Citat:
Ursprungligen postat av
Pompripossan
Hej allt folk!
Jag ska vara ärlig med att erkänna det faktum att jag snart kommer ge mig in i bostadsträsket då jag befinner mig i en sådan situation som gör att jag behöver mig något större och orkar därför inte vänta på kraschen längre...
Efter alla diskussioner som varit så drar jag slutsatsen att jag nu köper för att bo och har goda marginaler för en ev ökad boendekostnad.
Ja jag har tagit samma beslut mest för att vårt område har dragit iväg så pass mycket mer än det området jag är intresserad av, väntar in rätt objekt och framförallt rätt förening men har hittat några stycken intressanta.
Vill inte köpa en lägenhet nu för att försöka göra en vinst i framtiden utan det är endast för att jag skall gå +/- och jag vill ha en hävstång ifall det sjunker i mitt worst case scenario. Tanken är att bo på nästa ställe i 7-10 år och då har priserna i vilket fall som helst stabiliserat sig någorlunda igen, men några 100 000 kr/kvm i Bagis den tror jag aldrig att vi kommer att se igen kanske om 50 år igen men då är allt sådant här ointressant för mig.
Varför?
1. i år börjar "Stockholmshusen" att byggas, och med med 5000 hyresrätter som skall vara igång redan 2020 så blir det en bra konkurrens, varför köpa en etta där du får betala 7000 kr i månaden med räntan i botten när dessa ettor kommer gå på 3000-4000 kr i månaden, lägenheterna kommer dessutom vara öronmärkta i en separat bostadskö för 18-35åringar och då kommer en stor del av köpkraften falla bort från köpekarusellen och slår projektet väl ut vilket jag tror så kommer 20-talet vara allmännyttans årtionde.
http://www.dn.se/sthlm/har-har-du-framtidens-hus-typ/
2. Alpha101 pratar mycket härinne om att dom flesta, kanske nästan alla skulle jag säga klarar en ränta på 7-8% under en väldigt lång tid, men när man läser hur stor del av Stockholms bostadsrättsföreningar som är så jäkla dåligt skötta så undrar jag om Svensson kommer ha råd att bo kvar, att få sin avgift höjd med 10-20% för att föreningen ens ska hålla sig ovanför ytan och sedan räntan som går upp 7-8% som grädden på moset så är det många som kommer gå på knäna. Dom som ligger värst till är dom som köpt nyproduktion mellan 2012-2017 då många av dom föreningarnas ekonomi ser riktigt dåliga ut.
https://www.svd.se/regeringen-oppnar-for-stor-borattsutredning/i/utvalt/om/progressiva-avskrivningar
3. Vi ser även en automatisering inom byggsektorn som kommer vara utvecklat om 20-30 år och då kommer 30-40% av arbetskraften vara överflödig och byggbranchen är ofta väldigt snabba på att priserna har skenat pågrund av löneläget, så om en så stor del av kostnaderna kapas för byggpamparna kommer inte priserna sjunka då?
https://www.google.se/amp/www.telegraph.co.uk/technology/2017/03/03/incredibly-cheap-house-3d-printed-just-24-hours/amp/ (är ännu i sin begynnelse men utvecklingen kan gå väldigt fort när marknaden väl säger sitt)
Men hur långt ner ska vi för en stabil kostnadsbild? Det vet bara marknaden när det är dags.