Citat:
Ursprungligen postat av
tantigheter
Är det troligt att en försvarsadvokat med ambitioner och mån om sitt rykte inte skulle ha upplyst Johanna redan från dag 1 om vikten av att ha ett alibi som håller? Självklart inte. Och så har vi mycket riktigt fått höra av Johanna själv att hon varit desperat sysselsatt med att hitta alt. hitta på ett sådant i nio månader.
Det spelar ingen roll vad denna möjliga famljebekanting kan ha att säga - detta den elfte timmens försök är dömt att misslyckas.
Hur ska man förhålla sig till företeelsen JM?
I går under rättegången fanns det åtskilliga tillfällen då jag tyckte att JM förödmjukades. Ett sådant tillfälle var när JMs tio olika alibin för vad hon gjorde mordkvällen gicks igenom. JM och hennes advokat säger (ungefär) att det är dags att dra ett streck över de tio första historierna och gå vidare (med en elfte historia).
Ur trovärdighetssynpunkt är det viktigt att gå igenom vad JM har sagt att hon gjort på mordkvällen. Ur rättssäkerhetssynpunkt är det viktigt att alla historier kontrollerats (och befunnits osanna).
Dessa genomgångar kan förefalla som om dom förödmjukar JM, men upprinnelsen till förödmjukelsen är ju inte genomgången i tingsrätten. Det är ju JM som orsakat genomgången genom att hitta på alla dessa historier.
Några utdrag från rättegången igår:
"JM: - Jag kommer alltid att älska min mamma."
Strax efter bad åklagaren Jessica Wenna JM kommentera ett tidigare uttalande som JM gjort om sin mamma:
"JM: Jag hoppas att hon dör, jag hoppas att hon tar livet av sig..."
Efter en liten stund utspinner sig den här dialogen:
"JW: – Du jag tänkte fråga dig några saker om ditt eget mående faktiskt.
JM: – Alltså du är väl den elakaste människa jag någonsin har träffat!
JW: – Ursäkta? Jag hörde faktiskt inte vad du sa.
JM: – Nej..."
Strax efteråt kommer ett förtydligande från JM:
"JM: – För jag har inte förstått att jag har varit skyl… eller anklagad för ett mord. Eller för två mord."
God min i elakt spel...
Är de som arbetar inom rättsväsendet "elaka" mot mördare och andra brottslingar när dom låser in dom och fråntar dom rättigheter som är självklara för alla medborgare i vårt land som inte begår allvarliga brott? Självklart inte! Rättsväsendet uppgift är att skydda laglydiga mot brottslingar!
Begår de som är "elaka" mot JM på Flashback oförrätter?
Onödigt förödmjukande har ingen funktion att fylla, men jag ser det som en naturlig följd av att det finns de som konsekvent försöker skuldbelägga offer och därigenom indirekt frita JM (och kanske MR?) från ansvar för bl.a. mord. Inget annat är att förvänta, utgående från debattklimatet och den totala yttrandefriheten, IMO.
Så länge det finns någon som försöker "fria" JM genom att förtala brottsoffer, så länge kommer föraktet mot JM att skärpas och viljan att skärpa det straff hon får att öka. En balanserad debatt är bättre än en polariserad, IMO, men om det ska bli möjligt så måste det mest extrema tonas ner. JM kommer inte att frias och glorifieras. Även om det finns en eller två skribenter på Flashback och en
kolumnist på Aftonbladet som kan synas agera för det.
MR, som höll i kniven, ser mest ut som en bricka i ett spel. Då var det ändå han som höll i kniven.
Kanske var han just
en bricka i ett spel?
JM borde lära sig att hålla god min i elakt spel. Det är hon som startat spelet. Kanske är det just vad hon gör? Bara att jag inte till fullo insett att allt är ett spel för henne? Ungefär som hon "spelade" med Göran i många år...
–