Citat:
Ursprungligen postat av
terribilis
Ja, helt klart en underskattad svensk idrottsman massmedialt. Jag tror aldrig jag har sett honom i TV. Jag föddes i mitten av 80-talet och var för ung för att se honom när han var som bäst men man ser och hör aldrig något om honom idag. Borg, Wilander, Edberg, Nyström, Järryd, Björkman, Enqvist och alla som håller på med GTG ser och hör man om i media men aldrig Kent Carlsson. Varför är det så?
Det är väl inte såå konstigt? 4R RG bästa GS resultat. Ok, 9 titlar, det är starkt. Men från din lista ovan har du lämnat ute Jonas B. Svensson (5 titlar, 2 RG semifinaler, QF AO), Henrik Holm (0 titlar, 4R WI), Pernfors (3 titlar, F i RG), Henrik Sundström (5 titlar, QF RG), Niclas Kroon (1 titel, 4R RG, plus "vicht"

), Janne Gunnarsson (1 titel, SF AO) och Peter Lundgren (3 titlar, 4R UO). Alla är från samma generation, mer eller mindre, och har väl jämförbara resultat med Carlsson. (Kulti också). Vet inte om dessa fått så hemskt mycket mer uppmärksamhet än Carlsson. Man hör ju inte talas om dem alls nuförtiden (ok, Gunnarsson och Lundgren, men inte för deras gamla meriter).
Edit: Dock synnerligen imponerande att Carlsson vann 5 grustitlar 1988, och var rankad 6. Känns som han borde kunnat gjort ett bättre resultat i RG det året, men han rök i 4R mot Jonas B. Svensson i fem set. Var det några andra än svenskar som vann nått 1988, frågar man sig? Wilander och Edberg la ju beslag på alla GS. Det var tider, det.
Edit: Förresten var jag besviken att Lopez förlorade mot Pouille i finalen i Stuttgart tidigare idag. Lopez har haft lite oflyt i gräsfinaler. Torskade ju mot Dimitrov i Queensfinalen för ett tag sen, efter minst en matchboll (lite clutch där från bulgaren, tydligen....). Idag hade han 1-0 i set och flera breakbollar i set 2, men torskade det i tiebreak. Sen bruten i set 3.
Och Dr. Ivo torskade mot Gilles Müller i Holland (tänker inte försöka stava turneringsnamnet). Inga extrapoäng för att gissa hur många servegenombrott det var... Tror dock det var ett par breakbollar.

7-6, 7-6.