Citat:
Ursprungligen postat av
WaltzingMatilda
Det var vad han slutligen fick ja, 3.000 kr vilket var 30% av det utfästa belöningen. Kanske var det snöd vinning, kanske något annat.
Olles iq testades till 90 i samband med en psykologisk utvärdering som gjordes 1940. Det är att betrakta som normalt men lågt. Vill du läsa en någorlunda opartisk redogörelse, läs Henry Sidolis bok "Olle Möller och orättvisan". Den handlar i stort sett uteslutande om Gerdfallet (förmodligen avsåg författaren även att skriva mer uttömmande om Rut Lind men han avled tyvärr, boken gavs ut drygt tio år efter hans bortgång).
Visst finns det en del som talar till Olles nackdel när det gäller brotten mot lilla Gerd men det finns vittnesmål etc som talar till hans fördel också. Och varför skulle han gett sig på en liten flicka som ännu inte fyllt 11 år?
Varför han skulle ge sig på en liten flicka, det kan man fråga sig? Vi har ju Anders Eklund som först gav sig på Pernilla och sedan Engla.
Titeln på boken du nämner låter inte sådär riktigt opartisk "Olle Möller och orättvisan". Redan i titeln så har författaren bestämt sig. Naturligtvis fanns det galenskap med i Gerd-fallet, jag tänker på den där scarfen som bands för ögonen etc.. Men detta var längesedan och tänker vi då på den unga kvinnan som försvann (minns inte hennes namn) där de tog in en tupp vid något tillfälle

Alltså det var så mycket ovetenskapligt och tramsigt så det skulle vara intressant att få ut en FUP på Gerd-fallet och även Rut Lind-fallet faktiskt och få reda på lite mer kalla fakta s.a.s..
I Rut Lind fallet skulle han tidsmässigt inte kunna ha utfört brottet om fiskhandlarens alibi stämde (och varför skulle det inte göra det?) om jag minns rätt. Så att läsa den FUP:en skulle vara intressant på ett annat sätt.
Även om titeln på boken låter partisk så ska jag försöka få fatt i den (det kan vara svårt, den andra boken hittade jag i ett antikvariat) för att läsa mer. Nu kommer jag dessvärre vara borta några veckor men hoppas boken går att beställa på biblioteket så jag kan läsa den när jag kommer hem.
Sedan är min kunskap när det gäller pedofili minst sagt begränsad. Men ofta är det väl gifta män som har fru och barn som samtidigt antastar barn. Det behöver inte vara en ungkarl utan förbindelser till vuxna kvinnor som begår övergrepp på barn. Jag tycker det det verkar lite blandat, ogifta, gifta och sedan den typiske fule gubben.
Oavsett vilket så tycker jag att vi får vara tacksam för att vi har/har haft det straffsystemet som vi har. Tittar vi på t ex USA som dömer till orimliga verkliga livstidsstraff/dödsdomar så ser vi hur snett det kan gå.
En sak som vi inte bör glömma är att ett nekande in i döden inte betyder att man är oskyldig. Ibland anförs det som ett argument för oskuld, "h*n har aldrig erkänt sin skuld", nej det finns dem som aldrig gör det. Nu är det svårare med teknisk bevisning, men tidigare så var det svårt att ö h t hitta en skyldig på fängelserna om de inte blev tagna under pågående brott.