2016-03-15, 16:58
Medlem
Lite mer om fallet Olle Möller
https://dacostarkivet.wordpress.com/2016/03/15/olle-moller-affaren/
Citera
2016-03-16, 09:19
Medlem
JazzMassaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Om man tittar på brottsplats sverige så hävdar dem som gjort programmet att Olle Möllers fall var unikt då det HELT saknades teknisk bevisning.
Det handlar egentligen inte OM det finns teknisk bevisning, utan om vilken relevans, validitet och hurvida bevisen har någon betydelse i fallet öht.
Citera
2016-03-18, 17:34
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Om man tittar på brottsplats sverige så hävdar dem som gjort programmet att Olle Möllers fall var unikt då det HELT saknades teknisk bevisning.
Hittade man inte hundhår mm så visst fanns det teknisk bevisning, sen kan man diskutera precisionen av densamma.
Citera
2016-03-18, 18:31
Medlem
Om man får tro vad som skrevs i tidningarna under rannsakningen så betedde sig Möller mycket märkligt. Betydligt konstigare än man får uppfattningen av av att läsa om fallet i de böcker och artiklar som producerats i efterhand. Nu minns jag dock inget nämnvärt.

Det är väl värt mödan att tröska igenom någon av tidens större morgontidningar på mikrofilm för att få en glimt av utvecklingen i en slags realtid.
Citera
2016-03-18, 20:40
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Om man får tro vad som skrevs i tidningarna under rannsakningen så betedde sig Möller mycket märkligt. Betydligt konstigare än man får uppfattningen av av att läsa om fallet i de böcker och artiklar som producerats i efterhand. Nu minns jag dock inget nämnvärt.

Det är väl värt mödan att tröska igenom någon av tidens större morgontidningar på mikrofilm för att få en glimt av utvecklingen i en slags realtid.

Allt som står i tidningen är sant då? Det jag läst om och fått återberättat för mig om Olle Möller som person, oaktat hans uppträdande i rätten etc, antyder en lite udda personlighet, med nära till ilska med verbala utbrott och tårar. En person med temperament som spretar på det sättet lär uppvisa samma drag sannolikt förstärkta under stark stress.
Citera
2016-03-18, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Allt som står i tidningen är sant då? Det jag läst om och fått återberättat för mig om Olle Möller som person, oaktat hans uppträdande i rätten etc, antyder en lite udda personlighet, med nära till ilska med verbala utbrott och tårar. En person med temperament som spretar på det sättet lär uppvisa samma drag sannolikt förstärkta under stark stress.

Det fanns säkert ett och annat som var felaktigt, uppförstorat eller rent av påhittat av tillskyndande knäppskallar. Oaktat var det ändå intressant att läsa om det på det sätt som det lades fram.
Citera
2016-09-18, 11:01
Medlem
NoShitShirleys avatar
Vilket otroligt arbete ni gjort i den här tråden!!
Hittade hit idag då min mor nämnde just Olle Möller i ett annat sammanhang. Hon minns att det pratats mycket om mordet på Gerd under hennes barndom (mordet begicks dock innan hon föddes) och nämnde Olles namn med en rysning.
Helt klart är att de som minns rapporteringen i media från aktuell tid och vad de vuxna talade om då troligen ser Olle som skyldig fortfarande.
Efter att ha haft högläsning ur tråden är min mor mycket sorgsen över hans öde och vi känner båda två att han faktiskt borde få upprättelse.

Jag själv har inget direkt minne av att jag hört hans namn trots att jag har ett svagt minne av jag någon gång har noterat Gerds fruktansvärda och tragiska öde i förbifarten.
Barnamord försöker jag låta bli att läsa om då jag blir så oerhört illa berörd även om det är gamla fall.

Mor är nu fast besluten att köpa alla böcker och vi ska läsa alla artiklar, se dokumentärer och gå igenom alla länkar tillsammans.

Rent spontant har jag några frågor som någon här kanske kan svara på.
Har Gerds anhöriga någonsin uttalat sig kring Möller?
Hade Gerd möjligen syskon som isåfall kan vara vid liv fortfarande?
Man kan tycka att även offrets anhöriga borde ha önskat/önskar att rätt gärningsman faktiskt dömts eller iallafall namngivits med tanke på alla märkliga turer kring Möller.
Angående avlivningen av hunden så undrar jag vilket namn han använde. Det är såklart oviktigt i sak men jag kan inte släppa den märkliga detaljen av någon anledning och står det någonstans i tråden ber jag om ursäkt om jag missat det men vi har mycket läsning och många länkar att gå igenom.
Olle Möller måste ha levt i ett rent helvete om han nu var helt oskyldig till samtliga anklagelser. De övriga offren och misstänkta som nämns kring Möller blir nästa utmaning att hålla reda på för oss som nyss ramlat in här.

Återigen stort tack för en mycket bra tråd!
Senast redigerad av NoShitShirley 2016-09-18 kl. 11:18.
Citera
2016-09-18, 23:54
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoShitShirley
Vilket otroligt arbete ni gjort i den här tråden!!
Hittade hit idag då min mor nämnde just Olle Möller i ett annat sammanhang. Hon minns att det pratats mycket om mordet på Gerd under hennes barndom (mordet begicks dock innan hon föddes) och nämnde Olles namn med en rysning.
Helt klart är att de som minns rapporteringen i media från aktuell tid och vad de vuxna talade om då troligen ser Olle som skyldig fortfarande.
Efter att ha haft högläsning ur tråden är min mor mycket sorgsen över hans öde och vi känner båda två att han faktiskt borde få upprättelse.

Jag själv har inget direkt minne av att jag hört hans namn trots att jag har ett svagt minne av jag någon gång har noterat Gerds fruktansvärda och tragiska öde i förbifarten.
Barnamord försöker jag låta bli att läsa om då jag blir så oerhört illa berörd även om det är gamla fall.

Mor är nu fast besluten att köpa alla böcker och vi ska läsa alla artiklar, se dokumentärer och gå igenom alla länkar tillsammans.

Rent spontant har jag några frågor som någon här kanske kan svara på.
Har Gerds anhöriga någonsin uttalat sig kring Möller?
Hade Gerd möjligen syskon som isåfall kan vara vid liv fortfarande?
Man kan tycka att även offrets anhöriga borde ha önskat/önskar att rätt gärningsman faktiskt dömts eller iallafall namngivits med tanke på alla märkliga turer kring Möller.
Angående avlivningen av hunden så undrar jag vilket namn han använde. Det är såklart oviktigt i sak men jag kan inte släppa den märkliga detaljen av någon anledning och står det någonstans i tråden ber jag om ursäkt om jag missat det men vi har mycket läsning och många länkar att gå igenom.
Olle Möller måste ha levt i ett rent helvete om han nu var helt oskyldig till samtliga anklagelser. De övriga offren och misstänkta som nämns kring Möller blir nästa utmaning att hålla reda på för oss som nyss ramlat in här.

Återigen stort tack för en mycket bra tråd!

Det är möjligt att det finns någon tidningsintervju där Gerds föräldrar uttalar sig, jag vet inte. Det fanns syskon i familjen. Angående namnet, finns nämnt i #254, han kallade sig Pettersson.
Citera
2016-09-19, 15:29
Medlem
NoShitShirleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Det är möjligt att det finns någon tidningsintervju där Gerds föräldrar uttalar sig, jag vet inte. Det fanns syskon i familjen. Angående namnet, finns nämnt i #254, han kallade sig Pettersson.

Tack, det hade jag missat.
Citera
2017-06-11, 15:40
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spionorganisation
I fallet Olle Möller fanns också teknisk bevisning. Trodde du att indicier inte kunde vara av teknisk karaktär?

Det fanns inte ETT enda tekniskt bevis i Rut Lind-målet mot Olle. Bara lögnaktiga vittnen och skvaller-kärringar som lockades att vittna p.g.a. belöningen som AB utfäst. Lägg till partiska och lösmynta poliser också så är soppan klar. Nåt annat som jag funderat över är om det gjordes nån utredning kring Uttersjös fordon? Vilken eller vilka bilar ägde han när Rut mördades?
Citera
2017-06-11, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Det fanns inte ETT enda tekniskt bevis i Rut Lind-målet mot Olle. Bara lögnaktiga vittnen och skvaller-kärringar som lockades att vittna p.g.a. belöningen som AB utfäst. Lägg till partiska och lösmynta poliser också så är soppan klar. Nåt annat som jag funderat över är om det gjordes nån utredning kring Uttersjös fordon? Vilken eller vilka bilar ägde han när Rut mördades?

Dom satt i samma väntrum på USÖ . Har man blivit dömd för mord innan räcker det för att man skall bli huvudmisstänkt. Sedan att by-mentalitet och skvaller spädde på det, det är självklart. Att han sedan var löpare på elitnivå och hade (enligt egen utsago) framgång hos kvinnor retade och störde sig folk på.
Senast redigerad av mystic_handyman 2017-06-11 kl. 15:51.
Citera
2017-06-11, 15:58
Medlem
why123s avatar
Är det alldeles självklart att utesluta att han begått ett av morden? De klumpas ofta ihop vilket jag tycker är fel. Jag har också läst han bok och det andra mordet tycker jag inte att han skulle bli fälld för.

Han väljer naturligtvis sina ord mycket noga och funderar när han skriver sin bok. Nu är det ett par år sedan jag läste boken men när det gäller Gerd-mordet tycker jag det finns många underligheter bl a varför han uppgav falskt namn när han avlivade hunden. Det låter i mina öron som ren efterhandskonstruktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in