Citat:
Nu får du nog förklara detta, för jag är säker på att en växande skara som läser detta börjar undra vad du pratar om.
Det är inte bara att låna SEK, växla till USD och placera dem till pyttepyttepytte -lite högre ränta och "håva in" riskfri arbitrage.
Förklara för mig hur du gör om kronan stärks efter att du gjort den affären - eller dollarn sjunker. (2 sidor av samma sak).
Du har då gjort en MASSIV förlust, många gånger din investering om du lånat. När du skall betala tillbaka SEK -lånet, om dollar sjunkit, så kommer det saknas pengar.
Hela ditt resonemang bygger på en valuta peggad till dollar. Denna detalj har du helt missat i dina kursböcker. Ditt skolexempel gäller inte SEK, eftersom SEK är inte peggad till dollar. Att du kunnat missa detta betyder ju att du inte förstått riktigt hur det fungerar. Du har lärt dig räkna men ändå inte begripit någonting, eftersom du inte kan avgöra när du skall applicera kalkylen eller inte.
Det är inte bara att låna SEK, växla till USD och placera dem till pyttepyttepytte -lite högre ränta och "håva in" riskfri arbitrage.
Förklara för mig hur du gör om kronan stärks efter att du gjort den affären - eller dollarn sjunker. (2 sidor av samma sak).
Du har då gjort en MASSIV förlust, många gånger din investering om du lånat. När du skall betala tillbaka SEK -lånet, om dollar sjunkit, så kommer det saknas pengar.
Hela ditt resonemang bygger på en valuta peggad till dollar. Denna detalj har du helt missat i dina kursböcker. Ditt skolexempel gäller inte SEK, eftersom SEK är inte peggad till dollar. Att du kunnat missa detta betyder ju att du inte förstått riktigt hur det fungerar. Du har lärt dig räkna men ändå inte begripit någonting, eftersom du inte kan avgöra när du skall applicera kalkylen eller inte.
Okej. Du är uppenbarligen inte ekonom. Så jag ska förklara ytterligare en grundteori för dig innan ja säger adjö.
Det jag illustrerade vad vad som skulle hända om Riksbanken inte håller samma räntehöjningstakt som FED. Utan istället gör som du och ditt medhåll tydligen lyckats kosntatera: Hålla räntan låg i Sverige.
Kronan kan alltså då inte stärkas innan hålet täpps igen genom en Repohöjning, annars kommer du i oändlighet kunna låna kronor och köpa dollar, kursen skulle falla utan någon som helst volatilitet.
Det är ju just detta som Riksbanken måste motverka. Och på det faller alla grundlösa argument om att ingen ränta kommer höjas.
Små valutor ÄR "peggade" till dollarn, inte formellt, men genom FIAT-systemet. Ingen köper svenska statsolbigationer om du får högre ränta i USA. Då minskar efterfrågan på kronan och kronkursen faller, import av råvaror och varor blir dyrare och inflationen ökar - det ger en effekt där du måste höja räntan ändå.
Nu har du lyckats angripa korrekt information med inkorrekt information flera gånger i rad.
Läs lite böcker om nationalekonomi, så kan du komma tillbaka till denna tråd efteråt och skratta åt dina egna inlägg!
Vad hände under den tiden kära skribent? Jo, du hade 0% ränta i USA från 2008-15, medan Sverige började höja redan 2009 = avkastningen hittades i Sverige!