Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-22, 20:18
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Kvarlevor betyder INTE att en kropp är styckad eller i delar. Kvarlevor är helt enkelt ett annat ord för död kropp. Inget mer.

Nej du har fel, kvarlevor betyder vad som är kvar av en kropp.
Citera
2017-05-22, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Nej du har fel, kvarlevor betyder vad som är kvar av en kropp.

Det är ju det Mogna Meloner säger. Kvarlevor betyder inte styckad kropp.
Senast redigerad av pretty-spry 2017-05-22 kl. 21:22.
Citera
2017-05-22, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Intressant. Vad är din bild av honom från den tiden? Hade ni mycket kontakt?

Det hade vi, var ett par stycken som var i samma ålder så det blev dom man hängde med. Utbildningen var i 6 veckor så jag kan ju inte påstå att jag känner honom allt för väl. Men det intryck jag fick av honom under den tiden var att han var en schysst snubbe. Ganska lugn av sig men väldigt snäll måste jag säga.

Han klarade kursen utan problem. Han var klar före mig och jag minns att han frågade mig efter min uppkörning hur det hade gått. Så han verkade vare en omtänksam typ. Vi snackade lite om droger och som jag förstod de var det bara cb som han brukade, iallafall under denna tiden.

Så ja.. jag blev minst sagt chockad när jag fick veta vad han är kapabel till. Nästan lite läskigt, det får mig att tänka på hur mycket folk kan dölja inombords.

Men som många har skrivit verkar det vara på senare tid som det har spårat ur med drogerna för honom, så det kan ju förklara en hel del.
Citera
2017-05-22, 20:55
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedman1212
Det hade vi, var ett par stycken som var i samma ålder så det blev dom man hängde med. Utbildningen var i 6 veckor så jag kan ju inte påstå att jag känner honom allt för väl. Men det intryck jag fick av honom under den tiden var att han var en schysst snubbe. Ganska lugn av sig men väldigt snäll måste jag säga.

Han klarade kursen utan problem. Han var klar före mig och jag minns att han frågade mig efter min uppkörning hur det hade gått. Så han verkade vare en omtänksam typ. Vi snackade lite om droger och som jag förstod de var det bara cb som han brukade, iallafall under denna tiden.

Så ja.. jag blev minst sagt chockad när jag fick veta vad han är kapabel till. Nästan lite läskigt, det får mig att tänka på hur mycket folk kan dölja inombords.

Men som många har skrivit verkar det vara på senare tid som det har spårat ur med drogerna för honom, så det kan ju förklara en hel del.

Fråga på det. Vet du säkert att han klarade kursen eller kan det vara så att han var klar tidigare just för att han inte gjorde det? Jag tolkade det som stod i tidningarna(Aftonbladet, Expressen) som att han inte hade klarat utbildningen då han hade kört bil påverkad påväg till en körlektion och då blivit av med körkortet vilket ledde till att han inte gick klart utbildningen. Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2017-05-22, 20:56
Medlem
Usch...åkte förbi huset för första gången sedan Tova hittades. Fortfarande avspärrat + ett stort område runt och ut i sjön...
Ingen som hört något nytt, har inte hängt med i nyhetsflödet på några dagar.
Citera
2017-05-22, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Fråga på det. Vet du säkert att han klarade kursen eller kan det vara så att han var klar tidigare just för att han inte gjorde det? Jag tolkade det som stod i tidningarna(Aftonbladet, Expressen) som att han inte hade klarat utbildningen då han hade kört bil påverkad påväg till en körlektion och då blivit av med körkortet vilket ledde till att han inte gick klart utbildningen. Rätta mig gärna om jag har fel.

Taget från transportstyrelsens hemsida:
"När du har gjort alla tre delprov, som ingår i provet i yrkeskompetens, och körprovet med godkänt resultat ansöker du om taxiförarlegitimation till Transportstyrelsen. Du ska även skicka med läkarintyg."

Så själva utbildningen klarade han, men sen måste man godkännas av transportstyrelsen också. Så det är mycket möjligt att han aldrig fick själva taxikortet. Men alla prov klarade han.

Kan också tillägga att det inte var på väg till en körlektion han blev stoppad, utan det var under en lunchrast. Detta berättade han självklart inte för dom som höll i utbildningen, dom hade ingen aning och han gick klart utbildningen. Sen är det som sagt mycket möjligt att transportstyrelsen inte godkände honom.
Senast redigerad av weedman1212 2017-05-22 kl. 21:12.
Citera
2017-05-22, 21:11
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedman1212

Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda

Enligt Expressen (om de har rätt) tog han aldrig taxikortet:

Citat:
Efter de struliga år som följde studenten lämnade han Hudiksvall för att ta tag i livet. Han skulle skaffa taxikort och tjäna egna pengar för första gången.
På väg till en lektion på bilskolan stoppades han med röda, skakande ögon. Utan taxikort – men med en ny knarkdom – återvände han till Hudiksvall.

Citat:
Han ville ta taxileg som en väg in i yrkeslivet. Ett jobb som taxichaufför skulle ge honom en möjlighet att för första gången tjäna egna pengar. Fram till dess hade han inte taxerat en krona i inkomst utan levt på ersättning från Försäkringskassan. 2 000 kronor i månaden, enligt en dom.

Citat:
Men det blev aldrig någon taxilegitimation. En tid efter att han flyttat stoppade polisen honom i en bil på väg till trafikskolan. Hans ögon var rödsprängda, glansiga och skakiga, enligt polisens anteckningar. Mannen intygade att han inte tagit några droger sedan sist, men tester visade på nytt att han hade THC i blodet. Och på nytt dömdes han till dagsböter för ringa narkotikabrott. Den här gången även för rattfylleri. Körkortet återkallades.
Han flyttade tillbaka till Hudiksvallstrakten och har den senaste tiden bott på en gård vid vattnet.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tovas-expojkvan-skulle-ta-tag-i-sitt-liv/
Citera
2017-05-22, 21:13
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6701619

Enligt Svenska Akademiens Ordbok har vi båda rätt:

Citat:
c) (fullt br.) om en persons (ngn gg ett djurs) döda kropp l. rester därav, ngns ”stoft”; i fråga om helgon stundom: relik(er);

l. = eller

Så kvarlevor betyder inte automatiskt att det är rester av en kropp eller att den är styckad som många fått för sig. Kvarlevor kan vara en död kropp. Eller rester av en kropp.

Vill du diskutera det här mer, så finns det ett språkforum att resonera i.
Citera
2017-05-22, 21:20
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajsa73
Usch...åkte förbi huset för första gången sedan Tova hittades. Fortfarande avspärrat + ett stort område runt och ut i sjön...

Nja, inget nytt de senaste dagarna tror jag. Känns som att det sista vi fick veta var att MGMs kompisar släpptes och att BO hittades i sjön (ej dränkt).

Om du åker förbi igen, kan du ta lite bilder tro? Vore schysst
Citera
2017-05-22, 21:26
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajsa73

Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Nja, inget nytt de senaste dagarna tror jag. Känns som att det sista vi fick veta var att MGMs kompisar släpptes och att BO hittades i sjön (ej dränkt).

Om du åker förbi igen, kan du ta lite bilder tro? Vore schysst

En ny tidpunkt för sista telefonsamtalet har vi fått. Kl 23.30. Och kroppen har tydligen inte forslats med båt. Den låg 20 meter ut i vattnet och det var så långgrunt att kroppen dragits dit.
Citera
2017-05-22, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Men eftersom Tova inte lämnade sin pojkvän, eller rättare sagt, att hon kom tillbaka igen, så tyder det på att hon blivit skadad av relationen psykiskt, eller hur? På något sätt har han ju tagit makten över henne, hon var hjärntvättad. Hon skulle utan problem kunna ljuga för föräldrar och vänner, för att skydda honom. Men, om hon en dag hade vågat lämna honom helt och hållet så kan jag nästan garantera att han hade börjat stalka henne, hota henne osv. Det är så de där männen gör. Han bestämmer när det är slut, inte hon.

Eller sen var hon "hjärntvättad" redan innan. Hjärntvättad för att tro att hon inte dög till något, inte var snygg nog, inte skulle få någon annan, att det var viktigt att ha en pojkvän för att vara någon osv.

Varför ska detta alltid skyllas på pojkvännen? Eller varför ska pojkvännen "äras" med exceptionella talanger som "exceptionellt manipulativ"?

Dessa tjejer som dejtar loser saknar självförtroende. Det är inget dessa pojkvänner har tagit ifrån dem. De har inte haft det från första början.

Bara det faktum att hon med tvång måste ha en stadigvarande pojkvän vid 14års åldern är ju ett varningstecken. Vanligtvis är det ett tecken på att flickan söker trygghet utanför hemmet, eftersom det inte erbjuds tillräckligt med trygghet hemma.
Citera
2017-05-22, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gamlingen66
Undrar hur många som har egna barn i tonåren som yttrar sej i tråden igentligen. Som föräldrar så GÅR DET BARA INTE att ha 100% koll på kidsen, ej heller bestämma vilka dom ska kära ner sej i,,, klart synpunkter kan man ha, men förbjuda dom å träffa folk är svårt,, då blir det ännu mer smygande, och då har man ännu mindre koll på vad dom gör.
Resonerar man som du så är det bara tur om barnen lyckas få självkänsla.

Barn uppfostrar man och FOSTRAR med självkänsla och en moral som överenstämmer med en själv
vid unga år dvs upp till kanske 10-12 år sedan är människan till stor del grundformad, att ändra på den då i någon form blir oerhört jobbigt och ofta det som många refererar som omöjligt vid tonåren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in