Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Jo du kan mycket väl ha rätt i föräldrarnas bevekelsegrunder. Dessa är säkert fullt rimliga för paret Möller och även kanske i ett utomstående betraktande.
Men det stora frågan är ju hur JM uppfattade det? I hennes störda hjärna blev nog resultat av att föräldrarna satte ner foten att hon straffades. Säkert också utan orsak i hennes ögon.
Då hämnades JM - och kunde samtidigt få ut arvet som skulle låtit henne behålla lägenhet, köpa ut systern från Granliden och inte riskera att förlora detta i ett nytt testamente.
Hur reagerade JM?
Jag tror att du beskriver JMs reaktion bra. Kanske var den starkare. Föräldrarna agerade kraftfullt och fel mot henne utan saklig grund, enligt hennes sätt att se. JM uttryckte tidigt att deras agerande skulle bestraffas. Göran och Anki skulle aldrig få träffa henne eller hennes barn.
När det gäller JMs tolkning så har jag för mig att den speglas av SMS-konversationen.
Tonfallet från alla parter stegras succesivt under ungefär april-juli 2016.
Eskalerande tonfall i korrespondens
Några exempel från sms-korrespondens.
2016-04-23, Göran till JM:
"Du hänvisade till hyreslagen när vi pratade senast.
Jag har kollat det och den gäller inte bostadsrätter.
Så jag säger upp dig från lägenheten på Grankvistgatan 6 som jag äger 95 procent av. Avflyttning senast 2016-10-31." (drygt 6 månaders uppsägning)
2016-04-24, JM till Göran:
"En sak ska ni veta att om ni gör så här så har ni sett mig och alla era barnbarn för sista gången."
2016-04-24, Göran till JM:
"Ok då vet vi hur seriös du är när du föredrar en afghan före din familj."
2016-04-24, JM till Göran:
"Idiot!"
2016-04-24, Göran till JM:
"Det är inte jag som ställt till det!! Så du får skylla dig själv."
Protokollbilaga_2017-03-03__Telefonanalys__del_2__3_.pdf, sid 137, 142, 143, 144 enligt paginering.
Här om när DB, utan körkort, kvaddat bilen som JM fått av Göran och om Aki:
2016-07-12, AM till JM:
"Du måste vara helt galen som lånat ut bilen till en som inte har körkort. Nu får han inte något på flera år. Det kan man nästan beskylla dig för. Så dum och naiv får man bara inte vara."
...
"Vi vill inte höra mer ljug från dig nu. Allt kommer fram till slut.
Vi har grannar på Granliden det var det sista i kistan innan vi började misstro dej.
Akis så kallade hjärtsvikt blev en nyhet i Arboga bland alla grannar."
Jag tolkar det senare som att AM och GM nu är övertygade om att JM mördade Aki.
Protokollbilaga_2017-03-03__Telefonanalys__del_3__3_.pdf, sid 272 enligt paginering.
Kanske tolkade JM Aniks uttalande om Aki som att föräldrarna hade "en skuld" i att IF inte ville betala JM? Kanske ansåg hon att det borde bestraffas?
I hettan kan man utläsa ilska från flera håll. Det gäller nog både i samband med uppsägningen av lägenheten och när planerna att mörda Göran och Anki tog form.
Det som görs och sägs måste hela tiden sättas in i sitt sammanhang och utvärderas med inslag av skepsis. Jag tänker t.ex. på när JM på Granliden 2016-08-02 sa till Anki att hon skulle komma ut dagen efter och ta med tvillingarna.
"Hon är knepig", för att citera LGW...
Beräknande eller knepig?
Jag tolkar JMs tal om besök att hon ville försäkra sig om att föräldrarna fanns på plats då dom skulle mördas. Alternativet, att JM ville se till att tvillingarna skulle få träffa morfar och mormor, verkar mindre sannolikt, med tanke på vad som förevarit.
Från förhör med Anki, 2016-10-03, angående vad JM sa vid besöket på Granliden 2016-08-02.
"Johanna kom fram och sa: Jag kommer till er i morgon med barnen.
Vad roligt, tänkte jag för jag fick ju så sällan se dem för att vi hade ju inte så bra kontakt på slutet. Men då har jag tänkt efteråt. Det där var ju också med i planeringen, det var ju hon som skulle komma och hitta oss, vi skulle ju vara döda bägge två."
Huvudprotokoll_2017-02-06.pdf, sid 232 enligt paginering.
–