2017-06-18, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Tycker är inte ett bra argument. Tycker betyder "jag tror" - dvs antaganden. Du antar saker - bara det att eftersom du inte vet så har du konstant fel i dina antaganden.

"Måste vara" är en annan av dina slagdängor. För att du anser att någonting måste vara på ett visst vis så betyder inte det att det verkligen måste vara så - är återigen baserat på att du personligen gjort ett antagande.

Jag orkar inte alltid svara på er låga nivå....

Citat:

Bygger man nya boogies för det andra spåravståndet måste man hela tiden lasta om. Och man måste hela tiden ha tillgång till lika många vagnar, vilket gör det krångligt med logistiken.

Lika många vagnar kan vara komplicerat för svenskar men jag tror tyskarna fixar det. Man kan ha en buffert dessutom. Nivån........

Citat:

Bygger man boogies som är ställbara så får du räkna med 1 ton extra tyngd för denna tuffare boogie. Kostar stål (som var ont om) och du ignorerar konstant mängden industriarbete för att bygga ett antal tiotusental nya boogies och hur det skulle hindrat övriga industriproduktionen. Och eftersom man nu har tuffare vagnar som kan detta samtidigt som resten av alla vagnar inte kan det så har man återigen krånglat till sin logistik - råkar man fellasta och skicka en enda vagn av fel typ så blir det krångligt att hantera vid växlingsstationen.

Jag jämför med att ändra vidden på spåren vilket är det enda vettiga.

Citat:

Att lasta om - som du rekommenderade tidigare - tar tid som du inte har återkommit om. De länder som nu kör med ställbart hjulavstånd gör det för att de räknar med att de sparar 3 timmar per tåg i förhållande till att lasta om. Spanien t ex har ställbara hjulavstånd för sina passagerartåg. Däremot nästan inte alls för godståg pga att de har problem att hantera detta för godstågen som är så mycket tyngre. I Torneå har man bl a provat byte av boogie när man kör mellan Sverige och Finland. Inte det triviala att bygga om järnvägsvagnar så man kan byta booie.

https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnv%C3%A4g_i_Sverige

Man kan planera för omlastningen. Vad är det svåra?

Citat:

De flesta tror att man kan få någonting som ser ut som Qaher att flyga. Men vi har inte sett ett riktigt plan utan en mockup. Och denna mockup visar ett antal designförslag som inte går i linje med de påståenden som gjorts om vad ett tänkt plan förväntas kunna klara av. När jag ser en Lada eller kanske Fiat 127 och någon påstår att den har prestanda som en Königsegg så är det inte så märkligt om jag trivlar rätt starkt och ifrågasätter påståendet.

Ingen som blivit ledsen att du sågat någon JAS E. Du har nämligen inte lyckats prestera någon form av erkännande på detta forum som kunnig, vilket gör att du omöjligt kan lyckas såra någon normalt funtad människa. Du brukar som bäst lyckas få ett antal personer att fnissa när du "tycker" saker.

Det är ju fakta att han direkt slutade skriva om JAS efter min analys och gick över till industriell jämförelse.

Citat:

Nej, det är nog så att du själv är allra bäst på att skymfa ditt folk, genom att hela tiden ha så "otur" när du presenterar dina "kreativa" idéer.

Käft nolla. Du är inte på min nivå.
Citera
2017-06-18, 19:23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parastoo

[bla bla bla]
Episkt självmål
Citera
2017-06-18, 19:29
Medlem
Citat:
Vi har just fått fram informationen att parastoo hela tiden står på huvudet och alltså hela tiden blandar ihop låg och hög nivå. Förklarar en hel del saker...

Citat:
Lika många vagnar kan vara komplicerat för svenskar men jag tror tyskarna fixar det. Man kan ha en buffert dessutom. Nivån........
Nu gjorde det ont igen. Buffert innebär extra vagnar. Extra vagnar i ett land i krig betyder att man låser upp resurser. Hur blir det alltid så fel när du försöker komma på argument?

Citat:
Jag jämför med att ändra vidden på spåren vilket är det enda vettiga.
Dvs det som fortfarande räknas som svårt och var ännu svårare under 2VK och skulle förbrukat en massa tyska industrier i onödigt arbete när man mycket billigare kunde låta vanligt folk lyfta och lägga ner och bulta fast rälarna lite tätare?

Är ganska nyligen som man har rimliga lösningar för att flytta hjulen i sidled - bl a därför att man då också behöver växla till skivbromsar mm. Under större delen av 1900-talet var det just byte av boggie som gällde. Vilket då betyder bygga dubbla uppsättningar (som förbrukar något tiotusental ton ton stål - kanske en jagare eller en hel massa stridsvagnar) samt bygge av speciellt spårområde där man kan byta dessa (och där då den kritiska krigslasten är lätt att bomba sönder).

Citat:
Man kan planera för omlastningen. Vad är det svåra?
Nej inte svårt. Men tar tid. Och kräver utrymme. Och gör lasten sårbar för bomber. Vad är det svåra att förstå det? Jag har redan nämnt det tidigare. Järnvägsstationer och fabriker låg högst på lista över lämpliga bombmål. Bombar man järnvägsstationen så bromsar man alla transporter. Har man dessutom en järnvägsstation som kroniskt har tåg stående för byte av boggie eller omlastning så slår man två flugor på smällen och förstör tågen och dess last också. Vilken militärstrateg du är som tycker om sådana drastiska single-point-of-failure.

Med ändrad spårvidd så slipper man stillastående tåg. Och slipper massor med spår bredvid varandra. Går fort att reparera 50-100 meter förstörd räls jämfört med att stå med en järnvägsstation med 20000 ton skrot att lyfta bort innan man kan börja reparera.

Citat:
Det är ju fakta att han direkt slutade skriva om JAS efter min analys och gick över till industriell jämförelse.
Tror inte riktigt du förstod det där. Iran-maffian fick behov av att byta samtalsämne och börja prata om ägandet av Saab i stället.

Citat:
Tack gode gud för det.
Senast redigerad av cellplast 2017-06-18 kl. 19:32.
Citera
2017-06-18, 20:20
Bannlyst
Citat:
Vi har just fått fram informationen att parastoo hela tiden står på huvudet och alltså hela tiden blandar ihop låg och hög nivå. Förklarar en hel del saker...

Nej nolla.

Citat:

Nu gjorde det ont igen. Buffert innebär extra vagnar. Extra vagnar i ett land i krig betyder att man låser upp resurser. Hur blir det alltid så fel när du försöker komma på argument?

Buffert kan vara lager.........nivån.

Citat:

Dvs det som fortfarande räknas som svårt och var ännu svårare under 2VK och skulle förbrukat en massa tyska industrier i onödigt arbete när man mycket billigare kunde låta vanligt folk lyfta och lägga ner och bulta fast rälarna lite tätare?

Är ganska nyligen som man har rimliga lösningar för att flytta hjulen i sidled - bl a därför att man då också behöver växla till skivbromsar mm. Under större delen av 1900-talet var det just byte av boggie som gällde. Vilket då betyder bygga dubbla uppsättningar (som förbrukar något tiotusental ton ton stål - kanske en jagare eller en hel massa stridsvagnar) samt bygge av speciellt spårområde där man kan byta dessa (och där då den kritiska krigslasten är lätt att bomba sönder).

Så tågen var annars inga lätta mål? Bara när de står stilla är de mål? Hela kriget var hjärndött eftersom nassarna var judar som ville förlora och förinta Tyskland men att byta bogie är bättre än att byta spår.

Citat:

Nej inte svårt. Men tar tid. Och kräver utrymme. Och gör lasten sårbar för bomber. Vad är det svåra att förstå det? Jag har redan nämnt det tidigare. Järnvägsstationer och fabriker låg högst på lista över lämpliga bombmål. Bombar man järnvägsstationen så bromsar man alla transporter. Har man dessutom en järnvägsstation som kroniskt har tåg stående för byte av boggie eller omlastning så slår man två flugor på smällen och förstör tågen och dess last också. Vilken militärstrateg du är som tycker om sådana drastiska single-point-of-failure.

Med ändrad spårvidd så slipper man stillastående tåg. Och slipper massor med spår bredvid varandra. Går fort att reparera 50-100 meter förstörd räls jämfört med att stå med en järnvägsstation med 20000 ton skrot att lyfta bort innan man kan börja reparera.

Tåg är lätta mål oavsett. 2VK var en orkestrerad förintelse av Europa av judiskt styrda länder. Frågan är om Sovjet bytte tillbaka spåren när de avancerade. Om nej är diskussionen slut.

Citat:

Tror inte riktigt du förstod det där. Iran-maffian fick behov av att byta samtalsämne och börja prata om ägandet av Saab i stället.

Hade ett "iranskt" företag som ägdes av Kina byggt ett plan med kinesiska delar hade ni påpekat det. Så vi påpekar också det när ni försöker mobba oss.

Citat:

Tack gode gud för det.

Så det är därför du skriver långa inlägg till mig om ett ämne som inte berör dig? Psykologin är glasklar för den som kan sånt...
Citera
2017-06-18, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belfast-
Forna Persien och dagens Iran är en jääääävla skillnad. Inte ett piss har pisslandet gjort i modern tid. Visa motsatsen!

Motsatsen stavas i.s.l.a.m.

Men du kan alltså inte nämna EN endaste innovation/produktutveckling inom vapen och militär gjort av Iran? Jävla idiot!

Igen, vad fan gör du i Sverige? Iran måste väl skrika efter din kompetens för att få 313 att lyfta från marken.

Så som jag uppfattade dig så menade du innovationer. Samtidigt som du ogiltigförklarar Irans historia.. ok, låt oss se om du är vuxen nog för att kunna lära dig en läxa..

Nämn ett land som har kunnat bestycka mindre båtar med missiler såsom Iran gjort. Att i den hastigheten avfyra sådana missiler i den klassen .. visa oss..
Detta är bara ett exempel..
https://m.youtube.com/watch?v=cyipazOr_5k

Jag tror inte du vet vad du pratar om.. men låt oss prova..
Citera
2017-06-18, 20:59
Bannlyst
Citat:
The assault on Moscow in 1942 failed primarily because the Germans were not able to extend their standard gauge line east of Smolensk fast enough. While ample quantities of supplies were available for the first two phases of the German attack against Moscow, the German rail transportation system was not able to sustain the shipment of needed military supplies for the third and final assault phase.

Min taktik hade gett vinst i Moskva.

Citat:
Re-wheeling Soviet stock to German norms was not always an optimal solution. Although the wagon width itself remained unchanged, re-wheeling to German norms also altered-lowered payload allowances and balance requirements. Soviet wagons were not always the sturdiest of wagons.

Man hade alltså sovjetvagnar och konverterade dem till tysk standard, korkat.

Citat:
Because the Germans had advanced very rapidly into Lithuania and Latvia and because they were able to capture about 30 serviceable wide-gauge locomotives and close to 300 railroad wagons in eastern Latvia and a slightly lesser number of serviceable wide-gauge locomotives and wagons in Tallinn, Estonia - the Germans elected to temporarily use the available wide gauge equipment to shuttle German troops and supplies from eastern Latvia and Estonia (as well as from the ports of Riga, Paldiski and Tallinn) to the front lines of HGrN.

Man hade sovjetvagnar.

Citat:
Although the Germans were able to "capture" large quantities of Soviet rolling stock and railway construction materials, the captured items were for the most part substandard in quality or antiquated. In the overwhelming number of cases, wide gauge rolling stock were re-wheeled to standard gauge by the Germans. Locomotives could not be converted with any degree of service reliability.

Det var lätt att konvertera verkar det som.

Citat:
On many sections of track, German locomotives were proscribed from operational activity because of their greater weight and stress factors per kg/m.

Tyska tåg för tunga...borde bara använt de ryska man tog och minimalt med tyska.

Citat:
The following gives an indication as to how quickly German railway repair forces were able to make a destroyed line operable again:

11 July 1941 - 4th Pz Group reaches Porkhov;
18 July 1941 - 1st DRG train arrives same
23 August 1941 - 4th Pz Group reaches Luga;
23 August 1941 - as above
08 August 1941 - 16th Armee reaches Staraya Russa;
29 September 1941 - as above

Mycket snabbare än jag trodde.

http://www.feldgrau.com/WW2-German-State-Railway-Deutsche-Reichsbahn

Tyskarna var riktigt snabba på att bygga räls, men min lösning hade varit mycket bättre.
Senast redigerad av parastoo 2017-06-18 kl. 21:02.
Citera
2017-06-18, 21:17
Medlem
Citat:
Nej nolla.
Ett av dina random noise som kommer utpysande varje gång du har ryggen mot väggen.

Citat:
Buffert kan vara lager.........nivån.
Precis. Och lager betyder överskott. Och ett land som krigar på flera fronter har säkert överskott... Var det många 2VK-trupper som hade rysliga mängder överskott de kunde magasinera?

Citat:
Så tågen var annars inga lätta mål? Bara när de står stilla är de mål? Hela kriget var hjärndött eftersom nassarna var judar som ville förlora och förinta Tyskland men att byta bogie är bättre än att byta spår.
Fundera på vad som händer om ett antal bombplan kommer och jagar ett (1) tåg som dundrar fram i 80km/h respektive om de kommer till en järnvägsstation där flera tåg står i bredd och lastar om.

Vidare - ett enda tåg som blir sprängt i farten tillåter ingenjörstrupperna att vräka allt åt sidan och reparera spåret och sedan få igång leveranserna igen. En skrotad godsbangård med några tusental ton blandat skrot är ett rackarns massa jobb att städa upp innan man kan börja reparera och få igång leveranserna igen. Och det fungerar ju inte bra att lasta om mellan två tåg någonstans ute på en linje. Dels för att med enkelspår så står ju tågen framför varandra och man då får lång transportsträcka. Och dels för att de två tågen ju inte fungerar på samma spår. Så med godsbangården nere måste man lasta av första tåget på inkommande spår - sedan per lastbil köra ett antal kilometer innan man lastar på tåg nummer två någonstans efter godsbangården. Under tiden dör soldaterna som flugor vid fronten av brist på mat, ammunition mm.

"byta bogie är bättre än att byta spår" är inte ett argument. Det är en åsikt. Vill du komma någonstans får du allt backa upp detta med faktiska argument.

Och det du fortfarande ignorerar är tillståndet för de ryska spåren. Förutom att ryssarna planerade att förstöra rälsen när man tappade mark så var spåren dåligt byggda. Dvs när tyskarna ändå behövde reparera så kostade det inte mycket att samtidigt knuffa ihop rälarna. Juni-Augisti hade man 18219 personer som byggde järnväg.

Man slapp samtidigt förbruka industrikapacitet. Och med tanke på att en battalion av dessa kunde bygga om 20 km/dygn så var det ju rätt effektivt.

Kan vara så att du borde läsa denna referens innan du vågar visa dig och posta någonting mera i ämnet:
http://militera.lib.ru/h/stolfi/11.html

Citat:
Tåg är lätta mål oavsett. 2VK var en orkestrerad förintelse av Europa av judiskt styrda länder. Frågan är om Sovjet bytte tillbaka spåren när de avancerade. Om nej är diskussionen slut.
Var inte så många tåg som blev sprängda medan de körde.

Om Sovjet bytte tillbaka eller ej är irrelevant eftersom deras förutsättningar inte var desamma. Var du själv som på 10 sekunder tog ett beslut på vad som var bäst och underkände tyskarnas beslut. Trots att de rimligen var ett antal personer som räknade på det hela under flera veckor - efter att ha god kunskap om tillgång på manskap, råvaror, industrikapacitet mm. Dina 10 sekunders antaganden får dig ofta att köra i diket i hybris.

Citat:
Hade ett "iranskt" företag som ägdes av Kina byggt ett plan med kinesiska delar hade ni påpekat det. Så vi påpekar också det när ni försöker mobba oss.
Militära Saab ägs inte av Kina. Och kinesiska biltillverkaren som köpte billtillverkaren Saab har ingenting med svenska stridsplan att göra. Återigen är du ute på stickspår som du inte tänkt igenom.

Citat:
Så det är därför du skriver långa inlägg till mig om ett ämne som inte berör dig? Psykologin är glasklar för den som kan sånt...
Det som berör mig är folk som försöker sprida desinformation och lögner. Den iranska mafian har rätt svårt att hålla sig till sanningen. Varje gång någon pekar på faktafel blir det "du känner inte Iran" eller "jag tror att" eller "det måste vara" eller "du förstår ju ingenting". Aldrig någonsin något faktiskt argument.
Citera
2017-06-18, 21:20
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Så som jag uppfattade dig så menade du innovationer. Samtidigt som du ogiltigförklarar Irans historia.. ok, låt oss se om du är vuxen nog för att kunna lära dig en läxa..

Nämn ett land som har kunnat bestycka mindre båtar med missiler såsom Iran gjort. Att i den hastigheten avfyra sådana missiler i den klassen .. visa oss..
Detta är bara ett exempel..
https://m.youtube.com/watch?v=cyipazOr_5k

Jag tror inte du vet vad du pratar om.. men låt oss prova..
Ha ha ha, är det era löjliga racerbåtar igen? Anledningen att andra länder inte använder sådana är inte för att det är svårt att bygga utan att de är så lätta att bekämpa.
Citera
2017-06-18, 21:28
Medlem
Citat:
Min taktik hade gett vinst i Moskva.
Länka källor på industrikapaciteten för att bygga om tågen.

Citat:
Man hade alltså sovjetvagnar och konverterade dem till tysk standard, korkat.
Varför? Du vill kunna köra tågen från fabrik till front. Alltså kunna utnyttja de europeiska spåren. Men du missar dessutom att om inte ingenjörstrupperna bygger om och förbättrar spåren så kan inga vagnar köra tung last.

Citat:
Man hade sovjetvagnar.
Jo - några stycken. Och vad var din poäng? Att med tillgång till sovjetvagnar behöver man inte lasta om när man vill skeppa från europeiska fabriker???

Citat:
Det var lätt att konvertera verkar det som.
Men förstod du innebörden av det? Bygger man om för smalare spår så har man inte vagnar som kan köra på båda. Dvs man har fortfarande behov av omlastning. Det mycket svårare är att bygga vagnar som kan växla spåravstånd eller som är lätta att bygga boggie på.

Citat:
Tyska tåg för tunga...borde bara använt de ryska man tog och minimalt med tyska.
Men förstod du innebörden av det? Var inte bara så att tyska lok var för tunga för de dåliga banvallarna. Var även så att tyska tåg var för tungt lastade - så man behövde lasta mindre på vagnarna (oberoende vilket land som byggt vagnarna) för att banvallarna skulle hålla.

Citat:
Mycket snabbare än jag trodde.

http://www.feldgrau.com/WW2-German-State-Railway-Deutsche-Reichsbahn

Tyskarna var riktigt snabba på att bygga räls, men min lösning hade varit mycket bättre.
Vi vet att det var snabbare än du trodde. Och den springande punkten här är "trodde". Ett av alla dina antaganden.

Din lösning har hela tiden varit två lösningar. En som kräver konstant omlastning av över 6000 ton / dygn med extrem sårbarhet och en som kräver en väldans massa industrikapacitet för att bygga vagnar som kan ställas om - någonting som man 75 år senare och en hel massa hundra patent senare fortfarande inte är riktigt bra på.
Citera
2017-06-18, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ett av dina random noise som kommer utpysande varje gång du har ryggen mot väggen.

Nej nolla.

Citat:

Precis. Och lager betyder överskott. Och ett land som krigar på flera fronter har säkert överskott... Var det många 2VK-trupper som hade rysliga mängder överskott de kunde magasinera?

Nivån.....Det handlade om omlastning och antal vagnar.....

Citat:

Fundera på vad som händer om ett antal bombplan kommer och jagar ett (1) tåg som dundrar fram i 80km/h respektive om de kommer till en järnvägsstation där flera tåg står i bredd och lastar om.

Tåg med vagnar är ett lätt mål även i rörelse.

Citat:

Vidare - ett enda tåg som blir sprängt i farten tillåter ingenjörstrupperna att vräka allt åt sidan och reparera spåret och sedan få igång leveranserna igen. En skrotad godsbangård med några tusental ton blandat skrot är ett rackarns massa jobb att städa upp innan man kan börja reparera och få igång leveranserna igen. Och det fungerar ju inte bra att lasta om mellan två tåg någonstans ute på en linje. Dels för att med enkelspår så står ju tågen framför varandra och man då får lång transportsträcka. Och dels för att de två tågen ju inte fungerar på samma spår. Så med godsbangården nere måste man lasta av första tåget på inkommande spår - sedan per lastbil köra ett antal kilometer innan man lastar på tåg nummer två någonstans efter godsbangården. Under tiden dör soldaterna som flugor vid fronten av brist på mat, ammunition mm.

Man kan bygga lite räls så de står bredvid varandra där.....nivån....

Citat:

"byta bogie är bättre än att byta spår" är inte ett argument. Det är en åsikt. Vill du komma någonstans får du allt backa upp detta med faktiska argument.

Och det du fortfarande ignorerar är tillståndet för de ryska spåren. Förutom att ryssarna planerade att förstöra rälsen när man tappade mark så var spåren dåligt byggda. Dvs när tyskarna ändå behövde reparera så kostade det inte mycket att samtidigt knuffa ihop rälarna. Juni-Augisti hade man 18219 personer som byggde järnväg.

Detta argument är giltigt men dålig strategi i det stora hela eftersom det mesta var intakt.

Citat:

Vilket är konstigt....

Citat:

Om Sovjet bytte tillbaka eller ej är irrelevant eftersom deras förutsättningar inte var desamma. Var du själv som på 10 sekunder tog ett beslut på vad som var bäst och underkände tyskarnas beslut. Trots att de rimligen var ett antal personer som räknade på det hela under flera veckor - efter att ha god kunskap om tillgång på manskap, råvaror, industrikapacitet mm. Dina 10 sekunders antaganden får dig ofta att köra i diket i hybris.

Det är extremt relevant. Varför är det inte relevant? De vann ju. Tyskarna slösar resurser på räls medan ryssarna fokuserar på krig.

Citat:

Militära Saab ägs inte av Kina. Och kinesiska biltillverkaren som köpte billtillverkaren Saab har ingenting med svenska stridsplan att göra. Återigen är du ute på stickspår som du inte tänkt igenom.

Kinareferensen var ett påhittat exempel. Saab bilar är väl svenskt nu?

Citat:

Det som berör mig är folk som försöker sprida desinformation och lögner. Den iranska mafian har rätt svårt att hålla sig till sanningen. Varje gång någon pekar på faktafel blir det "du känner inte Iran" eller "jag tror att" eller "det måste vara" eller "du förstår ju ingenting". Aldrig någonsin något faktiskt argument.

Tyst nolla.
Citera
2017-06-18, 21:41
Medlem
Citat:

Man slapp samtidigt förbruka industrikapacitet. Och med tanke på att en battalion av dessa kunde bygga om 20 km/dygn så var det ju rätt effektivt.

Kan vara så att du borde läsa denna referens innan du vågar visa dig och posta någonting mera i ämnet:
http://militera.lib.ru/h/stolfi/11.html

Jasså, militära saab har inget med saken att göra.. men när det kommer till iran så blandas militärt och kommersiellt.. hmm intressant förhållningssätt..
Citera
2017-06-18, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ha ha ha, är det era löjliga racerbåtar igen? Anledningen att andra länder inte använder sådana är inte för att det är svårt att bygga utan att de är så lätta att bekämpa.
Ge exempel på racerbåtar bestyckas med sådana missiler.. var det innovationer vi pratade om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in