2006-09-18, 23:01
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Antal helikoptrar inom armén:

Tyskland: 547 st (204 st PAH1, 145 UH1D, 108 CH53G & 90 Bo-105M)

Storbritannien: 254 st (144 st SA341 & 110 Lynx AH1/7/9)

Frankrike: 498 st (154 st SA341F, 155 SA342M, 30 SA342AATCP, 4 AS532 Recon, 27 AS532 & 128 SA330)

Turkiet: 294 st (37 st AH1W/P, 20 S70A, 19 AS532UL, 12 AB204, 64 AB205A, 20 AB206, 28 H300C & 94 UH1H)

Källa: Fighting Forces 2004

Tack
Citera
2006-09-19, 00:40
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Tack

Nöjet var på min sida.

I "mina" siffror ska man även komma ihåg att det enbart är arméns helikoptrar jag räknar upp, det tillkommer med säkerhet flera från flygvapnet i de olika länderna.
Citera
2006-09-19, 07:40
Medlem
Bubbss avatar
https://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/ir.html
Citera
2008-03-23, 03:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
sunni och shia lever sida vid sida i varje muslimskt land utom iraq där hatet brustit ut pga usa's snällhet.

Jag har för mig att Shia muslimerna var överlyckliga när de avrättade Saddam som var Sunni.
Citera
2008-03-23, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Afromiffo
Hur bra är de? Vad har de för vapen? Mer än Sverige? hur är deras teknologi, hur effektiva vapen har dom?

Vid en ev konflikt mellan USA och Iran kommer USA med Israels hjälp att fullständigt mosa sönder Irans luftförsvar, flygvapen och flotta. Sedan återstår det bara att smula sönder dom iranska markstyrkornas enheter, en efter en.

Visst kommer USA/Israel drabbas av vissa förluster, men så är det i krig.

Se bara hur det irakiska pansaret fullständigt förintades I Gulfkriget och i Irakkriget.

Det här vapensystemet tar hand om Irans pansartrupper:

http://www.youtube.com/watch?v=ua3nLmE7Kow

Här är BONUS-systemet:

http://www.youtube.com/watch?v=Jrx3JAifwzM&feature=related
Senast redigerad av Poopeye 2008-03-23 kl. 11:12.
Citera
2008-03-23, 12:55
Medlem
Shia och sunni är väll som protestanter och katoliker. Bara för att katolikerna och protestanterna slåss mot varandra på irland betyder väll inte de att dom hatar varandra på andra ställen. Sen skulle dom flesta nog enas mot en gemensam fiende.
Citera
2008-03-23, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Shia och sunni är väll som protestanter och katoliker. Bara för att katolikerna och protestanterna slåss mot varandra på irland betyder väll inte de att dom hatar varandra på andra ställen. Sen skulle dom flesta nog enas mot en gemensam fiende.
Problemen mellan shia och sunni är betydligt djupare än så och shia har ofta upplevt sig som förtryckta och dagens konflikt är långt ifrån den enda, nu är detta iofs en bumpning men iranier är perser och inte araber.

USA skulle naturligtvis smula sönder Irans krigsmakt vilket dom har enorma resurser till trots kriget i Irak, en invasion skulle nog vara svårare.
Citera
2008-03-24, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Problemen mellan shia och sunni är betydligt djupare än så och shia har ofta upplevt sig som förtryckta och dagens konflikt är långt ifrån den enda, nu är detta iofs en bumpning men iranier är perser och inte araber.

USA skulle naturligtvis smula sönder Irans krigsmakt vilket dom har enorma resurser till trots kriget i Irak, en invasion skulle nog vara svårare.

När irans väpnade styrkor är krossade av USA:s och Israels vapensystem, är det upp till det iranska folket att lyfta förtryckets ok från sina axlar på egen hand..
Citera
2008-03-24, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Poopeye
När irans väpnade styrkor är krossade av USA:s och Israels vapensystem, är det upp till det iranska folket att lyfta förtryckets ok från sina axlar på egen hand..

Det är en bra teori men har inte funkat hittills i praktiken i sådana här primitiva kulturer.

Verkar som om de samhällssystem som vi (västvärlden, Europa, USA) så gärna vill pracka på de här stackars människorna inte funkar där. Jag är övertygad om att även iranierna mår bäst under en stark ledare, med allt vad det innebär.

Talesättet "Ju strängare regim, desto godare kaffe" gäller nog även där, fastän Iran inte producerar kaffe. (För det gör de väl inte, va?)
Citera
2008-03-24, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonely star
Det är en bra teori men har inte funkat hittills i praktiken i sådana här primitiva kulturer.

Verkar som om de samhällssystem som vi (västvärlden, Europa, USA) så gärna vill pracka på de här stackars människorna inte funkar där. Jag är övertygad om att även iranierna mår bäst under en stark ledare, med allt vad det innebär.

Talesättet "Ju strängare regim, desto godare kaffe" gäller nog även där, fastän Iran inte producerar kaffe. (För det gör de väl inte, va?)
Ett av grundproblemen var att man ansåg att Irak skulle ta samma utveckling som Tyskland och Japan efter WWII, eller så var det krigsivrarna som lurade alla att tro på det.
Citera
2008-03-24, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Ett av grundproblemen var att man ansåg att Irak skulle ta samma utveckling som Tyskland och Japan efter WWII, eller så var det krigsivrarna som lurade alla att tro på det.

Jo. Ungefär som Poopeye antyder. Tror inte det funkar så i de där områdena.
Citera
2008-03-24, 22:16
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonely star
Jo. Ungefär som Poopeye antyder. Tror inte det funkar så i de där områdena.
Iran är inte heller Irak, Iran har en stor demokratirörelse i jämförelse med Irak, vad vi egentligen behöver göra är att vänta medan Ahmadinejad fortsätter att göra bort sig politisk och ekonomiskt på hemmaplan. Tillslut kommer det att smälla när makthavarna blivit rädda nog, inte i dag, inte imorgon, men det kommer att ske så länge rådet håller i taktpinnen. Frågan är då vilka det är som kommer sitta på det här forumet och grina över att omvärlden inte gör något och vems fel det kommer att vara

Mitt tips är - judarna gjorde det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in