2017-06-15, 16:07
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Nu får du nog förklara detta, för jag är säker på att en växande skara som läser detta börjar undra vad du pratar om.

Det är inte bara att låna SEK, växla till USD och placera dem till pyttepyttepytte -lite högre ränta och "håva in" riskfri arbitrage.

Förklara för mig hur du gör om kronan stärks efter att du gjort den affären - eller dollarn sjunker. (2 sidor av samma sak).

Du har då gjort en MASSIV förlust, många gånger din investering om du lånat. När du skall betala tillbaka SEK -lånet, om dollar sjunkit, så kommer det saknas pengar.

Hela ditt resonemang bygger på en valuta peggad till dollar. Denna detalj har du helt missat i dina kursböcker. Ditt skolexempel gäller inte SEK, eftersom SEK är inte peggad till dollar. Att du kunnat missa detta betyder ju att du inte förstått riktigt hur det fungerar. Du har lärt dig räkna men ändå inte begripit någonting, eftersom du inte kan avgöra när du skall applicera kalkylen eller inte.

Okej. Du är uppenbarligen inte ekonom. Så jag ska förklara ytterligare en grundteori för dig innan ja säger adjö.

Det jag illustrerade vad vad som skulle hända om Riksbanken inte håller samma räntehöjningstakt som FED. Utan istället gör som du och ditt medhåll tydligen lyckats kosntatera: Hålla räntan låg i Sverige.
Kronan kan alltså då inte stärkas innan hålet täpps igen genom en Repohöjning, annars kommer du i oändlighet kunna låna kronor och köpa dollar, kursen skulle falla utan någon som helst volatilitet.

Det är ju just detta som Riksbanken måste motverka. Och på det faller alla grundlösa argument om att ingen ränta kommer höjas.

Små valutor ÄR "peggade" till dollarn, inte formellt, men genom FIAT-systemet. Ingen köper svenska statsolbigationer om du får högre ränta i USA. Då minskar efterfrågan på kronan och kronkursen faller, import av råvaror och varor blir dyrare och inflationen ökar - det ger en effekt där du måste höja räntan ändå.

Nu har du lyckats angripa korrekt information med inkorrekt information flera gånger i rad.
Läs lite böcker om nationalekonomi, så kan du komma tillbaka till denna tråd efteråt och skratta åt dina egna inlägg!
2017-06-15, 16:11
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Och vad brukar hända med valutakurser i länder med hög resp låg ränta?

Svenska kr med låg ränta faller, och dollar med högre ränta och som dessutom av tradition anses som en tryggare valuta stiger så utöver ränteskillnaden som HanMedHorn håvar in tjänar han sannolikt ytterligare en slant.

Du förklarar ju nu indirekt att HanMedHorn har fel. Och du har helt rätt i det du skriver.

Men de flesta här brukar ju tjata om "dollarkraschen". Nu ska tydligen dollar krascha uppåt då är det tänkt?

Varför är det logiskt att SEK ska falla när vi har ett kraftigt överskott i vår handel med omvärlden (bytesbalans)? Den som frågar mig får såklart svaret att jag tycker kronan är lite övervärderad då kostnadsläget här är i högsta laget - men rätt många anser att kronan mycket väl kan stärkas.

Min poäng är; HanMedHorn påstår att det är en riskfri affär - men HanMedHorn har läst om exempel där valutan är peggad till dollarn. Det finns ett gäng (och har funnits ännu fler) sådana valutor och i dessa valutor är det exakt som HanMedHorn säger.

SEK var en gång i tiden peggad till ECUN.

Men idag är det ju inte så.
2017-06-15, 16:13
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Du bör ändå kunna utnyttja att kreditkostnaden är skev.

Tänk dig att jag tar ett lån i kronor och växlar över till Euro för att köpa en tillgång.
Säg för enkelheten att jag lånar 10M sek till 1% eftersom jag har en Svensk fastighet som säkerhet. Sedan växlar till Euro och får 974K
Ska en person i Euro zonen låna 974K så får de 5% i ränta.

Detta ger mig som svensk ett ganska rejält övertag mot länder med högre ränta.

Jag får visserligen en valuta risk. Den kan dock slå åt båda hållen och jag kan lika gärna vinna som förlora på den.

Du kan göra precis som du skriver, helt rätt. Men som du också konstaterar får du en valutarisk.

Detta att ta lån i en lågräntevaluta och växla har har t.ex. varit väldigt populärt i ryssland fram till ungefär 2014. Dvs ta lån i EUR växla till Rubel. I EUR fick de 5% ränta medans det kostade kanske 15% i rubel att låna.

Jag orkar inte kolla aktuell siffra men det rör sig om X tusen miljarder i EUR -lån som ryska banksystemet har.

Detta blev ju ett akut problem när rubeln kraschade och ryssar plötsligt fick ett bostadslån som blev dubbelt så stor i rubel räknat.

Det här förekom även i sverige tidigare när bolåneräntorna var höga. Men det var ju inga lysande affärer när valutakostnaden åt upp räntevinsten.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-06-15 kl. 16:20.
2017-06-15, 16:19
Medlem
Citat:
Du förklarar ju nu indirekt att HanMedHorn har fel. Och du har helt rätt i det du skriver.

Men de flesta här brukar ju tjata om "dollarkraschen". Nu ska tydligen dollar krascha uppåt då är det tänkt?

Varför är det logiskt att SEK ska falla när vi har ett kraftigt överskott i vår handel med omvärlden (bytesbalans)? Den som frågar mig får såklart svaret att jag tycker kronan är lite övervärderad då kostnadsläget här är i högsta laget - men rätt många anser att kronan mycket väl kan stärkas.

Min poäng är; HanMedHorn påstår att det är en riskfri affär - men HanMedHorn har läst om exempel där valutan är peggad till dollarn. Det finns ett gäng (och har funnits ännu fler) sådana valutor och i dessa valutor är det exakt som HanMedHorn säger.

SEK var en gång i tiden peggad till ECUN.

Men idag är det ju inte så.

Han med Horn kan ju iofs valutasäkra sig via tex terminer.

Hur kan du tro att en valuta kan krascha uppåt? Det är naturligtvis den svenska kronan som kraschar.

Valutan påverkas i mycket högra grad av räntorna än handelsbalanserna. USA har haft handelsunderskott hur länge som helst utan problem.
2017-06-15, 16:22
Hartarbetes avatar
Citat:
Han med Horn kan ju iofs valutasäkra sig via tex terminer.

Absolut kan han göra det. Men då försvinner ju arbitragevinsten.

Citat:
Hur kan du tro att en valuta kan krascha uppåt? Det är naturligtvis den svenska kronan som kraschar.

Ursäkta att jag formulerade mig lite roligt. Tror 99% förstod vad jag menade på den punkten.

Citat:
Valutan påverkas i mycket högra grad av räntorna än handelsbalanserna. USA har haft handelsunderskott hur länge som helst utan problem.

Precis. Och det är dessutom inte handelsbalansen som är intressant utan bytesbalansen.
2017-06-15, 16:26
Medlem
Citat:
Precis. Och det är dessutom inte handelsbalansen som är intressant utan bytesbalansen.

Så varför tar du upp det som argument mot räntan då?

Har du kollat hur dollar/sek reagerat idag? Och då ska man beakta att fed inte direkt5 kommit med någon överraskning.
2017-06-15, 16:36
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Absolut kan han göra det. Men då försvinner ju arbitragevinsten.

Arbitragevinsten finns bara där om riksbanken inte höjer. Men då är det likt förbannat ett riskfritt arbitrage.

Hela stycket var liksom tänkt som en tankeställare till den skara individer som tror att svensk svensk ränta kommer förbli låg oavsett vad.

Det fungerar varken i teori eller i praktiken då vi har rörlig växelkurs och fri kapitalrörlighet.
2017-06-15, 16:39
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Små valutor ÄR "peggade" till dollarn, inte formellt, men genom FIAT-systemet.

Nej, de är inte peggade till dollarn och det du påstår är helt knas. Med peg menar jag alltså en formell "knytning" så att valutorna inte rör sig mer än ett visst spann.

Citat:
Ingen köper svenska statsolbigationer om du får högre ränta i USA.

Det finns andra skäl att köpa eller inte köpa statsobligationer. Det finns mängder med aspekter. Det är inte bara räntan som styr.

Om man tror dollar faller (vilket nästan alla på detta bygge verkar tro på), bl.a. därför att FED printar för mycket, då är det en dum ide' att exponera sig mot dollar. Det kanske känns tryggare köpa obligationer i ett exportland. I kölvattnet av subprime-krisen var trycket så stort på SEK som en säker hamn att riksbanken fick problem med en övervärderad krona.
2017-06-15, 16:57
Hartarbetes avatar
Citat:
Så varför tar du upp det som argument mot räntan då?

Det är ett solklart bevis på att marknaden dels tar hänsyn till betydligt fler saker.

Detta betyder i sin tur att den arbitrage-affär hanmedhornen beskriver som riskfri inte alls är riskfri.

Citat:
Har du kollat hur dollar/sek reagerat idag? Och då ska man beakta att fed inte direkt5 kommit med någon överraskning.

Euron har tappat mot dollarn idag och europeiska valutor har följt med euron ner lite.

Men dollar har tidigare tappat trots att räntehöjningen var helt känd med eniga paneler osv. En månad tillbaka har SEK fortfarande stigit mot dollarn, trots att motsatsen skulle ske enligt er.

Imorgon kanske dollar åter sjunker.

Tycker det osar desperation här. Först fanns det ingen valutarisk. Nu när jag påpekar att det finns och att det är löjligt snacka bort; då är det nya taktiken att valutarisken är till arbitrage-affärens fördel. :-)

Snart erkänner ni bristen här också, men säger att det går att fixa med terminer eller något. Med tillräckligt mycket instrument kanske en perpetum mobile uppfinns här.
2017-06-15, 17:11
Hartarbetes avatar
Citat:
Arbitragevinsten finns bara där om riksbanken inte höjer. Men då är det likt förbannat ett riskfritt arbitrage.

Det är inte riskfritt eftersom dollar kan sjunka trots ränteskillnaden eller därför att SEK kan stiga.

De senaste 2 månader har USD sjunkit mot SEK trots att det var känt att det skulle bli en räntehöjning.

Citat:
Hela stycket var liksom tänkt som en tankeställare till den skara individer som tror att svensk svensk ränta kommer förbli låg oavsett vad.

Det fungerar varken i teori eller i praktiken då vi har rörlig växelkurs och fri kapitalrörlighet.

Det kan fungera utmärkt en kortare eller längre tid utan att det behöver finnas skäl bakom och kan fungera utmärkt en jättelång tid om det dessutom backas av fundamenta.

Om svensk inflation förblir låg kommer våra räntor förbli låga lång tid. Det viktiga för svensk del är vår inflation.

Den som vill fronta ränteutvecklingen i sverige föreslår jag tittar på konjunkturen och hushållens konsumtion. Dessa har makten att få upp inflationen. Eller inte få upp den. Just nu är hushållen lite griniga och tror att "det går åt helvete" - inte för dem själva eller grannarna eller företagen de jobbar på, men "för andra" oklart vem - så det har fått noja på att spara pengar istället för att konsumera. Då blir det ingen inflation och räntor förblir låga.

Jag har försökt förklara detta rätt länge och sagt att vi troligtvis snarare kommer se boräntor sjunka.

Länsförsäkringar sänker boräntan:
https://avanza.se/placera/telegram/2017/06/15/bolan-lansforsakringar-sanker-sina-langa-rantor.html

Det som kan få upp inflation & räntor är en mycket bra konjunktur. Och det är ju inget att vara rädd för.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-06-15 kl. 17:26.
2017-06-15, 17:25
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Nej, de är inte peggade till dollarn och det du påstår är helt knas. Med peg menar jag alltså en formell "knytning" så att valutorna inte rör sig mer än ett visst spann.

Jag skriver att dom inte formellt är peggade mot dollarn.

Citat:
Det finns andra skäl att köpa eller inte köpa statsobligationer. Det finns mängder med aspekter. Det är inte bara räntan som styr.

Om man tror dollar faller (vilket nästan alla på detta bygge verkar tro på), bl.a. därför att FED printar för mycket, då är det en dum ide' att exponera sig mot dollar. Det kanske känns tryggare köpa obligationer i ett exportland. I kölvattnet av subprime-krisen var trycket så stort på SEK som en säker hamn att riksbanken fick problem med en övervärderad krona.

Dollarna faller inte så länge USA går bäst i högkonjunkturen och höjer räntorna först. FED printar inte ett skit i dagsläget. Man höjde ju just precis Reporäntan - vilken regleras genom att man köper tillbaka statspapper från allmänheten så att obligationsräntan stiger. Så just nu printar man inte, utan nu är det snarare papperstuggen som går.

Kan ju inte annat än att skratta. Vad hände under den tiden kära skribent? Jo, du hade 0% ränta i USA från 2008-15, medan Sverige började höja redan 2009 = avkastningen hittades i Sverige!

Du försökte alltså just såga mig genom att berätta att pengar flödar dit räntan är högst och att växelkursen där stiger. Det var ju för böveln det jag skrev, svart på vitt. Du lyckades också tro på svagare dollar i samma veva vilket är fel.

Föreslår att du lägger ner alla tankar du har angående bostadsmarknaden och fokuserar på någonting annat. Du har inte ännu tillräckligt djup förståelse för att kunna dra några slutsatser i vilket fall.
2017-06-15, 17:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Kan ju inte annat än att skratta. Vad hände under den tiden kära skribent? Jo, du hade 0% ränta i USA från 2008-15, medan Sverige började höja redan 2009 = avkastningen hittades i Sverige!

Ja sådana här kommentarer kan vi verkligen skratta åt, du kan inte komma med sådana här påståenden utan att ta hänsyn till hur valutakurserna har förändrats. I början av 2008 stod dollarn i 6 kr för att toppa på 9,30 under hösten 2008. Att du under en sådan period hade högre räntor i SEK än i USD spelade alltså ytterst liten roll då dollarkursen steg med över 50%. Alltså när ska folk lära sig göra vettiga jämförelser?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in