2017-05-29, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av F.Underwood
Jo, kostnad finns inom nationalekonomi. Det kan du läsa i de inledande kapitlen i valfri bok om grundkurs i nationalekonomi.

Berätta om kostnaden för missilerna då.
Citera
2017-05-29, 21:04
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parastoo
"I tusental" är inte närmare bestämt?
Eeeeeeh, nej verkligen inte. Inte ens ett litet barn skulle tro något så dumt.

Citat:
Ursprungligen postat av parastoo
Du är inte ens bra på att snacka skit. Gå och snacka med träden, du kan lura dem.
Fast nu snackar jag ju inte skit. Påstår du att Iran har råd att tillverka lika många robotar som Qassamraketer?
Citera
2017-05-29, 23:03
Medlem
skunkjobbs avatar
Är det någon mer i hela världen förutom parastoo som inte förstår att Iran inte har råd att bygga lika många stora avancerade robotar som man har råd att bygga Qassamraketer? Nä, bra, då kan vi gå vidare med något som inte är totalt efterblivet.

Vad tror ni om Irans påstådda underjordiska robotbaser då? Jag tror det kan finnas någon eller några enstaka men att de ljuger sig blåa som vanligt med att det ska finnas i alla provinser vilket väl innebär minst 31 st.

https://www.theguardian.com/world/2015/oct/15/iran-reveals-huge-underground-missile-base-with-broadcast-on-state-tv
Citat:
Brigadier General Amir Ali Hajizadeh, commander of the Islamic Republic’s Revolutionary Guards’ aerospace division, said numerous such tunnels existed across the country at a depth of 500 metres.

“The Islamic republic’s long-range missile bases are stationed and ready under the high mountains in all the country’s provinces and cities,” he said, according to the division’s website.

Minst 31 robotbaser 500 m under mark, skulle inte tro det. Här ser man roboten upprest inne i en jättestor hög hall med ett hål i taket där man ska få det att se ut som att roboten avfyras från underjorden. Av någon anledning är denna hall täckt med plattor på insidan (vilket tunnlarna inte är) så det skulle kunna vara filmat i vilken hall som helst ovan jord. På slutet av inslaget ser man något åka upp från berget nattetid. Visst kan den vara avfyrad från underjorden men inte från den hallen. Man vill inte avfyra raketer inne i stora jäkla hallar.

Uppskjutningen kan också ha skett från ovan jord som här mellan bergen: https://youtu.be/hx0og5VO-Tc?t=135

Som sagt, någon eller några tunnlar på grundare djup är väl inga problem att fixa men de mängder Iran uppger är ju bara löjliga överdrifter, som vanligt.
Citera
2017-05-30, 20:07
Medlem
Skunkjobb, cellplast m.fl. pålästa svara INTE på parastoos (eller IR5s) inlägg varken här eller i modellflygplanstråden.

Idioten får inte sista ordet och det vet alla med vettet i behåll. Bra så. Slappna av.

Skönt va.

Det finns faktiskt en del som är intresserade av Irans faktiska militära makt och dess plywood-steath:are utan att "diskutera" med troll.

Ok?

Heder åt cellplast, att du bara orkar.
Citera
2017-06-02, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Är det någon mer i hela världen förutom parastoo som inte förstår att Iran inte har råd att bygga lika många stora avancerade robotar som man har råd att bygga Qassamraketer? Nä, bra, då kan vi gå vidare med något som inte är totalt efterblivet.

Vad tror ni om Irans påstådda underjordiska robotbaser då? Jag tror det kan finnas någon eller några enstaka men att de ljuger sig blåa som vanligt med att det ska finnas i alla provinser vilket väl innebär minst 31 st.

https://www.theguardian.com/world/2015/oct/15/iran-reveals-huge-underground-missile-base-with-broadcast-on-state-tv

Minst 31 robotbaser 500 m under mark, skulle inte tro det. Här ser man roboten upprest inne i en jättestor hög hall med ett hål i taket där man ska få det att se ut som att roboten avfyras från underjorden. Av någon anledning är denna hall täckt med plattor på insidan (vilket tunnlarna inte är) så det skulle kunna vara filmat i vilken hall som helst ovan jord. På slutet av inslaget ser man något åka upp från berget nattetid. Visst kan den vara avfyrad från underjorden men inte från den hallen. Man vill inte avfyra raketer inne i stora jäkla hallar.

Uppskjutningen kan också ha skett från ovan jord som här mellan bergen: https://youtu.be/hx0og5VO-Tc?t=135

Som sagt, någon eller några tunnlar på grundare djup är väl inga problem att fixa men de mängder Iran uppger är ju bara löjliga överdrifter, som vanligt.

Om man heter skunkjobb och är så hjärntvättad så kommer man också självklart skriva som du gör.
Jag tror inte du vet hur underjordiska tunnlar fungerar och din text är beviset på detta.
Ja, om man ska avfyra en missil så gör man ju det högre upp medan man förbereder dessa längre ner. Det finns ett transportsystem som ordnar detta..
Sedan ska du veta att Iran har påbörjat sådana projekt för snart 30 år sedan. Detta innebär att Iran har många många många fler missiler också nyare generationer som man har producerat långt innan människor som du ens visste om Irans missiler.
Snart avfyras ett annan missil vid namn Dezful som ett svar på Trumps besök i Saudiaffären.
Citera
2017-06-02, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Om man heter skunkjobb och är så hjärntvättad så kommer man också självklart skriva som du gör.
Jag tror inte du vet hur underjordiska tunnlar fungerar och din text är beviset på detta.
Ja, om man ska avfyra en missil så gör man ju det högre upp medan man förbereder dessa längre ner. Det finns ett transportsystem som ordnar detta..
Sedan ska du veta att Iran har påbörjat sådana projekt för snart 30 år sedan. Detta innebär att Iran har många många många fler missiler också nyare generationer som man har producerat långt innan människor som du ens visste om Irans missiler.
Snart avfyras ett annan missil vid namn Dezful som ett svar på Trumps besök i Saudiaffären.
Du använder uttrycket "detta innebär" utan att du faktiskt syftar tillbaka till någon faktisk fakta. Innebär mer att din text skall läsas som "jag tror".
Citera
2017-06-02, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Du använder uttrycket "detta innebär" utan att du faktiskt syftar tillbaka till någon faktisk fakta. Innebär mer att din text skall läsas som "jag tror".

Vad menar du med det? Iran har faktiskt släppt filmerna på missiltesten från både 80 och 90-talet. Det är fakta.. Tehrani Moghaddam var en av personligheterna bakom den utvecklingen som utländska underrättelsetjänster kände sedan lång tid tillbaka.. Ja missiler är inget nytt för Iran.. det är vad "detta innebär", många missiler du ser är från 90-talet och några få från deras moderna arsenal.
Citera
2017-06-02, 15:03
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Vad har mitt användarnamn med detta att göra och på hur sätt är jag hjärntvättad?

Vad är det jag inte förstår med underjordiska tunnlar? Förklara istället för att snacka skit så blir det mycket bättre men jag vet ju att du är för värdelös för att klara av det, att jag ber dig förtydliga är bara för att jag roas av att se dig förnedras i varje inlägg du gör. Tänk om det iranska folket visste hur du skämmer ut dem men du får en chans nu att svara något seriöst för en enda gångs skull. Klarar du det?
Citera
2017-06-02, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Minst 31 robotbaser 500 m under mark, skulle inte tro det. Här ser man roboten upprest inne i en jättestor hög hall med ett hål i taket där man ska få det att se ut som att roboten avfyras från underjorden. Av någon anledning är denna hall täckt med plattor på insidan (vilket tunnlarna inte är) så det skulle kunna vara filmat i vilken hall som helst ovan jord.

Att just den här hallen har plattor på insidan är väl för att det antingen ska vara ett utställningsföremål och eller underlätta fotografering och få bättre belysning. Om det är ett utställningsföremål så är den ju bara en mockup som med allt annat, det är ju ingen mening att ha en laddad missil ifall det råkar hända en olycka

De flesta ordinära missil-silos har bara grå betong på väggarna. De flesta är ju bara avsedda att användas en till några gånger, de blir ändå sotiga och brända på insidan. Man kan heller inte ha plattor som splittras och flyger loss utav värmen och kan slå i raketens styrfenor mm. Detta borde IR5 veta om hen är så insatt i Irans missilprogram
Citera
2017-06-02, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Att just den här hallen har plattor på insidan är väl för att det antingen ska vara ett utställningsföremål och eller underlätta fotografering och få bättre belysning. Om det är ett utställningsföremål så är den ju bara en mockup som med allt annat, det är ju ingen mening att ha en laddad missil ifall det råkar hända en olycka

De flesta ordinära missil-silos har bara grå betong på väggarna. De flesta är ju bara avsedda att användas en till några gånger, de blir ändå sotiga och brända på insidan. Man kan heller inte ha plattor som splittras och flyger loss utav värmen och kan slå i raketens styrfenor mm. Detta borde IR5 veta om hen är så insatt i Irans missilprogram

antagligen heat cement. Skyddar väggen, mot sprickor antagligen. Används i ugnar. Eller så är det värmebeständig lera.

Era missiler med dammsugarmotorer behöver inte sånt. Rent blir det dock.
Citera
2017-06-02, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
antagligen heat cement. Skyddar väggen, mot sprickor antagligen. Används i ugnar. Eller så är det värmebeständig lera.

Eftersom de flesta silos bara kan användas en gång innan fienden vet var den finns och kan slå ut silosen med tex kryssningsmissiler, så är det ingen större mening att fästa några plattor på insidan. Eftersom varje silo kan bara användas en gång. Man vill inte gärna heller att dessa plattor flyger loss och skadar tex fenorna. Värmen i en fullt brinnande fastbränsleraket är över 2000-3000 C,
Så jag vet ej vad dessa militärer tänker om de tänker alls.

Missilsilos hör ju till tekniken på 1960/1970-talet, alltså föråldrat. Om USA ständigt har hangarfartyg eller missilfartyg permanent parkerade utanför Irans kust så är det ju numera ingen svår sak att både spåra en uppskjutning och eventuellt genskjuta en sådan missil i hög fart.

Såklart att Iran kunnat ta mina och skunkjobbs och cellplasts inlägg här som kunskapsbas och i hemlighet utvecklat dammsugartekniken till fulländning, och att både stealthteknik och överljudsteknik och sk Warp-teknik har inkorporerats i tekniken ?
Citera
2017-06-02, 16:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne

Eller så är det ingen grotta utan någon stor ovanjordsbyggnad som är billigare att bygga som man sedan ljuger om för att impa på sin egen lättlurade befolkning. Som du säger är det allt annat än optimalt att ha några plattor på väggarna där man ska skjuta upp en raket.

Jag har ju varit nere i en gammal nedlagd sovjetisk robotsilo och där var då fan inga plattor på väggen och dimensionerna på silon var förstås inte som en idiotisk katedral heller utan precis så stor så roboten fick plats, som alla andra riktiga robotsilor.

Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin

Skydda väggen? Är grottan gjord i ett berg av sågspån eller vad skulle det behövas för? Nej, det vore idiotiskt att klä en robotsilo (eller som i detta fall en robotkatedral) med några plattor. De plattor du talar om är sköra och ömtåliga och helt onödiga om rummet verkligen vore byggt i berg. Hade du haft ögon i ansiktet så hade du sett att det inte ser ut som sådana stenar heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in