Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-16, 14:27
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tror att den som skrev det menar att mord eller en egen olycka är osannolikt medan någonstans mellan vållande till annans död och dråp är sannolikt.

Okej, men i så fall håller jag inte med. Jag tror att mord är lika sannolikt, om inte mer sannolikt, än vållande och dråp.
Citera
2017-06-16, 14:31
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Vet du om han medgav häktning eller om han tog strid?

Vi diskuterade det för två veckor sedan här i tråden då förra omhäktningen ägde rum. Tror att vi alla var ganska eniga om att han medgav vidare häktning eftersom det inte blev några skriverier om förhandling. Anledningar till detta kan vara att undvika media, att han mår dåligt(fast det sa dem att han inte gör) eller att det bara var lönlöst att förhandla.

Nästa omhäktningsförhandling blir troligtvis 29 juni.

Edit: Jag menar alltså att han troligtvis medgav fortsatt häktning även denna gång, utan förhandling.
Senast redigerad av litenpanda 2017-06-16 kl. 14:33.
Citera
2017-06-16, 14:33
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Vi diskuterade det för två veckor sedan här i tråden då förra omhäktningen ägde rum. Tror att vi alla var ganska eniga om att han medgav vidare häktning eftersom det inte blev några skriverier om förhandling. Anledningar till detta kan vara att undvika media, att han mår dåligt(fast det sa dem att han inte gör) eller att det bara var lönlöst att förhandla.

Nästa omhäktningsförhandling blir troligtvis 29 juni.
Tack för info!
Ligger det till så som åklg går ut med i media att det framkommit mer saker så tror jag att försvaret ger rådet att medge omhäktning, det är ändå lönlöst att bestrida
Citera
2017-06-16, 15:19
Medlem
Citat:
Hur menar du egentligen? Först skrev du att det knappast kan bli mord, men sen skriver du att vållande till annans död och dråp är osannolikt men att mord inte är osannolikt.

Det kan väl omöjligt stämma att han inte döms för mord bara för att det inte är planerat, det är ju fortfarande mord. Så länge man har uppsåt att döda så är det mord(planerat eller inte), och även om man inte har uppsåt men att situationen är sån där man "borde förstå" att personen kan dö så kan det fortfarande räknas som mord.

Det blev fel där, med negationerna. Menar att allt utom mord är mycket troligt, och om det har begåtts ett brott, är det Billy. Sorry för slarvigt inlägg!
Citera
2017-06-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det blev fel där, med negationerna. Menar att allt utom mord är mycket troligt, och om det har begåtts ett brott, är det Billy. Sorry för slarvigt inlägg!

De var båda antagligen rejält påverkade, skulle knappast tro att det var ett avsiktligt mord, men kan såklart ha fel.....det ger sig, och mitt tips står sig, det blir max dråp och det är Billy om något brott begåtts ( då räknar jag bort en sannolik förflyttning av en avliden, det är sas en avgränsad handling, som hanteras separat):
Citera
2017-06-16, 16:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan Tror att den som skrev det menar att mord eller en egen olycka är osannolikt medan någonstans mellan vållande till annans död och dråp är sannolikt.
Okej, men i så fall håller jag inte med. Jag tror att mord är lika sannolikt, om inte mer sannolikt, än vållande och dråp.

Du tror alltså att en olycka är sannolikt?
Citera
2017-06-16, 17:53
Medlem
litenpandas avatar
Citat:

Måste ändå säga att utifrån det vi vet hittills, exempelvis att Tova dog av yttre våld med ett tillhygge, så går inte benämningen "mord" att utesluta än. Varför skulle det inte kunna bli mord?
Citera
2017-06-16, 21:58
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Kusinen Johan bar Tovas studentplakat.

Citat:
Plakatet bars av Johan Moberg, 19, som tog studenten från bygg- och anläggningsprogrammet. Flickan på bilden var hans kusin Tova Moberg. Hon skulle också ha tagit studenten på fredagen, men hittades i mitten av maj mördad vid en gård i Hudiksvalls kommun.

Citat:
ommun.
– Jag bar hennes studentplakat för att alla skulle känna att hon ändå var med oss i dag. Jag kände att jag ville göra någonting. Det är väldigt många som har kommit fram och kramat mig och sagt att det var fint gjort, säger Johan Moberg.

Citat:
Efter studenttåget genom Hudiksvall skulle Johan och Tova ha firat tillsammans.
– Vi hade planerat att ha studentmottagningen ihop hemma hos henne. Nu är jag hemma hos min mamma i stället.

Citat:
Johan har studerat för att bli golvläggare. Enligt honom hade även Tova, som gick ekonomiprogrammet, planer på att snart börja jobba.
– Hon skulle försöka ta sig ut i arbetslivet direkt efter studenten.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yq7lR/kusinen-johan-bar-mordade-tovas-plakat-pa-studenten
Citera
2017-06-16, 22:03
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Rättsläkaren har gjort färdig den fysiska obduktionen för länge sen. Nu återstår det bara ett antal prover och analyser för att kunna fastställa den. Det tar flera månader. Ganska fort vid obduktionen brukar rättsläkaren säga ifall det är ett mord eller en olycka. Eftersom Billy fortfarande sitter häktad och misstankarna förstärkts, så är det enkelt att dra slutsatsen att det inte är en olycka utan ett mord. Direkt när kroppen hittades fick vi också veta att den utsatts för skador med hjälp av ett tillhygge.
Citera
2017-06-16, 22:24
Bannlyst
Citat:
Måste ändå säga att utifrån det vi vet hittills, exempelvis att Tova dog av yttre våld med ett tillhygge, så går inte benämningen "mord" att utesluta än. Varför skulle det inte kunna bli mord?
Att det varit yttre våld och ett tillhygge, det har jag missat vart har det framkommit tydligt?
Citera
2017-06-16, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Spelar ingen roll om telefonen är död som telefon räknat. Ett par månader i vatten hindrar inte att det går att läsa ut data ur minneskretsarna - om det går eller inte beror mer på om telefonen varit krypterad.
Kretsarna kan/går sönder i vattnet om dom är spänningsatta.
Citera
2017-06-16, 22:46
Medlem
Citat:

Nej, sannolikt är det någonting mellan vållande och dråp, men jag utesluter inte en "olycka". Eftersom MGM redan var anmäld för misshandel, kan han mycket väl fått panik, i sitt drogade tillstånd, OM det var en ren olycka ( men det är mindre sannolikt). Det var också det jag försökte förmedla, men det kan ha blivit otydligt, ursäkta isf.!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in