2017-06-12, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Låt oss säga så här: JM ville ha bort Aki kanske för att hon inte gillade hans namn eller män över huvudtaget eller bara för att testa hur det ör att döda någon. Vad vet jag. Däremot vet hon ju anledningen till varför hon dödade honom. JB hjälpte till för att de var så tajta. Kanske hon också gick igång och blev kåt över pengar eller makten över en annans liv. Eller så fixade honinte att säga nej till en mamma som hade makten över henne. Det var den symbiosen jag ville få fram. Men det vill du ju uppenbarligen inte prata om. Verkar för känsligt eller för svårt känns det som.
Varken känsligt eller svårt. Jag tror inte JB är inblandad. Sen om du tror som ovan eller bara vill få fram en symbios är din sak. Aki druttade i på egen hand är min inställning. ÅK har inte mycket som pekar på annat. Jag anser att både DB och JB lider av detta i ärlighetens namn inte pga ngt annat.
Citera
2017-06-12, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Läs dokumentationen som finns.
ÅK har fått ta del av det efter förundersökningen var klar att if och jm skulle ha ett möte rörande detta, enligt JM swkulle göran delta. If har valt att inte kommentera.
Citera
2017-06-12, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
ÅK har fått ta del av det efter förundersökningen var klar att if och jm skulle ha ett möte rörande detta, enligt JM swkulle göran delta. If har valt att inte kommentera.

Tråkgt att hon hade ihjäl han innan då. Som vanligt inte "en indian i kanoten", gällande JM.
Citera
2017-06-12, 16:06
Medlem
Citat:
Varken känsligt eller svårt. Jag tror inte JB är inblandad. Sen om du tror som ovan eller bara vill få fram en symbios är din sak. Aki druttade i på egen hand är min inställning. ÅK har inte mycket som pekar på annat. Jag anser att både DB och JB lider av detta i ärlighetens namn inte pga ngt annat.

Du tror inte att JB är inblandad.

Då säger du i samma veva att du tror att DB är inblandad. Är du medveten om det?
Citera
2017-06-12, 16:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
De har kanske också har "en stor klump, en massa luft med ord som man bara ville slänga ut, jajamen."?
Vad väger då tyngst, klumpen eller pengarna?

Barn och ungdomar måste man ge tid. Dessa kan inte rå för att de har placerat sin tillit till JM och fått den bekräftad under sin uppväxt. I och med att de har gjort det så har de som följd av det inte automatiskt någon annanstans att placera en sådan tillit. De har inget hem. Det kan vara tufft. Det JM har gjort har hon, enligt sitt eget speciella huvud, gjort för deras skull, eller i alla fall för att kunna upprätthålla den anknytningen som hon haft till dem. Det är bara det att det är förbjudet och olämpligt och elakt och svekfullt och därmed naturligtvis ondskefullt. Men JM tror att bara det syns som hon själv berättar för sina barn, och andra. Och missförstår på så sätt som det ser ut hur anknytning fungerar och måste fungera. Anknytning fungerar i längden inte utan hederlighet och ödmjukhet, förebildlighet och aktiv omtanke. Man måste vara den man är, inte vara hemlig för att kunna fortsätta se ut som den man borde vara, exv. Det är extra svekfullt i och med att man har gjort anspråk på deras tillit i någon annans ställe. Kan man inte leva upp till det får man anpassa sig eller ge upp. Det är det vi ser nu som är resultatet annars. Det vidrigaste av svek.

Sen kan man ju fundera på om JM gjort vissa av sina barn till knarkare för att försäkra sig om deras fortsatta sympatier och ha något att spendera underhållsbidraget på. Men det är en annan femma trots allt.

Ungdomar eller vem som helst som satsat sin fulla tillit på en förälder eller motsvarande måste få tid. Det går inte komma runt, tror jag. De borde nog åläggas terapeutiska samtal men det kan ju vara känsligt medan rättegång pågår och där de själva väl var misstänkta.
Citera
2017-06-12, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Du tror inte att JB är inblandad.

Då säger du i samma veva att du tror att DB är inblandad. Är du medveten om det?
Vilken fråga ser du inte själv i det svar du du citerar att jag tror aki druttat i på egen hand. Hur svårt kan det då vara?
Citera
2017-06-12, 16:12
Medlem
Citat:
Vilken fråga ser du inte själv i det svar du du citerar att jag tror aki druttat i på egen hand. Hur svårt kan det då vara?

Jo, ja... Du kan ju luta dig tillbaka på det.

Det står vad det står.
Citera
2017-06-12, 16:12
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ett (av 2) fosterbarn dog under tiden när JM och PG var "familjehem"........i byn utanför E-tuna, PG och JMs gemensamma bostad!

Ja det påstås det men några vettiga källor på det har jag inte sett, bara en fråga från en polis.
Citera
2017-06-12, 16:18
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det finns som sagt "farliga" personlighetsstörda överallt, tyvärr ofta i ledarpostion. Skulle tippa att det däremot är mer vanskligt med hjälp/insyn gällande privat regi (har facket och HRs roll i det hela om nån behöver hjälp). Anmälan mot företaget skedde (utifrån), tyvärr hann hon göra skada.
Internt för den enskilde är det nog svårt att vara wisthleblower, det kommer ett moln av hämnd, utfrysning, sanktioner och kränkande särbehandling.
Kanske Lex Möller kan vara nåt?

"Lex Möller" var ett bra förslag.

Vi MÅSTE ha debatt om detta, JM är ett ypperligt exempel på att väldigt många i socialtjänstindustrin sitter på alldeles för många stolar samtidigt!

MR säger ju i något förhör att han försökte komma ifrån JM, han t o m talade med Mig-verket om att få annat boende, men de krävde att JM förde hans talan. Möjligen var JM både "familjehem" OCH "God Man", samtidigt, som sååå många andra i denna bransch.

Det som föranledde inspektionen var en, eller 2 skriftliga anmälningar till IVO, en ska ha varit från en dam/kvinna (personal) och en från Calle, också personal.

Vad som är skrämmande är att anhöriga till, eller de som själva är placerade inte har någon som helst talan, utan avfärdas som gnälliga idioter, samt får uppleva grymma repressalier efter att man gjort anmälan!!

Bioföräldrar till de 2 döda fosterbarnen har säkerligen inte varit tysta, men inte fått något som helst gehör......utan, i vanlig ordning, kränkts ytterligare genom insuinationer om att de inte förstår någonting.....
Citera
2017-06-12, 16:20
Medlem
Kallixs avatar
GW var på plats idag:

"Polisprofessorn och Brottscentralens expert Leif GW Persson menar att sonens ord väger tungt i rätten.
– Jag vill påstå att det är ett tungt vittnesmål, det är ju inte under ed eftersom han är nära anhörig. Han behöver inte vittna ens men gör det ändå, säger han och fortsätter:
– I det läget ingår det inte ens i hans begreppsvärld att hans mamma ska vara inblandad i det här förskräckliga som hans morföräldrar råkat ut för. Men så småningom börjar han inse det, speciellt när hon ber att han ber att han ska säga saker till polisen. Han ändrar sig också ganska omgående och talar om hur det är och det är inte lätt för hans mamma att ta sig runt faktiskt, säger GW."
/.../
"Hur man nu som mamma kan involvera sina barn i ett mord, det är för mig fulkomligt obegripligt, säger Leif GW Persson"

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/arbogakvinnans-barn-vittnar-i-ratten/
Citera
2017-06-12, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Barn och ungdomar måste man ge tid. Dessa kan inte rå för att de har placerat sin tillit till JM och fått den bekräftad under sin uppväxt. I och med att de har gjort det så har de som följd av det inte automatiskt någon annanstans att placera en sådan tillit. De har inget hem. Det kan vara tufft. Det JM har gjort har hon, enligt sitt eget speciella huvud, gjort för deras skull, eller i alla fall för att kunna upprätthålla den anknytningen som hon haft till dem. Det är bara det att det är förbjudet och olämpligt och elakt och svekfullt och därmed naturligtvis ondskefullt. Men JM tror att bara det syns som hon själv berättar för sina barn, och andra. Och missförstår på så sätt som det ser ut hur anknytning fungerar och måste fungera. Anknytning fungerar i längden inte utan hederlighet och ödmjukhet, förebildlighet och aktiv omtanke. Man måste vara den man är, inte vara hemlig för att kunna fortsätta se ut som den man borde vara, exv. Det är extra svekfullt i och med att man har gjort anspråk på deras tillit i någon annans ställe. Kan man inte leva upp till det får man anpassa sig eller ge upp. Det är det vi ser nu som är resultatet annars. Det vidrigaste av svek.

Sen kan man ju fundera på om JM gjort vissa av sina barn till knarkare för att försäkra sig om deras fortsatta sympatier och ha något att spendera underhållsbidraget på. Men det är en annan femma trots allt.

Ungdomar eller vem som helst som satsat sin fulla tillit på en förälder eller motsvarande måste få tid. Det går inte komma runt, tror jag. De borde nog åläggas terapeutiska samtal men det kan ju vara känsligt medan rättegång pågår och där de själva väl var misstänkta.
Om de gör en kalkyl över hur de ska välja i ekonomiska termer i första hand, nej. Känslorna gäller och de sätter mamman främst och egenintresset därefter. De har som du påpekar inte slagit rot i vuxenvärlden ännu, de har kanske inte heller de intellektuella och kunskapsmässiga möjligheterna att förstå vartåt ett förhör kan barka i detalj och än mindre på det stora hela. Minsta sten kan välta tuvan. Dessutom saknar de helt framtidsperspektiv. Det har AB.
De här två har blivit väldigt fattigt uppfostrade utan handledning i livet "därute" och Johannas slapphänthet och nonchalans har inte heller fått något som balanserar deras världsuppfattning. Mormor och morfar har haft en svår balansgång när de sett vartåt det bär utan direkta möjligheter att styra ...
Nu ska de fortsätta leva i nuet och frågan är om de någonsin själva kommer att förstå hur kommande händelser har kopplats till detta. "Det är dags att gå vidare"!
Johanna däremot, har kanske för första gången i sitt liv fått uppleva att någon "offrat sig" för henne. Det har nämligen hennes barn DB och JB gjort. För en kort stund kan hon vara både tacksam och kärleksfull, men någon gång kanske hut går hem? Om DB eller JB helt plötsligt gör en föräldrarevolt när dom fallit?
Senast redigerad av tantigheter 2017-06-12 kl. 16:27.
Citera
2017-06-12, 16:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Mohammed sjunker i aktning nu när jag ser Alexanders vittnesmål...Mohammed fimpar på golvet, tar Alexanders prylar osv.

Det är ju uppenbart att Alexander ej velat vara hos Johanna på grund av att Mohammed bott där. Tydligen var pengar viktigare för JM än hennes 13-årige son. Enda anledningen till att hon hade "den galne Afghanen" boendes där var ju att han skulle användas som mordredskap. Det var viktigare än allt annat, inklusive hennes egna barn.

Det är påfallande, hon kan driva flyktingverksamhet (rent instrumentellt) och hålla sex barn och i detalj under lång tid planera mordet på sin make så att varken han eller polisen begriper något. Men att se till hennes barns verkliga behov går icke. Det var det tiden inte räckte till. Hon räknade med lojalitet och handtag.

Hon kan dra vingarna av någon, få andra att dra vingarna av någon, men inte få nått att flyga.
Det är förstås svårt att döma i det avseendet, ssk. över lång tid, men alla borde fatta vilken förbrytelse det är mot ens omgivning att göra vad hon har gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in