2017-06-15, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Om Hornen försäkrar bort det mesta av risken kan Hornen upptäcka att det inte lägre var en särskilt intressant affär att göra.

Kontrollfråga: Hur har USD/SEK rört sig i år när det varit ganska klar att FED höjt och skall höja?
Har nu USD/SEK farit iväg som en raket?
Eller?

SÅ vad kostar det att valutasäkra sin valuta med hjälp av terminer?
2017-06-15, 22:49
Medlem
Citat:
Vari består det konstiga.

35:åriga Olle och Fia lånar och köper 75:åriga Oskars gamla villa. Oskar får en del över som ligger på bankkontot.

Fö gäller att när inkomsterna stiger så stiger folks cash reserv. Det är inte alla som måste slösa upp allt på en gång.
Vidare ligger näringslivet på mer och mer avista. Det gäller inte bara hushållen.

Sedan ökar folks sparande i form av värdepapper. Det är inte bara avista som är sparande.

Och som har sagts här flera ggr så lånar en del och köper aktier för.

Så hur ska dessa besparingar rädda 35-årige Olle ifall räntorna går upp? Eller om Olle blir arbetslös, sjuk etc?
2017-06-15, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.

Nu googlar alpha och läser på efter hela sin förmåga.
2017-06-16, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Du menar som du själv? ( menat med viss ironi )

Din jämförelse hade varit rimligare om person B hade haft 2 miljoner i bolån, dvs hade amorterat istället för att spekulera på börsen.

Annars är det lite som att säga "Vem har störst chans att överleva, den som blöder från en artär eller den som inte blöder alls"

Vilket blir, för att använda ett uttryck som ligger er varmt om hjärtat, goddag yxskaft.
Ja den har redan gått till historien 😂
2017-06-16, 00:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.

Tillräckligt mycket för att det inte ska gå att göra säkra vinster. Det är en grundregel eftersom om det går kommer placerare att utnyttja det tills priserna justerar sig.
2017-06-16, 09:01
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Du kan göra precis som du skriver, helt rätt. Men som du också konstaterar får du en valutarisk.

Detta att ta lån i en lågräntevaluta och växla har har t.ex. varit väldigt populärt i ryssland fram till ungefär 2014. Dvs ta lån i EUR växla till Rubel. I EUR fick de 5% ränta medans det kostade kanske 15% i rubel att låna.

Jag orkar inte kolla aktuell siffra men det rör sig om X tusen miljarder i EUR -lån som ryska banksystemet har.

Detta blev ju ett akut problem när rubeln kraschade och ryssar plötsligt fick ett bostadslån som blev dubbelt så stor i rubel räknat.

Det här förekom även i sverige tidigare när bolåneräntorna var höga. Men det var ju inga lysande affärer när valutakostnaden åt upp räntevinsten.
Felet som ryssarna gör är att de tar ett lån i en annan valuta än där de har in inkomst eller tillgången de köper. Gör man det så kan det verkligen gå åt skogen.

Tar man däremot lånet i sin egen valuta. Då kommer inkomsten att följa kostnaden betydligt bättre. Det förutsätter förstås att man har turen att bo i ett land som Sverige.
2017-06-16, 09:24
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Tillräckligt mycket för att det inte ska gå att göra säkra vinster. Det är en grundregel eftersom om det går kommer placerare att utnyttja det tills priserna justerar sig.
Det går ett steg längre än så. Priset sätt så att den som ställer ut terminen gör en näst intill garanterad vinst. Den som köper terminer gör i de flesta fall en liten förlust.
2017-06-16, 09:53
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Dollarna faller inte så länge USA går bäst ...

Idag faller faktiskt USD mot SEK så din riskfria affär spricker nu av exakt den anledning jag beskrev att den skulle kunna göra. På dig lät det som att detta var teoretiskt omöjligt och därför ingen risk i din carrytrade -affär.

Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Felet som ryssarna gör är att de tar ett lån i en annan valuta än där de har in inkomst eller tillgången de köper. Gör man det så kan det verkligen gå åt skogen.

Precis och det gick följaktligen åt skogen. Denna möjlighet fanns även för svenskar på 80 & 90-talet, när svenska räntor var höga men lägre på kontinenten, men jag vet inte hur vanligt det blev. Det var ingen lönsam affär då heller eftersom sverige devalverade.

Citat:
Tar man däremot lånet i sin egen valuta. Då kommer inkomsten att följa kostnaden betydligt bättre. Det förutsätter förstås att man har turen att bo i ett land som Sverige.

Lånar man i sverige och köper i spanien så borde det fungera oaktat spanska fastighetspriser. Men delar av spanien genomgår troligtvis samma utveckling som kalifornien i framtiden, dvs de exporterar sol till pensionärer. Och det är eventuellt en fail-safe strategi som borde garantera fastighetspriserna.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-06-16 kl. 10:09.
2017-06-16, 10:42
Bannlyst
Citat:
Jag är inte alls någon evig optimist. Jag hade en negativ syn 2006, en positiv 2009, en miminegativ 2011 och sedan 2013 är jag optimist, så min konjunkturanalys har trots allt fungerat i praktiken och givit mina aktieplaceringar det stöd som är avsikten..

Intressant. Själv utvecklade jag pessimism 2006, hade som 30+ blivit bildad (lallare uttrycker det "blivit bitter"), utvecklade ny pessimism 2009 eftersom centralbankerna såsom de blandar sig i aldrig kan lösa problemen. Därefter har jag aldrig haft anledning att vara optimist. Då måtte man vara en idiot. Obama-åren tex, mellan 2009 och 2017, då den ökade USAs statsskuld med 70% från Bush-regeringens avslutade nivåer, massinvandringen till Sverige, räntesänkningarna och den ökande skuldsättningen bland svenskarna.

Intessanta tider.
Det är synd om människorna.
Gud hjälpe oss.
2017-06-16, 10:43
Medlem
Citat:
Verkar väldigt rimligt att vara belånad på bostaden tills man säljer den eller dör. Varför ska man ha spara ihop 5-10 MSEK när man dör. Verkar lite överdrivet. Det där lyckas ni bubbelpladdrare aldrig förklara. Ni bara jämrar er för att inte andra sparar så maniskt.
[/spoiler]

Mycket mera rimligt att låna pengar som man aldrig kommer att kunna betala tillbaka ?

Visste du att pengar inte finns på riktigt utan skapas i det ögonblick ett lån beviljas ? Vore
en annan sak om de fanns i naturen eller tillkom som ett mått på BNP. Men nu handlar
det bara om illusioner.
2017-06-16, 10:44
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Idag faller faktiskt USD mot SEK så din riskfria affär spricker nu av exakt den anledning jag beskrev att den skulle kunna göra. På dig lät det som att detta var teoretiskt omöjligt och därför ingen risk i din carrytrade -affär.

Precis och det gick följaktligen åt skogen. Denna möjlighet fanns även för svenskar på 80 & 90-talet, när svenska räntor var höga men lägre på kontinenten, men jag vet inte hur vanligt det blev. Det var ingen lönsam affär då heller eftersom sverige devalverade.

Lånar man i sverige och köper i spanien så borde det fungera oaktat spanska fastighetspriser. Men delar av spanien genomgår troligtvis samma utveckling som kalifornien i framtiden, dvs de exporterar sol till pensionärer. Och det är eventuellt en fail-safe strategi som borde garantera fastighetspriserna.

Alltså, HanMedHornen har väl knappast påstått att dollarn aldrig skulle kunna sjunka kontra sek? Resonemangen hittills tycker jag varit lite mer långtgående än så (utan att gå in på dom igen).

Vet inte, men du känns så omogen och ung i många poster. Samtidigt som du kommer med spännande infallsvinklar och verkar kunnig och erfaren andra gånger. Nåväl, ålder ska ju inte spela någon roll...
2017-06-16, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Menar du att ditt exempel på kronofogdeförsäljningen var orsakat av en sprucken bubbla eller försöker du bara byta spår?

https://www.kronofogden.se/Sokfastigheterbostadsratter.html?query=*

Inte lyx direkt oftast. Bara vanliga människor som inte borde ha lånat. Finns många sådana.

https://www.kronofogden.se/63541.html

Under 1 miljon i skjutglada Biskopsgården. Något för vår vän från Göteborgstrakten ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in