Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
Hur levererar man då missilen om "det saknas hissar"? Kan du förklara det för mig? Du är låt oss säga 500m under marken, hur levererar du missilen till avfyrningensplatsen?
Om man inte har hissar så borde det bli en jäkla trafik med lasbilar som slingrar sig upp.
Så det är inte det jag skriver det är fel på utan snarare x persons "uppfattning" om det jag skriver.
Sista våningen längst upp är vad du ser Iran visa. Där sker leveransen till avfyrningsplatsen.
Man levererar den via lastbil som kör OVANFÖR marken, och stoppar ner den i silon OVANIFRÅN.
Man har endast problemet med att skicka den från 500m under marken om man först varit så dum att man stoppat ner den 500m under marken från första början.
Eftersom missilen är värdelös när den är 500m under marken så är det värdelöst att ha den där från första början. Det kostar oerhörda mängder resurser och arbete för ditt fantasiprojekt om en bas 500 meter under marken, som sedan kan slås ut genom att sätter ett par kryssningsrobotar i dina relativt fåtaliga avfyrningsplatser.
Det smarta sättet är att istället bygga en mängd billiga silos som bara är precis så stora och så djupa som de måste vara för att få plats med missilen.
Sedan bygger man en mängd sådana billiga silos och kör en variant på det klassiska tricket med cup-and-balls (
https://www.youtube.com/watch?v=U9OV29DW4IA) då man kan kan bygga silos rätt billigt medans missilerna är dyra.
Men istället så försöker du försvara bilden på silon som inte är byggd på ett smart sätt (billig och funktionell) genom att hävda att den ska vara återanvändbar (idiotiskt) och bygger då upp dina fantastiska underjordiska baser för att försöka försvara varför man skulle ha en återanvändbar silo.
Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
Det finns inga orimliga saker här förutom att du gärna vill få till det till orimligt. Allt som händer i Iran behöver inte ha "motstycke" någon annanstans. Det är du som tänker i sådana fyrkanter. Det är troligt att Iran lyckats bygga underjordiska baser. Sedan har Iran en princip man måste utgå ifrån och som kontrolleras för att ingenting onödigt kommer ut.
De får inte lura sitt folk såsom du påstår. Det är flera organ som kontrollerar informationen som kommer ut. Det är inte som du tror gälla något kommunistland som är instängd.. Allt finns i Iran, det är öppet att söka information etc etc.. Lura iranier.. jag tror era regeringar lurar er rejält mycket.. I Iran kan inte du lura någon på det sättet du påstår..
Om det nu skulle vara sant, varför sitter du då här på Flashback och berättar om Irans allra största militära hemligheter?