2017-06-09, 16:18
Medlem
Ankdammsmans avatar
Trettio sekunders koll på Wikipedia räcker för att avliva Arnstads fantasier:

Citat:
Gríma serves as an archetypal sycophant, flatterer, liar, and manipulator, and is considered to be based by Tolkien on the Beowulf character Unferth.

The name Gríma derives from the Old English or Icelandic word meaning "mask", "helmet" or "spectre". It is also possible to link the name to the English word "grim", which among other characteristics means "ugly" in Old English.

Arnstad har alltså inte ens brytt sig om att ta reda på vad de etablerade Tolkienforskarna anser, utan använder sin lilla matris istället. Och det släpps igenom av professor Gardell.

Mer dravel:

Citat:
More interesting are the dark-skinned, such as the southern Haradrim. These are proud and masculine warriors, who seem to have been un-wittingly lured into the service of evil, thus being less intelligent than the men of Gondor and Rohan, but far better in terms of honour than orcs. The evil wizard Saruman’s sidekick Grima Wormtongue is one of the most interesting bad guys, luring himself into seducing the noble and Nordic-type king of Rohan – Théoden – and thereby executing his secret conspiracy, infiltrating the noble Nordic tribesmen in order to destroy them. Grima is feminine among the super-masculine rohirrim. He is insidious, highly intelligent and extremely dishonest.

Thus, we find that even in Tolkien’s imaginary universe, the norther people represents intelligence while “the southern people” manifests stupidity. At the same time, the honest people live in the west, while the dark Lord of insidiousness resides in the east (Mordor).

Grima har vi redan avhandlat. Resten är ungefär lika vältänkt. Sydlänningarna är alltså dumma medan rohirrim är........intelligenta? Jag måste missat de referenserna. När jag läste boken var de ett primitivt hästfolk.

Sist men inte minst är Gandalf en..................rom:

Citat:
Most interesting of all, I would argue Gandalf is a representation of something close to the romanticised image of the Roma. He is a wanderer, a nomad, has no home. Free as a bird, his everyday occupation (when not fighting huge wars against evil) is entertaining village folks using fireworks. And he moves on. This corresponds with the racist stereotype of Roma people, as seen in popular culture and art.

Även här har Tolkienforskningen en del att komma med:

Citat:
Humphrey Carpenter in his 1977 biography relates that Tolkien owned a postcard entitled Der Berggeist ("the mountain spirit"), and on the paper cover in which he kept it, he wrote "the origin of Gandalf". The postcard reproduces a painting of a bearded figure, sitting on a rock under a pine tree in a mountainous setting. He wears a wide-brimmed round hat and a long red cloak, and a white fawn is nuzzling his upturned hands.

Några verk av Tolkienforskare återfinns inte i Arnstads källförteckning, men väl hans egen Älskade fascism och ett femtontal böcker om rasism.
Citera
2017-06-09, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Edit igen. Missade denna tweet, där Arnstad undervisar Cwejman, Sokolnicki m.fl. om rasism. Han hänvisar till sin inlämningsuppgift om hatmatrisen och Sagan om ringen.

https://twitter.com/arnstad/status/873108371804639232

Vilken lirare, hänvisa till sin egen sopiga studentuppsats. Annars gillade jag den här rätt mycket:

Citat:
Det är din rättighet att tycka. Jag ägnade mig dock inte åt tyckande utan gjorde analys utifrån rasismforskning.

Ogillar skarpt modeordet "härskarteknik", men det här vore ett exempel på det. Eller retoriskt knep. Dock synnerligen transparent. Sånt där kör han ofta med, dock. Han säger aldrig ärligt att "trots att en del kan tycka detta är överdrivet menar jag faktiskt att man kan finna förvånansvärt många element hos SD som man med fog kan klassificera som fascistiska". Nej, istället heter det alltid "Det är faktiskt ett rätt trivialt fastställande att SD är fascister, det säger de ju också själva."

Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Men jisses...

Tolkien kunde mer om forngermansk mytologi än de flesta som någonsin levat. Det finns förebilder till i stort sett allt i böckerna, och säkerligen till Grima Ormstunga också. Däremot finns det mig veterligen inga som helst belägg för att Tolkien skulle ha varit antisemit. Han verkar ha varit genuint ointresserad av allt utom sitt älsklingsämne och var inte politisk alls.

Arnstads analys är så ytlig att det blir löjligt. Det är någon sorts formulär-"forskning" som struntar i petitesser som källor. Och denne man är rådgivare åt statsministern...

Jag har debatterad det där lite kort i ett par andra trådar. Håller med om att anklagelsen om antisemitism är rätt långsökt. Att man däremot kan finna rasism i LOTR menar jag dock är rätt accepterat, kanske något beroende på hur man definierar "rasism". En djup antagonism mellan ljus och mörker. Hade boken skrivits av en tysk under 20-50 talet som man annars inte visste något om, tror jag den allmänt ansetts vara en allegori över västs kamp mot kommunismen, där orcherna är sovjeterna. Går att läsa mycket om det där på nätet, även om det ofta handlar om Tolkien-apologeter.

Detta hindrar dock inte att Arnstads uppsats är smörja. Alldeles för ytlig och dåligt skriven.
Citera
2017-06-09, 16:31
Avslutad
Citat:
Sydlänningarna är alltså dumma medan rohirrim är........intelligenta? Jag måste missat de referenserna. När jag läste boken var de ett primitivt hästfolk.

Mmm, jag tycker du tar din skepticism lite för långt här. Dock ska på en gång påpekas att Arnstad inte säger något nytt. Och som du nämner verkar det tunt med Tolkienlitteratur i referenslistan. Detta är inte tillåtet akademiskt: om någon redan har sagt vad du säger måste du redovisa det.

Alltså, man kan göra en jämförelse med C.S. Lewis The Horse and His Boy, där "Narnia and the North" står för allt som är gott, medan Calormen, landet i söder, tydligt är modellerat efter nån autokratisk form av islam. Lewis var polare med Tolkien och de vistades i samma typ av imaginära universum.

Rohan som "primitivt hästfolk" -- kanske det, men de är fan nobla. Igen, det är problematiskt att se denna dikotomin som per automatik rasistisk, men det finns definitiv utrymme för en sådan tolkning.

Citat:
Sist men inte minst är Gandalf en..................rom:

Snarare då "vandrande jude". Men den litterära förebilden är rätt oviktig i jämförelse med Oden eller Wodan.
Citera
2017-06-09, 16:36
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Håller med om att anklagelsen om antisemitism är rätt långsökt. Att man däremot kan finna rasism i LOTR menar jag dock är rätt accepterat, kanske något beroende på hur man definierar "rasism". En djup antagonism mellan ljus och mörker.

Tolkien var ju som alla andra en produkt av sin tid och hade givetvis tidstypiska fördomar. Däremot är sånt som ljus och mörker så allmängiltigt att det är svårt att passa in. Man kan precis lika gärna tolka det utifrån hans starka katolicism.

Citat:
Hade boken skrivits av en tysk under 20-50 talet som man annars inte visste något om, tror jag den allmänt ansetts vara en allegori över västs kamp mot kommunismen, där orcherna är sovjeterna.

Visst är den typen av allegoritolkningar tacksamma, men ofta görs de slarvigt (en av få saker man kan säga till Arnstads försvar är att han inte är ensam). Tolkien bemötte själv tidstypiska tolkningar som Sauron = Hitler och ringen = atombomben med att de var alldeles för simpla. Det enda han inte avfärdade var det kristna budskapet och Guds storhet.

Ett annat problem är att Tolkien var så sanslöst beläst och jobbade så länge med böckerna att det finns enorma mängder influenser invävda. Man kan till exempel hitta klarar paralleller mellan slutstriden vid Gondor och slaget vid Katalunska fälten, men det går knappast att reducera hela passagen till det. Mannen var helt enkelt ett encyklopediskt unikum som dessutom hade förmånen att kunna jobba i ett halvsekel med sitt livsverk.

Citat:
Detta hindrar dock inte att Arnstads uppsats är smörja. Alldeles för ytlig och dåligt skriven.

Jag är fortfarande förbluffad över att han helt ignorerat den existerande forskningen. Det är sanslöst.
Citera
2017-06-09, 16:50
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Alltså, man kan göra en jämförelse med C.S. Lewis The Horse and His Boy, där "Narnia and the North" står för allt som är gott, medan Calormen, landet i söder, tydligt är modellerat efter nån autokratisk form av islam. Lewis var polare med Tolkien och de vistades i samma typ av imaginära universum.

Är inte lika insatt i Lewis men han hade väl inte alls samma akademiska bakgrund, och var dessutom en missionerande kristen? Stämmer helt att de var polare men samtidigt rätt olika.

Citat:
Rohan som "primitivt hästfolk" -- kanske det, men de är fan nobla. Igen, det är problematiskt att se denna dikotomin som per automatik rasistisk, men det finns definitiv utrymme för en sådan tolkning.

Håller med, och Tolkien var som sagt (även om han var ovanligt beläst och berest) en produkt av sin tid och miljö och hade med all sannolikhet en massa halvt omedvetna fördomar. Detta var ju rasbiologins och kulturrasismens zenit, och det vore konstigt om Tolkien var opåverkad.

Det konstiga är snarare att det inte syns mer med tanke på att han befann sig mitt i den germansk-mytologiska smeten. Ingen verkar ha hittat några rasistiska dagböcker, brev eller marginalanteckningar, och detta trots hans stora kvarlåtenskap i form av manuskript och annat. Med tanke på hur centrala de frågorna var kan vi nog förutsätta att han hade lämnat spår efter sig om han hade haft starka åsikter åt det hållet.

(Vad gäller rohirrrim lär Tolkien haft en fix idé om att om anglosaxarna hade haft kavalleri vid Hastings så hade allt slutat annorlunda. Han var som sagt en kuf i kubik, med ett jobb och en livsstil som tillät väldigt mycket fritid.)

Citat:
Snarare då "vandrande jude". Men den litterära förebilden är rätt oviktig i jämförelse med Oden eller Wodan.

Exakt. Han undviker det uppenbara för det långsökta. Det är motsatsen till logik.
Citera
2017-06-09, 17:03
Avslutad
Vi är i princip ense här, så vi får väl avsluta denna debatt innan det blir för OT. Håller med om vad du säger.

Citat:
Är inte lika insatt i Lewis men han hade väl inte alls samma akademiska bakgrund, och var dessutom en missionerande kristen? Stämmer helt att de var polare men samtidigt rätt olika.

Båda var faculty på Oxford, i engelska. Lewis var säkerligen inte lika kunnig i Old English och gammal mytologi, men han var grymt beläst, och räknas nog som den större intellektuelle. Skrev en studie om engelsk litteratur från medeltiden och renässansen, "The Allegory of Love" som fortfarande är ett viktigt verk idag. Även hans filosofiska verk om kristendomen är klassiker, även om de naturligtvis har en apologetisk inriktning. Mig veterligen är Tolkien i princip "bara" berömd för hans skönlitterära verk. Annars är ju Tolkien idag helt klart mer läst; men kanske inte lika uppmärksammad i vissa akademiska sammanhang.
Citera
2017-06-09, 19:24
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Nu ifrågasätter till och med Oisín Cantwell Arnie.
Det här är ju dråpligt på en nivå som bara stollen Arnstad kan nå upp (ned?) till.

Man ser hur han besväras av att inte ens de mest extrema vänstertomtarna ger honom ryggdunkar längre när han duktigt "tar ställning" kraftfullt mot rasismfascismnazismochondska och han tivngas desperat lägga till ett "Trevlig helg", som ska visa att han inte vill att diskussionen ska fortsätta längre. Det är lite som en mjuk block i hans värld, där alla som inte håller med honom är farliga för honom, eftersom de kan picka hål på hans narcissistiskt uppblåsta självbild och göra att hans oduglighet visar sig även för honom på ett sätt som han inte längre kan förtränga genom att överdriva sina framgångar.

Och sluta nu att tramsa om Tolkien i tråden, för här händer det verkligen grejer i Arnstads liv och hans maniska skov kan nå tidigare oanade höjder innan han inser vad han håller på med.
Citera
2017-06-09, 21:43
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Arnstad goes full Kianzad. You never go full Kianzad!

(FB) Behrang Kianzad en blatte-Arnstad
När Arnstad går full Kianzad är det ingen lek (jag kan det här)

Det kan väl inte vara så många som vill förknippas med honom efter den senaste tidens upptrappning?
Senast redigerad av orrtupp 2017-06-09 kl. 21:49.
Citera
2017-06-10, 04:11
Medlem
Citat:
Nu ifrågasätter till och med Oisín Cantwell Arnie.

Undrar om vi är på väg att se en PK-Härdsmälta snart ?

Citat:
Det här är ju dråpligt på en nivå som bara stollen Arnstad kan nå upp (ned?) till.

Jaja, Arnie är ju en slugger som försöker slå åt alla håll, så snart han märker att någon vill syna hans kort, då börjar vevandet, Alltid träffar argumenten någon och man kan fortsätta med att slänga ut en ny lögn för att maskera den förra lögnen.

Citat:
Det är lite som en mjuk block i hans (*) värld, där alla som inte håller med honom är farliga för honom, eftersom de kan picka hål på hans narcissistiskt uppblåsta självbild och göra att hans oduglighet visar sig även för honom på ett sätt som han inte längre kan förtränga genom att överdriva sina framgångar.

(*) Antar du menar hans = Oisins, kan bli lite fel på syftningarna här om man diskuterar flera debattörer här. Oisin förefaller vara en feg kruka, tex Oisins skriverier om Assange, han formulerar sig på ett sätt som att det inte ska gå att bemöta argumenten. Svepande karaktärsbeskrivningar mm. Så förmodligen är det lite fegt av Oisin är det att skriva "Trevlig Helg" istället för att skriva "tackar för mig och drar mig tillbaka ifrån denna diskussion".

Citat:
Man ser hur han besväras av att inte ens de mest extrema vänstertomtarna ger honom ryggdunkar längre när han duktigt "tar ställning" kraftfullt mot rasismfascismnazismochondska och han tivngas desperat lägga till ett "Trevlig helg", som ska visa att han inte vill att diskussionen ska fortsätta längre.

Flashback är väl fantastiskt med nya ord, rasismfascismnazismochondska ett sammanfattande substantiv för vad Arnie har tillfört det svenska kulturarvet, haha, men nu var det ju så att det finns ju ingen svensk kultur, eller hur var det nu ?

Ojdå jag kom visst på ett nytt ord just nu, bajsbrunskjorterasismfascismnazismochondska

Citat:
Och sluta nu att tramsa om Tolkien i tråden, för här händer det verkligen grejer i Arnstads liv och hans maniska skov kan nå tidigare oanade höjder innan han inser vad han håller på med.

Nej, detta är inte OT, man kan ta in allt i Arnstads ide'värld, även Tolkien. Och varför inte tex Charles Dickens. Eller Jules Vernes - Jorden runt på 80 dagar, som i och för sig kan sägas att den romanen är ett försvar för kolonialismen. Snart så ger sig väl Arnstad på svenska kulturhelgon också, tex så hittar han väl snart fascism/rasism hos tex Carl Michael Bellman eller varför inte Ingmar Bergman och hans verk ?

Eller varför inte tex de Isländska sagorna ?
Man måste ju komma ihåg att många serier och tecknad film är egentligen bara är fabler där djur spelar mänskliga roller, ett grepp en författare kan göra som innebär att författaren kan ta upp frågor som annars skulle vara moraliskt känsliga osv

Citat:
Arnstads analys är så ytlig att det blir löjligt. Det är någon sorts formulär-"forskning" som struntar i petitesser som källor. Och denne man är rådgivare åt statsministern...

Jo, precis, det är väldigt tunt, han räknar med att ingen kommer att argumentera emot honom, Liksom som senator Joseph McCarthy räknar han med att aldrig bli emotsagd
Luktar Trofim Lysenko lång väg tycker jag, en låtsasakademiker helt enkelt, vänstertrojkan inom journalist/politikerskrået kommer väl aldrig att våga göra sig av med Arnstad, eller tycker han är en nyttig idiot ?

Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Du glömde Karlsson på taket. Den tjocke mannen med propellern är en uppenbar metafor för Göring/Luftwaffe som dyker upp och lägger beslag på Polen/den största kolan.

Pippi Långstrump är väl kanske lite för enkelt. Pippis pappa är negerkung. Sedan dyker det upp en man som kallas för....Starke Adolf! Låt vara att Pippi faktiskt besegrar honom men det lyser igenom i texten att Astrids sympatier faktiskt hela tiden ligger på Adolfs sida tycker jag.

Karlsson på Taket är naturligtvis en perfekt metafor för Hermann Göring, precis som du skriver. Fryntlig och glad och skaffar kuckelimuckmedicin ( = morfin ) och godis då och då...

Sakletaren är en slags kapitalistjudesvin av värsta sorten, Pippi är ju förstås en kapitalist som har massor av guldpengar, som kommer ifrån piratverksamheter, utsugning av infödingarna mm

Tre Små Grisar med Bror Duktig i spetsen är rent rasistisk emot den stackars Stora Stygga Vargen, som aldrig får äta sig mätt på griskött. Grisarna är den överlägsna "vita rasen", medans vargen misslyckas med allt, och har fel hudfärg... Han är ju helt enkelt bara s v a r t och därför bara dum som ett spån...

Citat:
Arnstad vevar vilt. Idag en bredsida mot "Sveriges rasistiska rättsväsende".
https://twitter.com/arnstad/status/873093797462196226

Allt fler tycks dock ha fått nog av Arnstad och hans retorik. DN:s ledarskribent Amanda Sokolnicki är en av dem.

https://twitter.com/A_Sokolnicki/status/873096314858360834

https://twitter.com/A_Sokolnicki/status/873105468477947904

Beundransvärt diplomatiskt uttryckt av Amanda Sokolnicki, måste jag säga.

Lika bra att han lägger ner sin Twitter, Twitter är ju inte en kanal för att föra komplexa resonemang, och/eller åsiktsmegafon, det får ju för sjutton mest karaktären av spam, värdelös spam. Dvs det fastnar inte hos läsarna. Hans tvångsmässiga låsning vid fascism/rasism blir till slut improduktivt....
Dessutom klankar han som vanligt på Israel, jag tror att Israelerna kommer att garva läppen av sig när delar av Europa och Sverige ser ut som Gaza, tokmuslimer överallt, inmurade bakom murar och taggtråd, som bara kaosar runt, bränner bilar, kastar sten, skjuter värdelösa raketer, bankar ihjäl kvinnorna och döttrarna, etc etc....
Senast redigerad av DrSvenne 2017-06-10 kl. 04:16.
Citera
2017-06-10, 09:24
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Undrar om vi är på väg att se en PK-Härdsmälta snart ?
PK-regimen kommer inte att ge upp sin makt frivilligt.

Psykopater ger sig aldrig. De blir bara mer fanatiska. Detta kallas "krympandets radikalisering". Man kompenserar maktbortfall med att bli än mer "rättrogen" ideologiskt.
Citera
2017-06-10, 10:54
Medlem
Någon som läser Jönköpingsposten? Arnstad ska enligt uppgift ha fått en helsida i tidningen idag där han försöker rentvå termen islamism. Artikeln verkar inte finnas på nätet.

Citat:
Ursprungligen postat av Vringhed
Helsida idag där Arnstad vad jag förstår vill tvätta termen "islamism" ren från negativa associationer.
https://twitter.com/vringhed/status/873436963424137216

Citat:
Ursprungligen postat av Vringhed
Betaltidningen Jönköpingsposten. Välkänt religionsapologetforum, men normalt kristendom förstås
https://twitter.com/vringhed/status/873458714749145088

Det finns en bild av tidningsuppslaget i den första tweeten. "Islam är en del av svenskheten" är rubriken. (Det twittrade ju även Stollen härförleden.) Det bjuds också på ett citat där en islamistvän till Arnstad uttalar sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Arnstad
Min egyptiske väns reaktion belyser hur enkelspårigt begreppet islamism används i Sverige. Oftast föregås det av ordet "extremistisk" och sammankopplas med sharialagar, hedersvåld och terrorism. Men islamism är betydligt mer än så.

Arnstad håller av allt att döma på att utvecklas till en islamapologet helt i klass med Mattias Gardell.
Senast redigerad av Nebeltag 2017-06-10 kl. 11:12.
Citera
2017-06-10, 11:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Arnstad håller av allt att döma på att utvecklas till en islamapologet helt i klass med Mattias Gardell.
Arnstad har ju haft Gardell som lärare & handledare så han ser sig nog som självskriven nästa gång innehavaren av Nathan Söderbloms professur skall utses på nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in