2017-06-15, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Alltså när ska folk lära sig göra vettiga jämförelser?

Du menar som du själv? ( menat med viss ironi )

Citat:

1. Person A har ett bolån på 4 miljoner och aktier för 2 miljoner
2. Person B har ett bolån på 4 miljoner och inga aktier

Vilken av dessa personer har sämst marginaler och störst risk för att inte kunna betala sitt bolån anser du?

Din jämförelse hade varit rimligare om person B hade haft 2 miljoner i bolån, dvs hade amorterat istället för att spekulera på börsen.

Annars är det lite som att säga "Vem har störst chans att överleva, den som blöder från en artär eller den som inte blöder alls"

Vilket blir, för att använda ett uttryck som ligger er varmt om hjärtat, goddag yxskaft.
2017-06-15, 17:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Du menar som du själv? ( menat med viss ironi )

Din jämförelse hade varit rimligare om person B hade haft 2 miljoner i bolån, dvs hade amorterat istället för att spekulera på börsen.

Annars är det lite som att säga "Vem har störst chans att överleva, den som blöder från en artär eller den som inte blöder alls"

Vilket blir, för att använda ett uttryck som ligger er varmt om hjärtat, goddag yxskaft.

Nu verkar du inte förstå varför jämförelsen gjordes, det var pga att HanMedHornen gjorde ett uttalande som gick ut på att det är större risk för bubbla om folk skulle ha tillgångar i aktier vid sidan av sina bolån. Men visst är det ett befängt påstående, det håller jag med om men det får du ta upp mef HanMedHornen.
2017-06-15, 17:57
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Jag skriver att dom inte formellt är peggade mot dollarn.

Men det är ju exakt vad som krävs för att din arbitrage-affär ska bli riskfri. En formell peg.

Utan denna formella peg försvinner hela upplägget eftersom det då introduceras valutarisker.

Citat:
Dollarna faller inte så länge USA går bäst i högkonjunkturen och höjer räntorna först. FED printar inte ett skit i dagsläget. Man höjde ju just precis Reporäntan - vilken regleras genom att man köper tillbaka statspapper från allmänheten så att obligationsräntan stiger. Så just nu printar man inte, utan nu är det snarare papperstuggen som går.

Kan ju inte annat än att skratta. Vad hände under den tiden kära skribent? Jo, du hade 0% ränta i USA från 2008-15, medan Sverige började höja redan 2009 = avkastningen hittades i Sverige!

Du försökte alltså just såga mig genom att berätta att pengar flödar dit räntan är högst och att växelkursen där stiger. Det var ju för böveln det jag skrev, svart på vitt. Du lyckades också tro på svagare dollar i samma veva vilket är fel.

Föreslår att du lägger ner alla tankar du har angående bostadsmarknaden och fokuserar på någonting annat. Du har inte ännu tillräckligt djup förståelse för att kunna dra några slutsatser i vilket fall.

Fast jag tillhör ju den lilla klick som fått rätt senaste 4 åren i denna tråd.
Så jag tycker det är orättvist att du säger att jag inte har något att komma med. De som tagit det jag sagt till sig har gjort rätt så okej affärer, de andra har blivit ledda ut i träsket.

Jag är en good guy här, jag tror på karma.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-06-15 kl. 18:04.
2017-06-15, 18:10
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Nu verkar du inte förstå varför jämförelsen gjordes, det var pga att HanMedHornen gjorde ett uttalande som gick ut på att det är större risk för bubbla om folk skulle ha tillgångar i aktier vid sidan av sina bolån. Men visst är det ett befängt påstående, det håller jag med om men det får du ta upp mef HanMedHornen.

Det var ju jätteviktigt för dig att få svar på den idiotfrågan du ställde, ngt liknande var det också mellan BajsBoo och dig ett par sidor bak. Helt meningslöst tjafs som bara är att bläddra förbi.

Ang aktier vid sidan av ett bolån. Självklart ökar bubbelrisken om folk sätter sina pengar där istället för att betala av på lånen. En börskrasch kommer då att slå mycket hårdare. Ännu värre blir det också om svensson belånar bostaden för att köpa aktier.
2017-06-15, 18:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Det var ju jätteviktigt för dig att få svar på den idiotfrågan du ställde, ngt liknande var det också mellan BajsBoo och dig ett par sidor bak. Helt meningslöst tjafs som bara är att bläddra förbi.

Intressant att du tycker att dina bubbelbabblarkompisar kastar ur sig idiotiska påståenden, jag håller med.

Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Ang aktier vid sidan av ett bolån. Självklart ökar bubbelrisken om folk sätter sina pengar där istället för att betala av på lånen. En börskrasch kommer då att slå mycket hårdare. Ännu värre blir det också om svensson belånar bostaden för att köpa aktier.

Men nu var det inte detta som diskuterades utan att risken för bubbla skulle öka om man har aktier jämfört med om man inte har när alla övriga parametrar är desamma.
2017-06-15, 19:21
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Men nu var det inte detta som diskuterades utan att risken för bubbla skulle öka om man har aktier jämfört med om man inte har när alla övriga parametrar är desamma.

Amorterar du så ökar din soliditet - köper du aktier så ökar du hävstång.

Du och din polare alpha måste ju vara avlönade av byggnads eller liknande fackförbund för att sitta här dygnet runt och dementera uppgifter utan att själv bidra med någonting konstruktivt.

Fråga till dig:

1. A Köper en option som ger rätten att köpa en villa för 6 miljoner om 6 år. Kostnaden är förväntad inflation.
2. B kan köpa samma vill idag för 5.5 miljoner.

Vem kommer göra den bästa affären?
2017-06-15, 19:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Amorterar du så ökar din soliditet - köper du aktier så ökar du hävstång.

Jo men nu var det inte frågeställningen, prova att läsa igen.
2017-06-15, 20:01
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Men det är ju exakt vad som krävs för att din arbitrage-affär ska bli riskfri. En formell peg.

Utan denna formella peg försvinner hela upplägget eftersom det då introduceras valutarisker.
Det är ju den är ju där om teorin att räntan aldrig ska upp. 0,25% Forever.

Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Fast jag tillhör ju den lilla klick som fått rätt senaste 4 åren i denna tråd.
Så jag tycker det är orättvist att du säger att jag inte har något att komma med. De som tagit det jag sagt till sig har gjort rätt så okej affärer, de andra har blivit ledda ut i träsket.

Jag är en good guy här, jag tror på karma.

Det är endast din makroekonomi jag sågar - du vet inte hur det fungerar. Företagsekonomin verkar vara ett starkare ämne - du skrev ett jävla fint utlägg i den andra tråden vi stötte på varandra i.

"Good guys finish last" 😉 Nej vars, men de senaste 4 åren har varit en rejäl bullmarket. Nu börjar det dock hända grejer på andra sidan Atlanten!
2017-06-15, 21:38
Medlem
Citat:
QE självklart...! Räntan ska ju enligt många här inte höjas - men det löser vi genom att trycka pengar.

Försökte givetvis illustrera ett scenario som påvisade att räntan omöjligt kan göra annat än att anpassas åt saker utanför Sveriges kontroll. Tyckte jag var övertydlig - men gick visst inte fram hos alla...
Nu klarade du inte av att göra en redogörelse. Drar du några slutsatser ur det.
Inte heller har du kommenterat Riksbankens balansräkning. Vilket du borde ha gjort.

Dvs du gav inte någon kommentar på det du citerade. Utan började skriva om något helt annat.

Citat:
Mina fantasier är korrekta om svensk repo inte skulle hålla takt med de ekonomier som faktiskt spelar roll. Det verkar vara någon vanföreställning om att Svensk repo inte kommer Stiga i denna tråden - så jag gav er svart på vitt vad som skulle hända ifall er tes är korrekt.

Detta hade dock inte heller varit någon regelrätt Currency Carry trade, utan snare ett arbitrage utfört med växlar - utan risk ifall räntan i sverige _ska står still_.

Det jag tycker är mest märkligt är att du, liksom jag, känner till detta, men du tror inte räntan ska upp (vilket betyder ränta upp, tillgångarinser ner), medan jag tror så.

Sen hoppas och förutsätter jag att du har koll på hur och varför riskpremien i bostadsobligationer kommer ta ett rejält skutt så fort den amerikanska reporäntan är på nivåer högra än inflationen.
Dina fantasier är just fantasier.
Att du skulle redogöra för vissa saker var just för att du inte klarar det, och du därmed skulle inse att du inte förstår dig på detta, och skall fortsättningsvis avstå från påståenden.

En sak till som du får svårt med är att den hyperinflation du menar skall uppstå borde synas i EUR och SEK. Pga ränteskillnaden mot USD. Enligt dina föreställningar. Men var har du din hyperinflation.
(Och hur stor var din japanska hyperinflationen på 90 och 00 talet).
2017-06-15, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Tycker att det är märkligt att vi fortsätter slå världsrekord i privat skuldsättning när vi tydligen sparar som aldrig förr enligt frekventa besökare till denna tråden.
Vari består det konstiga.

Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Lånar folk massivt för att lägga slantarna på sparkontot?
35:åriga Olle och Fia lånar och köper 75:åriga Oskars gamla villa. Oskar får en del över som ligger på bankkontot.

Fö gäller att när inkomsterna stiger så stiger folks cash reserv. Det är inte alla som måste slösa upp allt på en gång.
Vidare ligger näringslivet på mer och mer avista. Det gäller inte bara hushållen.

Sedan ökar folks sparande i form av värdepapper. Det är inte bara avista som är sparande.

Och som har sagts här flera ggr så lånar en del och köper aktier för.
2017-06-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Han med Horn kan ju iofs valutasäkra sig via tex terminer.
Om Hornen försäkrar bort det mesta av risken kan Hornen upptäcka att det inte lägre var en särskilt intressant affär att göra.

Kontrollfråga: Hur har USD/SEK rört sig i år när det varit ganska klar att FED höjt och skall höja?
Har nu USD/SEK farit iväg som en raket?
Eller?
2017-06-15, 22:29
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Det är ju den är ju där om teorin att räntan aldrig ska upp. 0,25% Forever.

Menar du att det finns en informell formell peg ?

Kan du inte snygga till meningsuppbyggnad och semantik lite? Du kan inte ge andra skulden för att så dåligt konstruerade meningar missuppfattas.

Citat:
Det är endast din makroekonomi jag sågar - du vet inte hur det fungerar.

Menar du att jag är så kass? Men jag prickade 2017 ganska bra eller hur?
(FB) Gissa 2017

Och det har gått bra tidigare år också.

Jag är inte alls någon evig optimist. Jag hade en negativ syn 2006, en positiv 2009, en miminegativ 2011 och sedan 2013 är jag optimist, så min konjunkturanalys har trots allt fungerat i praktiken och givit mina aktieplaceringar det stöd som är avsikten.

Att du säger att min makroanalys inte fungerar, det är liksom inget jag egentligen bryr mig om :-) Jag vet inte riktigt heller varför du drar en så drastisk slutsats.

Citat:
Företagsekonomin verkar vara ett starkare ämne - du skrev ett jävla fint utlägg i den andra tråden vi stötte på varandra i.

Jag har lyckats hitta och placera i rätt många företag vars vinster skjutit i höjden och därmed fått aktien att kursdubbla/trippla/mer senaste åren, så något måste jag ju ha gjort rätt.

Citat:
Nu börjar det dock hända grejer på andra sidan Atlanten!

Allt hänger på konjunkturen. Jag kommer inte störtgråta om konjunkturen blir så stark att den kan bära en högre ränta. Jag tycker folk har helt fel fokus, nästan fulla glas blir tomma med folks attityd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in