2017-06-12, 02:21
Medlem
anteri17s avatar
Kausalitet och varians är två ord att ständigt reflektera över i sin analys. En viss grad av ödmjukhet inför att fastställa definitiva orsaker till skeenden vore på sin plats.
Citera
2017-06-12, 02:24
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Ligan tappades knappast efter Barcatorsken...
Den "tappades" väl av den usla starten...
Franska ligan var bättre säsongen som var än tidigare säsonger och ny tränare för PSG i kombination med högre kvalité på ligan gjorde att PSG inte tog den, Monaco gjorde det bra och bara lyfta på hatten för deras prestation.
4 förluster och 3 oavgjorda på hösten förstörde för PSG.
Totalt förlorade PSG 5 och spelade 6 oavgjorda i ligan.
Citera
2017-06-12, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Franska ligan var bättre säsongen som var än tidigare säsonger och ny tränare för PSG i kombination med högre kvalité på ligan gjorde att PSG inte tog den, Monaco gjorde det bra och bara lyfta på hatten för deras prestation.

Nu börjar det bli offtopic. Detta är svenska fotbollslandslaget och dess spelare. Inte vidare skick på Franska ligan osv
Citera
2017-06-12, 02:35
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson

Precis.
Citera
2017-06-12, 02:44
Avslutad
Zlatan kommer inte komma tillbaka. Det pratas inte om han i pressen lika mycket längre därför han vill spä på massa spekulationer.
Citera
2017-06-12, 07:38
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Jag tror inte Janne ens vill ha honom tillbaks. Han är inte som Hamrén. Och varför skulle han det? Zlatan lär spela i MSL nästa år. Lägg till en långtidsskada och 36 år på det.

Om zlatan vill så kommer Janne vara mer än villig att ta tillbaka honom. Sluta överskatta Janne. Varför ni försöker få det till att detta problemet bara uppstår med Hamren förstår jag inte, då det har varit likadant med alla tränare och ingen tränare skulle säga nej till zlatan.
Citera
2017-06-12, 08:26
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Hur bra är Bulgarien egentligen? Har enbart sett matchen mot Holland, två försvarsmisstag förvisso av Oranje men man höll trots allt nollan mot spelare som Sneijder, Robben m.fl.

Känns som att det är lite vinna eller försvinna för bulgarerna, första målet lär vara avgörande i Vasil Levski stadion.

Bulgarien är inte bra.

Om man bryter ned deras insatser i kvalet så ser man ett väldigt ojämt lag. Det är inte ens vinna eller försvinna för dem längre, Bulgarien är utslaget. Detta efter att ha förlorat den senaste matchen mot Vitryssland med 2 - 1.

När vi mötte dem på Friends, var det snudd på ett blåbärslag vi mötte. Detta beror delvis på att Sverige va så bra och så effektiva att de framstod som ett korpenlag.

Ergo; de har inget att spela för när vi möter dem. Det som talar för att de gör en stark insats däremot, är att de nog gärna vill ta död på "Sverigespöket". De har inte vunnit över oss sedan 60-talet. Det får DIFs derbyresultat att nästan, men inte helt blekna i jämförelse. Jag tror Luxemburg blir de som kan skrälla. Även om de förlorade med 5 - 0 senast så har de inte gjort direkt svaga resultat i kvalet, och vi höll nästan på att kryssa mot dem.

Det är min uppfattning att vi nu har stängt gruppen. Den realistiska chans Holland har att hänga kvar i kvalet är att vinna mot Frankrike, och Sverige. Det räcker inte att vinna mot en av oss om vi går rent i resten av våra matcher.
Citera
2017-06-12, 08:31
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signaturum
Vad anser ni är det bästa resultatet mellan Frankrike - Holland?

I dagsläget ligger vi på samma poäng som Frankrike (leder på målskillnad), samt 3 poäng före Holland.
Vid fransk samt svensk vinst i nästa kvalmatch har vi 6 poäng ner till Holland med en match kvar inbördes vilket borde vara tillräckligt för att säkra play-off.
Sett till målen handlar det om att Sverige gör många, och Frankrike få - då behåller vi vår ledning vid vinst/vinst.

Oavgjort mellan Frankrike - Holland känns dock aningen bättre.
Vi får därmed en 2 poängs ledning över Frankrike och 5 ner till Holland vilket även detta bör vara tillräckligt för en säkrad play-off.

Självklart måste vi gå rent, vilket vi på pappret ser ut att kunna göra (bortser ifrån sista matchen mot Holland här).
Kvalfotboll är däremot aldrig lätt att förutspå, och jag har en skum magkänsla inför matchen mot Bulgarien.
Fötterna måste vara kvar på jorden, och trots vinsten mot Frankrike får vi inte bli övermodiga. Det är långt ifrån över i min bok.

Det finns egentligen bara två val:

1) Frankrike - Holland kryssar. Gör dem det har vi en realistisk chans att vinna gruppen. Men då krävs en bortavinst mot Holland, som kan ha en teoretisk chans att fortfarande komma tvåa då. Ett mer riskfyllt resultat, som dock innebär att vi fortfarande kan vinna gruppen.

2) Frankrike vinner mot Holland. Gruppen är helt stängd och Holland har inte ens en teoretisk chans att gå vidare till playoff. Detta innebär docka tt Frankrike blir garanterad grupp 1:a och Sverige spelar playoff.

Däremot, pga av att vi vann mot Frankrike, och om vi vinner mot Norge så skulle det innebära att Sverige hamnar på stabila 953 ranking poäng i FIFAs rankingsystem, vilket tar oss från plats 34 till plats 19. Det innebär att vi eventuellt blir seedade. Rankingen kan bli ännu bättre om vi går rent i våra sista matcher inklusive Holland.
Citera
2017-06-12, 09:39
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnbauerGrisen
Däremot, pga av att vi vann mot Frankrike, och om vi vinner mot Norge så skulle det innebära att Sverige hamnar på stabila 953 ranking poäng i FIFAs rankingsystem, vilket tar oss från plats 34 till plats 19. Det innebär att vi eventuellt blir seedade. Rankingen kan bli ännu bättre om vi går rent i våra sista matcher inklusive Holland.

Visst kommer Sveriges vinst mot Frankrike klirra skönt i rankingkistan, men jag ser det ändå som osannolikt att Sverige blir seedat vid en eventuell andra plats.

Tvåan i grupp B (Italien eller Spanien) och G (Portugal eller Schweiz) är garanterat seedade oavsett vad som händer typ.

Det lag som till slut hamnar tvåa i grupp I kommer nog också vara före Sverige. Kroatien, Island och Turkiet ligger alla topp 25 och man får ta i beaktande att laget som kommer tvåa där också kommer gå relativt bra fram till listan sammanställs. I grupp I får vi hoppas på Ukraina som ligger bakom Sverige i ranking.

Sedan är det ett helt gäng grupper där det är ganska ovisst.

I grupp C är det Nordirland som ser ut att komma tvåa. De ligger före oss. Vi får hoppas på tjeckerna här.

I grupp D är det framförallt Irland, Wales och Serbien som gör upp om topp 2. Här får vi hoppas på Serbien som tvåa eller att Österrike repar sig och kniper andraplatsen. Wales ligger på plats 13 och de är garanterat seedade om de kommer tvåa. Irland är 26a så där kanske Sverige kan gå om, men inte alls säkert. Serbien är garanterat efter Sverige och förmodligen även Österrike. Tyvärr är det enligt odds runt 50% sannolikhet att Irland eller Wales kommer tvåa.

I grupp G står det mellan Slovakien och Slovenien. Slovakien kommer nog vara före Sverige (21 nu), medan Slovenien är garanterat efter. Vi får hoppas att slovenerna överraskar här, men tror slovakerna håller undan.

I grupp H står det mellan Bosnien och Grekland. Här är det lite mer ovisst - om Bosnien (29a nu) går bra kommer de eventuellt före Sverige. Grekerna ligger just nu snäppet bakom Sverige (40).

Endast grupp E med Danmark och Montenegro som aspiranter på andraplatsen känns definitivt som att den kommer bakom Sverige.

Sammantaget känns det tufft att bli seedade. Två seedade lag är redan klara och Sverige ska ha bra tur om det går vägen.
Citera
2017-06-12, 10:53
Medlem
Norge imorn, gubbar. Hur går tankarna där?

Personligen tycker jag den här matchen är något vansklig som värdemätare. Nära inpå semestern för spelarna (många har nog redan gått på mental semester redan) och Olsen, Granen, Lustig och Berg lämnar truppen för extra ledighet. Rohdén, Hult och Armenteros ersätter. Hur sugna är de ordinarie spelarna på en sån här match efter en lång säsong?

Min elva:
Johnsson
Krafth Jansson Lindelöf Hult
Claesson Hiljemark Johansson Larsson
Guidetti Armenteros

Johnsson är i mitt tycke den målvakt som givits chansen under Janne (tillsammans med Olsen), och blir det naturliga andravalet.
Krafth är jag sugen på att se i landslaget igen efter skadeuppehållet, och i synnerhet nu när han verkar vara ordinarie i Bologna. Jansson är given som tredjeval bland mittbackar och då blir det passande att ge honom chansen med en spelare som han troligtvis har störst chans att faktiskt spela ihop med inom en överskådlig framtid. Hult kan som bekant både spela i backlinjen och på mittfältet men i Grekland verkar han nu hittat tillbaka till vänsterbacken och det vore intressant att se vad han går för. Olsson "kan" vi redan, vi vet vad vi får.

Claesson förtjänar återigen chansen. Sam Larsson är den mest naturlig ersättare till Foppa och det vore onekligen spännande att se vad han kan göra om han får kliva in i Foppas fria roll på kanten. I det centrala mittfältet så lyder resonemanget precis som hos mittbackarna: En Hiljemark som ligger nära startelva får chansen med en som redan är given där, och så ser vi hur det samarbetet fungerar.

Anfallet är som det är. Armenteros och Guidetti.
Senast redigerad av mushymushy 2017-06-12 kl. 11:26.
Citera
2017-06-12, 11:56
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Norge imorn, gubbar. Hur går tankarna där?

Personligen tycker jag den här matchen är något vansklig som värdemätare. Nära inpå semestern för spelarna (många har nog redan gått på mental semester redan) och Olsen, Granen, Lustig och Berg lämnar truppen för extra ledighet. Rohdén, Hult och Armenteros ersätter. Hur sugna är de ordinarie spelarna på en sån här match efter en lång säsong?

Min elva:
Johnsson
Krafth Jansson Lindelöf Hult
Claesson Hiljemark Johansson Larsson
Guidetti Armenteros

Johnsson är i mitt tycke den målvakt som givits chansen under Janne (tillsammans med Olsen), och blir det naturliga andravalet.
Krafth är jag sugen på att se i landslaget igen efter skadeuppehållet, och i synnerhet nu när han verkar vara ordinarie i Bologna. Jansson är given som tredjeval bland mittbackar och då blir det passande att ge honom chansen med en spelare som han troligtvis har störst chans att faktiskt spela ihop med inom en överskådlig framtid. Hult kan som bekant både spela i backlinjen och på mittfältet men i Grekland verkar han nu hittat tillbaka till vänsterbacken och det vore intressant att se vad han går för. Olsson "kan" vi redan, vi vet vad vi får.

Claesson förtjänar återigen chansen. Sam Larsson är den mest naturlig ersättare till Foppa och det vore onekligen spännande att se vad han kan göra om han får kliva in i Foppas fria roll på kanten. I det centrala mittfältet så lyder resonemanget precis som hos mittbackarna: En Hiljemark som ligger nära startelva får chansen med en som redan är given där, och så ser vi hur det samarbetet fungerar.

Anfallet är som det är. Armenteros och Guidetti.

Seb Larsson har blivit utnämnd lagkapten mot Norge så han kommer spela 90 min imorgon förmodligen. (såvida det inte är han på vänsterkanten du placerat!). även målvakten Johansson har lämnat laget pga huvudskada, Linde tog hans plats.

Janne har hela tiden tryckt på att träningsmatcher skall tas på allvar, och att han inte kommer tolerera hawaiifotboll från grabbarna. Det är läge för många att visa upp sig, och spelare som Claesson har träningsmatcher att tacka för sin #2 plats bakom Durmaz.

Min elva:

Nordfeldt

Krafth - Jansson - VNL - Hult

Claesson Hiljemark Seb-Larsson (C) Sam-Larsson

Guidetti Armenteros

Ang byten tror jag Rhoden kommer in för Claesson i halvtid.

Matchen betyder extra för båda tränarna, tror ingen vill lämna med förlust i bagaget. Norge har däremot spelat extremt svagt på senare tid, och jag hoppas att, precis som mot Ungern och Slovakien så visar spelarna fokus och mod. Gör dem det så kan det bli 3 eller 4 - 0 till Sverige.
Senast redigerad av JohnbauerGrisen 2017-06-12 kl. 12:01.
Citera
2017-06-12, 12:18
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Visst kommer Sveriges vinst mot Frankrike klirra skönt i rankingkistan, men jag ser det ändå som osannolikt att Sverige blir seedat vid en eventuell andra plats.

Tvåan i grupp B (Italien eller Spanien) och G (Portugal eller Schweiz) är garanterat seedade oavsett vad som händer typ.

Det lag som till slut hamnar tvåa i grupp I kommer nog också vara före Sverige. Kroatien, Island och Turkiet ligger alla topp 25 och man får ta i beaktande att laget som kommer tvåa där också kommer gå relativt bra fram till listan sammanställs. I grupp I får vi hoppas på Ukraina som ligger bakom Sverige i ranking.

Sedan är det ett helt gäng grupper där det är ganska ovisst.

I grupp C är det Nordirland som ser ut att komma tvåa. De ligger före oss. Vi får hoppas på tjeckerna här.

I grupp D är det framförallt Irland, Wales och Serbien som gör upp om topp 2. Här får vi hoppas på Serbien som tvåa eller att Österrike repar sig och kniper andraplatsen. Wales ligger på plats 13 och de är garanterat seedade om de kommer tvåa. Irland är 26a så där kanske Sverige kan gå om, men inte alls säkert. Serbien är garanterat efter Sverige och förmodligen även Österrike. Tyvärr är det enligt odds runt 50% sannolikhet att Irland eller Wales kommer tvåa.

I grupp G står det mellan Slovakien och Slovenien. Slovakien kommer nog vara före Sverige (21 nu), medan Slovenien är garanterat efter. Vi får hoppas att slovenerna överraskar här, men tror slovakerna håller undan.

I grupp H står det mellan Bosnien och Grekland. Här är det lite mer ovisst - om Bosnien (29a nu) går bra kommer de eventuellt före Sverige. Grekerna ligger just nu snäppet bakom Sverige (40).

Endast grupp E med Danmark och Montenegro som aspiranter på andraplatsen känns definitivt som att den kommer bakom Sverige.

Sammantaget känns det tufft att bli seedade. Två seedade lag är redan klara och Sverige ska ha bra tur om det går vägen.

Bra sammanfattning, ska försöka svara så strukturerat jag kan.

Jag börjar med de lag som kommer hamna bakom Sverige i nästa ranking:

1) Nordirland. Hamnar på max 897 poäng som det är nu
2) Wales. Står på 1197 idag, kommer i och med krysset mot Serbien att hamna på 922
3) Irland: står på 854 idag, hamnar på 816 nästa ranking
4) Serbien: hamnar på 713
5) Slovakien: hamnar på max 917 poäng i nästa ranking
6) Slovenien: 652 poäng
7) Grekland: 716 poäng
8) Danmark 683
9) Montenegro: 643

Sverige kommer alltså att vara en av de lag som rör sig mest av samtliga i hela listan (igen) när resultaten summeras med hela 953 poäng. 15 platser från 34 till 19. Och av alla potentiella motståndare med undantag Spanien/ Italien samt Schweiz / Portugal så hamnar Sverige över samtliga motståndare och baserat på rankingen, blir en av de seedade lagen när vi räknar i sommar.

Sedan gäller det naturligtvis att vi plockar poäng och mål mot lagen som är kvar i vår grupp. Kom ihåg att vi kan röra oss en bit till på rankingen om vi slår Bulgarien, Vitryssland samt kryssar eller vinner mot Holland. Det är en lång väg kvar, och många potentiella tvåor kan skrälla i sina grupper.

Den som lever får se!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in