2017-06-11, 15:04
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Tror också det. Kanske hon använder sig av det som hon inom yrket som socialassistent blev bemött av när hon kom med påståenden till sina klienter. Säkert fick hon sådana svar i sitt dagliga arbete med svåra fall att lösa som hon nu tycker passar att svara med.
Vad avser föräldrarnas attityd till att inte sälja sommarhuset till JM så tror jag att föräldrarna absolut inte ville få huset omgjort till ett företag liknande det hon redan hade startat. De ville inte att deras grannar boende runt sommarhuset skulle få uppleva något liknande de klagomål som grannarna i Brf hade påtalat där JM bodde och den lägenheten ägdes av pappa GM och han hade säkerligen fått höra kanske både det ena och det andra.
Den som säljer Granliden framöver, om det ska säljas bör nog se till att ha fri prövningsrätt inför försäljningen.
Ja, hon vill spela på sin yrkesroll som utbildad. Att det sen faller platt till marken kanske hon även själv inser, vem vet? Kan vara så att hon är desperat och tar till alla metoder hon kan. Ibland säger hon "Förstår du?" när hon har avslutat en mening. Detta är ett sätt att bryta ned den hon talar med.

När hon pratade om hur överjaget spelade med underjaget eller vad hon sa så vart det ju bara helt substanslöst. Hon tror helt enkelt att folk inte har koll på sådana termer och därför blir osäkra när hon börjar prata med "svåra" ord.

...sen sa hon ju naturligtvis "Ni har tutat i mina barn att jag är en mördare". Jag skrev fel förut. Rätt ska vara rätt.
Citera
2017-06-11, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Nej det är förstås inte lätt att ringa in en diagnos, här på FB. Jag gör inte anspråk på detta. Men det är en hypotes, det är ju också väldigt vanligt att man missar att diagnosticera flickor från skötsamma förhållanden som kan maskera sjukdomen. Föräldrarnas mycket stora ekonomiska stöd samt att AM tex skötte praktiska saker som att betala JMs räkningar, kan ju ha gjort en del för att inte symptomen skulle märkas tydligare.
Javisst-du har helt rätt, antar jag. Omsorgerna föräldrarna gav henne har dolt djupet i hennes störning.
Citera
2017-06-11, 15:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag gillar pengar. Mycket pengar. Att sälja sex ger snabba snålar och det vet ju JM om också. Hon är ju precis som jag en hora som säljer sex. Hon har ju själv sagt det. Det var ju en av hennes alibi för mordnatten. Bara för att JM är en hora och prostituerar sig, så gör det inte henne till en sämre mamma i mina ögon - men uppenbarligen i dina eftersom du verkar se ned på oss två horor och inte tycka det är bra det vi gör med tanke på hur du inledde ditt inlägg. Tur att inte JM hör dig. Däremot att hon försökte köpa alibi av sina barn och att hon försökte få sin dotter att ljuga om att det var dottern på sexfilmen skulle jag vilja säga gör henne till en dålig mamma. Men där har vi tydligen olika åsikter. Du verkar tycka det är helt normalt.

P.S Jag har precis som JM kombinerat mitt horande med att vara chef. Men jag har varit chef i runt 20 år och med framgång i motsats till JM. Går ju lättare att lyckas om man är intresserad av att sköta sitt jobb oavsett om man är chef eller hora.

Jag tror riskerna uppstår när man generaliserar kring ett sådant yrke.... Det är inte för alla, och det kan man inte alltid bestämma över själv. Blir man ombedd att sluta av sin familj så gör man klokt i att överväga det. Och sen finns det olika sätt och platser och tider att vara det på. Man får hålla efter sig själv så gott det går. Det finns de som är chef vid fel tid och plats också. Alla jobb har sina risker.
Citera
2017-06-11, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det du skriver belyser ytterligare hur svårt det är att förstå alla aspekter av vad som kan ha påverkat föräldrarnas beslut att inte sälja till JM.
Det man önskar, är att föräldrarna på ett bra och begripligt sätt kunnat kommunicera grunden till sitt beslut till JM. Å andra sidan hade det nog varit svårt för vem som helst. Jag tror inte att JM hade velat lyssna på föräldrarnas argument. Kanske bedömde dom en sansad diskussion som omöjlig?
"Nej" bör ju gå för vem som helst att förstå...

Vis av erfarenheten med lägenheten och dess införskaffande hade man säkert ingen tanke på att sälja till JM hon har blåst dem tillräckligt mycket
Citera
2017-06-11, 15:16
Medlem
Citat:
Nej det är förstås inte lätt att ringa in en diagnos, här på FB. Jag gör inte anspråk på detta. Men det är en hypotes, det är ju också väldigt vanligt att man missar att diagnosticera flickor från skötsamma förhållanden som kan maskera sjukdomen. Föräldrarnas mycket stora ekonomiska stöd samt att AM tex skötte praktiska saker som att betala JMs räkningar, kan ju ha gjort en del för att inte symptomen skulle märkas tydligare.

Jag tror man måste backa tillbaka till den 13-åriga Johanna för att få rätt bild av henne. Det är en 30 år lång resa som började med sex med äldre pojkar i unga år till mord på pappa. Johanna har under dessa år gått från ADHD/Bipolär till tvättäkta psykopat. Att stå i centrum är bland det viktigaste för Johanna, det gör hon med hjälp av sex och/eller pengar. Att bli ifrågasatt tål hon inte och har hon inte torrt på fötterna så antingen flyr hon(skilsmässa) eller går till attack (mord). Hon lirkar eller hotar för att få sin vilja fram.

Johanna har alltid ljugit och manipulerat, familjen har alltid försökt hjälpa till och samtidigt ursäktat hennes beteende med att Johanna har alltid varit så. Att inte familjen ledsat tidigare är en under. Fast syster Ulrika började inse vart det barkade och slutade umgås med Johannas familj efter uppbrottet med PG. Tror att Johanna alltid försökt vara lika duktig som sin syster Ulrika och när hon på senaste året fått kritik för sitt leverne av pappa så var det antingen att fly igen eller ta till drastiga metoder och gå till attack.

Om Johanna äter kraftig medicin mot depression så bör hon ha någon typ av diagnos från en läkare sedan tidigare. Tror hon ätit s.k lyckopiller under många år för att hålla sin sjukdom i schack.
Citera
2017-06-11, 15:23
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tror riskerna uppstår när man generaliserar kring ett sådant yrke.... Det är inte för alla, och det kan man inte alltid bestämma över själv. Blir man ombedd att sluta av sin familj så gör man klokt i att överväga det. Och sen finns det olika sätt och platser och tider att vara det på. Man får hålla efter sig själv så gott det går. Det finns de som är chef vid fel tid och plats också. Alla jobb har sina risker.

Javisst, men nu var det ju inte det frågeställningen handlade om - eller hur? Jag ifrågasatte i ett tidigare inlägg att en JM-anhängare tycker det är normalt att man ljuger för barn som JM gör. Användaren såg inte något konstigt i det och anspg att det är vanligt att föräldrar gör så. Det tyckte inte jag. Istället för att konkret bemöta det jag sa angrep personen plötsligt det faktum att jag säljer sex. Det är så man gör när man inte har argument. Klassisk härskarteknik. Men användaren glömde bort att underbara barnälskande JM som alltid tänker på Alexanders bästa också jobbar som hora.

Den som gräver en grop...
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-06-11 kl. 15:34.
Citera
2017-06-11, 15:27
Medlem
Nikhitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stensturedenstore
Jag tror man måste backa tillbaka till den 13-åriga Johanna för att få rätt bild av henne. Det är en 30 år lång resa som började med sex med äldre pojkar i unga år till mord på pappa. Johanna har under dessa år gått från ADHD/Bipolär till tvättäkta psykopat. Att stå i centrum är bland det viktigaste för Johanna, det gör hon med hjälp av sex och/eller pengar. Att bli ifrågasatt tål hon inte och har hon inte torrt på fötterna så antingen flyr hon(skilsmässa) eller går till attack (mord). Hon lirkar eller hotar för att få sin vilja fram.

Johanna har alltid ljugit och manipulerat, familjen har alltid försökt hjälpa till och samtidigt ursäktat hennes beteende med att Johanna har alltid varit så. Att inte familjen ledsat tidigare är en under. Fast syster Ulrika började inse vart det barkade och slutade umgås med Johannas familj efter uppbrottet med PG. Tror att Johanna alltid försökt vara lika duktig som sin syster Ulrika och när hon på senaste året fått kritik för sitt leverne av pappa så var det antingen att fly igen eller ta till drastiga metoder och gå till attack.

Om Johanna äter kraftig medicin mot depression så bör hon ha någon typ av diagnos från en läkare sedan tidigare. Tror hon ätit s.k lyckopiller under många år för att hålla sin sjukdom i schack.

Låter sannolikt.

Äter hon nån mer medicin än Venlafaxin? Den fick jag själv utskrivet mot ångest. Ingen tung medicin.
Citera
2017-06-11, 15:28
Medlem
valleros avatar
Citat:
Enligt läkartidningen är Allvarlig psykisk störning i lagens mening en juridisk diagnos och inte en medicinsk, bedömningen är också oerhört svår. Märkligt att Laurém kan ställa en sådan diagnos baserat på vad hon läst i tidningen.
Ifall diagnosen är enkel eller svår vill jag inte uttala mig om. Däremot så är kriterierna ganska tydliga. Som Laurén skriver:
"Om man ska överlämnas till rättspsykiatrisk vård så krävs det att man har en psykossjukdom, alltså en förändrad verklighetsuppfattning."
Att Johanna är gravt störd råder inget tvivel om, att kalla henne galen eller sinnessjuk är inte heller fel. Men för att dömas till rättspsyk så krävs det att man uppvisar bevis på att GM lider av en allvarlig psykos, och i lagens mening är psykos ett tillstånd där GM inte vet eller förstår vad denne gjort. Man saknar kontakt med verkligheten, hör röster o.s.v. Detta stämmer ju inte in alls på Johanna.
Citera
2017-06-11, 15:30
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det vore intressant om hon blev fasansfullt förnärmad (ganska arg) vid en livstidsdom och påbörjar verbal vedergällning.
Då ryker det nog huvuden till höger och vänster. Med en vän som JM behöver man inga fiender.
Överklagande, byte av advokat (hon hemställer om två eftersom hon vill ha en som städar cellen); det blir ett j-a liv. - Alla hon skaffat sig olika hållhakar på förväntas nu bidra till hennes omedelbara frisläppande; annars lär det bli svindyrt för var och en eftersom hon inte kommer att skräda orden: Allt ska upp på bordet. Lappar skrivs för brinnande livet om vad som ska stå i alla sms som måste skrivas. Sedan köper hon en gård genom en tredje advokat. Lita på mig! Jag fixar rymningen! Puss. Säg inget till X och Y. Ni får 2 milj. Jag får skyhögt skadestånd. Puss. Älskar er så himla mycket, vet ni. Behöver två vittnen till sovrummet. Prata med Z och Å, de får 200.000 så fort jag kommer ut. Säg inget till Ä. Skriver mera sen. Obs! Det var inte jag som la ut knivarna, de låg där. Säg att jag hörde fåren bräka. Det var två får. Inga lamm. AP:s mobil låg där. Båten också. If kan dra åt h-e, skriv det. De hade skrapat lungorna rena från kiselalger. Sa min advokat. Puss.

Ja, en kräftbur kanske inte vore så dumt; gärna med små entrecôtebitar inkilade i maskorna.
Citera
2017-06-11, 15:30
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo du kan ha en poäng. Nu knaprade ju JM psyk.mediciner redan före första häktningen, oklart vad. Men någon läkare måste ha träffat henne, ställt en diagnos och skrivit ut dessa. (om hon inte självmedicinerat med ful-piller från nätet). Man undrar ju lite över hur djupgående den diagnosen och behandlingen egentligen var. Betedde hon sig då som nu i rätten - ja då hade hon nog inte fått några piller utan en säng och vårdplats för djupare utredning.
Om man utgår från apodos-påsen som hon använde för att skriva ner sina tankar på i häktet så medicineras hon med Venlafaxin. Detta är ett mycket vanligt s.k. SNRI-preparat som ges främst mot depression men även mot ångestproblematik.

Apodos-påsen innehöll enligt texten på den inga andra läkemedel så jag antar att det är den enda förskrivna medicinen som hon tar regelbundet.

Då Venlafaxin trots sin "harmlöshet" kan ge ganska rejäla utsättningsproblem så kan det mycket väl vara så att hon var upprörd att hon till en början inte fick den då hon häktades.
Senast redigerad av SvartaBjorn 2017-06-11 kl. 15:38.
Citera
2017-06-11, 15:32
Medlem
Honan6s avatar
Johanna .- en grandios superwoman med extremt begär på ägarskap av såväl titel, pengar, sex, materiella ting, människor och inte minst makt över andras liv och/eller död?

När Johanna får välja tar hon hellre hand om asylsökande barn med chans till att få bra betalt istället för att ta hand om egna barn. Hon kastade ut sin egen son för att ge plats åt några barn som placerades hos henne via bolaget Andra Chansen under ca ett halvår. Sistnämnda skulle hon starta bolag med, men det kapitalet försvann någonstans och hon vet inte var de tog vägen (kanske RH på AC fattade att hon var inte så smart som hon ville utge sig för att vara och fick kalla fötter).

Påstår sig vara väldigt kreativ och duktig på att skaffa inkomster på olika sätt – dock hon verkar inte vara så nogräknad med om de är lagliga eller inte med tanke på hennes callgirl-verksamhet och gud vet vad.
Hon klarade inte av att betala sina räkningar i tid så det fick mamma AM hjälpa till med. Dessutom är hon usel på att sortera strumpor, så därför har hon alltid olika strumpor på sig.

Anser att hon äger lägenheten som pappa har köpt och att hon har rätt till sommarstället Granliden.
Är berättigad att ha sex med asylsökande i beroendeställning för att hon är en ”vuxen kvinna som älskar sin kropp”.

Tvekar inte att ange egna barn som möjliga gärningsmän och försökte dessutom muta sin son med 500 000 kr (blir en väldigt låg inkomst i förhållande till hur lång tid i fängelse det skulle ge).

Sade att hon ÄR företaget när åklagaren frågade om hon åkte privat i företagsbilen.

Sade i rätten att var det någon som hade rätt att döda hennes pappa, så var det ”HON – inte någon galen afgan”.

Ljuger enkelt i nästan varje andetag och för närstående tyckts det vara ett normalt beteende hos henne.

Sade till IF:s utredare att hon önskade att det var hon som hade dödat Aki, fast ingen hade sagt något om att han blivit dödad. Hon blev irriterad på att IF fortsatte att rota i Aki:s död och uttryckte ”obduktionen visade ju ingenting”.
Önskade att det var hennes mamma som dog istället för pappan.

I torsdags råkade hon säga: ”jag hade inte förstått att jag var skyl… anklagad för mord”.

Hon uppmanade MR att ta livet av sig med heroin. Hon kunde hjälpa till att fixa fram en spruta. Detta sade hon inför sina tvillingar. Tur för MR att polisen kom, annars hade Johanna fixat ett tredje mord.

Någon mer än Johanna som tror att det kommer att ordna sig och att det blir att ta nya tag?
Citera
2017-06-11, 15:37
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redpeas
Sms-konversationerna i del 2 är intressant läsning. Hon bråkar med sin mamma och pappa om lägenheten och vidarebefodrar sms-en till både sin syster, AB och JB för att få dem på sin sida. AB snäser tilbaka:
"3 afghaner i en 4 rok och tar bort Ale******s rum så dom ska få plats... prioritera din egen familj istället" (s.167)

Både JM och AM beskyller varandra för att vara rasister. På sidan 165 skriver AM: "Du har många rasistiska uttalanden genom åren". Att AM inte gillar invandrare som lever på vår välfärd är ganska tydligt i sms-konversationerna men det behöver inte betyda att hon är rasist.

Vem är mest "rasistisk"?
JM står IMO för de flesta fördomsfulla, kanske "rasistiska", uttalanden som finns i FUP.
– Hon varnar TC för att "umgås med svartskalletjejer".
– Hon uppger att afghaner ser "bergsmänniskoaktiga ut".
– Om afghaner: "Sen åker de till Sverige för new life. Oftast är de över 20 år, har mördat många människor. Nu går de i skolan med våra ungdomar."
– JM: "Varför skulle en afghan, alltså om man vet hur afghaner fungerar, de ger inte varandra bara gratis kort, tjänster och gentjänster."
– Från förhör: "F: Dom gör allt för pengar, vilka menar du? JM: Afghaner."
– JM: "Nej. Dom säger själva, jävla afghanpack. Blanda dig inte med dem."
– JM: "Mm, när han inser att jag kommer att hjälpa honom då kommer han ta tillbaks det, för så där gör dom afghaner."

Är Anki rasist?
Det tror jag inte. Om min vän t.ex. säger att han tycker att det är orättvist att hans mamma som är pensionär får mindre än 6000:- per månad att leva för efter att ha levat och arbetat i Sverige i hela sitt liv samtidigt som staten spenderar runt 80 000:- per månad på afghaner och andra som kommer hit och ljuger om sin ålder efter att inte ha någon annan stans att ta vägen därför att dom valt en bana som droganvändande brottslingar i stället för att satsa på skola och utbildning i sitt hemland, är han då rasist?
Det tycker jag inte. Jag tycker inte heller att Anki är rasist för att hon uttrycker frustration över att hennes dotter tar in ensamkommande flyktingbarn i sitt hem och i sitt sovrum, hellre än att hon tar hand om sina egna barn. Anki är en ansvarstagande förälder, som försöker att få sitt barn JM att ta sitt ansvar som förälder. IMHO.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in