Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
När man läser förhören i FUP så får man ju en bild av personer. För JM saknar jag ord, men vedervärdig är ett som passar.
Jag imponerades av bl.a. AB, som du, men även av AG och Anki. Många andra, som inte formats av JM, är också mänskliga.
Jag vet inte hur jag ska sammanfatta MR, men han ger på något sätt ett mänskligt intryck som placerar honom i en annan kategori än JM.
Även om MRs historia nu innehåller inslag av "frisering" med syfte att minimera skador (strafflängd) så imponerades jag av hans ganska långa sammanhängande berättelse i tingsrätten 2017-06-02 då han under nästan en halv dag fritt berättar sin historia.
Bilden, som ju också har spridits om MR, att han är en av många knarkande, kriminella, våldtäktsbenägna unga afghaner, ofta över 18 som under sin turné utanför Afghanistan eller Iran, fått veta om landet i norr där allt ordnar sig bara man åker dit och säger att man är under arton, förefaller behöva kompletteras. Jag vill inte på något sätt ursäkta hans brott eller förorda att han ska undgå ett strängt straff, men i jämfärelse med JM verkar han ändå mänsklig. Återstår att se hur rätten väger samman allt.
–
Jag håller med men jag är ytterst tveksam gällande MR - jag är väl en av de som är mest kritisk. Han förbannar sig själv att han gick med på att mörda hennes föräldrar. Jag håller med om att han visar tecken på ånger men jag undrar samtidigt gällande vad?
Jag har alltså kognitivt bias, förvrängd perception, i åtanke som är vanligt vid våldsbrott och han är vägledd av advokat.
Att han verkar mer mänsklig än JM håller jag med dig om och jag begriper att du inte alls ämnar ursäkta hans brott.
Det är dock ingen "bild som spridits" kring MR - han är kriminell och han uppger själv att han har suttit i fängelse i Turkiet. Han misshandlar och knivhugger sina landsmän i Sverige. Resten tangerar politik så där stoppar jag.
Det finns mord och det finns.. mord. Det finns givetvis kringomständigheter.
Det finns själar som levt i åratal av förtryck och fysisk och psykisk misshandel, kuvade och förintade gällande sitt forna jag som det slutligen briserar för.
MR har känt JM i ett halvår.
MR är ung men vuxen och långt mer slipad än många andra via kriminalitet. Han resonerar i termer där han inledningsvis ämnar utnyttja JM, även om hon givetvis är ett enda stort makabert helvete.
Avtrubbad emotionellt via droger är han säkert, men knappast helt fördummad eller en viljelös marionett. Det ses i förhör, det hörs i rätten och via avlyssningar.
Anki överlever men troligen enbart för att hon svimmar och han tror sonika hon är död.
Strax därefter är han redo att mörda även sin matmor. Det är en lösning som ligger nära till hands tydligen och inget som JM driver på.
Jag må låta hård men jag har hört omskrivningar till leda i olika sammanhang ("jag kunde inte rå för...drogerna..hon fick mig att..") för att se en förslagenhet där hjärnkontoret tycks dock fungerar imponerande väl när det handlar om att ljuga till sig fördelar i nästa andetag. Det kan gälla allt från simpel självömkan, grov misshandel till rent av dråp.
Vad jag menar är att det indirekt riskerar förminskar offers lidande och gör förövaren själv en björntjänst på sikt.
Medkännande är väl att förstå tragedin med hans liv (för det
är tragiskt) - men jag tror inte på att söka förmildrande omständigheter vid uppenbart vansinne (mord). Jag kanske har ett mer terapeutiskt tänk på sikt, jag vet inte.
Däremot ser jag det som att han har en chans till förändring jämfört med henne, med rätt stöd och vägledning till rätt tänk.
Men som sagt - jag ser till
brottet dvs det oerhört brutala överfallet på två helt värnlösa äldre personer med över 40 knivhugg där Göran försöker värja sig och komma ur sängen.
Han dör inte direkt - inte förrän kniven sitter i ögat, så tystnar han.
De där få minuterna MR betonar ger jag inte ett vitten för, det låter som ännu ett självrättfärdigande och är oavsett en evighet för offret, bortom all kronologi.
Det är en plågsam död och det är MR som sitter grensle och matar hugg så han inte tar sig nån vägen. Jag ser inga förmildrande omständigheter med andra ord.