Citat:
Snälla, Gunnarsson och Lundgren?! Dessa spelare har absolut ingenting att mäta sig med meritmässigt. Dessutom så syns och hörs de i media ofta.
Pernfors var mest en "one hit wonder" som jag har förstått det. Henrik Sundström kanske man inte ser så ofta nej, men man hör ofta honom nämnas ändå. Henrik Holm och Niclas Kroon??? En titel sammanlagt, varför skulle man prata om dessa herrar?
Jonas B. Svensson, ja han borde man höra mer om, det är imponerande meriter.
Jag står fast vid att det är mycket märkligt att en idrottsman som Kent Carlsson knappt längre existerar i svensk idrottshistoria.
Pernfors var mest en "one hit wonder" som jag har förstått det. Henrik Sundström kanske man inte ser så ofta nej, men man hör ofta honom nämnas ändå. Henrik Holm och Niclas Kroon??? En titel sammanlagt, varför skulle man prata om dessa herrar?
Jonas B. Svensson, ja han borde man höra mer om, det är imponerande meriter.
Jag står fast vid att det är mycket märkligt att en idrottsman som Kent Carlsson knappt längre existerar i svensk idrottshistoria.
Tja, jag följer mycket sällan svensk TV och media, så jag har inte så bra koll på vem av dessa som uppmärksammas. Du hör ju knappast talas mycket om Magnus Norman heller annat än som tränare, och han hade ändå en mycket starkare karriär än någon av dessa. Jonas B. Svensson tycker jag har bättre meriter än Carlsson, men jag tror inte man hör mycket om honom heller.
Gunnarsson "absolut ingenting att mäta sig med meritmässigt"? Hmm, medger villigt att 9 titlar är bättre än 1. Men Carlsson var alltså ganska misslyckad i GS-sammanhang. Medan en semifinal i Australian Open ändå är en rejäl framgång.
Tror skälet till att folk hört talas mer om Henrik Sundström är att han var med i det vinnande Davis Cup laget, och väl slog McEnroe i Göteborg, eller var det var.
Glömde förresten Magnus Gustafsson (14 titlar, QF AO). Inte heller om honom hör man talas särskilt ofta. (Eller Magnus Larsson.)
Visst, Kent Carlsson vann lite titlar, det kan man gott uppmärksamma honom för. Kanske det fanns fler småturneringar att plocka hem på den tiden? Thomas Johansson vann också 9, men har överlag ett mycket starkare GS resultat (med vinst i AO, obviously).
Här är min approximativa lista på Sveriges 20 bästa manliga tennisspelare de senaste 20-30 åren, eller vad det är. Lämnar alltså ute allt som är före Björn Borg. Möjligt att jag glömt nån, har inte tänkt så hemskt mycket på detta (antalet titlar, bästa GS resultat) (orkade inte bry mig om ranking och annat):
1. Borg (64, 11)
2. Edberg (41, 6)
3. Wilander (33, 7)
4. Thomas Enqvist (19, F AO)
5. Robin Söderling (10, Fx2 RG)
6. Magnus Norman (12, F RG)
7. Thomas Johansson (9, V AO) (visst, kanske borde vara högre med tanke på vinsten i AO)
8. Magnus Gustafsson (14, QF AO)
9. Joakim Nyström (13, QF RG)
10. Jonas Björkman (6, SF W, UO)
11. Anders Järryd (8, SF W)
12. Jonas B. Svensson (5, 2xSF RG)
13. Magnus Larsson (7, 3xQF UO)
14. Kent Carlsson (9, 4Rx2 RG)
15. Henrik Sundström (5, QF RG)
16. Mikael Pernfors (3, F i RG)
17. Joachim Johansson (3, SF UO)
18. Nicklas Kulti (3, QF RG)
19. Peter Lundgren (3, 4R UO)
20. Jan Gunnarsson (1, SF AO)
Senast redigerad av fryskyl 2017-06-19 kl. 16:32.
Senast redigerad av fryskyl 2017-06-19 kl. 16:32.