Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Varför är det onormalt för en terrororganisation att neka attentat? Det är grupper som försöker behålla politisk legitimitet och inte bli uteslutna internationellt som nekar dåd som annars medför legitimitetsproblem. Hezbollah åtnjöt internationellt stöd, inklusive av fredsförespråkare som såg gruppen som en motkraft till "imperalismen" som Israel förknippas med.
Hezbollah terrorstämplades av EU i och med bombdådet i Bulgarien.
Jag tycker alltid att försöker att rentvå Hezbollah från terrorstämpeln är futtiga. Detta beror dels på grund av de faktiska attackerna som Hezbollah tagit ansvar för, dels för stödet som Hezbollah ger till Hamas både i form av militärträning och politiskt stöd. Hamas har onekligen begått terrorbrott genom att spränga civila i luften. Om nu Hezbollah tycker terrorism är motbjudande och att man vill ta avstånd ifrån det, varför har man så nära band med Hamas till den grad att man till och med förser hjälp till denna grupp? För övrigt har vi länder som Argentina, Bulgarien och Singapore som pekar fingret på Hezbollah och Iran. Varför ska jag misstro deras anklagelser mot gruppen när Hezbollah inte har några problem att ge stöd till Hamas som utför terrordåd?
Här är exempel på attacker mot civila utfärda eller stödda av Hezbollah.
Ansar Allah, som var en grupp som stod under Hezbollah, hyllade attacken mot ett civilt flyg med civila israeler -
https://en.wikipedia.org/wiki/Alas_Chiricanas_Flight_901
HRW rapport om Hezbollahs medvetna strategi att slå mot civila israeler -
https://www.hrw.org/reports/2007/iopt0807/7.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/1979_Nahariya_attack - 4 civila israeler, inklusive två barn, mördades av en palestinier som senare blev en del av Hezbollah.
Jag förstår att vissa som hyser agg mot Israel kan sympatisera med gruppen, men det förändrar inte faktum att gruppen stödjer och utför terrorism. Kalla saker för vad de är. Du som kristen från Mellanöstern borde väl förstå just detta gällande Hezbollah speciellt när Kataebpartiet, den kristna gruppen, hyser stark misstro mot Hezbollah och deras aktiviteter. Men du kanske sympatiserar med shiamuslimska jihadister än liberala kristna trots din kristna bakgrund

?
Det är väl självklart att det är onormalt när en "terrororganisation" nekar till sina terrorbrott. Om dom nu som du påstår skulle vara oroliga över att förlora politisk legitimitet, Varför skulle man då ha begått terrorattackerna från första början? Om vi tar Daesh t.ex så är dom snabbare en blixten att ta på sig terrordåd. Eftersom det annars inte skulle finnas någon poäng med att utföra terrorattacker om man inte får cred för dom.
Så när Israel säger att Hizbollah sprängde en synagoga i Argentina samtidigt som Hizbollah nekar till anklagelserna så väljer jag att tro på Hizbollah.
Hizbollah stödjer Hamas det är ingen hemlighet. Ska man klassa Hizbollah som terrorister för det? Nej det tycker jag inte. USA skapade Al Qaida i Afghanistan. Men inte kallar vi USA för terrorister, du kan inte använda olika måttstockar.
Att en undergrupp till Hizbollah hyllar en terroristattack som dom själva inte har begått gör inte heller att Hizbollah kvalificerar in på terrorlistan.
Hizbollah är och kommer alltid vara en motståndsrörelse, och som jag skrev tidigare förefaller det sig naturligt för Israel att kalla Hizbollah för terrorister. På samma sätt som Hitler kallade norska motståndsmän för terrorister.
Ja jag som kristen tycker det är helt rätt av Hizbollah att driva ut den israeliska ockupationsmakten ur Libanon. Libanon ett land där 50% av befolkningen är kristna. Majoriteten av Libanons kristna befolkning stödjer Hizbollah, Libanons kristna president är allierade med Hizbollah och han hade inte kunnat bli president utan dom.