Citat:

Ursprungligen postat av 
Mantilla

Glöm brodern, han var redan då halvsidesförlamad efter en stroke, och det är även för övrigt otänkbart att han har med detta att göra. 
De var desssutom 57 resp. 59 år gamla när detta hände, inte 80, som du nämnde.
I trådstarten finns utredningsmaterialet och domarna, läs lite i dessa så får du en bättre bild av fallet.

"80" var mer att jag drog till med något, men redan 60 kan ju innebära en del skaderisk om man sköter om ett ställe själv i praktiken. Jag tror dig vad gäller bröderna sinsemellan men å ena sidan, om brodern som dog hade spår av äldre misshandel så borde det väl vara bekant för och luftat för polis av den överlevande brodern, om inte denne var gärningsman. Överlevaren hade ju också Linna som favoritgärningsman. Som jag förstod det var överlevaren också den fysiskt resligare av de två och synbart mer extroverte om en halvförlamad. Det beror ju då på hur det där handikappet ter sig. Handikapp betyder ju också att bröderna hade en potentiell gemensam börda att hantera utöver normala livsomständigheter, dvs. att den ene måste sköta och sörja för den andre och att den senare är beroende av den förre och ev har svårt att mentalt hantera en sådan utsatthet. Äldre misshandelsärr över tid måste ju ha tillkommit genom någon eller något som finns i personens omedelbara närhet, och som personen inte kan behärska att undvika genom att ändra vanor, beteende, rörelsemönster i trakten etc. Och är det en person utanför det omedelbara grannskapet så kan man ju förvänta sig en polisanmälan eller att kontakten med personen upphör. Man tänker ju på gammal hederlig hustrumisshandel där grogrunden är rädsla och aggressioner och logiken i uthärdande bygger på osäkerhet om ens värde utanför nuvarande relation (där misshandeln bidrsr drastiskt till att sänka upplevt värde) och att priset för att gå utanför familjen för att anmäla upplevs som för högt eller i alla händelser som osäkert, eller ev med riskerande av livet. Man brukar inte som vuxen trassla in sig i sånt där med andra än närmaste familjen, eller det som ligger direkt på gränsen till det (gammal pojkvän odyl.). Sen finns ju ett register med sånt som är gamla oförätter, taskiga skolkamrater, upplevda flickvänsstölder, återgäldande av bedrägerier eller hämnd för något som många på andra håll skulle rycka på axlarna åt och gå vidare från. Lever man i samma trakt så kan ju saker sitta i huvet på vissa under lång tid, och man livnär sig på att önska livet ur nån på nån gård för att dennes farsa gjorde det och det mot "oss" före kriget. Och vissa blir med tiden lovliga byten för både det ena och det andra. Men det förklarar ändå inte riktigt att det finns midshandelshistoria utan att brodern vet vad det rör sig om, tänkte jag. 
Jo jag kan läsa in mig på det hela men jag tänkte det fanns folk här som redan hade klarat av den saken. Det är lite mystiskt i mina ögon att "rånet" går till på det sätt som det gör. Var syftet att ta livet av den förste brodern, eller försökte man undvika det först, och sen "förklä" det när det råkade bli så? Förstod man inte att den andre brodern var tämligen ofarlig? Varför spendera så mycket tid på gården och komma undan med så lite? Det talas om två gärningsmän men jag undrar det jag. Eller var syftet mer att sätta dit Linna för något vad som helst? Varför är grannens vittnesmål så knasigt och lägligt för att utesluta en knubbig misstänkt? Kravla in genom en glugg är väl ngt som en tjugoåring inbrottstjuv skulle ägna sig åt, inte en mördare eller hämnare. Många frågor.