Citat:
Ursprungligen postat av
Chris1991
Det är väl självklart att det är onormalt när en "terrororganisation" nekar till sina terrorbrott. Om dom nu som du påstår skulle vara oroliga över att förlora politisk legitimitet, Varför skulle man då ha begått terrorattackerna från första början? Om vi tar Daesh t.ex så är dom snabbare en blixten att ta på sig terrordåd. Eftersom det annars inte skulle finnas någon poäng med att utföra terrorattacker om man inte får cred för dom.
Så när Israel säger att Hizbollah sprängde en synagoga i Argentina samtidigt som Hizbollah nekar till anklagelserna så väljer jag att tro på Hizbollah.
Hizbollah stödjer Hamas det är ingen hemlighet. Ska man klassa Hizbollah som terrorister för det? Nej det tycker jag inte. USA skapade Al Qaida i Afghanistan. Men inte kallar vi USA för terrorister, du kan inte använda olika måttstockar.
Att en undergrupp till Hizbollah hyllar en terroristattack som dom själva inte har begått gör inte heller att Hizbollah kvalificerar in på terrorlistan.
Hizbollah är och kommer alltid vara en motståndsrörelse, och som jag skrev tidigare förefaller det sig naturligt för Israel att kalla Hizbollah för terrorister. På samma sätt som Hitler kallade norska motståndsmän för terrorister.
Ja jag som kristen tycker det är helt rätt av Hizbollah att driva ut den israeliska ockupationsmakten ur Libanon. Libanon ett land där 50% av befolkningen är kristna. Majoriteten av Libanons kristna befolkning stödjer Hizbollah, Libanons kristna president är allierade med Hizbollah och han hade inte kunnat bli president utan dom.
Hezbollah var öppna med sina terrorbrott eftersom de var nya. Läget har förändrats internationellt i och med att PLO erkände Israel och började förhandla. Detta förändrade läget och för att få internationellt stöd "får" man inte begå terrorbrott. Det säger ju sig självt. IS erkänner inte FN eller ens det internationella samfundet, så att jämföra en grupp som IS, som inte har några planer att bli en del av internationella samhället, är befängt.
Det är inte enbart Israel som anklagar Hezbollah för att utföra attacken, utan även Argentinska myndigheter. Det är välkänt att Hezbollah har ett etablerat nätverk i Latinamerika. Att du väljer att blunda för det är ditt personliga problem.
Jag har inte påstått att Hizbollah är en terrororganisation enbart för deras stöd till Hamas. Jag skrev att det är en del av anledningen. Är det din mening att Hizbollah förkastar Hamas terroraktioner? Vi vet ju att de inte bara stödjer de rent politiskt utan hjälper Hamas att utföra dessa dåd. Om det är fallet borde vi uteslutade de grupper som koordinerar med al-Nusra i Syrien som terrorister.
Att vara en motståndsrörelse är inte exklusivt. Man kan vara en motståndsrörelse och använda sig utav terrormetoder. Det går inte i stick och stäv med varandra hoppas jag att du förstår.
USA skapade inte al-Qaida. De stöttade mujahedin i Afghanistan med vapen mot Sovjet. Osama kunde skapa sitt nätverk, al-Qaida, under kriget. Din historia om Afghanistan är bristfällig. Jag säger det med respekt för dig.
Har kristna i Libanon ett val än att stödja Hezbollah? Vi vet ju exempelvis att Hezbollah är utpekade som ansvariga för dådet mot tidigare kristna presidenter som sympatiserade med Kataebpartiet. Kataebpartiet, som har en uttalat kristen ideologi, motsätter sig Hezbollah. Bara för att den nuvarande presidenten stödjer Hezbollah, som ju är ett undantag eftersom Hezbollah släppte en kristen president som var kritiskt mot Hezbollah. Du borde läsa mer om Libanon och dess komplexa historia min vän. Det verkar som att du sviker dina kristna bröder för en shiamuslimsk jihadistgrupp.
Om Hezbollah var en motståndsgrupp har de i vart fall förlorat den stämpel med sitt förtryck som förlängs till Syrien.