2017-06-10, 08:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Det är ett klassiskt beteende bland barn att låtsas sova "räv" för att få det att se ut som om man varit kvar på samma plats, när man egentligen varit uppe och gjort ofog. Inte otroligt - som diskuterats tidigare - att JM någon minut innan varit i huset och kontrollerat, och sen rusat ut till bilen i stor hast. Hoppat in bakom ratten, blundat och snusat för att simulera djup sömn.

Jag skulle personligen inte vilja hamna i vägen för en utrusande mördare i en trång sommarstuga. Med ljud som hörs vida omkring och i det här fallet råka bli tiiltalad (med namn) av en påtänd MR. Men JM kan ju ha börjat undra vart han tog vägen och stigit ut och lyssnat och tittat, visst.
Citera
2017-06-10, 08:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack, jo fast det finns i alla fall två schatteringar i det mord hon berättar om (farmoderns): en är att den utgör en urscen för hennes beteende mot Aki och RM inför deras förestående dödar; JM inser, hypotetiskt, att personen med strupcancer har blivit barmhärtighetsmördad för familjens och personens eget bästa --- men det följer med en viss otäck konsekvens att om farmodern ljugit om detta, så kan hon även ha ljugit om strupcancern. Av vilket logiskt följer att om man går runt och säger att någon har strupcancer, och kanske matar vederbörande försiktig med lite tavelkrita, och säger till omgivningen att "säg inget till honom för då blir han ledsen men han har strupcancer", så kan man vid lämpligt tillfälle slå ihjäl vederbörande utan att så många höjer på ögonbrynen. Och säga att det var självmord eller om det kniper barmhärtighetsmord. Det var precis detta som skedde med Aki, och höll på att hända med MR.

Sen är vad man kan kalla den psykotiska eller "hemsökta" varianten av detta är att man i efterhand, utan att ännu ha tillstått mordet, kan börja rationalisera kring att han ändå var så gammal och förtjänade att dö. Det är otäckt, men kanske försöker hon bli kryssad vad vet jag.

Men går vi tillbaka till karman så är ju strängt taget inte ett barmhärtighetsmord en karmafråga här. Barmhärtighetsmordet handlar här om att sätta familjens anseende och välbefinnande före den enskildes hela livslängd. Karman kommer väl in när någon gör något som förstör för familjen, och som inte är oförskyllt (som strupcancer är). Och att "strupcancern" som vederbörande fick kanske var någon form av förgiftning (eller bara tavelkrita) som kallades så, ungefär som Aki tydligen blir istoppad rohypnol eller ngt ibland för att verka som knarkare och fyllo inför familj och mäklare. Alltså att karman är att under kontrollerade former bli förd bakom ljuset och avlivad vid lämplig tid och plats av ngn som är smartare, för familjens bästa. Som hämnd för något eller endast för att denne inte passar in eller uppför sig eller blivit justerad fysiskt och inte är arbetsför eller gör som den blir tillsagd etc.

I GM:s fall blir väl Karma-aspekten primärt att han tänkt lura JM/MR men JM/MR hinner först. Talet i förhör om att han ändå skulle dö har ju en "magisk" eller "hemsökt" relation till det oavvisligen utförda brottet. Hon kan väl inte tro att polisen tänker se mellan fingrarna med ett knivmord för att offret ändå var döende, och för att de var dotter och far? "Jo, jag hade tänkt göra ett uttag av mitt föräldra-arv. Det är lite bråttom, för mina föräldrar har tänkt att sälja huset och resa upp pengarna. Tar man ett par knivar där?"
JM har säkert fablat ihop de dödliga visdomsord som farmor gav henne på vägen.

Det är inte ett barmhärtighetsmord i klass med eutanasi. Det är självrättfärdigande vid grav empatistörning.
-"Ja, ja... vad är väl en död människa i det stora hela när det dör så många i världen. Btw så skulle han ändå dö inom en snar framtid, gäsp. Guu' kan ni sluta tjata om mordet, ni tråkar ut mig."
Citat:
Fortsättningsvis uttalas en hämndaspekt dvs karma i klass med dödsgudinnan Kali:
" Den som är dum mot mig kommer ovillkorligen straffas."
Detta uttalas om Aki som då (givetvis) ska fortsätta ses som ett olycksfall.

Hon sammankopplar sen morden med sig själv i centrum som en mediator gällande döden på Granliden.

Slutligen kommer ett uttalande om vem som innehar rätten att döda Göran och det är JM själv.
Här blandar hon in Freud som om "underjaget" (detet) och överjaget tjafsat en tid i en slags samvetsfråga och de lägre domänerna har segrat: "att man aldrig kan veta vad man kan tänka sig göra" i klass med att Jaget kollapsat/kan kollapsa vid överstimulering (typ fatigue).
Sistnämnda tangerar hennes dravel om manisk och gränspsykotisk och utbränd sexbarnsmor..
Senast redigerad av develi 2017-06-10 kl. 08:57.
Citera
2017-06-10, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Fast det kan man kanske vända på, till hennes nackdel. Skulle häktespersonal, fhl, åkl och hennes egen advokat missat detta? De måste ha sett om hon var manisk. Det går bara inte att missa kan jag lova (0 el mkt lite sömn som exempel). Säkert samma med gränspsykotisk, men där har jag ingen egen erfarenhen av att ha sett det. Jag antar att någon form av anteckningar om de intagnas tillstånd görs av häktespersonalen. I FUP säger hon, om jag minns rätt, att hon regredierade pga trauma. Ptja hon har nog varit en 14-is hela sitt vuxna liv.

Det kan väl för fan inte räcka att en intagen ställer sin egen diagnos??? Det var det dummaste jag hört. Det är väl därför hon inte velat träffa någon psykolog för då hade det inte blivit någon. Nu tror hon att hon genom sin "gedigna" utbildning ska komma undan med en självdiagnos. Jäkla dumhuvud fattar inte hur hon får hålla på kan inte hennes advokat stoppa henne. Sen undrar jag hur många nyttiga idioter hon har på utsidan det är nog inte mer än två. JJ håller sig nog undan.
Citera
2017-06-10, 09:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askepott
Det kan väl för fan inte räcka att en intagen ställer sin egen diagnos??? Det var det dummaste jag hört. Det är väl därför hon inte velat träffa någon psykolog för då hade det inte blivit någon. Nu tror hon att hon genom sin "gedigna" utbildning ska komma undan med en självdiagnos. Jäkla dumhuvud fattar inte hur hon får hålla på kan inte hennes advokat stoppa henne. Sen undrar jag hur många nyttiga idioter hon har på utsidan det är nog inte mer än två. JJ håller sig nog undan.
Angående fetat:
I klass "passerande Stroke" som hon döpte det till.
Vore nog inte så bra med en sakkunnig som bryter in i Fablernas värld gällande Dr Dolittle.
Citera
2017-06-10, 09:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Det är inte ett barmhärtighetsmord i klass med eutanasi. Det är självrättfärdigande vid grav empatistörning.

Kan så vara förstås, borde kollas med Anki. Det kan vara att det är en del av självrättfärdigandet det också.

Jag borde kanske ha skrivit barmhärtighetsmord med citationstecken men mord är mord för mig, även om jag naturligtvis kan se att det måste få finnas förmildrande omständigheter. Ssjälvrättfärdigandet är ju framträdande hos JM, för att inte säga påträngande...
Citera
2017-06-10, 09:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Kan så vara förstås, borde kollas med Anki. Det kan vara att det är en del av självrättfärdigandet det också.

Jag borde kanske ha skrivit barmhärtighetsmord med citationstecken men mord är mord för mig, även om jag naturligtvis kan se att det måste få finnas förmildrande omständigheter. Ssjälvrättfärdigandet är ju framträdande hos JM, för att inte säga påträngande...
Precis, hon fyller ut här och där så det ska passa henne.
Självklart är det mord - självrättfärdigande är att tala sig själv till måtta och förmildra omständigheter; att det kokar ner till att det inte var så farligt, han skulle ändå dö blablabla..
Förutom att anse sig ha rätt att döda om så vore (hybris).
Detta snack är i klass med självdiagnostisering - plocka runt som det passar.
Citera
2017-06-10, 09:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, absolut. Delar av de olika personlighetsstörningarna kan gå om vart annat i en och samma person. Både en narcissist och en med histronisk personlighetsstörning vill stå i centrum och bli beundrade. Andra människor är ett medel för att nå det man vill.

Ja, JM kan absolut ha en ospecificerad personlighetsstörning med psykotiska drag. Det är lätt att i förhör och rättegång se JM's psykopatiska drag, hennes narcissism och grandiosa beteende. Däremot vet vi ju inte fullt ut hur hon är i "vanliga" fall. Vilka sidor som syns mest då, alltså hur hennes vardagliga sidor är när hon inte är pressad.
Exakt så, hon är speciell (men inte unik) och just nu pressad som tusan så hon blir extrem. Sen får man ta del (via barnen) om hennes snack inom slutna väggar, de som är hennes sammansvurna; lakejerna; de fåtal utvalda.
Utåt, och under lugnare förhållanden, flörtar hon nog runt och beter sig inte så rabiat. Lika störd men mer kontrollerat och mer vansklig, men blir hon trängd så skulle nog det korkade tänket framträda. Men då gäller det att inte bli bragd ur fattningen i cirkelresonemanget och svamlet som ger syrebrist.
Dödligt farlig hur som haver.
Senast redigerad av develi 2017-06-10 kl. 09:27.
Citera
2017-06-10, 09:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

-"Ja, ja... vad är väl en död människa i det stora hela när det dör så många i världen. Btw så skulle han ändå dö inom en snar framtid, gäsp. Guu' kan ni sluta tjata om mordet, ni tråkar ut mig."

Fortsättningsvis uttalas en hämndaspekt dvs karma i klass med dödsgudinnan Kali:
" Den som är dum mot mig kommer ovillkorligen straffas."
Detta uttalas om Aki som då (givetvis) ska fortsätta ses som ett olycksfall.

Hon sammankopplar sen morden med sig själv i centrum som en mediator gällande döden på Granliden.

Slutligen kommer ett uttalande om vem som innehar rätten att döda Göran och det är JM själv.
Här blandar hon in Freud som om "underjaget" (detet) och överjaget tjafsat en tid i en slags samvetsfråga och de lägre domänerna har segrat: "att man aldrig kan veta vad man kan tänka sig göra" i klass med att Jaget kollapsat/kan kollapsa vid överstimulering (typ fatigue).
Sistnämnda tangerar hennes dravel om manisk och gränspsykotisk och utbränd sexbarnsmor..

Ja fy f för hennes utvidgade moralbegrepp som hon går på om på med halvpsykotisk svensk grammatik. Vad som är vad är kanske mindre viktig men hon jobbar ju sig fram till en "familje- position" som hon anser hon har rätt att försvara med varje medel. Och är alla åtminstone inte lite hesa i hennes jämförelse. Hon har säkert upptäckt någonstans på vägen att "afghanerna" ju också människor faktiskt när man lär känna dom och usch vad jobbigt för dom om vi konkar. Och sen är det som om hon till del lär sig sin Cosa Nostra-människosyn allteftersom och inte kan låta bli att lägga fram den för fhl, för att självrättfärdiga s.a.s. lite "i förväg."
Citera
2017-06-10, 09:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Det bara MR som säger att JM antiftat mordet på föräldrarna men däremot på aki har flera vittnat om både stämplingar och anstiftan. Verkar vara hennes jargong att prata mycket om de hon inte tål och vill hänga dom i träd och kasta soffor och handgranater på dem. Ingen har som sagt var förutom MR sagt att hon ville döda sina föräldrar, ingen! Någon har skjutsat dit han men vem det är kan inte åk bevisa utom rimlig tvivel för som du säger det finns flera kandidater och flera som hade motiv inklusive MR själv. Man måste åxå minnas att kl var tidigt på kvällen när åk påstår detta mord skett, du kan inte ha en sovande spejare me dig hur än ödsligt sommarstugan påstås ligga för den ligger inte så där värst åt helvete. Vem ringer runt efter barnvakter kl 20 på kvällen för att utföra ett planerat mord när halva världen är uppe ännu, byta bil på kontoret mitt i stan och kan bli sedd av vem som. Alla grannar som kan se JM i touranen runt sommarstugan, vinka till henne på vägen dit när grannarna var på sin kvällspromenad? Tusen ologiska frågor till finns från mig.
Det är ologiskt att be om ett alibi efter att polisen varit på plats och lämnat dödsbesked och poletten trillat ner.
Eller att köpa en Cola på en bensinmack full av kameror och folk. Det skulle vara MR som gjort enligt fupp?
Senast redigerad av stativera 2017-06-10 kl. 09:36.
Citera
2017-06-10, 09:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja fy f för hennes utvidgade moralbegrepp som hon går på om på med halvpsykotisk svensk grammatik. Vad som är vad är kanske mindre viktig men hon jobbar ju sig fram till en "familje- position" som hon anser hon har rätt att försvara med varje medel. Och är alla åtminstone inte lite hesa i hennes jämförelse. Hon har säkert upptäckt någonstans på vägen att "afghanerna" ju också människor faktiskt när man lär känna dom och usch vad jobbigt för dom om vi konkar. Och sen är det som om hon till del lär sig sin Cosa Nostra-människosyn allteftersom och inte kan låta bli att lägga fram den för fhl, för att självrättfärdiga s.a.s. lite "i förväg."
Nu är vi på samma spelhalva! Hon har en mix av ödestänk, preparerar ett självförsvar, insinuerar samtidigt om sin centralposition likt en jäkla maffiatant. Mitt i detta talar hon i gåtor, skryter om sin inblandning - hon kan inte låta bli, stolt över makten. Det är subtilt men det finns där.
Hon har skapat nåt mishmash gällande moral som passar henne där hon står över andra regelverk.
Citera
2017-06-10, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Utsmugglade brev
Minst ett brev har JM lyckats smuggla ut utan från häktet utan att det upptäcktes. Hur gick det till? Var det någon som lät sig mutas? Var det någon som inte borde, men som lät sig övertalas?
Hur många fler brev har JM smugglat ut? Hur bra fungerar egentligen restriktionerna?

JB i förhör 2016-12-08:
"Jag ska berätta allt.
Jag fick ett brev, det stod ingen avsändare, bara obs. Det stod att jag ska skriva ett brev där det stod att det inte var 41 åringen och att det var jag och något om att smutsskallarna förtjänade det. Jag skulle skicka till tidningar, polis och advokat. Samt att ingen skulle följa efter mig när jag postade brevet.
På fråga om det stod något mer svarar hon: Det stod något i mitten som jag också skulle skriva i brevet men minns inte vad det stod. Det var något allmänt bara som skulle göra att man inte skulle tro det var hon.
På fråga varför Julia inte berättade det här svarar hon: Jag tycker det är jättejobbigt att berätta om det här. Vill inte att mamma ska hamna mer i skiten än hon var.
Det jag berättat nu är sanningen, jag har kastat brevet. Jag har inte svarat på det och jag har inte skickat något brev, jag kastade det bara."

Huvudprotokoll__del_7__8_.pdf, sid 814-815 enligt paginering.

Förstår jag det rätt att JM vill att JB tar på sig morden?
Citera
2017-06-10, 09:38
Medlem
Reimers avatar
I veckan som kommer får rätten höra det vittnesmål som JM fruktar allra mest, AG,s som hon har kämpat för att få bort det från fallet, hon vet att det är det som kommer att skicka henne till livstidsstraff.

Som den egotrippade människa hon är så är den totala maktlösheten angående det vittnesmålet det värsta, hon har försökt på alla vis att slippa det men likt en mara på natten så kommer det oundvikliga att ske och hon har absolut ingen makt att förhindra det, helgen nu måste vara rena plågan för JM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in