Citat:
Ursprungligen postat av
develi
...Då lär det samma gälla på läkarutbildningen, polisskolan or what ever. Därav undrar jag hur legitimation ska ge mer skydd?
Vad jag skriver är att personlighetsstörningar finns överallt och är lika vanskliga att genomskåda oavsett titel om de har tillräcklig IQ för sitt rävspel. Tillräckligt smart så kan de däremot hålla det i skick och inse att de vinner ännu mer på detta.
Problemet är att det många gånger är ledarpositioner, makt och strålglans de söker. Utan normalt samvete så krossar många allt på sin väg uppåt.
Självklart var det ett klavertramp att pippa ungdomar som VD och socionom likaväl som kapten Klänning levde dubbelspel som polis i hög position, sa sig värna om kvinnor och utövade våldtäkter med sexuell sadism parallellt.
Det är väl tyvärr först när det skenar som vansinnet och maktmissbruket upptäcks. Hon hade sen vind i seglen via anstormning av flyktingbarn. Att felaktig inspektion (eller ingen alls) uppmärksammas är givetvis bra.
Jag trodde jag var tydlig när jag skrev att jag INTE efterlyste fler legitimationskrävande yrkestitlar.
Jag trodde att det var just att
Kapten Klänning var polis som gjorde hans brott liksom ännu mer avskyvärt, åtminstone i allmänhetens ögon. På likartat vis är alltså Johanna Möllers socionomexamen nåt som i allmänhetens ögon kommer att göra henne ännu mer föraktlig när domen och hennes utbildning blivit till allmängods.
Det fetade: Det gjordes från IVO:s sida givetvis ingen inspektion av Johanna Möllers olovliga verksamhet eftersom den delen ej var känd för dem. När det uppdagades stängdes den med omedelbar verkan. I den delen kan vi inte lasta IVO. Det är först när de får kännedom om ett familjehem (motsv) som de har möjlighet att vidta en inspektion. Genom Johannas minst sagt säregna sex- och familjehemsverksamhet kan man hoppas att IVO i framtiden intensifierar sina inspektioner och att folk slår larm när det ser ut som en verksamhet inte bedrivs med seriositet.