2017-05-15, 16:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
Större bil kräver lite planering och framförsikt. Backa med släp kan vara utmanande i knepiga utrymmen.

Köper det.
Citera
2017-05-19, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur räknar man ut bilförmånen?

så här enkelt
Citera
2017-05-21, 21:56
Medlem
Tjena, har gått i tankar att själv ta taxilegitimationen, finns det någonstans där man kan få tag på begagnad bok etc? T.ex. Via nätet? Bor inte i Stockholm så...

Hittar dessutom ingenting över lön, men vad ligger ingångslön i snitt på en blivande 21 åring med 3 års vana av bilkörning etc, gärna om någon är från Värmland då det är där jag håller till. Vet ju att det är provisionsbaserat generellt men det är väl någon grundlön?

Tack på förhand!
Citera
2017-05-22, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrdurr00
Tjena, har gått i tankar att själv ta taxilegitimationen, finns det någonstans där man kan få tag på begagnad bok etc? T.ex. Via nätet? Bor inte i Stockholm så...

Hittar dessutom ingenting över lön, men vad ligger ingångslön i snitt på en blivande 21 åring med 3 års vana av bilkörning etc, gärna om någon är från Värmland då det är där jag håller till. Vet ju att det är provisionsbaserat generellt men det är väl någon grundlön?

Tack på förhand!

Köp denna kurs den är mycket bra.

Alternativ 2:
Kursbok + onlinekurs: 1639 kr (inkl. 25 % moms).
http://taxikurs.nu/?page_id=4491

Proven på Trafikverket är lättare än vad man tror.

325 kr x 3 teoriprov.
800 kr körprov om man har egen som uppfyller kraven 1: Manuell växellåda 2: Minst en airbag 3: Tjänstevikt på 1200 kg 4. Svenskreggad

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Taxi/Taxiforarlegitamation/Korprov/Fordon/

1200 kr körprov om man kör upp med trafikverkets lånebil.

"Fordon för körprov
Ett körprov för taxiförarlegitimation ska göras i en personbil. Bilen ska vara tillförlitlig ur trafiksäkerhetssynpunkt. Bilen ska vara registrerad i Sverige och utrustad med manuell växellåda.

Bilen får vara utrustad med automatisk växellåda endast om du innehar körkort med behörighet B med villkor om automatisk växellåda. Bilens tjänstevikt ska vara lägst 1 200 kg och totalvikten högst 3 500 kg. Den ska vara utrustad med huvudstöd och godkända bilbälten av trepunktstyp i framsätena samt krockkudde.

Du ska kunna visa upp det senast utfärdade registreringsbeviset med uppgifter om tjänstevikt och totalvikt. Om du inte har egen bil vid körprovet, kan du göra provet i en av Trafikverkets bilar till självkostnadspris. Du bokar då en bil samtidigt som du bokar tid för körprovet.

Du får endast avlägga körprovet om du visar upp ett giltigt körkort med behörighet B, antingen svenskt eller utfärdat i en annan EES-stat."
Senast redigerad av Azimut68 2017-05-22 kl. 10:55.
Citera
2017-05-22, 19:29
Medlem
Ni som kör Taxi i Stockholm under telefonväxel hur mycket kan ni köra in på ett 12 timmars pass?

Hur mycket skiljer det sig på en dagskassa hos en dålig/lat chaufför & en chaufför som tar alla körningar han kan på ett 12 timmars pass?

1. Taxi Stockholm växeln.
2. Taxi Kurir.
3. Andra mindre bolag typ Värmdö taxi eller liknande.

Svara gärna vilka tider ni kör Dag eller Natt samt vilka veckodagar som är bäst & sämst.

Hur mycket betalar taxiåkarna/taxiägaren per månad för att ligga under t.e.x Taxi Stockholms växeln? Taxi Kurir växeln?
Citera
2017-05-24, 10:30
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Ni som kör Taxi i Stockholm under telefonväxel hur mycket kan ni köra in på ett 12 timmars pass?

Hur mycket skiljer det sig på en dagskassa hos en dålig/lat chaufför & en chaufför som tar alla körningar han kan på ett 12 timmars pass?

1. Taxi Stockholm växeln.
2. Taxi Kurir.
3. Andra mindre bolag typ Värmdö taxi eller liknande.

Svara gärna vilka tider ni kör Dag eller Natt samt vilka veckodagar som är bäst & sämst.

Hur mycket betalar taxiåkarna/taxiägaren per månad för att ligga under t.e.x Taxi Stockholms växeln? Taxi Kurir växeln?

Kör dagtid = mycket korta körningar iallafall om du e inne vid Hötorget och centralen men du får kanske dubbelt så mkt körningar i smeten än vid förorterna typ.
Citera
2017-06-05, 11:47
Medlem
JustZlatans avatar
Brukar det vara mycket att göra på nationaldagen?
Citera
2017-06-07, 17:37
Medlem
JustZlatans avatar
Tips på mat man kan ta med sig i bilen? Jag funderar på nötter, det är energirikt och lätthanterligt. Det kanske gör att jag blir piggare också för nu blir jag trött efter 6 timmar och det kan var för att jag inte äter någonting när jag jobbar. Jag kanske orkar köra i 12 timmar med nötter i magen och köra in dubbelt så mycket.
Citera
2017-06-07, 18:14
Medlem
Har ni sett de små poddarna, de kallar sig Bzzt?

De kör korta sträckor endast i innerstaden i Gbg/Sthlm

Provade att ta en sån idag och det gick lite väldigt smidigt, första resan var även gratis. Åkte från Östermalm till gamla stan. De kör på bara el.

Fördelen me dessa är att de kan ta alla korta körningar så vi slipper dom ja jag vet att vi förlorar på det men detta är en väldigt smart idé.

De kostar 3 öre/metern och förarna har kollektivavtal. Man kanske borde börja köra för dom istället. Konstigt nog verkar man inte behöva taxileg, kan det stämma eller behöver man det inte för persontransporter på moped?
Citera
2017-06-08, 22:50
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dariño
Har ni sett de små poddarna, de kallar sig Bzzt?

De kör korta sträckor endast i innerstaden i Gbg/Sthlm

Provade att ta en sån idag och det gick lite väldigt smidigt, första resan var även gratis. Åkte från Östermalm till gamla stan. De kör på bara el.

Fördelen me dessa är att de kan ta alla korta körningar så vi slipper dom ja jag vet att vi förlorar på det men detta är en väldigt smart idé.

De kostar 3 öre/metern och förarna har kollektivavtal. Man kanske borde börja köra för dom istället. Konstigt nog verkar man inte behöva taxileg, kan det stämma eller behöver man det inte för persontransporter på moped?

Hade en sån framför mig idag. Jävla skitsaker. Att de inte behöver taxileg visar ju bara att de inte borde få finnas. Det står i lagen att man måste ha taxileg. Var är politikerna nu då?

I morgon lär det bli väldigt mycket att göra. Sverige-Frankrike på Friends, Håkan Hällström på Stadion och Summerburst på Gärdet.
Citera
2017-06-09, 09:36
Medlem
JustZlatans avatar
Om man är egen och kör själv är 2.000 kr inkört om dagen som man själv får ut bra då? Det blir minst 10k i veckan och det borde täcka in kostnaderna. Om man jobbar i 100 dagar har man kört in 200.000 kr och 600.000 kr för 300 dagar om man jobbar så många dagar på ett år. Låter det realistiskt?

Det är 205 dagar till nyår så om jag kör på som fan och snittar 2000 kr om dagen har jag kört in 400.000 kr. Jag är desperat nu för jag kanske får en skattesmäll på 100k nästa år.
Senast redigerad av JustZlatan 2017-06-09 kl. 09:39.
Citera
2017-06-10, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Om man är egen och kör själv är 2.000 kr inkört om dagen som man själv får ut bra då? Det blir minst 10k i veckan och det borde täcka in kostnaderna. Om man jobbar i 100 dagar har man kört in 200.000 kr och 600.000 kr för 300 dagar om man jobbar så många dagar på ett år. Låter det realistiskt?

Det är 205 dagar till nyår så om jag kör på som fan och snittar 2000 kr om dagen har jag kört in 400.000 kr. Jag är desperat nu för jag kanske får en skattesmäll på 100k nästa år.

Ja åker inte hem förrän ja har 3K inkört

Om de inte är en skitdag dvs o man bara vill hem.

Men om ja var FU skulle ja bara nöta på o köra in så mycket som möjligt
Man har ju både bra o dåliga dagar

Men 2K/dag är ju ett realistiskt mål speciellt om du även kör helger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in