas ned här:
https://www.hitta.se/f%C3%B6retagsinformation/pangelius+familjehemsv%C3%A5rd+ab/5590316823#arsredovisningar

Tack! Du är en klippa!

Personalkostnader om 14 236 004:- visar att det betalats ut en hel del löner utöver någon miljon till var och en av JM och LI. Summan gör också att minst huvuddelen, kanske hela utdelningen på sex miljoner som JM och LI delade på, beskattades till 20%, dvs. dom fick 2,4 miljoner var, som utdelning, efter skatt.

Summan 5 249 150:- för "övriga externa kostnader" vore intressant att se vad den gått till.

Det framgår också att Pangelius ägt 50 000 i ett koncernbolag, dvs. minst 90%, troligen 100% i detta bolag. Vilket bolag detta är har jag inte kunnat hitta.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-06-18 kl. 18:55.
Citera
2017-06-18, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Du behöver inte nia mig och här svävas det inte iväg utan det är du som inte förstår och ist för att förstå börjar du dilla att det jag skriver om MRs ålder är av noll topic och bönar och ber att du ist vill prata om mig och eskiltunas maffia för det ser du som ontopic. MRs ålder är en del i detta fall, lägligt nog kommer det sist men visst det gäller ju påföljdsfrågan så låt gå men som du sett i fup undviker fhl att ta den debatten seriöst med MR och jähresten beklagar sig i rätten att åk inte visat intresse för detta så han får göra allt jobb själv, puckad advokat som är charmad av åk och jobbar på "den goda sidan" för en gångs skull. Försvararen gör inget för sin klient och ett papper från teheran är det enda han lyckats krafsa fram till sin godbit som så gärna vill slippa livstid och därför sitter han och spelar "hund" dagarna igenom.

Det var likaså anledningen till att något "misshandelsmål" inte togs upp under denna mordutredning. Nu sitter åklagarna tysta som möss om denna händelse som måste präglat hans färd till begånget mord/mordförsök.

Det hade inte varit några som helst problem att förhöra sig om misshandeln för "hunden" som erkänner allt möjligt. För de johannakåta (inkl. åkl) så borde det vara ganska naturligt att smaska även i detta brott för att visa på modus operandi och få indiciekedjan att gå ihop. Men inte det inte, hundar ska klappas medhårs..tills de inte är nyttiga längre. Hur många afghanår går det på ett gregorianskt håller man på i det längsta av..skäl.
Citera
2017-06-18, 20:37
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag är mer ute efter JM:s bedräglighet. Det finns anledning att tro att hon använt barnalstring som påtryckningsmedel, attraktion och inkomstkälla och valt far (Aki) med tanke på möjligheten att bibehålla sitt eget grepp om tvillingarna och övrig familj. Om hon har "familjeplanerat" tvillingarna från första stund utan Akis involvering på samma plan så säger det något om hur hon är funtad. Hon är själv VD och samtidigt sätter en tvillingfödsel stor press på omgivningen. Om tvillingarna är uppskattade och människor borde utgöra en egen tråd -- mycket talar för att möllerskan inte primärt anlade det perspektivet själv.

Sen kan man naturligtvis vända på steken och påpeka att farssidan av hennes avkommor rätteligen kan ha börjat oroa sig för hur stod till hemma hos JM. Och tre farssidor utgör potentiellt en social kraft, ssk när det börjar svaja i flyktingverksamheten och JM blir rikskändis som motsatsen till den föredömlige socionomen och socialarbetaren. Vem, som har möjligheten, skulle inte hellre se sina barn hos sig? Och få betalt för det (om applicerbart).
Det var hon väl inte när hon och Aki blev föräldrar?
Citera
2017-06-18, 20:46
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Skall försöka fatta mig kort. Enligt mig så finns det i denna "berättelse" (börjar snart kräkas när jag hör detta ord ca 20 ggr/dag) så många socialt och känslomässigt tunga symboliska rum vi iom Johanna Möller har fått inblick i. I henne har svenska folket fått [in-]se att en sexbarnsmamma med flerårig utbildning till socionom kan utnyttja sin utbildning till att starta en mångmiljonindustri i flyktingbranschen och samtidigt använda flykting-gossar som sexhjälpmedel.
Sen fick svenska folket veta att JM kunde få fram ett hämnargäng som gav sig på flykting-gossarna för att de hade gått till pressen.
Sen fick svenska folket se att denna mamma kunde se till att få sin pappa mördad och sin mamma nästan mördad.
Sen kom det fram att denna mamma sannolikt har dränkt sina två yngsta barns pappa; kanske har detta skett när barnen varit på plats? Hursomhelst tror jag att svenska folket -och inte minst dess samlade journalistkår- kan känna det motigt att ta in så mycket ondska på några veckor (förhandlingarna inleddes ju 8 maj) och när det också framkommer att mamman tecknat en försäkring på två miljoner på småbarnens pappa en kort tid innan mordet -tja, då vill nog inte den svenska journalistkåren vara det svenska folket behjälplig med att berätta om denna fasansfulla kvinna. Rätt naturligt.
Men alldeles åt helvete fel av dem! Här har vi Johanna Möller, ett exempellöst stycke juridiskt-psykiatriskt ondskepaket och om detta må pressen berätta! Fast det tar emot att tvingas berätta om att Sveriges i mitt tycke värsta mördare i modern tid, Johanna Möller, är en kvinna -en sexbarnsmamma som dödar/låter döda folk för att komma åt pengar. Fast ibland vill hon döda folk när hon blivit "ganska arg" sådär bara..

Jag väntar spänt på domen i TR, för sen skall det bli intressant att se om pressen därefter kommer att fortsätta skydda hennes namn och att hon under flera år arbetat som socialsekreterare.
Jäklar vad bra du slår huvudet på spiken! Tack! Jag känner igen mig när jag försöker berätta för kollegor på jobbet om vidden av alla vidrigheter denna kvinna har lyckats åstadkomma och orsaka. Man kan inte få med allt och det är lätta att förlora helheten efter en stund.

Jag märker t.o.m själv att jag förlorar mina lyssnare; det går liksom inte att ta in alla hemskheter. Hjärnkontoret säger "stopp och belägg", vi pratar om midsommarvädret istället, typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in