2017-06-09, 10:41
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Hon kan ev mena att man med hjälp av knivspetsen som blev kvar i GM kan räkna ut storleken på kniven och då matcha mot skadorna på offren (med eller utan själva spetsen). Men låter inte som något JM kommit på...

Det låter mer och mer som JM försöker spela psyksjuk och tror att hon kan komma att få vård och sen komma ut efter några år,men det lär inte rätten gå på.
Citera
2017-06-09, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Du menar att hon menar att man då kan se att det är en väldigt stor kniv, en sån som man bara kan hota med lol
Exakt! Ja inte lätt, eller rättare sagt omöjligt, att veta vad som rör sig i JMs hjärna. Hon kanske vill ha in ytterligare en kniv, "kompisens" då...
Citera
2017-06-09, 10:51
Medlem
Hennes "gränspsykos" och hänvisningar till forskningen är ju bara skrattretande. Detta sker när hon skall förklara diskrepanserna i alla hennes tio berättelser. Det är ju alltid svårt att hålla reda på lögner, framförallt när de är så många. Att sedan sitta och baktala sin egen far (alkoholist och alkoholdement) är ju bara för mycket. Ändå säger hon att de hade en "fantastisk" relation. Jag begriper inte hur hon får ihop det.

Än är hon i Katrineholm, än är hon i olika matbutiker. Än har hon kommit hem vid 18-tiden och sedan varit hemma med son och tvillingar, än har hon inte kommit hem förrän 22-tiden. Begriper inte hur hon kan tro att hon ska kunna trassla sig ur den här härvan.
Citera
2017-06-09, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Det låter mer och mer som JM försöker spela psyksjuk och tror att hon kan komma att få vård och sen komma ut efter några år,men det lär inte rätten gå på.

Jag tror inte hon spelar, hon är nog precis så här snurrig nu. "Galenskaperna" kan ha brutit ut extra allt när det gick upp för henne att hon snart skulle vara utan: lägenhet, arbete och företag (ingen kommer att anställa/anlita henne efter asylsexet) och livförsäkringspengarna.

Finns ju flera som i FUP anser att hon ska besöka läkare/psykvård, föräldrarna och MR. Tom famijehemsbarnen märker att något är fel med henne. Jag kan bara inte tro att hon var i den "form" som hon visar nu, när hon t ex startade företaget med LI där i slutet av 2015. En person har ju här på Flashback sagt att hon verkade tämligen lugn o "normal" de månaderna h*n sett JM i arbetet på soc.

En RPU blir det säkert men sedan är det bara tillbaka till häktet för vidare transport till Kriminalvården.
Citera
2017-06-09, 11:15
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Är det troligt att en försvarsadvokat med ambitioner och mån om sitt rykte inte skulle ha upplyst Johanna redan från dag 1 om vikten av att ha ett alibi som håller? Självklart inte. Och så har vi mycket riktigt fått höra av Johanna själv att hon varit desperat sysselsatt med att hitta alt. hitta på ett sådant i nio månader.
Det spelar ingen roll vad denna möjliga famljebekanting kan ha att säga - detta den elfte timmens försök är dömt att misslyckas.

Hur ska man förhålla sig till företeelsen JM?
I går under rättegången fanns det åtskilliga tillfällen då jag tyckte att JM förödmjukades. Ett sådant tillfälle var när JMs tio olika alibin för vad hon gjorde mordkvällen gicks igenom. JM och hennes advokat säger (ungefär) att det är dags att dra ett streck över de tio första historierna och gå vidare (med en elfte historia).
Ur trovärdighetssynpunkt är det viktigt att gå igenom vad JM har sagt att hon gjort på mordkvällen. Ur rättssäkerhetssynpunkt är det viktigt att alla historier kontrollerats (och befunnits osanna).
Dessa genomgångar kan förefalla som om dom förödmjukar JM, men upprinnelsen till förödmjukelsen är ju inte genomgången i tingsrätten. Det är ju JM som orsakat genomgången genom att hitta på alla dessa historier.

Några utdrag från rättegången igår:
"JM: - Jag kommer alltid att älska min mamma."

Strax efter bad åklagaren Jessica Wenna JM kommentera ett tidigare uttalande som JM gjort om sin mamma:
"JM: Jag hoppas att hon dör, jag hoppas att hon tar livet av sig..."

Efter en liten stund utspinner sig den här dialogen:
"JW: – Du jag tänkte fråga dig några saker om ditt eget mående faktiskt.
JM: – Alltså du är väl den elakaste människa jag någonsin har träffat!
JW: – Ursäkta? Jag hörde faktiskt inte vad du sa.
JM: – Nej..."

Strax efteråt kommer ett förtydligande från JM:
"JM: – För jag har inte förstått att jag har varit skyl… eller anklagad för ett mord. Eller för två mord."

God min i elakt spel...
Är de som arbetar inom rättsväsendet "elaka" mot mördare och andra brottslingar när dom låser in dom och fråntar dom rättigheter som är självklara för alla medborgare i vårt land som inte begår allvarliga brott? Självklart inte! Rättsväsendet uppgift är att skydda laglydiga mot brottslingar!
Begår de som är "elaka" mot JM på Flashback oförrätter?
Onödigt förödmjukande har ingen funktion att fylla, men jag ser det som en naturlig följd av att det finns de som konsekvent försöker skuldbelägga offer och därigenom indirekt frita JM (och kanske MR?) från ansvar för bl.a. mord. Inget annat är att förvänta, utgående från debattklimatet och den totala yttrandefriheten, IMO.
Så länge det finns någon som försöker "fria" JM genom att förtala brottsoffer, så länge kommer föraktet mot JM att skärpas och viljan att skärpa det straff hon får att öka. En balanserad debatt är bättre än en polariserad, IMO, men om det ska bli möjligt så måste det mest extrema tonas ner. JM kommer inte att frias och glorifieras. Även om det finns en eller två skribenter på Flashback och en kolumnist på Aftonbladet som kan synas agera för det.
MR, som höll i kniven, ser mest ut som en bricka i ett spel. Då var det ändå han som höll i kniven.
Kanske var han just en bricka i ett spel?
JM borde lära sig att hålla god min i elakt spel. Det är hon som startat spelet. Kanske är det just vad hon gör? Bara att jag inte till fullo insett att allt är ett spel för henne? Ungefär som hon "spelade" med Göran i många år...

Senast redigerad av lasternassumma 2017-06-09 kl. 11:23.
Citera
2017-06-09, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
En RPU blir det säkert men sedan är det bara tillbaka till häktet för vidare transport till Kriminalvården.
Jag tror faktiskt inte det blir fängelse. Hennes familj har reagerat på hennes uppträdande i 30 år. Och det senaste året har det blivit värre och värre. Om jag förstod rätt så gav §7-undersökningen ett utlåtande som sade att hon varit psykiskt sjuk både vid tiden för dådet och även senare. Detta sammantaget, att både §7-undersökningen och familjen reagerat på henne, så lär nog även den större RPUn visa att hon är så pass sjuk att hon skall ha rättspsykiatrisk vård. Tyvärr är ju risken att hon kommer ut efter ett par år om hon lyckas spela frisk. Kan man spela frisk? Det är ju bara människor som vårdar, och det är bara människor som gör den särskilda utskrivningsprövningen.
Citera
2017-06-09, 11:29
Medlem
Ska bli spännande att se på måndag om hon har en psykologibok med sig som hon har högläsning ur
Citera
2017-06-09, 11:33
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
De är ju småbarn? Och det är övervakade besök såklart.
Övervakaren kanske somnade
Hon har nog preparerat ett kinderägg ska ni se.
Citera
2017-06-09, 11:38
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det kan ju vara tvärtom, att JJ har en hållhake på JM. Det bör ju vara ganska lätt....med "callgirlverksamhet" etc etc.

Och JM måste nu försöka att rädda verksamheten.......beror nog på vad JJ är beredd att offra.....

Min lilla teori
JJ kommer inte öppna sin trut.
Citera
2017-06-09, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror faktiskt inte det blir fängelse. Hennes familj har reagerat på hennes uppträdande i 30 år. Och det senaste året har det blivit värre och värre. Om jag förstod rätt så gav §7-undersökningen ett utlåtande som sade att hon varit psykiskt sjuk både vid tiden för dådet och även senare. Detta sammantaget, att både §7-undersökningen och familjen reagerat på henne, så lär nog även den större RPUn visa att hon är så pass sjuk att hon skall ha rättspsykiatrisk vård. Tyvärr är ju risken att hon kommer ut efter ett par år om hon lyckas spela frisk. Kan man spela frisk? Det är ju bara människor som vårdar, och det är bara människor som gör den särskilda utskrivningsprövningen.

Nja, P7an säger varken bu eller bä ang psykisk sjukdom. Bara om det finns anledning att gå vidare med den "stora", för häktad person 4-veckor långa" P5an. En P7a är bara ett kortare samtal, någon timme, med en rättspsykiatriker.
Från rmv.se
När domstolen anser att en brottsmisstänkt persons psykiska tillstånd bör undersökas begär den oftast en paragraf 7-undersökning som ett första steg, främst för att bedöma om det finns behov av att gå vidare med en rättspsykiatrisk undersökning som är en mer omfattande utredning. En paragraf 7-undersökning efterfrågas ofta tidigt i brottmålsprocessen. I undersökningen samtalar undersökningsläkaren med den misstänkte personen i ungefär en timme. Läkaren har tillgång till förundersökningen och kan även beställa kopior på den misstänkte personens journaler från till exempel sjukvård och socialtjänst. Efter undersökningen skriver läkaren ett intyg med sina rekommendationer till domstolen, bland annat om det finns behov av en rättspsykiatrisk undersökning..
Citera
2017-06-09, 11:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Jag tolkar det lite annorlunda.
§7-utredning går inte så långt. Den fastställer ingen psykisk sjukdom. Den säger att störning "kan misstänkas" och att skäl för att göra en RPU förelligger.
Jag tror att många notoriska förbrytare uppfattas som sjuka av sin omgivning. Trots det så blir de flesta av dessa dömda till fängelse och inte till rättspsykiatrisk vård.
Vissa diagnoser är vanliga bland kriminella. De flesta med dessa diagnoser är inte kriminella. De vanligaste diagnoserna bland kriminella utgör inget hinder för fängelsestraff.

Så långt principiellt.

När det gäller JM är jag mer tveksam. Hon gav ett förvirrat intryck igår. Det kan lika gärna, IMO betyda att hon vill ge ett förvirrat intryck som att hon är förvirrad. Hon har själv sagt att hon "lekt" under §7-undersökningen och under förhör. Att manipulera fram det resultat man vill ha av en RPU är nog lite svårare än att manipulera fram en §7-rekommendation. Även för JM. Även om hon läst boken...

Citera
2017-06-09, 11:51
Medlem
Citat:

Fast det är ingen psykisk sjukdom. Psykopater beter sig exakt som JM gör.

Gränserna tänjs för varje gång de lyckas med sina uppsåt, som alltid utgår ifrån att de själva bara har rättigheter.

Enligt mitt sätt att se det så uppträder JM lika lögnaktigt som hon alltid gjort. Dessvärre har hennes syften fått värre och värre konsekvenser för andra, därav har hon kommit till vägs ände.

Betänk att både Helge F, Dalbymördaren och Dalarömördaren fick fängelse, trots försök till att hävda psykisk skörhet.

Psykossjukdomar, Schizofreni coh borderline ser helt annorlunda ut.

Det som jag ser som närmast troligt är att JM, pga av stressen och pressen kan gå in i en psykos. Men det lär ju inte hjälpa henne för saker hon redan gjot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in