2017-06-18, 13:43
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Du hävdar det, ja, men du har inga argument som visar på min påstådda okunnighet.

Icke. Dessutom är det inte hjulen man byter vidd på..
Som mest avgick 200 tåg om dagen från Tyskland till Sovjet. Anta att varje tåg har 20 vagnar. Anta att varje vagn i genomsnitt har 3 axlar (de flesta hade 2, men det fanns mycket 4 och 6-axlade vagnar, t.ex. för pansartransporter). Samtidigt avgår 200 tåg om dagen från östfronten mot Tyskland. 24 000 hjulaxlar. En hjulaxel väger runt 750 kg, det blir 18 000 ton stål. En PzKpfw IV väger 25 ton, låt oss säga att 20 av dessa är stål - vilket gett Speer 900 extra stridsvagnar istället för de hjulaxlar åt det rullande material som krävs under EN dag.
För vagnar med fler än 2 axlar blir det värre, där måste man byta hela boggien, en vikt på 4-6 ton.

Å andra sidan kunde en Tysk ingejörsbattaljon ändra spårvidd på upp till 20 km spår om dagen. Processen att byta till en smalare spåvidd är ofantligt mycket enklare och kräver knappt något materiel alls; du lossar en räl, du skjuter rälen lite närmare den andra, du skruvar/spikar fast rälen igen. Färdigt. Att byta till en smalare spårvidd är enklare än byta till en bredare: byter du till en bredare är det inte säkert att syllen räcker till.

Och det gjorde man också.. inte tar det en vecka, men det är inte poängen, poängen är den tid du lägger ner på att lasta om. I realiteten måste varje tåg lastas och lossas två gånger, vilket är ohållbart om du har 200 avgångar om dagen som ska hanteras.

Som Jecke skrev, de linjer Sovjet kunde återta skulle vara oanvändbara tills de själva återställt rätt spårvidd. På många håll där Tyskarna retirerade körde man dock ett sista Tyskt tåg.. med en plog monterad på sista vagnen - nerfälld mellan rälerna..

Byt hela spåren? Du förstår nog inte hur ett spårviddsbyte sker, läs vad jag skrev ovan, inget utbyte av räler är normalt nödvändigt.

Svårt att debattera med någon som stoppar fingrarna i öronen och skriker att de har rätt oavsett vad.

Därtill så utgick man ju ifrån att man skulle vinna kriget, och att man skulle implementera Sovjet i Tredje Riket i och med kriget. Så i framtiden skulle alla sovjetiska tåg och spår vara tyska. Och därför gå efter tysk standard istället för föråldrad sovjetisk standard.

Eller vore det smidigare att för all framtid - efter ett vunnet WWII med Sovjet som en del av Tredje Riket - hålla på och byta spårvidd på alla tågvagnar som skulle rulla mellan de olika delarna utav Tredje Riket även efter kriget? Eller skulle man någon gång tröttna på att modifiera varenda lok och tågvagn - och helt enkelt direkt byta ut spåren till Tysk standard?
Citera
2017-06-18, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parastoo
Sovjets räls var bredare. 10 cm.
200 tåg om dagen halveras med min modell till 100 som åker två ggr.
Att förlänga axlarna är en mindre operation och man behöver inte göra alla tåg på en gång utan ökar på det successivt med att nazisterna tar mer land.
1) En hjulaxel som är förlängd 10 cm ger alltså 5 cm längre hävstångsverkan på vardera sidan. Inga problem om vi pratar om passagerartåg som ju är lätt lastade. När de däremot går med tung last, så skall du komma ihåg att de ingenjörer som ursprungligen designade, designade axel- och lagerkapacitet utifrån att det inte fanns denna extra momentarm som bryter på vardera sidan.

2) Genom att nu har vagnar med två olika spårvidder så måste man alltid lasta om - och det tar tid. Ingen liten godsbangård som skall lasta om 200 tungt lastade tåg/dygn.

3) Du skriver återigen att Tyskland hade verkstäder. Klart de hade. Men den fråga du borde ställt dig var: Hade Tyskland oanvända verkstäder komplett med kunnig personal som bara gick och rullade tummarna? De verkstäder som skulle behövts för att bygga om alla järnvägsvagnarna skulle då inte kunnat bygga stridsvagnar, vapen etc.

Vidare - om man bygger med fast större spårvidd går inte vagnarna frakta från verkstad och fram till fronten. Och att bygga med ställbar hjulvidd är inte på långa vägar så enkelt som du vill få det till genom att enbart försöka skatta mängden stål som går åt. Redan med dagens fasta spårvidder inträffar urspårningar mm - tror du det blir bättre av att försöka få dit ställbara boogie?
Citera
2017-06-18, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
JAS E är en version av JAS. Det har inte uppstått som något helt nytt.
Jag förstår inte riktigt vad du menar! Syftet med tråden är inte jämförelsen mellan den svenska och den iranska militären. Att "pappersförklara" F-313 är väldigt fel eftersom detta är 1 projekt bland flera som man valt att visa upp. Sedan är din syn på saken lite fel..Alla länder bygger flygplan baserad på sina erfarenheter. Så F-313 är Irans erfarenheter av F-14, F-4, F-5, Mig etc..
Sedan måste man utbilda dess piloter och det tar lite tid..

JAS E är proppfull av nya innovationer och det kan faktiskt FLYGA.

Pappers-planet 313 klarar inte av bedriften att flyga som flygplan.
Citera
2017-06-18, 17:56
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
googla persian inventions......................är du trög eller?

Volvos ägare:
http://www.volvogroup.se/sv-se/investors/the-volvo-share/largest-owners.html
bara investmentföretag. Bankerna äger alltså volvo och vilka äger bankerna?

Volvo lastvagnar är ett bra företag.
Industrivärlden är ingen bank. Vad gäller Swedbank Robur är jag en av många delägare, det var säkert mig du tänkte på.

Här är ingen som ska googla någonting utan du fixar länkar om du påstår något, det är så det funkar.
Citera
2017-06-18, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Industrivärlden är ingen bank. Vad gäller Swedbank Robur är jag en av många delägare, det var säkert mig du tänkte på.

Här är ingen som ska googla någonting utan du fixar länkar om du påstår något, det är så det funkar.

CITAT:
Aktiebolaget Industrivärden är ett investmentbolag med anknytning till Handelsbanken.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Industriv%C3%A4rden

Googla, skunknolla.
Citera
2017-06-18, 18:09
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
CITAT:
Aktiebolaget Industrivärden är ett investmentbolag med anknytning till Handelsbanken.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Industriv%C3%A4rden

Googla, skunknolla.
Det är ingen bank, punkt djävla slut.
Citera
2017-06-18, 18:15
Medlem
Citat:
Historielösa svenne. Vi är perserna.
Det är väl ganska innovativt att kontrollera persiska viken med småbåtar och missiler? Eller spöa USA/pissrael i krig efter krig med smarta metoder?
Vad gör du i Sverige? stick till USA som 25% av resten av svennarna gjorde.

Vi har massor av innovationer i vår historia. Även militära.

Men du kan inte nämna EN vapen/militär innovation?

Ni Iranier är fan efterblivna. Trodde bättre om er innan jag fann denna tråden.

Svenskarna som migrerade hjälpte till att bygga upp USA, inga bidrag. Ni MENA-blattar bara parasiterar och förstör varje land ni sätter foten i (de länder som är generösa med bidrag).

Nå, kan du nämna EN endaste militär innovation landet Iran har bidragit med?

(Snart åker du på en fb-semester igen men jag har iaf inte RP:at några av dina inlägg).
Senast redigerad av Belfast- 2017-06-18 kl. 18:19.
Citera
2017-06-18, 18:28
Medlem
Citat:
Har redan nämnt.

Jag trodde inte bättre om svennar innan du förgyllde denna tråd med din närvaro. Ni är korkade helt enkelt.

Vad hände med ditt JAS?

Vad har du nämnt? NADA!

Jag förstår inte varför du som stolt iranier gör i Sverige. Du är förmodligen en SD-trollare. D.v.s. att du vill att iranier ska ses som riktigt jävla efterblivna men islam har gjort landet efterblivet som in i helvete.

Mitt JAS? Vad fan är det för fråga? Svenska JAS är proppfullt med innovationer men iranska pappersflygplan 313 kan inte ens flyga!
Citera
2017-06-18, 18:30
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Svenne, kan vi hålla oss till ämnet?
Ja det hade ju varit utmärkt om du inte vädrade dina felaktiga uppfattningar om svenskt bolagsägande i en tråd om Irans försvarsmakt.

Citat:
Vad sägs om Qaher? Den har inte visats flyga men om den flyger är det innovativ design.
Om den kommer att flyga är det fortfarande en idiotisk design med sina efterblivet placerade luftintag. Ta gärna det i Qaher-tråden eftersom det finns en särskild tråd om den idiotin.
Citera
2017-06-18, 18:42
Medlem
Citat:
qaher > jas

Du kommer få se. Era paneler är från USA, eller? Hur många % av komponenterna är svenska? 10%?

Du kan fortfarande inte komma upp med en EDASTE iransk innovation inom militär?

JAS är utvecklad och producerad utav svenska SAAB, men du är ju gravt efterbliven. Ingen läsare av denna tråden tar dig på allvar.

Såvida du inte försöker vara en SD-valararbetare - grattis för att försöka idiotförklara ditt folkslag!
Citera
2017-06-18, 18:44
Medlem
Citat:
Din analytiska förmåga är......svensk.
Jag har nämnt.
Islam är det som kommer höja Iran. Flera persiska dynastier var muslimska.

Du har inte nämnt en endaste sak. Nämn en!

Ok, du är efterbliven och snart avstängd igen.

Svenne/svensk är en kompimang så släng gärna det hit och dit.
Citera
2017-06-18, 18:57
Medlem
Citat:
Att bygga nya bogies och montera eller modifiera måste vara en mindre operation. Eller ha ställbara. Jag tycker det är självklart.
Tycker är inte ett bra argument. Tycker betyder "jag tror" - dvs antaganden. Du antar saker - bara det att eftersom du inte vet så har du konstant fel i dina antaganden.

"Måste vara" är en annan av dina slagdängor. För att du anser att någonting måste vara på ett visst vis så betyder inte det att det verkligen måste vara så - är återigen baserat på att du personligen gjort ett antagande.

Bygger man nya boogies för det andra spåravståndet måste man hela tiden lasta om. Och man måste hela tiden ha tillgång till lika många vagnar, vilket gör det krångligt med logistiken.

Bygger man boogies som är ställbara så får du räkna med 1 ton extra tyngd för denna tuffare boogie. Kostar stål (som var ont om) och du ignorerar konstant mängden industriarbete för att bygga ett antal tiotusental nya boogies och hur det skulle hindrat övriga industriproduktionen. Och eftersom man nu har tuffare vagnar som kan detta samtidigt som resten av alla vagnar inte kan det så har man återigen krånglat till sin logistik - råkar man fellasta och skicka en enda vagn av fel typ så blir det krångligt att hantera vid växlingsstationen.

Citat:
Nån punkt är giltig och de flesta är ogiltiga. Annars är det komedi när du ger oss militära råd. Fokusera på er meningslösa JAS E så bygger vi vår riktiga militär som t.o.m. USA fruktar.
Alla punkter är giltiga och att du inte anfört en enda anmärkning tolkar jag som att du trots allt funnit dig tvungen att accepterat dem som riktiga.

Att lasta om - som du rekommenderade tidigare - tar tid som du inte har återkommit om. De länder som nu kör med ställbart hjulavstånd gör det för att de räknar med att de sparar 3 timmar per tåg i förhållande till att lasta om. Spanien t ex har ställbara hjulavstånd för sina passagerartåg. Däremot nästan inte alls för godståg pga att de har problem att hantera detta för godstågen som är så mycket tyngre. I Torneå har man bl a provat byte av boogie när man kör mellan Sverige och Finland. Inte det triviala att bygga om järnvägsvagnar så man kan byta booie.

Citat:
Till Finland finns ingen direkt anslutning eftersom Finland använder en annan spårvidd än Sverige, den bredspåriga 1524 mm. Det är i praktiken samma spårvidd som i Ryssland som avviker från den europeiska spårvidd som används i Sverige. Detta löses vanligtvis genom att lasta om lasten mellan vagnar. Ibland har byte av axlar eller boggier i Haparanda, Torneå och i Åbo skett. Försök har genomförts med vagnar med automatiskt omställbara hjulaxlar, men det har inte fallit väl ut.
https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnv%C3%A4g_i_Sverige

Citat:
Vad sägs om Qaher? Den har inte visats flyga men om den flyger är det innovativ design.
De flesta tror att man kan få någonting som ser ut som Qaher att flyga. Men vi har inte sett ett riktigt plan utan en mockup. Och denna mockup visar ett antal designförslag som inte går i linje med de påståenden som gjorts om vad ett tänkt plan förväntas kunna klara av. När jag ser en Lada eller kanske Fiat 127 och någon påstår att den har prestanda som en Königsegg så är det inte så märkligt om jag trivlar rätt starkt och ifrågasätter påståendet.

Citat:
Inte jag som började. Han blev ledsen när jag sågade JAS "volvo 240" E och började med barntävling.
Ingen som blivit ledsen att du sågat någon JAS E. Du har nämligen inte lyckats prestera någon form av erkännande på detta forum som kunnig, vilket gör att du omöjligt kan lyckas såra någon normalt funtad människa. Du brukar som bäst lyckas få ett antal personer att fnissa när du "tycker" saker.

Citat:
Han skymfar mitt folk så jag svarar. Han som är offt.
Nej, det är nog så att du själv är allra bäst på att skymfa ditt folk, genom att hela tiden ha så "otur" när du presenterar dina "kreativa" idéer.
Senast redigerad av cellplast 2017-06-18 kl. 19:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in