2017-06-10, 09:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chebba
Förstår jag det rätt att JM vill att JB tar på sig morden?
Är det inte mer troligt likt alla smålappar hon skrivit just till JB?
Där nån påhittad, hemlig figur ska ta på sig mordet och rentvå henne i media.
Citera
2017-06-10, 09:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
I veckan som kommer får rätten höra det vittnesmål som JM fruktar allra mest, AG,s som hon har kämpat för att få bort det från fallet, hon vet att det är det som kommer att skicka henne till livstidsstraff.

Som den egotrippade människa hon är så är den totala maktlösheten angående det vittnesmålet det värsta, hon har försökt på alla vis att slippa det men likt en mara på natten så kommer det oundvikliga att ske och hon har absolut ingen makt att förhindra det, helgen nu måste vara rena plågan för JM.
Jamen, nu kör ju hon ju snart fyra bugg och en coca-cola.
Hon preparerar en ny variant då det är ofrånkomligt att förhör med AG spelas upp. Nu ska det sammanfalla med hans men ändå ge henne alibi.
Citera
2017-06-10, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Är det inte mer troligt likt alla smålappar hon skrivit just till JB?
Där nån påhittad, hemlig figur ska ta på sig mordet och rentvå henne i media.

Ah, ok, hon vill att JB skriver ett anonymt brev med ett erkännande! Inte att hon själv tar på sig gärningen..
Ändå bra gjort att JB erkänner detta i förhör...
Citera
2017-06-10, 09:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jamen, nu kör ju hon ju snart fyra bugg och en coca-cola.
Hon preparerar en ny variant då det är ofrånkomligt att förhör med AG spelas upp. Nu ska det sammanfalla med hans men ändå ge henne alibi.

Hennes adhdhjärna har snurrat som en centrifug redan och värre kommer det att bli, Hikes får verkligen vara beredd på att allt kan hända, måste ju vara rena mardrömmen för en försvarare att inte kunna styra sin klient mot den linje som advokaten försöker följa.

Tidsfönstret sitter som en smeck och oavsett vad JM kommer att dilla om så blir det spiken i kistan för henne.
Citera
2017-06-10, 09:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chebba
Ah, ok, hon vill att JB skriver ett anonymt brev med ett erkännande! Inte att hon själv tar på sig gärningen..
Ändå bra gjort att JB erkänner detta i förhör...
Ja. Man ser via sms att även JB förstår att hon är totalt gränslös. Vore dock tacknämligt om hon också valde rätt ben att stå på men det har nog med att göra att hon är väldigt insnärjd.
Men nån gång måste man välja rätt när det kommer till mord och att JM är livsfarlig.
Det går inte att köra huvudet i sanden, röka bort sanningen - det har ett för högt pris på sikt.
Citera
2017-06-10, 10:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nu är vi på samma spelhalva! Hon har en mix av ödestänk, preparerar ett självförsvar, insinuerar samtidigt om sin centralposition likt en jäkla maffiatant. Mitt i detta talar hon i gåtor, skryter om sin inblandning - hon kan inte låta bli, stolt över makten. Det är subtilt men det finns där.
Hon har skapat nåt mishmash gällande moral som passar henne där hon står över andra regelverk.

Jag skulle kunna tro att hon kanske inbillar sig, delvis av erfarenhet, att om man nu driver en sådan här verksamhet och det ska fungera så borde polisen förstå att det som sker på vägen ("går över lik") är för ett högre syfte och då ska man inte peta i några dödsfall om de har skötts snyggt -- som gamla farmor och strupcancern. Det borde väl polisen förstå? Karma tar hand om detaljerna. Det är inte den med en djupare förankring i ledande/ samhällsbärande samhällsskikt som beter sig på det sättet, eller rationaliserar så om det efteråt, utan nån som får klippa och klistra själv, med hjälp av lakejer, eller handgripligen själv när det kniper. Och som inte förstår hur man annars ska hålla sig vid liv.

Båda morden skedde i "sista stund" (fast lite i olika avseenden) i försök att behålla greppet om saker. Det ena var planerat under mycket lång tid (Aki) medan det andra är hastigt ihopkommet.
Citera
2017-06-10, 10:07
Medlem
Citat:
Fatale Femme - dödlig/ödesdiger kvinna

"- Karma, vet du vad karma är?
- Karma, när något oförutsetts sätts in och det inte blir som man tänkt sig alltså. De tycker det var karma att Aki dog för han var en skitstövel mot mig och barnen. "

- " Det är ingen som dödat honom, det var nog karma som tog han.
- Och karma syns inte på blodprov."[/i]

Live Svt:
"Det var ett resonemang jag hade utifrån psykologi, hur underjaget och överjaget spelar med varandra, att man aldrig kan veta vad man kan tänka sig göra och jag tyckte det att ingen annan skulle ha rätt att döda min pappa utan jag.

Brev:

Ann-Sofie Sannemalm
42-åringen: Eftersom jag är det enda på det här bygget som har kunskap i psykologi så är det fruktansvärt att spela upp förhöret.

"Jag är en välutbildad kvinna" sa hon häromdagen.

Läser man ovanstående blir det glasklart att hon helt saknar självinsikt och förmåga till konsekvensanalys.

Dessutom uttrycker hon sig plumt, onyanserat och inte särskilt begåvat. Hon är ju helt enkelt korkad!
Citera
2017-06-10, 10:19
Medlem
Solglittrets avatar
Det är några saker som man funderar på i det här fallet.

* Tala är silver, tiga är guld. Hikes har ingen kontroll över JM. JMs personlighet - psykiskt sjuk eller inte - går inte att styra för Hikes, som ändå är en mycket erfaren rutinerad försvarare. Det talar ovanpå allt annat för att JM på ren svenska är knäpp, inte bara extrem och livsfarlig, utan riktigt tokig.

* många personer söker hjälp under livskriser och får terapi. JM tog tydligen psyk.medicener redan innan första häktningen, hon var ju upprörd att hon var utan dem. Någon måste ha skrivit ut dessa, haft JM på flera samtal. Vad var då diagnosen, övervägde man för någon sekund om hon kunde vara riktigt tokig och behov av mer behandling?

* hon uppvisar absolut tecken på mani sista 1-2 åren. Tusen järn i elden, ingen kontroll på något, pengar rullar, sex hit och dit, säljer hus, startar företag utan att godkända avtal, tar sig en toyboy som sover varje natt i hennes säng, 2-6 unga flyktingpojkar är inneboende i fyrarummaren förutom tvillingarna och AG.
Mani brukar ibland beskrivas som att den drabbade mår så extremt dåligt att man försöker springa ifrån känslorna och aldrig stanna upp. Manodepressiva brukar ange att de under den maniska fasen egentligen mådde mycket sämre än under den depressiva.

* att köra in en kniv djup in i kroppen på en annan människa är inget som alla klarar av. Det är obehagligt, låter varje gång även när man drar ut kniven, kladdigt. Motståndet i vävnaden är olika, ibland skelett. Offret försöker kanske värja sig, komma undan, man blir riven, blodig.

MR må gråta och snyfta i rätten nu - men han har huggit två sovande personer över fyrtio gånger i kropp och ansikte. Det är inte gjort i en handvändning, det är inte som att skjuta något skott med en pistol på håll. Detta är blodigt, närgånget slaktande.

MRs avdvokat beskriver hela tiden bilden av en ångerfull, ledsen MR som lider under rättegången - det är lätt att då glömma bort vad MRs vänsternäve med kniv varit kapabel till.
JM är så extrem så det är lätt att fokus faller på hennes brott. Men även MR bör straffas hårt för det han gjort.

Mycket talar för att JM blir fälld för mord i TR precis som MR. Då är det möjligt att gå vidare med den större psyk.undersökningen innan dom avkunnas. Skulle tro att i vart fall hon kanske blir kvar på psyk efter det.
Senast redigerad av Solglittret 2017-06-10 kl. 10:35.
Citera
2017-06-10, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Är jag konservativ?
Inte för att jag är konservativ, men nog var det bättre förr...

Debatt och samhällsklimat kan orsaka omsvängningar som inte nödvändigtvis är genomtänkta.
Några exempel på debattvinklingar och tänkbara "följder":
– Tomas Quist erkänner och döms. Beviskraven skärps betydligt.
– Alla brottslingar har blivit det på grund av socioekonomiska förutsättningar. Alla är egentligen oskyldiga.
– Häkte är inhumant och kan liknas vid tortyr. Förbjud långa häktningstider med restriktioner.

Jag tog bara tre exempel. Följden, i dessa tre fall, kan, kanske lite tillspetsat, bli:
– Beviskraven är så höga att många skyldiga frias.
– Vi fråntar individer ansvaret för sina handlingar.
– Förundersökningar kan inte genomföras och slutföras på ett rättssäkert sätt.

Vad har detta med JM att göra?
Hon är uppenbart skyldig, men det är inte säkert att hon fälls.
Vi söker efter "ursäkter" när vi bara borde konstatera att hon begått avskyvärda brott och bör dömas till lagens strängaste straff.
Hon leker med förhörsledare, häktespersonal och till och med väktare under rättegången. Hon bestämmer när hon ska ha handfängsel, hon skickar brev och skriver lappar till media och hennes vakter somnar under tjänsteutövning.

Det här speglar bara mina åsikter om och reaktioner på det du skrev. Jag ser ett rättssamhälle som är så fokuserat på att ta hand om brottslingar på ett bra sätt att proportionerna mellan att skydda brottsoffer och vårda brottslingar IMHO har blivit fel. Det jag ser passar med debattklimatet i media, men det passar inte med den allmänna rättsuppfattningen. Det skrämmer mig när jag regelbundet hör "vanliga människor" säga att det är bättre att ta saken i egna händer än att polisanmäla. Samtidigt som det är rekordfå av anmälda brott som klaras upp.

Har länge följt dina postningar och du tillhör gräddan av dem som här i tråden serverar klokskap, fakta, funderingar och framtidsfrågor -då i första hand kring hur det skall gå för Johanna Möller i den rättsliga prövningen. Det blir förstås OffT att här börja diskutera brott och brottsbekämpning, men eftersom Johanna Möller på mer än ett sätt är ett unikt unikum (vill tydligt betona hennes ovanlighet), så är vi många som intresserar oss för denna rättegång. När vi då har förstått att Kriminalvården/åklagarna är så slappa så att Johanna och Muhammad suttit på samma häkte och där och då haft gemensamt duschutrymme, så blir man bedrövad. Här hanterar man en mästermanipulatör, en kvinna som är misstänkt för två mord, ett mordförsök, flera stämplingar och flera andra grova brott, men ändå förstår man inte att hantera henne?! Johanna Möller hanterades riktigt av Polisens folk efter att de insett att hon sannolikt var en dubbelmördare, men häktet hanterade henne som om hon satt för bagatellbrott.
Häktesvakterna på plats i domstolen är ju inte uppgiften vuxna. Skandal att låta henne vid två tillfällen kommunicera! Skandal att hon tilläts bestämma om handfängsel skulle vara på! Skandal att häktesvakter somnar under förhandling! Den här livsfarliga psykopaten, Johanna Möller, skall inte vaktas av spolingar som inte är torra bakom öronen, utan av i alla avseenden stabila och erfarna kvinnor som länge arbetat på intagningsavdelningen på Hinseberg. Två åt gången skall de vara!
Vi är inne i en av Sveriges genom tiderna mest spektakulära rättegångar: en sexbarnsmamma, en socionom som under flera år har arbetat som socialsekreterare, står åtalad för två mord plus andra brott. Det här får bara inte bli fel!
Ang det du skriver: Jag har inget emot att rättssamhället tar hand om brottslingar på ett bra sätt. Att ta hand om dem på ett bra sätt är att ta hand om dem på rätt sätt! Har man, som de flesta av oss tror Johanna Möller har gjort, mördat sin make och sin far -ja, då skall det vara livstid som påföljd. Då blir det både rätt och bra på samma gång.
Citera
2017-06-10, 10:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Karma tar hand om detaljerna.

Båda morden skedde i "sista stund" (fast lite i olika avseenden) i försök att behålla greppet om saker. Det ena var planerat under mycket lång tid (Aki) medan det andra är hastigt ihopkommet.
Tillräckligt med pengar för inköp av Granliden.
Snacket om försäljning har väl ventilerats sen nåt år innan mordet på pappan, kanske längre men det blir mer och mer aktivt.
Sen blev det bråttom då N kom in i bilden.
Hon nämner att hon och Aki bråkade, att hon föreslog att flytta till Granliden alternativt köpa en tomt.
Hon nämner i brev att hon funderat på en verksamhet där, med hästar och HVB-hem.

I augusti drar det ihop sig igen och blir bråttom. Granliden ska säljas, mäklare är inkopplad och att få köpa sommarstugan är inte aktuellt.
Nämen! Dog de i augusti? Ännu ett tecken på att jag har karmavindar i ryggen.

... Nu betonar hon hätskt i rättegången att priset har halverats pga av morden. Hämndens gudinna har talat.

Det är nog den ekonomiska fru Karma som är aktuell just nu på hennes dödspalett.
Senast redigerad av develi 2017-06-10 kl. 10:44.
Citera
2017-06-10, 10:45
Medlem
Honan6s avatar
Om Johanna varit i chock ca 5 månader och inte vetat vad hon sagt eller gjort, när ska då reaktionsfasen inträda? Har den varit? Var det dit hon kom när hon uttryckte "jag har inte förstått att jag var skyl... anklagad för mord".
Det är iaf uppenbart att hon inte kommit till bearbetning/reflektion och nyorientering.

Barnperspektiv är hennes halmstrå och som ett hemskt råelakt barn ville hon att hennes son och dotter skulle ta på sig mordet på GM. Sonen Alex skulle ljuga och säga att mamma var hemma.

För barnens skull hoppas jag att de inser att de mår bäst utan någon kontakt alls med denna hondjävul till mor. Johanna kommer aldrig att förstå eller reflektera över hur hennes illdåd uppfattas av andra. Hon är ju en grandios superwoman med rätt att döda.
Citera
2017-06-10, 10:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Om Johanna varit i chock ca 5 månader och inte vetat vad hon sagt eller gjort, när ska då reaktionsfasen inträda? Har den varit? Var det dit hon kom när hon uttryckte "jag har inte förstått att jag var skyl... anklagad för mord".
Det är iaf uppenbart att hon inte kommit till bearbetning/reflektion och nyorientering.

Barnperspektiv är hennes halmstrå och som ett hemskt råelakt barn ville hon att hennes son och dotter skulle ta på sig mordet på GM. Sonen Alex skulle ljuga och säga att mamma var hemma.

För barnens skull hoppas jag att de inser att de mår bäst utan någon kontakt alls med denna hondjävul till mor. Johanna kommer aldrig att förstå eller reflektera över hur hennes illdåd uppfattas av andra. Hon är ju en grandios superwoman med rätt att döda.
Detta med chock är intressant. Vad hon än ska bortförklara så är hon chockad.
Gillar Fhl:s kommentar.
Citat:
Jag har aldrig varit med om någon som hamnar i en chock på det viset alltså. Då är du ett unikum för mig i den delen också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in