Citat:
Ursprungligen postat av
baldarchin
nolla, offer, du har inte ens sett utrymmet som diskuteras. Du kan ju titta på klippet ist för att skriva skit.
nej, jag har inte ändrat mig ditt nedknarkade missfoster. jag skrev att missilen kan skyddas av en jämn och symmetrisk vägg.
Och du tänkte fel. Klä väggen och du tar inte bort att gas under högt tryck fortfarande måste ta vägen någonstans - finns det inte en kanal så studsar gasen tillbaka.
Därför man bygger ledare - alltså formar betong så att raketstrålen böjs av i sidled och leds in i alternativa kanaler. Gäller även om uppkjutning sker från marken - titta på godtyckliga uppskjutningar av raketer och du kan se att man har en liten ramp upp till raketen. Allt för att kunna få in avledningskanaler under raketen. Spelar ingen roll om du tittar på Saturn V-raketer för månfärden eller uppskjutning av rymdfärja eller SpaceX eller liknande - så länge raketen är nära marken behöver den skydd från att raketstrålen studsar rakt tillbaka. Plattor i asbest eller klädda i godtyckligt tyg kommer inte att göra någonting till eller ifrån eftersom plattorna inte kan absorbera strålen.
För mindre raketer som skjuts upp över markytan kan man motera raketen tillräckligt högt ovanför marken att man inte behöver avledare - men ju större raket desto mer opraktiskt är det att behöva bygga tunga ställningar som är nog höga. Och på samma sätt - skjuter du från silo blir det opraktiskt att bygga ett jätteutrymme under raketen - extra så eftersom en silo som inte har avledningskanaler beter sig mycket sämre än en raket som bara lyfts upp ett antal meter ovanför marken.
Utan avledning blir det lite som att ta ett gevär och hålla pipan mot en betongvägg och trycka av. Å ena sidan får man problem med rikoschett och håller man pipan ända mot så får man dessutom risk för pipsprängning av för högt gastryck.
Raketmotorn är byggd för att bränntiden skall ske i fri luft utan hinder i vägen som interagerar med strålen.