Citat:
Precis så varför behövs byggsubventioner och varför byggs inte dessa hus om det nu om det är så bra. Det verkar bra dra ut på tiden och snackas mest. Frågan är om det verkligen är så billigt som utlovas. Jag tror inte det.Nä skit i byggsubventioner då, jag har ju redan visat dig att det går bygga Sabo kombohus för 12-14000 kr m2 +markkostnad så hyrorna kan sänkas 25% mot dagens presumtionshyror. Sen finns det massor av andra åtgärder som kan få ner hyrorna, lägre skatt på HR, fri konkurrens inom producentledet och bort med byggkartellerna skulle få ner byggkostnaderna och ineffektiveteten enormt, tomträttsarrende för hyreshus sänker kostnaden långsiktigt, statliga byggbolag utan vidare vinstintresse och mer industriell byggnation.
Statliga byggbolag utan vinstintresse går inte få ihop med gällande konkurrensregler, så det vet jag inte hur du ska få ihop.
Citat:
Det stör inte mig om man kan bygga billiga hyresrätter. Det vore jättebra. Men det är så märkligt att det bara pratas om dessa billiga hyresrätter i teorin. Man ser inga i praktiken.
Citat:
Ja fast SABO-husen har väl exakt samma form i stort sett. Det blir inte snyggt om man gör för många exakt likadana hus.och ni jävla nyliberaler alltså, klagar på designen på sabo kombohus som finns i massa fina varianter och i mycket finare arkitektur än miljonprogrammet. Jag jämförde husen som byggts i Sundbyberg vid bällstaån där, dyra nya bostadsrätter. Dom ser förfan exakt likadana ut som sabo kombohusen nästan. Ni är ju förfan sanslösa och bara klagar för sakens skull på allt som är bra för hyresgäster, totalt ogrundad kritik av sabo kombohus.
Citat:
Man kan lösa det med hjälp av beskattning i övergångsperioder. Helt fri hyra tror jag aldrig vi kommmer att få se heller. Men betydligt friare tror jag absolut på. Det är ohållbart att inte utveckla hyressättningsmodellen på längre sikt. I annat fall kommer hyresrätten att försvinna helt och hållet som boendeform.
Du kommer för övrigt aldrig få igenom marknadshyror på det befintliga beståndet som skattebetalare redan subventionerat hyreshusägaren med byggnationen, varför ska dom få ta ut fri hyra sen på dessa fastigheter och tjäna storkovan? Inte ens i New York införde dom marknadshyror på gamla lägenheter byggda innan 50-60-talet eller vad det var och fastigheter byggda innan 1974 var rent regulated eller något. Så varför sitter du här och gafflar hela tiden om det?