Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Jag är mycket förvånad över att Johanna Möller utrustats med frimärken.
Förr i världen hade Kriminalvården en helt annan attityd och policy. Som häktad hade du inte tillgång till några frimärken, utan du fick vackert lämna ifrån dig dina ofrankerade brev till personalen. Om breven efter granskning tilläts att kunna skickas, så var det först då de blev frankerade. Hade du inte pengar på ditt konto, så gick brevet inte iväg. För att även de allra fattigaste skulle kunna skicka brev så erbjöds de häktade enklare monteringsarbeten som kunde generera pengar till cigaretter och frimärken.
Det var alltså bättre förr.
Är jag konservativ?
Inte för att jag är konservativ, men nog var det bättre förr...
Debatt och samhällsklimat kan orsaka omsvängningar som inte nödvändigtvis är genomtänkta.
Några exempel på debattvinklingar och tänkbara "följder":
– Tomas Quist erkänner och döms. Beviskraven skärps betydligt.
– Alla brottslingar har blivit det på grund av socioekonomiska förutsättningar. Alla är egentligen oskyldiga.
– Häkte är inhumant och kan liknas vid tortyr. Förbjud långa häktningstider med restriktioner.
Jag tog bara tre exempel. Följden, i dessa tre fall, kan, kanske lite tillspetsat, bli:
– Beviskraven är så höga att många skyldiga frias.
– Vi fråntar individer ansvaret för sina handlingar.
– Förundersökningar kan inte genomföras och slutföras på ett rättssäkert sätt.
Vad har detta med JM att göra?
Hon är uppenbart skyldig, men det är inte säkert att hon fälls.
Vi söker efter "ursäkter" när vi bara borde konstatera att hon begått avskyvärda brott och bör dömas till lagens strängaste straff.
Hon leker med förhörsledare, häktespersonal och till och med väktare under rättegången. Hon bestämmer när hon ska ha handfängsel, hon skickar brev och skriver lappar till media och hennes vakter somnar under tjänsteutövning.
Det här speglar bara mina åsikter om och reaktioner på det du skrev. Jag ser ett rättssamhälle som är så fokuserat på att ta hand om brottslingar på ett bra sätt att proportionerna mellan att skydda brottsoffer och vårda brottslingar IMHO har blivit fel. Det jag ser passar med debattklimatet i media, men det passar inte med den allmänna rättsuppfattningen. Det skrämmer mig när jag regelbundet hör "vanliga människor" säga att det är bättre att ta saken i egna händer än att polisanmäla. Samtidigt som det är rekordfå av anmälda brott som klaras upp.
–