2006-09-15, 01:19
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Så vad är det du baserar dina kunskaper om Irans industriella kapacitet på egentligen, Global Security?!
Vad baserar du din på då, användaren "Lucifer" på www.militaryphotos.com?

Citat:
Sverige tycker att det är befogat att slösa miljarder på utveckling, medan iranierna är mer pragmatiskt lagda.

Det har nog snarare att göra med att man i Sverige KAN utveckla och forska kring dessa saker, vi har kunskapen och det har inte det gammalmodiga och inpyrda Iran eller deras ökengrannar.

Analfabetism bland vuxna: 20,9%
Antal datorer: 7,50 (per 100 invånare)
Fast telefoni och mobiltelefoni: 22,0 (per 100 invånare)
Internetanvändare: 4,80 (per 100 invånare)
Mobiltelefonabonnenter: 3,40 (per 100 invånare)
Telefonförbindelse: 18,7 (per 100 invånare)

Iran högteknologiskt? My ass.

Källa: Globalis.se
Citera
2006-09-15, 11:41
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Som kuriosa kan nämnas att Iran har världens tredje största helikopterflotta.
Efter USA och Ryssland då, men får inte Frankrike, Storbritannien, Sydkorea, Japan, Turkiet, Tyskland mm vara med på "din" lista.
Citera
2006-09-15, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Efter USA och Ryssland då, men får inte Frankrike, Storbritannien, Sydkorea, Japan, Turkiet, Tyskland mm vara med på "din" lista.

Va? Påstår du att dessa har fler helikoptrar eller vad menar du?
Citera
2006-09-15, 21:28
Medlem
krokodils avatar
Citat:
De länder jag nämde har ett stort antal helikoptrar i sina försvarsmakter......
På 3:e plats lär nog Ukraina hamna med sina över 900 helikoptrar.
Citera
2006-09-15, 21:34
Medlem
Citat:
De länder jag nämde har ett stort antal helikoptrar i sina försvarsmakter......

Öh jaha. Jag är inte ett dugg intresserad av vad du tror, jag är intresserad av fakta, och exempelvis Frankrike har inte fler helikoptrar än Iran, varför jag överhuvudtaget inte förstår vad som var poängen med ditt föregående inlägg.

Förefaller som att det finns rätt många som har problem med att svälja att Iran är högteknologiskt och mäktigt. Går väl inte riktigt ihop med ett rabiat islamhat

Citat:
På 3:e plats lär nog Ukraina hamna med sina över 900 helikoptrar.

Citera
2006-09-15, 21:49
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Öh jaha. Jag är inte ett dugg intresserad av vad du tror, jag är intresserad av fakta, och exempelvis Frankrike har inte fler helikoptrar än Iran, varför jag överhuvudtaget inte förstår vad som var poängen med ditt föregående inlägg.
Frankrike har över 500 helikoptrar i sitt försvar.

Och Iran hamnar inte på 3:e plats när det gäller antalet helikoptrar.
Citera
2006-09-15, 23:16
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Läste du det på Debka, tillsammans med all annan smörja i ditt inlägg?

Snarare från ställen såsom ACIG och självfallet från perser i bekantskapskretsen.

Citat:
Att shahen ifråga var en korrumperad diktator med en brutal och fruktad säkerhetstjänst (SAVAK) som inte drog sig för att tortera folk glömmer du helt bort att nämna. Korrumperad i det avseendet att han tillsammans med en liten elit var helt köpt av USA. Således inte så konstigt att;

Att Shahens välde var allt annat än sockersött och att SAVAK:s gossar
inte tillhörde Guds bästa barn håller även de mest Shah-trogna perserna med om.
Men hur påverkar det kompetensen och förmågan inom Shahens krigsmakt?
Få ifrågasätter att Hitlertyskland var en brutal och slösaktiv regim.
Ytterst få likställer det med att Tyskland skulle ha saknat militär kompetens och kapacitet.

Vidare: Hur skulle USA kunna muta Shahen?
Är det måhända därifrån USA:s statsskuld kommer?

Citat:
Ursprungligen postat av Calico Jack
Vad sägs om att irakier hade tillgång till biologisk och kemisk-vapen som man bland annat använde mot iranska styrkor när dessa var på väg och invadera irakiska Basra. Utan den teknologin hade irakier aldrig kunnat fösa bort iranska styrkor från irakisk mark. Och jag är övertygad om att USA och de övriga gav klartecken till att Saddam skulle använda kemiskvapen mot iranska soldater.

Och när användes senapsgas första gången?
1916 vill minnas.

Citat:
Tycker du överdrivet ganska grovt. Irans industri står definitivt inte kvar och stampar i 1970-talet, utan är tvärtom en av världens mest högteknologiska och mångfacetterade.

Om du med högteknologi menar att de lyckats kopiera och göra vissa förbättringar
på ett flygplan som flög för första gången för 47 år sedan så är Irans industri high-tech.
Om du med högteknologi menar att de lyckats plocka ihop delar från amerikanska 1960-talsstridsvagnar
och sovjetiska 1970-talsstridsvagnar och gett det ungefär samma form
som en amerikansk 1980-talsstridsvagn, ja då är Irans industri också high-tech.

Citat:
Långt mer högteknologisk än svensk industri där allt har flyttats till länder som Kina. Senast igår rusade ju Scanias aktier upp ett par procent efter att de giriga spekulanterna vädrade morgonluft, och chansen att ännu ett företag köps upp av ett utländskt, och svenska arbetare kan få sparken.

Det som flyttas till Kina är enklare massproduktion och personalintensiv tillverkning
som inte kräver särskillt höga krav på personalens kvalitetsmedvetenhet
och know-how.
Konstruktionen av dessa produkter är dock i princip fortfarande en affär för I-länder
och Kina är även beroende av västerländsk produktionsexpertis för att kunna
producera de produkter som vi har konstruerat.

Att MAN vill köpa upp Scania beror knappast på att Scania saknar teknisk kompetens.
Tvärtom. Anledningen till att MAN vill köpa Scania är att Scania
är förbannat skickliga på det de gör och f.f.a. inom motorområdet.
För som du säkert vet är ett ganska litet bälte inom Sverige
mellan Göteborg och Stockholm (eller snarare Södertälje)
en av världsledarna inom både konstruktion och produktion av större dieselmotorer.

Citat:
Sanktionerna har på sätt och vis stärkt och enat Iran mot den stora fienden.

Så du menar alltså att iranierna inte är ett av mellanösterns två länder
där en majoritet av folket är USA-vänliga.

Citat:
Vad gäller helikoptrar exempelvis tillverkar Iran egna och förbättrade versioner av Jet Ranger, Huey samt Cobra (med en kopia av samma FLIR som på AH-1Z vilket får en att undra om de inte har industrispioner i USA). Då snackar vi hundratals av dem.

Eh. Det faktum att den iranska Cobran har en dag och en IR-kanal
monterade brevid varandra i en huv som i övrigt skiljer sig från den på Zulu-Cobran säger inte mycket.
Alla Ahkp som jag känner till som har IR-sikte har dagkanalen brevid IR-kanalen.
Mi-28, Ka-52, AH-64, Denel Rooivalk, Eurocopter Tiger.

Citat:

Japan har minst 500st i flygvapnet och armén, plus ett okänt antal inom flottan (i c:a dussinet olika förband).
Sydkorea har 480-490st helikoptrar.
Nordkorea har c:a 280st helikoptrar.
Syrien har c:a 260st helikoptrar.
Israel har 220-230 helikoptrar.
Iran har 220-230 helikoptrar.

Siffror för europeiska länder har jag inte hittat,
men Frankrike och Storbrittanien borde ha fler helikoptrar,
vilket vidare mycket väl även kan gälla för Tyskland.

Men du menar kanske tredje störst i mellanöstern?
Men antagligen så turkarna fler helikoptrar än Iran.
Citera
2006-09-17, 19:12
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Japan har minst 500st i flygvapnet och armén, plus ett okänt antal inom flottan (i c:a dussinet olika förband).
Sydkorea har 480-490st helikoptrar.
Nordkorea har c:a 280st helikoptrar.
Syrien har c:a 260st helikoptrar.
Israel har 220-230 helikoptrar.
Iran har 220-230 helikoptrar.

Siffror för europeiska länder har jag inte hittat,
men Frankrike och Storbrittanien borde ha fler helikoptrar,
vilket vidare mycket väl även kan gälla för Tyskland.

Antal helikoptrar inom armén:

Tyskland: 547 st (204 st PAH1, 145 UH1D, 108 CH53G & 90 Bo-105M)

Storbritannien: 254 st (144 st SA341 & 110 Lynx AH1/7/9)

Frankrike: 498 st (154 st SA341F, 155 SA342M, 30 SA342AATCP, 4 AS532 Recon, 27 AS532 & 128 SA330)

Turkiet: 294 st (37 st AH1W/P, 20 S70A, 19 AS532UL, 12 AB204, 64 AB205A, 20 AB206, 28 H300C & 94 UH1H)

Källa: Fighting Forces 2004
Citera
2006-09-18, 12:16
Medlem
Citat:
Tycker du överdrivet ganska grovt. Irans industri står definitivt inte kvar och stampar i 1970-talet, utan är tvärtom en av världens mest högteknologiska och mångfacetterade. Långt mer högteknologisk än svensk industri där allt har flyttats till länder som Kina. Senast igår rusade ju Scanias aktier upp ett par procent efter att de giriga spekulanterna vädrade morgonluft, och chansen att ännu ett företag köps upp av ett utländskt, och svenska arbetare kan få sparken.

Sanktionerna har på sätt och vis stärkt och enat Iran mot den stora fienden. Vi ska dessutom inte glömma att Kina står på god fot med Iran (på grund av oljan givetvis) och att det inte är helt omöjligt att Kina säljer teknologiskt "know-how" till Iran. Även Ukraina/Ryssland som har kvar stora försvarsindustrier sedan Kalla kriget har en mer avslappnad hållning till Iran än U$A.

Iran tillverkar allt från inhemska och västerländska bilar (exempelvis nya Peugoet 307 med mera) till lastbilar, helikoptrar, flygplan (numera även stridsflygplan), satelliter med mera (ja de har ett riktigt rymdprogram). Iransk högteknologi är definitivt inte särskilt innovativ, men precis som kineserna låter man oss idioter i väst pumpa in miljarder i utvecklingskostnaderna, och först efter det kopierar man fungerande koncept. Att iranska vapensystem och taktik fungerar ypperligt fick ju israelerna smaka på nyligen när en pinsamt liten styrka Hizbollahkrigare piskade IDF.

Vad gäller helikoptrar exempelvis tillverkar Iran egna och förbättrade versioner av Jet Ranger, Huey samt Cobra (med en kopia av samma FLIR som på AH-1Z vilket får en att undra om de inte har industrispioner i USA). Då snackar vi hundratals av dem.

Jag antar att det var den högteknologiska industrin du refererar till ovan som levererade reservdelarna till den C-130 som kraschade i Iran för nåt år sedan.
Orsaken till kraschen var just sliten mtrl i kombination med "piratdelar" som min Volvoverkstad skulle ha uttryckt saken..

Du skriver att "Vi idioter i väst pumpar in miljarder i utvecklingskostnader, som sedan kan kopieras" Märkligt dålig valuta man fått om inte hi-tech´n kunnat åstadkomma mer än dessa risiga strv..
De kopior av helikoptrarna du skriver om må ju vara imponerande på pappret, kavalitetskontrollen verkar ju bevisligen vara sämre så tillgängligheten torde inte vara något vidare..(Är väl inte heller så att Huey/Cobra/jetRanger direkt är annat än föråldrade vapensystem...)

Om Irans industri nu var så "mångfacetterad" som du skriver, så kanske man skulle kunna klara av att hålla sina F-14 i luften utan att kannibalisera på beståndet...De verkar ju trots allt vara det mest "moderna" man har i sitt flygvapen.
Då ska det ändå tilläggas att Iran har F-14A, sista squadronen i US NAVY som använde F-14 flög F-14D, vilket är så gott som ett helt annat plan jft med F-14A..dessa är nu så gott som helt utfasade från aktiv tjänst till förmån för modernare system..
Även om man hade fått upp dessa F-14 i luften antar jag att huvudbeväpningen Phoenix rb av anno 1979 inte riktigt är något som oroar vare sig IDF eller US NAVY.

Sedan lite OT..Nej Scania förkastade MAN´s bud, så jobben torde stanna kvar ett tag till..
OT2.. Exakt när, var och hur piskades IDF av Hizbollah? Har du samma propagandafilter för ögonen avseende dessa nyheter som avseende Irans förmåga kanske då...
/Primigenia
Citera
2006-09-18, 13:06
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primigenia
Även om man hade fått upp dessa F-14 i luften antar jag att huvudbeväpningen Phoenix rb av anno 1979 inte riktigt är något som oroar vare sig IDF eller US NAVY.

Alla sju (7) flygplanen som återstår av dessa F-14... Men de har faktiskt beväpnat dessa, påstås det iaf, med Hawk-robotar (i Sverige känd som RB77) som ursprungligen är en stooor luftvärnsrobot modell surface-to-air men numera tydligen är flygplansburen av de iranska Tomcats:en...
Citera
2006-09-18, 13:26
Medlem
krokodils avatar
Iran tillverkar även ett stort antal Volvolastbilar varje år, men som man bygger upp lokalt i byggsatser alá Ikea. Man har köpt 10 000-tusentals varje år de senaste 4-5 åren, men har kraftigt avtagit sedan Iranska staten ( som äger fabrikerna) slutat att betala.
Man har kört med ett system att Iran sätter in pengar på ett konto i Schweiz, för att då få ett antal byggsatser - när pengarna har uteblivit har även byggsatserna gjort det.
Citera
2006-09-18, 18:19
Medlem
stagger lees avatar
Har inte Iran köpt "Sunburn" och "Yakhonts" missiler av ryssarna?
Har för mig att jag har läst det någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in